- اهداف کلان اداره کل میراث فرهنگی
- دستيابي به شناخت جامع، متوازن و عميق از گستره جغرافيائي و تاريخي، حضور و نفوذ فرهنگ و تمدن ايراني-اسلامي درحوزه ميراث فرهنگي (ملموس وناملموس) و هنرهاي سنتي
- معرفي فرهنگ و تمدن غني و ظرفيتهاي فرهنگي، تاريخي و طبيعي كشور و بهره گيري از مزيتها و ظرفيتهاي آن براي تثبيت و ارتقاء جايگاه تمدن ايران در جهان. تعامل هدفمند و سازنده بين المللي با تاكيد بر كشورهاي اسلامي در بخش ميراث فرهنگي، طبيعي، صنايع دستي و گردشگري
- توسعه نظام مديريتي – حقوقي يكپارچه، كارآمد و متكي بر مشاركت جامعه ذينفعان در بخش ميراث فرهنگي( ملموس و ناملموس)، طبيعي، صنايع دستي و گردشگري متكي بر اصول اخلاقي، ارزشهاي ملي- اسلامي و منطبق بر معيارهاي علمي، فني و مقتضيات جغرافيائي، تاريخي و فرهنگي كشور.
- تقويت و تعميق رابطه جامعه با مواريث و دارائيهاي طبيعي و فرهنگي و ارتقا آگاهيهاي عمومي براي افزايش سرمايه اجتماعي بخش ميراث فرهنگي (ملموس و غيرملموس)، طبيعي و صنايع دستي و گردشگري.
- توسعه ظرفيتها و ارتقاء قابليتهاي موجود در زمينه هاي ميراث فرهنگي (ملموس و ناملموس)، طبيعي، هنر و دانش سنتي و فناوري بومي، صنايع دستي و گردشگري.
- توسعه ظرفيت منابع انساني دانش پايه، ماهر و مسئوليت پذير دربخش دولتي و غيردولتي، خصوصي و جوامع محلي.
- ايجاد نظام اقتصادي كارآمد، رقابت پذير، باثبات، متوازن، رشد مستمر و پرشتاب بر پايه مزيتهاي نسبي فرهنگي و طبيعي كشور با مشاركت بخش غيردولتي و بخش خصوصي داخلي و خارجي.
- توسعه نظام فراگير و كارآمد توليد و توزيع صنايع دستي در سطح ملي و بين المللي.
- شناخت، پژوهش و مستندسازي، معرفي آموزش و ترويج، حفاظت، احيا و بهره برداري خردمندانه ازميراث فرهنگي(ملموس وناملموس)، طبيعي، هنرهاي سنتي و صنايع دستي كشور.
- اهتمام ملي و تقويت حس مسئوليت عمومي و جلب مشاركت همگاني درحمايت و صيانت، حفاظت، احيا و بهره برداري خردمندانه ازميراث فرهنگي، طبيعي، تنوع فرهنگي، تنوع منظر زيستي كشور.
- دستيابي به جايگاه واقعي كشور بعنوان يكي از قطبهاي گردشگري جهاني از طريق توسعه كمي و كيفي گردشگري ملي، تنوع محصول و تطابق بازار با آن، ارتقاء كيفيت و استاندارد سازي خدمات گردشگري و تسهيل سفر.
- چشم انداز اداره کل میراث فرهنگی
ميراث فرهنگي داراي دو بعد متفاوت است :
- ميراث فرهنگي مادي:به آثاري گفته مي شود که قابل ديدن و لمس کردن است، مثل بناهاي تاريخي، اشياي موزه اي و …از اين رو ابعاد مادي ميراث فرهنگي از ديرباز به سبب ماهيت و ويژگي هاي صوري خود شناخته شده بودند، ارزش هاي آن کم و بيش در هر دوره مورد تأکيد قرار گرفتند، تخريب آن محسوس و قابل ديدن بود و اهميت بازسازي، حفاظت و نگهداري آن پيوسته آشکارا بوده است.
- ميراث فرهنگي معنوي: ميراث فرهنگي معنوي گنجينه زنده بشري به شمار مي رود و بازتاب مجموعه اي از فرآيندهاي ذهني است که در يک جامعه در دورههاي گوناگون تاريخي شکل مي گيرد و با اصولي ثابت و قابل شناخت به خلاقيت هاي صوري و مادي منجر شده و پيوسته بازتابي از نيازها و نيز پاسخ به آن نياز را در خود داراست.هنجارها و قانونمنديهاي اين مجموعه پيوسته به گونهاي ناخودآگاه و روايي و سنتي از نسلي به نسل ديگر منتقل و آموخته شده و معيارهاي ارزشي آنها هميشه مورد احترام جمعي قرار ميگيرد. مانند:
- زبان: شامل گويشهاي رايج، گنجينه نام ها؛
- دانش سنتي: شامل فناوري سنتي ( معماري سنتي، طب سنتي، نجوم سنتي و …)
- اساطير: شامل باورداشت ها و اعتقادات تاريخروايي، آيينها و مراسم؛
- فولکلور: شامل نمودهاي روايي (قصه ها و ادبيات روايي) نمودهاي موسيقايي (موسيقي سنتي، ترانهها و آوازهاي سنتي)، نمودهايحرکتي (حرکات موزون، نمايش سنتي و ارزشهاي سنتي، اشکال گوناگون نمايشهاي آييني، بازيهاي سنتي) و نمودهاي مادي (صنايعدستي: طرح ها و نمادهاي سنتي، نقاشي، کندهکاري، مجسمهسازي، سفال، موزاييک و کاشي، صنايع چوب، جواهرسازي، پوشاک، نساجي، فرش، سوزن کاري و …).
ميراث فرهنگي و قانون
تا پيش از انقلاب مشروطيت، هيچ قانوني براي ميراث فرهنگي تدوين نشده بود و «ميراث فرهنگي» در افکار عمومي هيچ منزلتي نداشت.آشنايي ناصرالدين شاه در سفر به فرنگ با موزهها و بناهاي تاريخي، تأثير بسياري بر او گذاشت. وي بعد از بازگشت از اولين سفر فرنگ در سال ۱۲۹۰ ق، دستور داد تا در ارگ سلطنتي موزه اي ايجاد کنند.اين موزه را بايد اولين موزه سلطنتي و دولتي دانست. اين موزه در مقايسه با موزههاي اروپايي، جذابيتي براي او نداشت، دستور داد براي موزه جديد، عمارت قديمي سمت شمال باغ گلستان را خراب و به جاي آن مکاني مناسب براي موزه بسازند.بدين ترتيب تالار موزه، سرسرا، حوض خانه و ملحقات ديگر را ساختند.اين ساختمان در سال ۱۲۹۹ ق به نام تالار سلام يا تالار تاج گذاري به اتمام رسيد.اعتماد السلطنه درباره آثار اين موزه مي نويسد:«موزه همايوني مشحون از جواهر گرانبها، ظرايف نفايس اشياء و آثار علميه و مهمات حربيه قديميه و آلات و ادوات متنوعه و مصنوعات ازمنه سالفه و تمثيل نگارندههاي بيمثل روزگار و پرده هاي نقاشيهاي مشهور و حاصل صناعي کارخانه هاي معروف و ظروف و چيني بلورآلات، مسکوکات قديميه با ضرب سلاطين معظم ايراني و غيره» است.در سال ۱۳۱۶ ش ، بخش عمده اي از آثار اين موزه در زمان پهلوي اول به خزانه بانک ملي انتقال داده شد.
در زمان مظفرالدين شاه، با بازگشت دانش آموختگان ايراني از فرنگ، در سال ۱۳۱۵ «انجمن معارف» براي گسترش آموزش و پرورش به شيوه جديد تأسيس شد. اين امر در گسترش فرهنگ تأثير بسزايي گذاشت و دانشآموزان ايراني با تاريخ سرزمين خود آشنا شدند.
در دوره مشروطيت نام وزارت علوم به «وزارت معارف» تغيير يافت. در سال ۱۳۲۸ق مجلس شورا «قانون اداري وزارت معارف و اوقاف و صنايع مستظرفه» را تصويب کرد.
بعد از انقلاب مشروطيت نام وزارت علوم به «وزارت معارف و اوقاف و صنايع مستظرفه» تغيير يافت و مجلس شورا «قانون اداري وزارت معارف و اوقاف و صنايع مستظرفه» را تصويب کرد.
در سال ۱۳۲۷ ق مرتضي قلي خان صنيع الدوله به رياست وزارت معارف و اوقاف منصوب شد.او نخستين کسي بود که در صدر مشروطيت به فکر تأسيس اداره اي با نام اداره عتقيقات جهت سرو سامان دادن به وضع اسفناک حفريات تجاري و آنچه از اين راه نصيب دولت مي شد،افتاد.ايام رياست وي همزمان بود با کاوش هاي دومورگان فرانسوي در شوش. انديشه هاي صنيع الدوله اما سرانجامي نيافت تا در زمان وزارت مرتضي خان ممتاز الملک و ابراهيم حکيمي در سال هاي ۱۲۹۵ و ۱۲۹۷ ش اداره عتقيقات يا باستان شناسي در ساختمان قديم اداره معارف در شمال مدرسه دارالفنون زير نظر ايرج ميرزا جلال الملک تأسيس شد و نام موزه ملي به خود گرفت. در اين موزه نمايشگاهي با ۲۷۰قلم شيء به نمايش گذاشته شد. در زمان پهلوي اول بعد از خريد ساختمان هاي عمارت مسعوديه براي وزارت معارف در سال ۱۳۰۴، آثار موزه ي ملي به تالار آيينه عمارت مسعوديه انتقال داده شد.
در سال ۱۳۰۴ به همت تعدادي از رجال فرهنگي، انجمن آثار ملي شکل گرفت و اساسنامه آن منتشر گرديد. بر اساس مواد اين اساسنامه دولت وقت در ۲۵ مهر ۱۳۰۶، آندره گدار فرانسوي را به عنوان مدير باستان شناسي در ايران استخدام کرد. او در سال ۱۳۰۸ در ايران شروع به کار کرد. در ۱۲ آبان ۱۳۰۹ قانون عتقيقات به تصويب مجلس رسيد. بر اساس ماده اول اين قانون، کليه آثار و ابنيه تا پايان دوره قاجار اعم از آثار منقول و غير منقول، جزو آثار ملي محسوب مي شوند. بر اساس همين قانون بايد بخشي از آثار مکشوفه در حفاري هاي علمي و تجاري در موزه نگهداري شوند. در زمان وزارت علي اصغر حکمت، تأسيس موزه اي در تهران در ميدان مشق به تصويب رسيد و در سال ۱۳۱۳ ش، نقشه بناي موزه ايران باستان توسط آندره گدار آماده و در نهايت موزه ايران باستان در سال ۱۳۱۶ش ساخته و افتتاح شد.
در سال ۱۳۴۳ وزارت فرهنگ و هنر تأسيس و مديريت هاي مختلفي در قلمرو ميراث فرهنگي همچون اداره کل موزه ها، مرکز باستان شناسي ايران، دفتر آثار تاريخي، اداره کل موزه هاي سنتي، موزه ايران باستان، اداره کل بناهاي تاريخي، سازمان حفاظت از آثار باستاني و… تشکيل شد.
پيروزي انقلاب اسلامي و انحلال وزارت فرهنگ و هنر
با پيروزي انقلاب شکوهمند اسلامي، وزارت فرهنگ و هنر منحل و برخي از وظايف اين وزارتخانه که ماموريتهاي ميراث فرهنگي داشتند به دو وزارتخانه انتقال داده شد؛ وزارت فرهنگ و آموزش عالي و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي.
با توجه به فروپاشي حکومت سلطنتي، کاخ هاي سلطنتي به عنوان مراکز فرهنگي اعلام شدند. کارشناسان آثار تاريخي بر آن شدند تا با ثبت و ساماندهي آثار فرهنگي موجود در کاخها، درهاي آن را به روي مردم بگشايند.
واحدهاي انتقال داده شده از وزارت فرهنگ و هنر به دو وزارتخانه بدين شرح است؛
وزارت فرهنگ و آموزش عالي
- اداره کل هنرهاي سنتي
- مرکز باستانشناسي ايران
- مرکز موزه مردمشناسي
- موزه ايران باستان
- دفتر آثار تاريخي
- سازمان ملي حفاظت از آثار باستاني
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي
- اداره حفاظت ميراث فرهنگي شهرستانها
- اداره کل موزه ها
- اداره کل بناهاي تاريخي
- اداره کل کاخها
در اين دوره کاخ گلستان که بيش از انقلاب به اداره کل بيوتات سلطنتي تعلق داشت، به مرکز فرهنگي تبديل و زير نظر امور اقتصادي و دارايي قرار گرفت.
تشکيل سازمان ميراث فرهنگي کشور
در تاريخ ۱۰/۱۱/۱۳۶۴ به موجب قانون، سازمان ميراث فرهنگي شکل گرفت. براساس اين قانون، به وزارت فرهنگ و آموزش عالي اجازه داده شد تا از ادغام ۱۱ واحد پراکنده در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و نيز وزارت فرهنگ و آموزش عالي، سازمان ميراث فرهنگي را به صورت سازماني وابسته به خود تشکيل دهد. اين قانون در روز پنجشنبه دهم بهمن ماه ۱۳۶۴در مجلس شوراي اسلامي تصويب و در تاريخ ۱۲ بهمن ۱۳۶۴ به تاييد شوراي نگهبان رسيد.
تشکيل سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري
چنانچه آمد، سازمان ميراث فرهنگي- براساس قانون، به وزارت فرهنگ و آموزش عالي سپرده شد. در سال ۱۳۷۲ شوراي عالي اداري طي جلسه ۱۸/۱/۱۳۷۲ به پيشنهاد سازمان امور اداري و استخدامي کشور و به منظورهماهنگي و افزايش کارآيي و اثربخشي سازمان ميراث فرهنگي کشور و تمرکز در مديريت دستگاههاي فرهنگي، سازمان ميراث فرهنگي کشور از وزارت فرهنگ و آموزش عالي منفک و به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي ملحق شد براساس بند ۳ مصوبه مزبور، کليه اختيارات و مسئوليتهاي وزير و وزارت فرهنگ و آموزش عالي در رابطه با موضوع وظايف اجرايي سازمان ميراث فرهنگي به وزير و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي انتقال مييابد.
همچنين به منظور حسن اجراي قانون اساسنامه سازمان ميراث فرهنگي مصوب مجلس شوراي اسلامي و مطالعه و تحقيق در آثار باقي مانده از گذشتگان جهت معرفي ارزشهاي نهفته در آنها با برخورداري از توان و اطلاعات علمي از طريق استفاده هرچه مطلوبتر از امکانات بالقوه و بالفعل، نيروي انساني کارا، آزمايشگاهها ولوازم، کتابخانه و ساير وسايل پژوهشي موجود، سازمان ميراث فرهنگي وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي که در اين اساسنامه به اختصار پژوهشگاه ناميده ميشود، تشکيل شد.
در جلسه علني ۲۳ ديماه سال ۸۲ مجلس شوراي اسلامي، سازمانهاي ميراث فرهنگي کشور و ايرانگردي و جهانگردي از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي جدا و از ادغام آنها “سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري” با کليه اختيارات زير نظر رييس جمهور فعاليت خود را آغاز مي کند. با تصويب اين قانون وظايف حاکميتي سازمان ايرانگردي و جهانگردي به سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري منتقل و وظايف اجرايي و امور تصدي آن با همه امکانات، نيروي انساني، اموال و داراييها، تعهدات و اعتبارات در قالب يک شرکت دولتي با عنوان شرکت توسعه ايرانگردي و جهانگردي به سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري وابسته شد. در اين بخش به پيشينه گردشگري در ايران تا تشکيل سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري اشاره مي کنيم:
تاريخچه گردشگري
گردشگري در سرزمين ايران از پيشينههاي چند هزار ساله برخوردار است. در تمامي دوران باستان، تا قبل از اسلام مستندات تاريخي حكايت از گسترش شهرها، راهها و اقامتگاهها در سرزمين پهناور ايران دارد. آثار مكتوب بر جاي مانده حاكي از سفر يونانيان و روميان به ايران است، اگرچه از سياحاني كه قبل از اسلام به ايران سفر كردهاند اطلاع دقيقي در دست نيست.
در قرون اوليه پس از اسلام، بعد از پشت سر نهادن يك دوره بحراني، رويكرد ادبي، فرهنگي و علمي در ايران آغاز شد و از رونقي بينظير برخورداد گرديد . شاعران و نويسندگان به گشت و گذار در سرزمين اسلامي پرداختند كه حاصل آن سفرنامههايي بود كه اكنون بر جاي مانده و از خلال آنها ميتوان با جغرافيا، فرهنگ و تمدن آن روزگار آشنا شد. از جمله معروفترين اين جهانگردان ميتوان به ناصرخسرو قبادياني شاعر، فيلسوف و سفرنامهنويس قرن پنجم اشاره كرد.
از سوي ديگر به تدريج و به ويژه طي قرون هفتم به بعد جهانگردان غربي نيز در پي سفر به شرق و از جمله ايران برآمدند. در همان دوران اقامتگاههايي در ايران تأسيس شد كه بسياري از آنها همچنان بر جاي مانده است. ايران در دوران صفويه و عليالخصوص در دوره شاه عباس اول به عنوان كشوري جذاب نظر بسياري از جهانگردان اروپايي را به خود جلب كرد. به همين دليل ميتوان دوره سلطنت شاه عباس اول تا انقراض سلسله صفوي را يكي از مهمترين ادوار توسعه جهانگردي در ايران به حساب آورد.
پس از دوران صفويه به دليل ناآراميها و بيثباتي تا سالها سرزمين ايران دچار هرج و مرج پي در پي شد اما از اواسط دوران قاجاريه با ثبات تدريجي داخلي از يك سو و گسترش پديده استعمار و رقابت بين كشورهاي قدرتمند اروپايي سفر به ايران رازهاي باستانشناسي و تاريخي بسياري را در ايران گشود. سير وسياحت ايرانيان و ميل آنها به گردشگري در اروپا از عصر مشروطيت رو به فزوني نهاد .
هر چند پس از انقلاب مشروطيت ورود گردشگران خارجي به ايران رو به تزايد گذاشته بود ليكن هيچگاه گردشگري به عنوان صنعت به شكل امروزي كه داراي تشكيلات منظم و قوانين و مقررات ويژهاي باشد و درآمدزايي نمايد مورد توجه نبوده است. صنعت گردشگري در ايران از نيم قرن پيش به اين طرف به منظور شناساندن مفاخر و تمدن ايران رسماً شكل گرفت و براي اولين بار از سال ۱۳۱۴ ادارهاي در وزارت داخله( وزارت كشور) به نام « اداره سياحان خارجي و تبليغات» تأسيس شد كه فعاليت آن محدود به چاپ نشريات و كتابچههاي راهنماي گردشگري ايران بود. بعد از شهريور ۱۳۲۰، اداره مذكور جاي خود را به « شوراي عالي جهانگردي» داد كه زيرنظر وزارت كشور بود و در نهايت در سال ۱۳۴۲ هيأت وزيران تأسيس « سازمان جلب سياحان » را تصويب و اين سازمان رسماً كار خود را آغاز كرد.
در سال ۱۳۵۳ با الحاق سازمان جلب سياحان در وزارت اطلاعات اين وزارتخانه به عنوان « وزارت اطلاعات و جهانگردي » تغيير نام يافت .
با پيروزي انقلاب اسلامي در سال ۱۳۵۷ « وزارت ارشاد اسلامي» از ادغام وزارتخانههاي « اطلاعات و جهانگردي» و « فرهنگ و هنر» تشكيل شد و كليه وظايف مربوط به امور سياحتي، زيارتي ، ايرانگردي و جهانگردي در قالب معاونت امور سياحتي و زيارتي در اين وزارتخانه سازماندهي شد. سپس به موجب مصوبه شوراي عالي اداري، كليه وظايف و مأموريتهاي معاونت امور سياحتي و زيارتي در وزارت ارشاد به « سازمان ايرانگردي و جهانگردي » منتقل شد تا در قالب سازمان به فعاليت خود ادامه دهد.
تشکيل سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري
با تصويب شوراي عالي اداري در يکصد وسي امين جلسه مورخ ۱۶/۱/۸۵ به منظور تقويت و توسعه صنايع دستي کشور و ايجاد هماهنگي با سياستهاي توسعه صنعت گردشگري، سازمان صنايع دستي ايران با تمام وظايف، اختيارات، مسئوليتهاي قانوني، داراييها، تعهدات، اعتبارات، امکانات و نيروي انساني از وزارت صنايع و معادن منتزع و در سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ادغام و به “سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري” تغيير نام يافت. آنچه در پي مي آيد نگاهي به تاريخچه صنايع دستي در کشورمان تا قبل از ادغام است.
تاريخچه صنايعدستي
آنچه در گذشتهاي دور، بخش تفكيكناپذيري از زندگي روزمره مردم بوده: ظرفي كه در آن مي خورده، فرشي كه بر آن پاي نهاد، چراغي كه از آن خانهاش را روشن ميكرده در فرهنگ امروز ميراث فرهنگي نام گرفته و با احترام از آن ياد ميشود. در واقع آنچه امروزه در موزهها به عنوان بخشي از ميراث فرهنگي ما نگهداري مي شود همان دست ساخته گذشتگاني است كه از دوران باستان تا به حال با مصون ماندن از گزند روزگار به جاي مانده و اكنون نماد و نشانهاي از فرهنگ، هنر و تمدن مردماني است كه آنها را ساختهاند.
پس از انقلاب صنعتي، به واسطه توليد انبوه و ارزان در عرصههاي مختلف، صنايعدستي رو به كاهش و نابودي نهاد. وضعيت صنايعدستي ايران نيز از اين قاعده مستثني نبود، به همين دليل در اواسط قرن نوزده ميلادي، زماني كه هنرهاي دستي ايران به واسطه ورود كالاهاي اروپايي رو به نابودي نهاده بود، عدهاي از ايرانيان به فكر احياء و گسترش صنايعدستي افتادند.
در اواخر قرن ۱۹ چند روحاني و تاجر مانند مجدالاسلام كرماني، سيدجمالالدين واعظ اصفهاني، ميرزا نصرالله ملكالمتكلمين و حاج محمد حسين كازروني انجمني براي پيشرفت مصرف توليدات بومي در اصفهان افتتاح كردند. ميرزا تقيخان اميركبير نيز تعدادي كارگاه محلي براي توليد لباس نظامي، پارچه، سراميك ، ظروف بلور، درشكه و لوازم مختلف خانگي احداث كرد. با اين حال تا پيش از انقلاب مشروطيت هيچ قانوني درباره صنايعدستي تدوين نشد. در سال ۱۳۲۸ هجري قمري، مجلس شورا « قانون اداري وزارت معارف و اوقاف و صنايع مستظرفه» را تصويب كرد و بعد از انقلاب مشروطيت نام وزارت معارف به وزرات معارف و اوقاف و صنايع مستظرفه تغيير كرد. اما پس از آن دوباره همه چيز به دست فراموشي سپرده شد تا اينكه در سال ۱۳۴۷ شمسي با تصويب هيات وزيران، مركز صنايعدستي وابسته به وزارت اقتصاد وظيفه ساماندهي و هماهنگ نمودن وضعيت صنايعدستي كشور را به عهده گرفت.
در سال ۱۳۵۴ مركز مذكور به دو بخش سازمان صنايعدستي و شركت سهامي فروشگاههاي صنايعدستي تقسيم و تحت نظر وزارت صنايع و معادن به فعاليت خود ادامه داد.
در سال ۱۳۶۰ مجدداً اين دو بخش در يكديگر ادغام و طبق اساسنامه جديد به صورت يك شركت دولتي زيرنظر وزارت صنايع با عنوان سازمان صنايعدستي ايران قرار گرفت.
در دوران سازندگي در سال ۱۳۶۹ سازمان صنيايعدستي فعاليتهاي خود را در قالب ۱۰ شركت منطقهاي در سراسر كشور ساماندهي كرد و امور بازرگاني سازمان نيز به شركتهاي مذكور محول گرديد.
در سال ۱۳۷۶، ۹ شركت منطقهاي منحل گرديد و يك شركت به نام شركت بازرگاني صنايعدستي كليه فعاليتهاي بازرگاني و سازمان را برعهده گرفت.
در سال ۱۳۸۳ قانون تأسيس سازمان صنايعدستي ايران به تصويب مجلس شوراي اسلامي رسيد و نهايتاً پس از دگرگونيهاي فراوان در سال ۱۳۸۵ به عنوان يكي از معاونتهاي سازمان ميراث فرهنگي به اين سازمان پيوست.
میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری درسند چشم انداز ۲۰ ساله
بند اول سند چشم انداز : دستيابی به مقتضيات فرهنگي، جغرافيايي و تاريخي كشور از جمله مصاديق فرهنگ و تاريخ كشورمان ميراث فرهنگي كشور ميباشد که به حفظ، احياء و نگهداري ميراث فرهنگي كاملاً در راستاي اهداف آرماني كشور بوده و توجه به آن از اساسيترين پايههاي توسعه كشور ميباشد.
بند ششم سند چشم انداز : رسيدن به جايگاه اول اقتصادي در سطح منطقه آسياي جنوبي و غربي است كه با تأكيد بر رشد پرشتاب و مستمر اقتصادي، ارتقاء نسبي درآمد سرانه و رسيدن به اشتغال كامل حاصل خواهد شد.
بند هشتم سند چشمانداز :توسعه گردشگري مبتني بر شرايط فرهنگي و تاريخي كشورمان باعث تعامل سازنده و مؤثر با جهان و رشد پر شتاب اقتصاد همراه با بهبود توزیع در کشور خواهد شد.
سیاست های کلی سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری:
- دست يافتن به جايگاه واقعي ايران در جهان بهعنوان يكي از غنيترين، کهنترين و تأثيرگذارترين فرهنگها و تمدنهاي بشري، با ويژگيهاي طبيعي كمنظير و برخوردار از تعاملي سازنده و الهامبخش در عرصه بينالمللي.
- برخورداری از نظام مديريت بروز و كارآمد، بهرهمند از دانش فناوري مرتبط در سطح جهاني، توانا در توليد علم و فنآوري، با اتكا بر دانش پايه، منابع انساني ماهر و مسئوليتپذير، سرمايه اجتماعي روبه رشد، مبتني بر اصول اخلاقي و ارزشهاي اسلامي و ملي و مقتضيات فرهنگی، جغرافيايي و تاريخي كشور.
- برخورداری از نظام برنامهريزي هدفمند با اقتصادي سالم، باثبات، رقابتپذير و با رشد و شتاب مناسب و در تعامل با اقتصاد جهاني، با ايفاي نقش مؤثر در اقتصاد ملي و منطبق بر مزيتهاي نسبي فرهنگي- تاريخي و طبيعي.
- بهرهمندی از آثار فرهنگي- تاريخي و طبيعي و هنرهاي سنتي، متكي بر نظام جامع شناخت و پژوهش، حفاظت، احياء، ارتقاء و بهرهبرداري خردمندانه، در تعامل سازنده و هدفمند با حيات فرهنگی- اجتماعي و اقتصادي، تقويت حس مسئوليت عمومي، تحكيم هويت ملي و وفاق اجتماعي.
- بهرهمندی از گردشگري پر رونق با محصولات متنوع، بازارهاي سامان يافته، خدمات استاندارد شده و دست يافتن به جايگاه برتر گردشگري منطقه و معرفی ايران بهعنوان يكي از قطبهاي گردشگري جهان به ويژه جهان اسلام.
- منشور اخلاقی اداره کل میراث فرهنگی
- منشور اخلاقی کارکنان
- تلاش براي تحقق اهداف و چشم انداز نظام مقدس جمهوري اسلامي از طريق انجام صحيح و به موقع ماموريت محوله به سازمان
- خدمت صادقانه به مردم با کيفيت بهتر، روشهاي مناسبتر و وفاداري به قانون
- اعتماد به مراجعان، مخاطبان و تلاش براي جلب مشارکت فکري آنان براي ارتقاء کيفيت
- ارزش گذاري به وقت خود، مراجعين و برنامه ريزي براي انجام به موقع امور و پرهيز از تاخير
- تلاش براي پيشرفت فردي و سازماني با رعايت اصول اخلاقي
- برنامه ريزي مناسب براي ايجاد تعادل بين زندگي فردي و وظايف شغلي
- پرهيز از اسراف و رعايت صرفه و صلاح سازماني و بهره برداري مطلوب از اموال و امکانات در اختيار
- تلاش براي ارتقاء بهره وري سازماني با رعايت وجدان کاري، نظم و انضباط اجتماعي
- افزايش نشاط در محيط کار با رعايت ظاهر آراسته و سفارشات ديني در بهداشت فردي و اجتماعي
تلفن های تماس اداره کل میراث فرهنگی اهواز:
۰۶۱۳۵۵۳۰۳۷۶
۰۶۱۳۵۵۳۰۳۸۱
۰۶۱۳۵۵۳۰۳۵۳
مدیرکل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی خوزستان
تلفن تماس مستقیم دفتر مدیرکل: ۷-۰۶۱۳۵۵۳۰۳۷۶
تلفکس: ۰۶۱۳۵۵۳۰۳۷۸
شماره تماس های مورد نیاز گردشگران و مسافران نوروزی
تاسیسات اقامتی استان خوزستان ۱۳۹۷
ردیف | نام واحد | آدرس | شماره تماس |
۱ | هتل پارس | اهواز-خ ۲۴متری خ شهید عابدی | ۵-۳۲۲۲۰۰۹۱-۰۶۱ ۳۲۹۲۶۶۲۳-۰۶۱ |
۲ | هتل اکسین | اهواز-بلوار پاسداران-کوی رسالت | ۲۷-۳۴۴۷۴۷۲۰-۰۶۱ ۳۴۴۷۵۰۵۰-۰۶۱ |
۳ | هتل پرشیا | اهواز- خ ۳۰متری خ سیروس | ۲۲۱۷۰۵۶-۰۶۱۳ ۳۲۲۳۰۱۷۱F |
۴ | ایران | اهواز-خ شریعتی-چهارراهامام خمینی | ۵-۳۲۲۱۷۲۰۰-۰۶۱ ۳۲۲۱۲۳۷۲ |
۵ | نادری | اهواز-خ امام خمینی-نرسیده به چهارراه آبادان | ۳-۳۲۲۱۳۰۸۱-۰۶۱ ۳۲۲۲۵۷۵۷ ۳۲۲۲۲۶۱۰ |
۶ | فجر سپاه | اهوازملی راه خ زاویه | |
۷ | آریوبرزن | اهواز-خ سلمان فارسي بين سيروس مسلم | ۲۲۱۹۶۹۲–۰۶۱۳ ۳۲۲۲۶۸۱۴ |
۸ | هتل نیشکر | ۳ راهی گلستان شرکت توسعه نیشکر وصنایع جانبی | ۳۳۱۳۰۱۷۵-۰۶۱ ۹-۳۳۱۳۰۱۶۵ ۳۳۱۳۰۱۵۹ |
۹ | هتل کارون | ۳۰متری خ کاوه | ۳۲۲۱۹۳۴۱-۰۶۱ |
۱۰ | هتل بوستان | اهواز گلستان بلوار بوستان منازل سازماني آب وبرق | ۱-۳۳۴۰۰۴۵-۰۶۱۳۳۴۳۰۳۰ ۳۳۴۲۴۴۱ |
۱۱ | هتل باغ معین | اهوازبیست و چهار متری | ۰۶۱۳۲۲۳۹۱۵۲ |
۱۲ | رستم | اندیمشک-خ لوانتور-خ انقلاب | ۴۲۶۴۱۸۱۸-۰۶۱ ۴۲۶۲۸۸۱۷ |
۱۳ | آنزان | ایذه- خ امام بين فلکه گاز بین فلکه امام علی | ۴۳۶۳۰۰۲۷-۰۶۱ |
۱۴ | مارون | بهبهان-کیلومتر۳جاده سیمان-جنب ایستگاه برق خیبر | ۵۲۸۳۴۶۵۷-۰۶۱ |
۱۵ | رضا بهبهان | فلکه استیل جنب ترمینال | ۰۶۱۵۲۸۲۷۱۱۱ |
۱۶ | آوان | دزفول-جنب استاديوم مجدیان | ۴۲۴۲۲۰۷۷-۰۶۱ ۴۲۴۲۲۰۷۸-۰۶۱ ۴۲۴۲۲۰۸۷ |
۱۷ | هتل سرابی | شوشتر – خ عبداله بانو ، کوچه بقال پور | ۳۶۲۲۲۲۹۱-۰۶۱ |
۱۸ | هتل گرگر | شوشتر-دانشگاه آزاد اسلامی بین دانشگاه هنر و شاخه شهیدچمران | ۳۶۲۳۶۰۰۴-۰۶۱ |
۱۹ | جهانگردی شوشتر | شوشتر- انتهاي بلوار شهيد شرافت روبروی عمارت کلاه فرنگی | غیرفعال |
۲۰ | نخل زرين | بندر امام خميني سربندر خ تختي جنب اداره تربيت بدني | ۲۲۲۱۹۷۱-۰۶۱۵ ۵۲۲۳۸۱۵۳ |
۲۱ | مروارید | سربندر بلوار آيت اله خامنه اي جنب سازمان برق | ۵۲۲۲۱۱۹۵-۰۶۱ |
۲۲ | ايرانيان | ماهشهر بلوار آزادي جنب هتل بزرگ آزادي | ۲۳۵۴۹۲۷-۰۶۱۵ |
۲۳ | هتل دریا | بندر ماهشهر – فاز دو بلوار بوشهر | ۲۳۵۵۲۹۸-۰۶۱۵ ۲۳۵۵۲۹۷ |
۲۴ | مجتمع بندری امام | بندر امام خمینی-تاسیسات بندري | ۲-۲۲۸۶۰۰۰-۰۶۱۵ |
۲۵ | صدف | ماهشهر-میدان بسیج خ مصلی | ۲۳۳۳۱۱۸-۰۶۱۵ ۷-۲۳۵۵۵۱۵ ۲۳۲۰۱۲۳F |
۲۶ | آزادی بزرگ ماهشهر | ماهشهر- بلوار کوثر انتهای فاز ۲ جنب دانشگاه آزاد | |
۲۷ | سورن | بندر ماهشهر منطقه ويژه اقتصادي سايت يك ميدان آزادي | ۵۲۱۱۰۶۶۰-۳-۰۶۱ ۵۲۱۱۰۶۶۰-۴-۰۶۱ |
۲۸ | دلفین | بندر امام بلوار آیت ا.. خامنه ای | ۲۲۳۷۰۷۶-۰۶۱۵ ۲۲۳۷۰۷۵ |
۲۹ | مهمانسراي جهانگردي مسجد سليمان | مسجد سليمان محله ۵ بنگله | ۴۳۲۶۳۹۸۵-۰۶۱ ۴۳۲۶۹۹۸۱ ۴۳۲۶۳۲۲۴F |
۳۰ | امير كبير | آبادان خ امير كبير نبش كاشاني پ ۱۱۵ | ۹-۵۳۲۲۷۴۹۹۵-۰۶۱ |
۳۱ | زیتون | آبادان خ شهيد محمد منتظري-جنب کادوس | ۷۱-۵۳۳۲۴۹۷۰-۰۶۱ ۵۳۲۲۴۹۶۹ |
۳۲ | نگین اروند | خرمشهر- بلوار مسجد جامع نبش چهاراه فردوسی | ۵۳۵۲۵۳۴۶-۰۶۱ ۵۳۵۲۵۳۱۷-۰۶۱ |
۳۳ | سبزخرمشهر | خرمشهر-فلکه فرمانداری روبروي شبكه بهداشت | ۵۳۵۴۳۵۰۱-۴-۰۶۱ |
۳۴ | کاروانسرا | آبادان-جاده آبادان-خرمشهر | ۹-۵۳۲۶۴۰۰۲-۰۶۱ |
۳۵ | پارسیان | آبادان-جاده آبادان خرمشهر | ۵۳۲۶۰۰۶۰-۰۶۱ |
۳۶ | کیوان | آبادان-خ شهید منتظری روبروی بیمارستان امام خمینی | ۳-۵۳۲۲۰۴۹۰-۰۶۱ ۵۳۲۲۳۸۸۳ |
۳۷ | آزادی شهر | آبادان-خ طالقاني نبش خ زابل | ۵۳۲۳۱۵۰۵-۰۶۱ ۵۳۲۲۶۵۹۸ ۵۳۲۲۷۵۷۴ |
۳۸ | هتل آپارتمان علی ابن مهزیار | اهواز-بلوار پاسداران جنب شرکت ملی حفاری | ۳۴۴۹۲۷۷۵-۰۶۱ |
۳۹ | هتل آپارتمان هدیه | کیانپارس، خ۲۰غربی جنب فروشگاه هدیه | ۳۳۹۱۴۵۵۰-۰۶۱ ۳۳۹۱۴۵۵۷-۰۶۱ |
۴۰ | هتل آپارتمان ایرانیکا | اهواز-بلوار ایت ا۰۰ بهبهانی نبش خ کافی | ۳۵۵۲۲۸۵۱-۰۶۱ ۳۵۵۱۹۰۶۲-۰۶۱ |
۴۱ | هتل آپارتمان یاس | آبادان- بریم | ۵۳۲۲۰۸۴۰-۰۶۱ |
۴۲ | هتل آپارتمان بهاران مالمیر | میدان آزادگان پایین تر از پمپ بنزین کیوان روبه روی نمایندگی ساپیا | ۴۳۶۲۲۸۵۵-۰۶۱ |
۴۳ | اقامتگاه سنتی طبیب شوشتری | شوشتر، خیابان طالقانی ، پشت بانک صادرات، کوچه کله پزی | ۰۹۱۶۳۰۷۲۷۹۹ |
۴۴ | اقامتگاه افضل (غیرفعال موقت) | شوشتر چهارراه امام خمینی-کوچه سنگفرش | ۰۶۱۳۶۲۲۷۴۷۴ |
۴۵ | اقامتگاه سنتی دورانتاش | شوش، روبه روی باغ موزه | ۰۶۱۴۲۸۲۸۲۳۶ |
۴۶ | اقامتگاه بوم گردی الیما | ایذه روستای تکاب | ۰۹۳۹۸۹۴۷۱۰۱ |
۴۷ | اقامتگه بوم گردی لامردون | گتوند روستای سماله | ۰۹۱۶۶۱۰۹۶۵۹ |
۴۸ | مهمانپذیر فراز تخت جمشید | امیدیه، میدان بسیج-بلوار شهید دقایقی روبه روی مخابرات مرکزی | ۰۶۱-۵۲۶۲۳۳۷۲ |
۴۹ | مهمانپذیر کاخ | اهواز- خ امام خمینی بین خ حافظ و خ فردوسی | ۰۶۱۳۲۲۲۲۸۸۸ ۳۲۲۲۲۶۶۶ |
۵۰ | مهمانپذیر کارون نو | اهواز – خ امام خمینی نبش خ مسلم | ۰۶۱۳۲۲۲۲۰۳۰۰ |
۵۱ | مهمانپذیر اخوت | اهواز- خ مسلم نبش خ کاوه | ۰۶۱۳۲۲۲۱۱۰۱ |
۵۲ | مهمانپذیر زیبا | اهواز- خ نادری نریسده به چهارراه آبادان | ۰۶۱۳۲۲۲۲۸۸۲ |
۵۳ | مهمانپذیر امین | اهواز – خ امام خ خوانساری | ۰۶۱۳۲۲۲۲۶۲۵۷ |
۵۴ | مهمانپذیر پارک نو | اهواز-خ-امام خمینی بین مسلم وخ شریعتی | ۰۶۱۳۲۲۲۲۵۳۴ مهمانپذیر۳۲۲۲۲۵۳۴ ۰۶۱۳۲۲۲۲۹۰۴ |
۵۵ | مهمانپذیر اهواز | اهواز خ امام شرقي | ۰۶۱۳۲۲۲۵۵۰۵ ۳۲۲۳۲۱۵۶ |
۵۶ | مهمانپذیر مهریار | اهواز- خ امام خمینی بین خ حافظ و خ فردوسی | ۰۶۱۳۲۲۲۲۸۸۸ ۳۲۲۲۲۶۶۶ |
۵۷ | مهمانپذیر تهران | آبادان – خ اروسیه ابتدای خ ۱۲ فرعی احمد آباد | ۰۶۱۵۳۲۲۲۴۵۳ |
۵۸ | مهمانپذیر پارس | آبادان – خ طالقانی پلاک ۱۰۵ | ۵۳۲۲۲۷۷۵ |
۵۹ | مهمانپذیر بهار | آبادان- خ امیری جنب کلانتری ۶ سابق | ۵۳۲۲۳۴۲۲ |
۶۰ | مهمانپذیر ممتحن | آبادان – خ طالقانی مقابل بانک مرکزی | ۵۳۲۲۳۷۲۴ |
۶۱ | مهمانپذیر خلیج فارس | آبادان – ابتدای خ پرویزی جنب پارک | ۵۳۲۲۲۴۵۳ |
۶۲ | مهمانپذیر فجر باغملک | باغملک رستم آباد خیابان اصلی | ۰۶۱۴۳۷۲۶۶۹۱ |
۶۳ | مهمانپذیر نور | بهبهان – فلکه شیراز | ۰۶۱۵۲۷۲۴۸۲۸ |
۶۴ | مهمانپذیر خوزستان | بهبهان – فلکه شیراز | – |
۶۵ | مهمانپذیر شوشتر |
تماس با مااهواز ، خیابان امام شرقی، نبش سلطانی، ساختمان سابق جهاد کشاورزی، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان پست الکرونیک : Miraskhz@gmail.com وب سایت :http://miraskhz.ir/ ۰۶۱۳۵۵۳۰۳۸۱-۵ ۰۶۱۳۵۵۳۰۳۷۶-۷ |