حوادث

ماجرای ساخت برج 110 متری در حریم رودخانه کارون چیست؟


یک فعال محیط زیستی با انتقاد از پروژه احداث برج 110 متری در حریم بستر رودخانه کارون، گفت: این پروژه تخلفی آشکار است و سازمان آب و برق خوزستان باید در این زمینه پاسخگو باشد.

هژیر کیانی در گفت‌وگو با خبرنگاران – بخش اخبار حوادث خوزستان، در خصوص پروژه احداث برج 110 متری در مجاورت بلوار ساحلی در اهواز اظهار کرد: پروژه احداث این برج با اعتباری بالغ بر 40 میلیارد تومان واقع در بستر و حریم رودخانه کارون در مجاورت پل طبیعت اهواز دوازدهم اردیبهشت ماه امسال کلنگ‌زنی شد.

وی با بیان اینکه این پروژه با سوداهای عمرانی کلید خورده است، ادامه داد: این پروژه تاکنون به دلیل عدم تخصیص اعتبارات و منابع متوقف مانده بود اما متأسفانه اکنون زمزمه‌هایی مبنی بر از سر گیری عملیات اجرای آن به گوش می‌رسد و عملیات شمع‌کوبی این پروژه انجام شده است.

این فعال محیط زیستی افزود: مجری این پروژه، سازمان عمران ساحل کارون است که سازمانی کاملا غیرشفاف است و بالاخره مشخص نشده که این سازمان دولتی است یا غیردولتی.

کیانی با بیان اینکه سازمان‌های آب و برق و حفاظت محیط زیست باید نسبت به چرایی کلنگ‌زنی این پروژه پاسخگو باشند، ادامه داد: سازمان آب و برق که متولی حفاظت از بستر رودخانه کارون است، باید پاسخگو باشد که چرا از اجرای این پروژه و ساخت و ساز در حریم و بستر رودخانه کارون جلوگیری نمی‌شود.

وی عنوان کرد: سازمان آب و برق خوزستان مدعی است که پروژه برج 110 متری در حریم و بستر رودخانه کارون فاقد مجوز این سازمان است. اما اگر این پروژه فاقد مجوز است، چگونه کلنگ‌زنی شده است و چرا سازمان آب و برق خوزستان از مجریان و دست‌اندرکاران پروژه شکایتی نمی‌کند؟

رئیس انجمن دوستداران طبیعت و محیط زیست خوزستان ادامه داد: اگر سازمان آب و برق علیه این پروژه شکایت کرده است، چرا این شکایت پیگیری و از اجرای آن جلوگیری نشده است؟ چگونه در چنین شرایطی که در روند طبیعی و رژیم هیدرولوژیکی رودخانه کارون اخلال ایجاد شده و این رودخانه در مقطع اهواز با مسائل متعددی مواجه است، به جای ساماندهی کارون، چنین پروژه‌هایی اجرا می‌شود؟

کیانی ادامه داد: معتقدیم سازمان آب و برق و اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان باید پاسخگوی چرایی اجرای این پروژه باشند که نه فقط در حریم رودخانه بلکه در بستر و قلب رودخانه کارون قرار دارد. در کمتر نقطه‌ای از ایران در قلب یک رودخانه، چنین ساخت و سازهایی صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه اجرای پروژه برج 110 متری در بستر رودخانه کارون، خیانت به این رودخانه است، گفت: کلنگ‌زنی و اجرای این پروژه تجاوز آشکار به رودخانه کارون و جرم و تخلف است و باید سازمان آب و برق و اداره‌کل حفاظت محیط زیست از این پروژه که نه به دلیل فشار و شکایت نهادهای متولی، بلکه به دلیل نبود منابع اعتباری در ماه‌های گذشته متوقف شده بود، جلوگیری کنند.

این فعال محیط زیستی عنوان کرد: اعتبار پروژه برج 110 متری بالغ بر 40 میلیارد تومان و از محل اعتبارات شهرداری اهواز است که نشان می‌دهد شهرداری اهواز نیز در این میان مقصر است و باید پاسخگو باشد. شهرداری و شورای شهر اهواز باید بر این موضوع نظارت می‌کردند.

کیانی تصریح کرد: برای انجام هر گونه ساخت و ساز در حریم و بستر رودخانه کارون، مجری و دست‌اندرکار پروژه باید از سازمان‌های ذیربط استعلام بگیرد و همچنین موافقت کتبی وزارت نیرو با اجرای پروژه را اخذ کند اما چه این موافقت کتبی دریافت شده باشد و چه دریافت نشده باشد، یک تخلف در حریم و بستر رودخانه کارون صورت گرفته است.

وی با اشاره به مشکلات زیست محیطی رودخانه کارون در مقطع اهواز، عنوان کرد: معتقدیم که در حال حاضر بخش عمده رودخانه کارون در مقطع اهواز شامل یک سیال مسموم متشکل از فاضلاب‌های مختلف است. اگر دیگران نخواهند این موضوع را بپذیرند، بحث دیگری است اما دیگر در اهواز، رودخانه کارون به معنای گذشته و وضعیتی که قدیم داشت را نداریم.

رئیس انجمن دوستداران طبیعت و محیط زیست خوزستان افزود: اینکه از این فضای بی‌آبی و کم‌آبی رودخانه کارون سوءاستفاده کنیم و حریم، عرض و بستر رودخانه را کاهش دهیم، خیانتی آشکار است. اجرای پروژه ساخت و ساز در حریم و بستر رودخانه کارون، آن هم پروژه‌ای به این عظمت، نشان‌دهنده این است که وضعیت فعلی رودخانه کارون را پذیرفته‌ایم و قبول کرده‌ایم که رودخانه کارون نباید بیشتر از این آب داشته باشد.

کیانی افزود: در حال حاضر حدود یک میلیارد مترمکعب آب تنها از سرشاخه‌های رودخانه کارون غارت و به یغما برده می‌شود. اگر نمی‌گوییم تونل‌های یک و دو انتقال آب را حذف کنند اما این اضافه برداشت آب که در قالب پنج ردیف بودجه مربوط به طرح‌های انتقال آب در لایحه بودجه سال 97 پیش‌بینی شده است، اگر حذف شوند، شاید بتوان به تداوم حیات رودخانه کارون امیدوار بود.

منبع : ایسنا

امتیاز دهید