- داروخانه کمیل اهواز
- آدرس : اهواز، زیتون کارمندی، خیابان زاویه، نبش کمیل، جنب درکانگاه کمیل
- تماس : –
خوزستان خبر هیچگونه منفعت و مسئولیتی در قبال معامله شما ندارداین اطلاعات از فضای مجازی جمع آوری شده است.با مطالعهی راهنمای خرید امن، آسودهتر معامله کنید.قبل از هر گونه مراجعه حضوری و پرداخت اطمینان حاصل کنید .خوزستان خبر هیچ مسئولیتی در قبال این مطلب ندارد.
ویژگی های یک داروخانه خوب چیست؟
در این مقاله می خواهیم به ویژگی های یک داروخانه خوب بپردازیم. ابتدا این امر را از چند جانب مورد بررسی قرار می دهیم و سپس به تحلیل ویژگی های آن می پردازیم. در یک داروخانه عوامل زیادی مورد بررسی است که بصورت خلاصه موارد زیر مورد بررسی و تحلیل قرار می گیرد:
نیروی انسانی شامل پرسنل و مدیریت( ابعاد انسانی) : برای خوب بودن گزینه های زیادی هست که می تواند سبب پایداری در این خصوصیت گردد نیروی انسانی و مدیریت در این حوزه حرف اول را میزند.
فضای فیزیکی و استاندارد های لازم برای یک داروخانه خوب: ویژگی های محیطی در مشاغلی که ارتباطات مستقیمی با ارباب رجوع دارند بسیار مهم است و سبب ماندگاری در ذهن مخاطب و مراجعه کننده می شود.
در پایان این مقاله ، موارد زیر را باید درک کرده باشید:
- رفتار های مدیریتی یک داروخانه ( وظایف میدیریت)
- رفتارهای پرسنل داروخانه
- ارتباط با مشتریان و بیماران داروخانه
- تعریف حریم شخصی در داروخانه( ابعاد فضایی)
- ابعاد محیطی ( رعایت بهداشت نور و تهویه) استاندارها
داروخانه مانند هر سازمان و مجموعه ایی باید دارای نظم ویژه خود باشد مخصوصا اینکه با انبوهی مخاطب از بیماران و متقاضیان گوناگون با خواسته های دارویی و بهداشتی و سلامتی در ارتباط است.
در مرحله اول نظم مورد توجه یک داروخانه خوب و با کیفیت است. در خوب بودن ویژگی های زیادی مورد سنجش قرار می گیرد که هر مجموعه با توجه به استراتژی مخاطب و مراجعه کننده خود و همچنین کارمندان آن ، این امر را مورد بررسی و سنجش قرار می دهد.
برای شناخت یک داروخانه خوب مواردی همچون سیستم مدیریت قدرتمند و با تجربه یکی از ارکان مورد توجه هست در واقع هسته یک سیتم کارآمد معمولا نتیجه یک مدیریت قوی می باشد.
علاوه بر مدیریت یک داروخانه خوب ، نیروی متمرکز شده در آن امور بهره وری را صد چندان بیشتر می کند و همین امر باعث تسهیل امورات مراجعه کنندگان و بیماران می شود.
عملا دانش پرسنل یک داروخانه خوب باید کاملا بالا باشد و دقیقا مرتبط با موضوع دارو و داروشناسی باشد. در زمان قدیم معمولا نسخه پیچان بودند که فقط اطلاعات روخوانی دارو را داشتند که همین موضوع با خطای انسانی روبرو می شد و گاها شاید در این فرآیند اتفاقی اشتباه رخ می داد.
در حال حاظر با توجه به پیشرفت و استفاده از تکنولوژی های قدرتمند و همچنین نیروهای متخصص این امر بسیار راحت و ممکن شده است.
موارد بالا عملا در حوزه مدیریتی و نیروی انسانی یک داروخانه خوب ذکر شده است. مواردی دیگر در حوزه محیطی قرار می گیرد که به آن می پردازیم.
یکی از مواردی که خیلی جالب است حوزه حریم شخصی است. در داروخانه باید حیط فیزیکی جوری طراحی شود که این مشکل را پوشش دهد.
شاید عده ایی که به داروخانه مراجعه می کنند خودشان بیمار باشند و برای مراجعات بهداشتی و بقیه موارد مراجعه نکرده باشند و بارها این اتفاق افتاده است که هنگام گرفتن نسخه داروخانه توسط مراجعه کننده حریم شخصی از بین رفته و مراجعه کنندگان داروخانه تماس فیزیکی و نزدیکی با هم برقرار می کنند.
این مورد را برای یک داروخانه خوب باید مورد نظر قرار داد تا افراد با نظم و اصولی درخواست خود را از اپراتور داروخانه داشته باشند.
در موارد فیزیکی یک داروخانه علاوه بر سیستم حریم شخصی باید مواردی مانند نور محیط و همچنین گرمایش و سرمایش ، موقعیت انتظار دارو برای بیماران تا حاظر شدن نسخه فراهم گردد.
سرعت عمل برای نسخه پیچی یک داروخانه و تحویل آن یکی از مزیت های یک داروخانه خوب است ، زیرا اکثر مخاطبان داروخانه ممکن است به علت بیماری خیلی صبر و حوصله انتظار بلند مدت را نداشته باشند.
عوامل سازمانی یک داروخانه خوب از این نظر حاءز اهمیت است که سبب می شود کیفیت آن مکان را بالا ببرد، ارتباطات موثری که پرسنل می توانند با مشتری خود داشته باشند یکی از آموزش های لازم نیروی انسانی برای یک داروخانه خوب است.
به صورت کلی داروخانه خوب داروخانه ایی است که به تامین حفظ و سلامت عمومی اهمیت میدهد که در این راستا یکسری اهداف استراتژیک مدیریتی را در داروخانه خود مشخص و اجرا میکند.
در حال حاظر نسبت به گذشته حرفه داروخانه داری بسیار گسترش پیدا کرده است و به جرات می توان گفت داروخانه یکی از عناصر اصلی در زنجیره ارائه خدمات بهداشتی و سلامت جامعه است.
حال موارد مذکور بعلاوه مواردی نوین که در ادامه به آن میپردازیم جز ویژگی های یک داروخانه خوب است.
تمامی این موارد در حوزه ارائه خدمات سنتی یک سیستم داروخانه است، حال با توجه به پیشرفت علم و تکنولوژی اتفاقات نوین تری در داروخانه می افتد که می تواند امور مراجعه کنندگان دراوخانه را تسهیل نماید.
امروزه داروخانه های آنلاین در ایران و دیگر نقاط جهان حرف اول را میزنند، از این نظر که یک داروخانه خوب ویژگی هایی بانند یک بانک الکترونیک دارد که برای هر امری مانند پرداخت یک قبض نیاز به مراجعه حضوری به بانک نیست و توسط خدمات آنلاین این اتفاق می افتد.
در داروخانه هایی که مجوز داروخانه آنلاین و فروش دارو را طبق فرآیندی دارند این تسهیل گری اتفاق می افتد و این داروخانه میتواند یکی از داروخانه های الکترونیک باشد که میتواند بخش عمده ایی از نیاز مراجعه کنندگان را بصورت آنلاین پاسخ دهد و در زمان آن ها صرفه جویی کند.
به همین دلیل یک داروخانه خوب باید به نکات پیچیده ایی چه درون سازمان خودش و چه ارتباطات بیرونی توجه کند زیرا یک داروخانه دارای پرسنل گوناگون است و همچنین این شغل دارای مراجعه کنندگان حضوری است.
در پایان این مقاله از شما خواهشمندیم در صورتی که مایل هستید نظرات و پیشنهادات خود را برای ما ارسال کنید یا اگر تجربه جدیدی که سبب افزایش دانش عمومی میشود.
داروخانه هم درســت مثل هر ســازمان دیگری برای داشــتن بازده بالا و کارکرد مناسب به داشتن سیستم مدیریت قوی و کارامد نیازمند است.
اگرچه ممکن است در نظر اول برای داروسازان جوانی که قرار است از این به بعد در نقش موسس و مدیر داروخانه فعالیت کنند مدیریت داروخانه کاری ساده و گاهی پیش پاافتاده به نظر می رسد اما در واقع مدیریت منابع و نیروی انســانی حتی در کسب و کار نسبتا کوچکی مانند داروخانه هم از اهمیت زیادی برخوردار است.
داشتن سیستم مدیریتی قوی، کارامد و متمرکز می تواند تنش ها و برخوردهای موجود در محیط را به شــکل محسوســی کاهش داده یا حل و فصل آنها را ســاده تر و نظام مندتر کند، از به هدررفتن سرمایه های مادی، انسانی، زمانی و عاطفی در محیط داروخانه پیشگیری کند و مانع از بروز بسیاری از ناهماهنگی ها شود.
اصول پنج گانه مدیریت نیروی انسانی در داروخانه
علاوه بر اصول پایه مدیریت فایول که در این مقاله به آن میپردازیم، مي توان اصول مدیریتی دیگری را هم برشمرد که اختصاصا در محیط داروخانه به صورت زیر تعریف شده اند :
⚫ نه کم و نه زیاد:
تعداد کارکنان اســتخدام شده برای اداره داروخانه یکی از مهم ترین اصول مدیریت نیروی انسانی است. تعداد کارکنان باید متناسب با حجم کار موجود در هر شیفت یا هر روز کاری باشد نه بیشتر و نه کمتر. در صورتی که تعداد کارکنان حاضر در مقایســه با حجم کار کم باشد، ســرعت و دقت کار کاهش قابل ملاحظه داشته و همین طور احساس خســتگی و احساس تحمیل کار بیش از ظرفیت در کارکنان باعث بروز نارضایتی و عدم همراهی عاطفی کارکنان با مدیریت داروخانه خواهد شد.
⚫ تشخیص توانایی ها:
یکی از مهم ترین ویژگی های یک مدیر خوب داروخانه این اســت که بدون قرارگرفتن در محیط عاطفی ایجاد شــده در داروخانه -به دلیل وجود ارتباط دائمی با زیردســتان- بتواند موقعیت های شــغلی را براساس تناسبی که با ویژگی ها، توانایی ها، ناتوانی ها، خصوصیات فردی، اخلاقی و اجتماعی وجود دارد بین کارکنان تقســیم کند.
این نکته که اگرچه گاهی کارکنان انتظارات و توقعات دیگری از مدیر داروخانه دارند اما تشخیص ویژگی های فردی آنها در محول کردن مسوولیت ها و موقعیت ها به آنها در درجه اول اهمیت قرار دارد یکی از مهم ترین نکاتی است که یک مدیر داروخانه باید به آن توجه کند.
⚫ رعایت فاصله مجاز:
فضای فیزیکی بســیاری از داروخانه ها در کشور ما به شکلی است که خواسته یا ناخواســته افراد در تماس نزدیک با یکدیگر قرار می گیرند.
سپری کردن ساعت هاي طولانی در یک فضای کوچک خود به خود باعث قرارگرفتن در فضای اجتماعی و عاطفی مشترک شــده و افراد را به نوعی در زندگی روزمره یکدیگر سهیم می کند.
امری که اگرچه به خودی خود ناپسند نیست اما می تواند با قــرار دادن مدیر داروخانــه در فضای عاطفی، مانــع از ابراز قاطعیــت در برخی تصمیم گیری های ناخوشایند برای کارکنان شود.
⚫ انعطاف یا عدم انعطــاف:
یکی از ویژگی های یک مدیــر خوب داروخانه تشخیص اهمیت موقعیت های مختلف از لحاظ ابراز قاطعیت یا انعطاف است. بدیهی است که اگر نه هر روز اما یک مدیر مرتبا در معرض موقعیت هایی قرار می گیرد که ناچار از تصمیم گیری بین ابراز قاطعیت تام و عدم انعطاف در برخورد با کارکنان، یا ابراز انعطاف و درک و همراهی با نیازهای روزانه، موقتی و… کارکنان است.
⚫ نوشتن، نوشتن و نوشتن:
نمی دانم این جمله از کیست که «کمرنگ ترین نوشته ها از قوی ترین حافظه ها ماندگارترند.» اما هر کس کها ین جمله را گفته به صورت بالقوه می توانســته یک مدیر موفق داروخانه باشــد.
خواسته ها، انتظارات، مسوولیت ها و نتیجه مذاکراتتان را با کارکنان داروخانه بنویسید و یک نسخها ز آن را در دســترس آنها قرار دهید یا در محلی که در دیدرس همه باشــد نصب کنید.
اگرچه ممکن است این کار در نگاه اول خنده دار یا زائد به نظر برسد اما ادامه و پافشاری بر آن می تواند از فراموش شــدن عمدی یا غیرعمدی توافق ها یا مســوولیت های محوله پیشــگیری کند و پایبندی کارکنان را به مســوولیت هایی که بر عهــده گرفته اند، وعده هایی که درباره بهبود یا اصلاح عملکردشان داده اند و… بیشتر کند.
مدیریت کلان
هنــری فایول یک نظریه پرداز مدیریت اهل فرانســه اســت که نظریات او در مدیریت نیــروی کار در اوایل قرن بیستم بســیار موثر بوده اســت.
فایول در اصل یک مهندس معدن بود که پــس از مدتی فعالیت در بخش های مدیریتی به یکی از نظریه پردازان مدیریت تبدیل شــد. اصول چهارده گانه مدیریت که توســط هنری فایــول طراحی شــده اند از مهم ترین مفاهیم مدیریتی محسوب می شــوند که به نظر می رسد جزو اولین مسائلی باشــند که هر مدیری به دانستن آنها نیازمند است.
اگرچه این اصول در نگاه اول بسیار ساده و روشن به نظر می رسند، اما می توان جاي خالي آنها را در شرکت های کوچک و بزرگ دید. اصول چهارده گانه یکی از اصول مدیریتی هستند که به پیشرفت صنعتی درا روپا کمک کردند.
اصول چهارده گانه فایول
۱- » تقسیم کار: تقسیم کار و تخصصی کردن کارها باعث می شود افراد بتوانند تجریه کســب کنند و کیفیت کار خود را بهبود ببخشند. به این ترتیب آنها با تمرکز بر کار خود به تدریج مهارت خود را افزایش خواهنــد داد و همین باعث افزایش بهره وری خواهد شد.
۲- » اختیار: عبارت است از دادن حق دستور وا نجام فعالیت هاب ه تشخیص خود فرد که بستگی به شــخصیت فرد و موقعیت وی دارد و نباید بدون در نظر گرفتن میزان مسوولیت فرد درباره آن تصمیم گیری شود.
۳- » نظم و انضبــاط: عبارت اســت از در نظرگرفتن نحــوه فرمانبرداری، فعالیت، رفتار و احترام بین کارمند و کارفرما که برای هر کاری ضروری است. این چیزی است که مدیران باید آن را از راه یکا رتباط دوطرفه فراهم کنند.
۴- » وحدت فرماندهی: یــک کارمند باید فقط از یک مافوق دستور بگیرد. دستور گرفتن از یک مافوق باعث می شود که سردرگمی بین دستورات دوگانه از فرایند کار حدف شود.
۵- » وحدت هدف: یک سرپرســت، یک برنامه. یک سرپرســت باید با یک هدف مشخص یک گروها ز کارکنان را رهبری کند.
۶- » تبعیت تمایلات شخصی از تمایلات گروهی: تمایلات یک شــخص یا یک گروهن باید بر تمایلات سازمان ارجحیت داشته باشد.
۷- » پاداش کارکنان: نتایج خوب یا بد کارها باید بین کارکنان و کارفرما تقسیم شود. میزان پرداخت ها باید براســاس ارزش کارمند برای سازمان و نیز عوامل مســتقل از ارزش کارمند باشد؛ بــرای مثال براســاس هزینه های زندگی، شــرایط عمومی ســازمان و در دســترس بودن یــا نبودن کارمندان دیگر.
۸- » تمرکز زایی یا تمرکززدایی: هر کاری که باعث کاهش نقش یــک کارمند در تصمیم گیری شــود تمرکززایی و هر کاری که باعث افزایش نقش وی در تصمیم گیری شود تمرکززدایی نام دارد. در همه شــرایط باید بیــن این دو وضعیت تعادل وجود داشته باشد.
۹- » زنجیره عددی: زنجیره ای از مدیران از بالاترین رده تا پایین ترین رده را «زنجیره عددی فرمان» گویند. هر مدیر مانند یک حلقه از این زنجیرها ست که باید ارتباط رده های بالاتر و پایین تر از خود را برقرار کند. این زنجیره تنها زمانی قطع می شود که مقام بالاتر بخواهد یا نیاز به وجود آن از بین برود.
۱۰- » نظم و ترتیب: به طور ســاده به معنی وجود یک مکان برای هرکس و وجود هر کسی در جای خودش است. یک جا برای هر چیزی و هر چیزی ســر جای خودش. هــدف نظم و ترتیب جلوگیری از اتلاف است.
۱۱- » انصاف: عدالت و مهربانی دو عامل مهم هســتند که وجود ترکیبی از آنها برای مدیریت شرکت ها الزامی اســت. برخورد مناسب و محترمانه با کارکنان برای رســیدن بــه این هدف الزامی است.
۱۲- » ثبات افراد: کاهــش میزان جابجایی باعث کارایی بیشتر و کاهش هزینه های تغییر نیروی انســانی می شود. احســاس امنیت شغلی باعث افزایش کارایی افراد در سازمان شده و از تحمیــل هزینه های تغییر افراد نیز پیشــگیری می کند.
۱۳- » ابتکار: افراد در هر ســطحی باید برای ابــراز و به کار گیری ایده هــای خود آزاد باشــند. مدیری که به کارکنان زیردست خود اجازه می دهد ابتکار و خلاقیت خود را به کار ببندد بســیار موفق تر از مدیری است که هرگونه خلاقت را سرکوب می کند.
۱۴- » روح صمیمیت و یگانگی: مدیر موظف اســت هماهنگی و صمیمت لازم برای پیشبرد اهداف را فراهم کند و از بروز مواردی که این روح هماهنگی را از بین می برند پیشگیری کند.
کعبی –
۳ ماه پیش عمل جراحی ایمپلنت پیش دکتر مومنی عمل کردم قرار بعد ۳ماه جلسه دوم و ساخت دندان مصنوعی انجام بدم الان ۴ماه گذشته هر چی زنگ میزنم میگن دکتر نیستش هر وقت آمده باتون تماس میگیریم هنوز که هنوز هیچ خبری نیست خواهشا پیگیری کنید
علی –
داروخانه ای که شماره تماس نداشته باشه برای تماس بیمار یا خانواده اش دو ریال نمی ارزه
رسول صرامی –
بسیار مطلب آموزندهای بود من کاملاً با مورد هشتم موافقم