پزشکی

تنقیه چیست و چگونه انجام میشود

تنقیه چیست و چگونه انجام میشود.برای کسب اطلاع در خصوص این مطلب آموزشی با خوزستان خبر همراه باشید در بخش آموزش های پزشکی.

تنقیه، تزریق مایع به درون مقعد و روده ی بزرگ جهت تحریک برای تخلیه آنها می باشد. تنقیه برای پاکسازی کلون ها عالی بوده و همراه با مزایای دیگری نیز می باشد. اما چگونه می توان این روش مؤثر و کاربردی را در منزل انجام داد؟ اگر قصد دارید کولون یا کبد را با روشی ساده، سریع و البته مؤثر پاکسازی کنید و یا دچار یبوست هستید، بافن تریکسهمراه شوید.
قبل از هر چیزی باید بگوییم که رعایت نکات بهداشتی در این کار بسیار بسیار اهمیت دارد. چرا که ممکن است با عدم رعایت نکات بهداشتی، باعث انتقال بیماری ها و عفونت ها شوید. پس همیشه قبل و بعد از استفاده از کیت تنقیه، آن را بخوبی شسته و ضد عفونی کنید.
حاضر شوید.
1- لوازم لازم را تهیه کنید.
• یک حوله ی بزرگِ کهنه و قدیمی
• یک قاشق روغن بادام یا زیتون یا نارگیل اصل و اورجینال برای چرب کردن

• یک لیتر آب مقطر هم دمای بدن
• کیت تنقیه تمیز

2- مکانی مناسب و گرم را برای انجام تنقیه انتخاب کنید.
مکان انتخاب شده برای انجام این کار باید گرم و کاملاً خصوصی و به اندازه کافی بزرگ باشد تا بتوانید به راحتی در آن دراز بکشید. همچنین در نزدیکی دستشویی نیز قرار داشته باشد. زیرا بعد از انجام تنقیه، در عرض چند ثانیه بدن اقدام به تخلیه ی مزاج می کند.
3- کیت نتقیه را با توجه به دستورالعمل آن سرهم کرده و حاضر کنید. کیت تنقیه دارای یک کیسه آب، قلاب، شیلنگ و نوک رکتوم می باشد.

4- در مکانی که می خواهید دراز بکشید حوله پهن کنید.
5- از روغن برای چرب کردن مقعد و نوک شیلنگ تنقیه استفاده کنید. مقعد خود را چرب کرده و چند سانتی متر از سر و نوک شیلنگ تنقیه که قرار است وارد مقعد شود را نیز روغن بزنید.

پاکسازی مقعد
1- تنقیه چیست؟ تنقیه یا انما enema روشی است که باعث تخلیه ی سریع روده شده و به پاکسازی آن کمک می کند. به کمک مواد زیر و مخلوط آنها با آب می توانید عمل تنقیه را انجام دهید.
• آب لیمو: به پاک کردن کولون کمک کرده و pH روده ی بزرگ را تنظیم می کند. آب لیمو یک سم زدای طبیعی است.
• سرکه ی سیب و آب: یکی دیگر از راه های تنظیم pH در روده بزرگ سرکه ی سیب است که به پاکسازی مخاط بدن نیز کمک می کند.
• چای سبز: به یبوست کمک کرده و پایین آورنده ی تب بالا می باشد.
• ریشه ی گیاه بابا آدم: به تخلیه ی رسوبات کلسیم کمک کرده و خون را تصفیه می کند.
• چای بابونه: بسیار تسکین دهنده و مؤثر می باشد.
2- هر کدام از موارد گفته شده که در دسترس دارید را انتخاب کرده و با آب مقطر مخلوط کنید.
اطمینان حاصل کنید که محلول را به طور مناسب و به اندازه ی کافی رقیق کرده اید. همیشه باید محلول تنقیه را بیش از آن چیزی که فکر می کنید رقیق کنید. زیرا محلول تنقیه بیشتر آب بوده و موادی که با آب مخلوط می کنید تنها یک یاری دهنده است و کار اصلی را انجام نمی دهند.

3- آب را درون کیسه بریزید.
حال باید محلول آماده شده در مرحله ی قبل را درون کیسه بریزید. از گیره استفاده کرده و آبی که درون کیسه ریخته می شود را با آن کنترل کنید. آب درون کیسه باید به گونه ای باشد که وقتی گیره ی روی شیلنگ را باز می کنید آب به راحتی در آن جریان یافته و هیچ گونه هوایی در شیلنگ وجود نداشته باشد. پس گیره را باز کرده تا آن را امتحان کنید و اجازه دهید آب در شیلنگ جریان یافته و هوای اضافی خالی شود.

4- به پشت خوابیده و پاهایتان را در شکم خود طوری جمع کنید که زانوهایتان روی سینه باشند.


البته با همین حالت به پهلو هم می توانید بخوابید. به پشت خوابیدن یا به پهلو خوابیدن بسته به ترجیح شخصیتی خودتان دارد که به کدام طرف راحتر هستید.
5- بعد از خوابیدن نازلی که بر روی سر شیلنگ کیت نصب کرده اید را حدود 7 یا 8 سانت داخل مقعد کنید.
در هر جایی که احساس کردید شیلنگ مقاومت کرده و وارد نمی شود دست نگه داشته و کمی زاویه ی شیلنگ را عوض کنید، سپس با ملایمت حتماً هشت سانت از شیلنگ را وارد مقعد کنید.

6- جریان آب را باز کرده و عملیات را به آرامی انجام دهید.
آب را تا جایی که می توانید به درون روده هدایت کرده و چند دقیقه ای صبر کنید. کلید موفقیت در این روش این است که آب را تا زمانی به درون روده هدایت کنید که حرکت تخلیه ای و واکنش طبیعی بدن شروع شود. اگر دل درد گرفتید و شکم منقبض شد، با استفاده از گیره جریان آب را متوقف کنید، نفس عمیقی کشیده و شکم را ماساژ دهید.

7- بعد از انجام این کار به آرامی نازل شیلنگ را از مقعد بیرون بکشید. حالت خود را حفظ کرده یا سریعاً به دستشویی بروید.

8- بعد از این که آب چند دقیقه ای در روده باقی ماند، بدن خود به خود اقدام به برگشت آب و تخلیه ی روده می کند. پس به دستشویی رفته و تخلیه را انجام دهید.

9- تمام شد. وسایل تنقیه را به صورت کاملاً تمیز بشویید و اجازه دهید در هوای آزاد خشک شوند. سپس جمع کنید و در جای مخصوص خود قرار دهید.

تنقیه چیست و چگونه انجام میشود

(2 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها