اخبار خوزستان

نگرانی کشاورزان خوزستانی از روند تسویه مطالبات خرید تضمینی گندم| یک ریال هم پرداخت نشده است

فاطمه کاظمی؛ بازار: کشاورزی، اقتصادی بسیار طاقت‌ فرسا و با درآمد و سود کم نسبت به سایر بخش‌ های اقتصادی کشور همچون خدمات و صنعت است. کشاورزی دارای ریسک بالا در برابر حوادث قهری طبیعی مانند سیل، سرما، خشکسالی، آفات و بیماری ها، تگرگ، طوفان و موارد دیگر بوده و به همین دلیل انگیزه‌ ای برای جوانان تحصیل کرده و سایر اقشار برای ورود به این بخش وجود ندارد.
افزایش سن بهره‌ برداران در بخش کشاورزی خود موید این موضوع است و به همین دلیل کشاورزی در تمام دنیا مورد حمایت دولت ‌ها است.
امامین انقلاب در گفتمان‌ های خود تاکید بر حمایت از بخش کشاورزی داشته و دارند اما با توجه به افزایش هزینه‌ های تولید، نهاده‌ ها، ماشین آلات، قطعات حمل و نقل دستمزدها و سایر موارد مرتبط با کشاورزی تحت تاثیر نرخ ارز پیوسته در حال افزایش بوده و هست چون کشاورزان به جز اندک کود یارانه‌ ای باید سایر نیازهای خود را با ارز آزاد تهیه کنند که معمولاً در نرخ‌ گذاری محصولات لحاظ نمی‌ شود.
به همین دلیل کشاورزان زحمتکش با نرخ سود بالای بانکی و هزینه‌ های گزاف محصولاتشان را تولید می‌ کنند؛ اکنون نیز در حالی که بیش از ۴۰ روز از زمان برداشت می‌ گذرد، تولیدکنندگان گندم تا حد زیادی از تاخیر پرداخت مطالبات خود ناراضی هستند.

تعیین قیمت گندم یکی از اختلافاتی است که با گذشت هر سال بین دولت و کشاورزان شدت می‌ گیرد؛ آن طور که مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران کشور اعلام کرده است امسال نیز قیمت گندم در هر کیلو در محدوده ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان قرار دارد. خرید تضمینی گندم دوروم هم که در صنایع غذایی مانند ماکارونی استفاده می‌ شود، ۱۸ هزار تومان است

تعیین قیمت گندم یکی از اختلافاتی است که با گذشت هر سال بین دولت و کشاورزان شدت می‌ گیرد؛ آن طور که مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران کشور اعلام کرده است امسال نیز قیمت گندم هر کیلو در محدوده ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان قرار دارد. خرید تضمینی گندم دوروم هم که در صنایع غذایی مانند ماکارونی استفاده می‌ شود، ۱۸ هزار تومان است.
با توجه به این نرخ‌ های اعلامی کشاورزان همچنان از تولید زیان‌ ده خبر می‌ دهند و معتقدند در چرخه تولید تا مصرف گندم، این دلالان و واسطه‌ گران هستند که بیشترین سود را می‌ برند و گندمکاران جز زیان عایدی دیگری ندارند.
این موضوع احتمالاً در نهایت منجر به کاهش تولید گندم و افزایش واردات این محصول کشاورزی می‌شود. نکته عجیب این است که هر گاه دولت ناچار از واردات گندم شده، پرداختی بیشتری نسبت به محصول داخلی داشته است و هزینه های بیشتری متحمل شده است.

۹۵۲ هزار تن گندم از کشاورزان خوزستانی خریداری شده است
در این خصوص مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خوزستان با اشاره به اینکه فصل خرید تضمینی گندم استان از ۲۰ فروردین ماه سال جاری آغاز شد، اظهار کرد: پس از بارندگی‌ های اخیر وارد فاز دوم خرید محصول گندم شده‌ ایم و تا به امروز بیش از ۹۵۲ هزار تن گندم از کشاورزان خوزستانی خریداری شده است.
جهان نژادیان با بیان اینکه عملیات برداشت و خرید در اکثر شهرهای خوزستان در حال انجام است، افزود: در حال حاضر روزانه بیش از ۴۱ هزار تن گندم از کشاورزان خریداری می‌شود و این میزان در روزهای آینده بیشتر خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه سیلوهای ذخیره‌ سازی استاندارد و همچنین کارخانجات آرد در استان به صورت ۲۴ ساعته فعال هستند و گندم کشاورزان را دریافت می ‌کنند، عنوان کرد: همه اطلاعات خرید از کشاورزان در سامانه سیفا ثبت می ‌شود و با پیگیری ‌های به عمل آمده انتظار می ‌رود مطالبات کشاورزان استان به زودی پرداخت شود.
در سال زراعی گذشته خوزستان بیش از یک میلیون و ۷۲۰ هزار تن گندم به صورت تضمینی از کشاورزان استان خریداری شد. البته همه این محصول خرید تضمینی نمی‌ شود و بخشی از کشاورزان حاضر به فروش محصول به دولت نیستند.

کشاورزان با بدهی ‌های سنگینی مواجه شده‌ اند
رئیس اتاق اصناف کشاورزی شهرستان اهواز، درباره عدم واریز مبالغ خرید تضمین گندم، تصریح کرد: هیچ دلیل منطقی برای عدم واریز این مبالغ وجود ندارد و این امر باعث نگرانی کشاورزان و بدهی سنگین آنان در بازار شده است.
نیسی بیان کرد: بر اساس اخبار منتشر شده در ایام نوروز و قبل از آن، گفته شده بود پول خرید تضمینی گندم تامین شده و در اولین برداشت به حساب کشاورزان واریز خواهد شد اما متأسفانه این گفتمان تاکنون به عمل نپیوسته است و کشاورزان با بدهی ‌های سنگینی مواجه شده‌ اند. این امر باعث افت انگیزه کشاورزان برای ادامه فعالیت ‌های کشاورزی شده است.
وی افزود: ادامه این روند ناپایدار و بدقولی از سمت مسئولان مربوطه نسبت به پرداخت به موقع مطالبات کشاورزان یکی از دلایل دلسردی کشاورزان است.
رئیس اتاق اصناف کشاورزی اقدامات ناکافی مسئولان در جلوگیری از خسارات ناشی از بارش‌ های سیل‌آسا به کشاورزان خوزستانی را مورد انتقاد قرار داد.
نیسی بیان کرد که تا به حال هیچ اقدام قابل توجهی از طرف مسئولان صورت نگرفته است و امیدوار است آینده این مسئله مورد توجه قرار بگیرد.
وی تصریح کرد: ما مشاهده کردیم هنگامی که اعلام می ‌شود باران سیل‌آسا در راه است، همه ارگان‌ ها و نهادها برای مقابله با آن آماده می ‌شوند و تدابیری اتخاذ می ‌کنند اما متأسفانه این تدابیر بیشتر در جابه‌جایی گندم‌ هایی که از کشاورزان خریداری شده است و در مراکز ذخیره ‌سازی جابجا می ‌شوند، تمرکز دارد؛ در عوض، ارگان‌ ها به این فکر نبودند که باید به سرعت کمباین ‌هایی از مناطق دیگر به خوزستان وارد کنند تا کشاورزان بتوانند محصولاتشان را در زمان مناسب برداشت کنند و آسیب نبینند.

رئیس اتاق اصناف کشاورزی اهواز: بیشتر کشاورزان به شکل قرض یا چک محصولات مانند گندم و کود را خریداری کردند که با باتوجه به تاخیری پرداخت ‌ها به مشکلاتی همچون برگشت چک و بالا کشیدن سود از طرف فروشنده ‌ها مواجه شدند

رئیس اتاق اصناف کشاورزی شهرستان اهواز توضیح داد: بیشتر کشاورزان به شکل قرض یا چک محصولات مانند گندم و کود را خریداری کردند که با توجه به تاخیری پرداخت ‌ها به مشکلاتی همچون برگشت چک و بالا کشیدن سود از طرف فروشنده ‌ها مواجه شدند.
علیرغم آنکه برداشت گندم در مزارع خوزستان از هفتم فروردین آغاز شده، اما تاکنون ریالی به کشاورزان پرداخت نشده است که این امر منجر به خروج گندم از چرخه خرید تضمینی می‌ شود.
با توجه به آنکه مجلس ۲۰۰ همت ردیف اعتباری برای خرید تضمینی گندم در نظر گرفته است، دولتمردان در خصوص تامین منابع مالی باید تلاش کنند که مطالبات گندمکاران در اسرع وقت پرداخت شود.
با این حال، ضروری است نگاه کارشناسی در حوزه گندم صورت گیرد. حال بهانه کمبود منابع مالی یه نوعی بی ‌مهری به کشاورزان و در تضاد با سیاست های رهبری و تامین امنیت غذایی است، بخش کشاورزی نقش به سزایی در امنیت غذایی، اشتغال، قطع وابستگی و حفظ استقلال کشور دارد.

بازار – استانها > خوزستان

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها