حوادث

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران: جریان اطلاعات سلامت در کشور همگون نیست


عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: در سطح دنیا پروتکل اصلی در حوزه سلامت، فناوری پیش‌بینی است که در کشور ایران نیز در حال جا افتادن است تا بحث پیش‌بینی یا امکان تعیین استعداد ابتلای افراد به برخی بیماری‌های و یا حالات را از طریق فناوری داشته باشیم که اکنون در آغاز این راه قرار داریم.

به گزارش خبرنگاران _ بخش اخبار حوادث خوزستان، رضا صفدری در حاشیه ششمین همایش ملی ارتقای مدیریت اطلاعات سلامت که امروز (چهارشنبه دوم اسفندماه) در اهواز برگزار شد، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: امیدواریم برگزاری این چنین همایش‌هایی بتواند در مقوله اصلاح ساختار بهداشت و درمان تحولی ایجاد کند. خوشبختانه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با این فرآیند هم‌راستا بوده است و تاکنون از برگزاری این همایش‌ها حمایت کرده است.

وی ادامه داد: بنابراین خروجی این همایش‌ها برای وزارتخانه قابل ارزش‌گذاری است و به آن توجه می‌کند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: طراحی محورهای ششمین همایش ملی ارتقای مدیریت اطلاعات سلامت به تناسب اقتضائات روز طراحی شده است. انشالله در پایان این همایش دستاوردهایی حاصل شود که کمک کند در نظام سلامت کشور بتوان از طریق به کارگیری فناوری اطلاعات سلامت زمینه ارتقای کیفیت خدمات و کاهش هزینه‌ها را فراهم کرد.

صفدری ادامه داد: در زمینه اقتصاد مقاومتی و شعار امسال نیز، شاید بهترین راهکارها همین فرآیندهایی باشد که بتوان ضمن ارتقا کیفیت خدمات، هزینه‌ها را به تناسب آن کاهش داد.

وی با بیان اینکه قطعا فناوری اطلاعات سلامت پویا است، عنوان کرد: این فناوری این نوید را به همراه دارد که هرساله با بهره‌گیری از زیرساخت‌ها، زمینه ارتقا فناوری اطلاعات سلامت فراهم شود. در بخش آموزش این حوزه دستاوردها پروتکل‌ها و پایان‌نامه‌های متخصصان، می‌تواند در ارتقا این حوزه قطعا موثر باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران بیان کرد: فناوری اطلاعات سلامت در چند لایه در نظام سلامت کشور تاثیرگذار است. یک بخش آن به لایه‌های سلولی-مولکولی می‌پردازد و به نوعی گرایش‌های بیوانفورماتیک را در برمی‌گیرد. یک بخش دیگر نیز در سطح کلان نظام سلامت مطرح است که سیستم‌های پایش جریان کلی مراقبت نام دارد و در واقع بخش انفورماتیک سلامت است.

صفدری ادامه داد: در لایه‌های میانی که مدیریت جریان داده و افزایش اطمینان از صحت داده‌ها است شامل پروتکل‌هایی می‌شود که مدیران اطلاعات سلامت آن را دنبال می‌کنند. با توجه به موارد یادشده، می‌توان کاربری‌های فناوری اطلاعات سلامت را در چند بخش متمایز کرد.

وی افزود: بخش نخست آموزش و پژوهش است که می‌تواند زیرساخت سایر بخش‌ها باشد. بخش دوم بهداشت به منزله تشخیص، پیش‌بینی و پیشگیری و مرحله بعدی نیز درمان است که از برنامه‌‌های درمانی تا پایش و مراقبت را در بر می‌گیرد. پروتکل‌ها برای سطوح سوم مراقبت و توانبخشی نیز به شدت متأثر از فناوری اطلاعات سلامت شده است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار کرد: انتظار می‌رود فناوری اطلاعات سلامت بتواند ارتقای فرآیند ارائه خدمات و در نتیجه ارتقا کیفیت مراقبت ناشی از اعمال این فناوری و پایش مستمر را به دنبال داشته باشد.

صفدری تصریح کرد: در کشورهای مختلف زیرساخت‌های فنی اطلاعات سلامت متفاوت است. در کشور ما شاید همه ابعاد فنی این حوزه بالا نباشد اما با همین بسترهای موجود و جریان اطلاعاتی که همگون نیست و هنوز از نظر استاندارد دسترسی به اطلاعات یکسان‌سازی نشده می‌توان این فناوری را به طور موضعی توسعه داد.

وی ادامه داد: در حال حاضر در سطح دنیا پروتکل اصلی در حوزه سلامت، فناوری پیش‌بینی است که در کشور ایران نیز در حال جا افتادن است تا بحث پیش‌بینی یا امکان تعیین استعداد ابتلای افراد به برخی بیماری‌های و یا حالات را از طریق فناوری داشته باشیم که اکنون در آغاز این راه قرار داریم. انشالله در آینده نزدیک شاهد دستاوردهای بیشتری در فناوری به منظور پیش‌بینی خواهیم بود که بسیار موثر است.

منبع : ایسنا

امتیاز دهید