اخبار خوزستان

ثبت دانشکده تاریخی «سه‌گوش» اهواز به نام دانشگاه

ایسنا/خوزستان رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به اختصاص ۳۰ میلیارد تومان به دانشکده ادبیات قدیم، گفت: دانشکده سه گوش(ادبیات قدیم) به اسم دانشگاه دانشگاه شهید چمران ثبت شد که مدعیانی داشت و اصلاح و کاربردی آن نیز تعریف خواهد شد.
علی‌محمد آخوندعلی در نشست با اعضای هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز که امروز (۱۲ اردیبهشت‌ماه) به مناسبت روز معلم برگزار شد، اظهار کرد: آثار ارزشمند و سخنرانی‌های شهید مطهری باعث شد نه ‌تنها ما در ایران به مسیر برگردیم بلکه آثار او تأثیر بسزایی در تحولات جهان اسلام و غیراسلام داشت. امام(ره) در چند مورد گریه کردند که یکی از آن موارد، در حق شهادت شهید مطهری بود.
رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به وضعیت این دانشگاه عنوان کرد: در آغاز تصدی مدیریت دانشگاه، بلافاصله وزیر علوم از ما برنامه خواست که بخشی از آن در حال عملیاتی شدن است. برنامه پنج ساله دانشگاه در آن زمان، در دست تدوین بود همچنین برنامه پنج ساله استانداری در دست بررسی بود که در نهایت با برنامه دانشگاه تلفیق شد بنابراین، برنامه پنج ساله دانشگاه نسخه‌ای از کارهای قبلی و برنامه‌های استان است که نقشه راه دانشگاه قرار گرفته است.  
آخوندعلی گفت: بلافاصله پس از واگذاری مدیریت دانشگاه به تیم فعلی، تیم مدیریتی متشکل از اساتید با ویژگی‌های علمی دست پاکی و جوانان تشکیل شد. از ابتدا، با خارج از دانشگاه و شرکت‌ها ارتباط گرفتیم و در این راستا، ارتباط با صنعت را نیز فعال کردیم و ده‌ها تفاهم‌نامه رد و بدل شد، از جمله آن ارتباط، با شهرداری بود. در قالب یک قرارداد، اجازه دادیم کلکتور اصلی لوله‌های جمع‌آوری آب‌های سطحی غرب اهواز از دانشگاه عبور کرد.
وی یادآور شد: بر اساس قراردادی که با شهرداری اهواز بسته شد، شهرداری حدود ۳۰ میلیارد تومان برای دانشکده سه گوش (ادبیات سابق) هزینه می‌کند. معادل این مبلغ نیز برای روکش آسفالت سطح دانشگاه و ساماندهی آب‌های سطحی کوی استادان هزینه می‌شود که در قرارداد قید شده و مناقصات آن در حال انجام است.
آخوندعلی با اشاره به رسیدگی به املاک دانشگاه نیز گفت: وضع املاک دانشگاه نابسامان بود بنابراین پیگیری گرفتن اسناد در دستور کار گرفت و اکنون سند زمین ۱۰ هکتاری شمال دانشگاه در حال صادر شدن است. همچنین سند دانشکده سه گوش (ادبیات قدیم) که مدعیانی داشت به اسم دانشگاه شهید چمران اهواز ثبت شد و اصلاح و کاربرد آن نیز تعریف خواهد شد.
رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به روند مولدسازی املاک دانشگاه، گفت: چند ملک در منطقه «ملی‌راه» متعلق به دانشگاه است و به زودی حدود ۱۰۰ واحد مسکونی سازمانی از محل مولدسازی برای استادان جوان دانشگاه ساخته خواهد شد. مولدسازی به جدیت در حال انجام است و برنامه این است تا یک سال آینده ۱۵۰ تا ۲۰۰ منزل به استادان جوان واگذار شود.
وی ادامه داد: بخشی از املاک دانشگاه، در دست دیگران بود که به این موضوع ورود کردیم و قانونی و قاطعانه املاک را پس گرفتیم. وضعیت مهمانسرای دانشگاه که جزو فاخرترین ساختمان‌های دانشگاه است، پیگیری شد و اکنون پیمانکار آن تسلیم شده و واحدها در حال تحویل دادن است و پس از آن پلمب می‌شود تا منافع دانشگاه حفظ شود.
وی افزود: این فرد پیمانکار پس از هفت سال در حال بیرون رفتن از مهمانسرای دانشگاه شهید چمران است و اگرچه زمین و زمان را به هم بست تا ملک را پس ندهد و نفوذ تا جایی بود که  شخص وزیر علوم در این خصوص تماس گرفت و پس از توضیح ما به وزیر، به ما گفت کار خوبی کردید.
آخوندعلی گفت: این کارها وقت ما را می‌گیرد اما برنامه ما مسائل پژوهش، فناوری و توسعه رشته‌هایی مانند مهندسی پزشکی و هوافضا و رسیدگی به ساخت و سازهای ناقص پردیس علم و فناوری است.
وی بیان کرد: پارک علم و فناوری خوزستان زاییده دانشگاه شهید چمران اهواز است اما متاسفانه به هر دلیل از دانشگاه جدا شد و این در حالی است که مدیریت کنونی آن توسط دکتر میرزایی عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز انجام می‌شود که در اختیار ما است.  
رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز با تاکید بر لزوم انجام فعالیت‌های فناورانه توسط جوانان گفت: در سطح جامعه خلاء وجود دارد؛ باید نیروهای جوان کار فناوری انجام دهند و به این دلیل با ایجاد پردیس علم و فناوری موافقت شد. هفته پیش موافقت قطعی اعلام شد و مجوز رسمی آن به زودی ابلاغ خواهد شد. با ایجاد پردیس، بستر برای انجام کار و جهش و استقرار تیم‌هایی متشکل از اساتید جوان فراهم می‌شود.  
وی با بیان اینکه بدهی دانشگاه ۱۵۰ میلیارد تومان بود، ادامه داد: حدود ۱۰۰ میلیارد تومان از منابع استانی وارد دانشگاه شد و در پایان سال ۱۴۰۲، ۱۸ درصد به اعتبارات دانشگاه اضافه شد که این افزایش بی‌سابقه بود. در سال ۱۴۰۱ و ابتدای ۱۴۰۲،  ۷۵ میلیارد به اعتبارات پایه دانشگاه اضافه شده بود و اکنون نیز ۴۰ درصد به اعتبارات امسال اضافه شده است.  
وی با بیان اینکه در این دو سال، چهار استاد نمونه کشوری از دانشگاه شهید چمران اهواز انتخاب شده است، عنوان کرد: جذب نیرو یکی از مسائل مهم مدیریتی است که اشکال در آن می‌توانست آثار نامطلوبی برجای بگذارد. پس از تحول در این بخش، صدها جلسه در هیات جذب برگزار شد. برای جذب ۸۰ نفر مجوز گرفته شده است و اساتید جوان در دو سه سال آینده جذب می‌شوند. تعداد قابل توجهی از اساتید جوان مایوس بودند و نمی‌دانستند که استخدام شده‌اند یا نه که اکنون همه این‌ها ساماندهی شده‌اند. همچنین پرونده‌های زیادی در هیات ممیزه دپو شده بود که رسیدگی شدند. ۱۵۰ نفر از  اساتید نیز به حق و استاندارد، ارتقا و رتبه گرفتند.
وی ادامه داد: منابع مالی به گونه‌ای است که تورم به آن صدمه می‌زند و بیشترین بدهی مربوط به پیمانکار سلف سرویس است البته بدهی تقلیل داده شده است.در خصوص نیروی انسانی، استاندارد این است که به ازای هر استان باید ۰.۳ نیروی کارمند وجود داشته باشد اما متوجه شدیم ۱۲۰۰ تا ۱۳۰۰ نفر به صورت حجمی، شرکتی، قراردادی و رسمی در دانشگاه وجود دارد.
آخوندعلی عنوان کرد: حدود ۱۰ پروژه نیمه‌تمام در دانشگاه وجود داشت؛ پروژه‌های دانشگاه دزفول که همزمان با دانشگاه اهواز آغاز شده بودند ساخته شدند اما اینجا ناقص مانده بود. به این منظور تکمیل چهار پروژه در هیات دولت پس از سفر رئیس جمهور پذیرفته شد. بقیه نیز از طریق مولدسازی ساخته می‌شوند.
نقش تعلیم‌گری، جایگاه معلمی را بالاتر می‌برد  
حجت‌الاسلام و المسلمین عیدیان معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان نیز در این نشست گفت: بر اساس آموزه‌های دینی، یکی از وجوه افتراق و وجه تمایزی که بین حیوانات و انسان وجود دارد، قوه عاقله و تفکر و اختیار است و ارزش علم و درک و فهم و آگاهی در منابع دینی بزرگ شمرده شده است‌.
به گزارش خوزستان خبر به نقل از ایسنا، وی ادامه داد: کاری که اساتید و معلمان انجام می‌دهند فارغ از نگاه مادی و دنیوی، از ارزش دینی و اخروی بهره‌مند است. اگر سیره پیامبر اکرم(ص) را نگاه کنیم به نگاه ویژه ایشان نسبت به علم و عالم و متعلم واقف خواهیم شد. هر کسی که در این راه قدم برمی‌دارد، به دلیل اینکه با علم و آگاهی در ارتباط است، با دیده تقدیس و عظمت نگاه شده است.
معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان گفت: آنچه جایگاه معلمی را بالاتر می‌برد، نقش تعلیم‌گری است؛ هیچ کس صرفاً با مطالعه کتاب و نشستن پای درس، دانشمند نخواهد شد و به مقام استادی نمی‌رسد، بلکه پرورش و تعلیم و حوزه نفوذ و اثرگذاری باید تعریف شود تا در پرتو آن انسان تربیت پیدا کند.‌ ویژگی اصلی شهید مطهری این بود که تنها کتاب نمی‌نوشت و سخنرانی نمی‌کرد بلکه سعی داشت قوه عاقله و ناطقه مخاطب خود را درگیر کند. شهید مطهری مخاطب را رکوردر نمی‌دید که بیانات را ضبط کند بلکه مخاطب را انسان و فکر می‌دید.
عیدیان ادامه داد: قوه عاقله انسان شبیه یک کارخانه است، ورودی دارد و در انتها خروجی خواهد داشت. اگر نگاه به دانشجو و دانش‌آموز صرفاً به عنوان دستگاهی باشد که قرار است چیزی دریافت کند، نباید انتظار تربیت دانشمند و فرهیخته داشته باشیم.
وی گفت: نگاه شهید مطهری، این بود که مخاطب را انسان دارای اختیار می‌دید بنابراین نوع نگاه و پردازش و بیان مطالب متفاوت می‌شد و انتظار تفکر داشت.
انتهای پیام

خبرگزاری ایسنا | صفحه اصلی | ISNA News Agency – استان ها > خوزستان

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها