حوادث

معاون پرستاری وزارت بهداشت خبر داد: آموزش گروه پرستاران توانمند از سراسر کشور برای خدمت‌رسانی در زمان بحران


معاون پرستاری وزارت بهداشت با اشاره به برگزاری نخستین دوره آموزشی طرح ملی پرستاری بحران گفت: با اجرای طرح ملی پرستاری بحران یک گروه پرستار توانمند از سراسر ایران خواهیم داشت تا در زمان بحران خدمت‌رسانی و انجام وظیفه کنند.

به گزارش خبرنگاران _ بخش اخبار حوادث خوزستان، دکتر مریم حضرتی امروز (۹ اسفندماه) در حاشیه برگزاری نشست هم‌اندیشی مدیران خدمات پرستاری کشور که در آبادان برگزار شد در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: نشست هم‌اندیشی مدیران خدمات پرستاری سراسر کشور، هر دو ماه یک بار در یکی از شهرهای کشور برگزار می‌شود و این آخرین نشستی است که در سال 96 به میزبانی آبادان برگزار شد. 

وی افزود: در این نشست هم‌اندیشی مدیران و پرستاران، مسائل و مشکلات پرستاری را به بحث می‌گذاریم تا بتوانیم جهت ارتقای خدمات‌رسانی به مردم اقدام کنیم.

حضرتی گفت: هنوز با استانداردهای پرستاری فاصله زیادی داریم. با توجه به نسبت سه پرستار برای یک تخت، و یک کمک پرستار برای سه پرستار، اکنون با استانداردها فاصله داریم که رسیدگی به این موضوع با همکاری معاونت توسعه وزارتخانه بهداشت و دانشگاه‌ها در حال انجام است.

وی از فعالیت  140 هزار پرستار در سراسر کشور خبر داد و بیان کرد: استاندارد موجود ما 0.7 نیرو است که این رقم باید به 1.8 نیرو برسد و این موضوع نیاز به فرصت‌های زیادی دارد.
معاون پرستاری وزارت بهداشت افزود: اگر وضعیت نیروها و پرداختی به دانشگاه‌های علوم پزشکی تعدیل شود، دانشگاه‌ها می‌توانند نیروی بیشتری جذب کنند.

حضرتی عنوان کرد: استانداردی که ما ارائه دادیم، 1.8 پرستار به ازای هر تخت است، اما اکنون میانگین ما 0.7 است که در بعضی از شهرها تا 1.2 پرستار هم وجود دارد.

وی افزود: دکتر حق‌دوست مسئول راهبردی وزارت بهداشت، طرحی را ارئه دادند که در آن پیشنهاداتی از معاونت‌ها برای ماندگاری پرستاران گرفتند.

معاون پرستاری وزارت بهداشت تصریح کرد: همچنین ما برای ماندگاری پرستاران پیشنهاداتی ارائه دادیم که امیدوارم بتوایم آنها را نیز تصویب کنیم مانند پانسیون‌هایی در مناطق محروم و یا در نظر گرفتن تسهیلاتی برای پرستاران تا بتوانیم ماندگاری آنان را بیشتر کنیم.

حضرتی از ابلاغیه شرایط احراز مدیریت سرپرستار، بهیار و هدنرس خبر داد و اظهار کرد: ابلاغیه‌هایی ارائه کردیم تا برای اولین بار در کشور مدیران شایسته انتخاب شوند. همچنین برای احراز مدیریت پرستاری در خصوص سرپرستاران، مدیران سرپرستاری و مدیران خدمات پرستاری بیمارستان‌ها ابلاغیه ارائه شده است.

وی به سیاست معاونت پرستاری وزارت  بهداشت، برای حضور نیروهای حرفه‌ای و تخصصی بر بالین بیمار اشاره و بیان کرد: این نیروها در واقع باید دو گروه باشند شامل افرادی که کارهای پایه و عمومی را برای بیمار انجام می‌دهند. در تلاش هستیم که این نیروها سهمیه بگیرند و ارتقا پیدا کنند مانند آزمون‌های سال‌های گذشته که بهیاران سهمیه گرفتند.

معاون پرستاری وزارت بهداشت تصریح کرد: بهیاران در مدارس بهیاری تربیت می‌شوند و از دانشکده‌های پرستاری جدا هستند و دانشکده پرستاری برنامه‌های خودش را دارد. در دانشکده‌های پرستاری در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و PHD دوره‌های آموزشی داریم و در مقاطع مختلفی از جمله هوشبری، اتاق عمل، فوریت‌ها، پرستاری و مامایی، در حال تربیت پرستاران هستیم.

حضرتی در پاسخ با اشاره به نوپایی معاونت پرستاری و برنامه‌هایی که این معاونت دارد، گفت: شغل پرستاری یکی از کارهای سنگین است اما خوشبختانه پرستاران ما توانمندی، درایت و صبوری دارند و در حال انجام وظیفه و خدمت‌رسانی به مردم هستند. اکنون از لحاظ شغلی، پرستاری یکی از بهترین فرصت‌های اشتغال است.

وی افزود: با توجه به درصد بسیار بالای بیکاری و با نگاهی به سایر رشته‌ها شاهد هستیم که اکثر فارغ‌التحصیلان رشته‌های مختلف بیکار هستند اما در رشته پرستاری دانشجویان پس از فارغ‌التحصیلی به زودی جذب و مشغول به کار می‌شوند. از لحاظ مسائل حقوقی پرستاران نیز امیدواریم این مسأله حل شود.

معاون پرستاری وزارت بهداشت ادامه داد: مسأله بدهی به بیمه، دانشگاه و تأمین اجتماعی وجود دارد که امیدواریم این بدهی پرداخت شود. اگر این بدهی‌ها پرداخت شد، دانشگاه می‌تواند حقوق پرسنل خود را پرداخت کند. امیدواریم موضوع معوقات حل شود.

وی گفت: از لحاظ خدمات پرستاری، در برنامه ششم توسعه بر پرستاری جامعه‌نگر تاکید شده است و اکنون تمرکز معاونت پرستاری بر این موضوع است، یعنی ما پرستاری را از راهروهای تنگ بیمارستان‌ها بیرون بیاوریم، زیرا مردم باید طعم مراقبت‌های پرستاری را بچشند.

حضرتی افزود: 75 تا 80 درصد کار طرح مراقبت در منزل انجام شده است و اکنون منتظر شورای عالی بیمه هستیم تا این طرح را تصویب کند و تعرفه‌های خدمات پرستاری در منزل تعیین و تصویب شود تا مردم بتوانند از این طرح استفاده بهینه را ببرند و خدمات مراقبت و پرستاری را در منزل دریافت کنند.

معاون پرستاری وزارت بهداشت ادامه داد: همچنین طرح‌های دیگری در دستور کار قرار دارد، از جمله مرکز جامع خدمات پرستاری و مراقبت‌های تسکینی که در حال اجرا هستند و اکنون با مشارکت معاونت درمان، 85 درصد طرح مراقبت‌های تسکینی انجام شده است ضمن آنکه اولین دوره آموزشی آن نیز برگزار شده است.

وی عنوان کرد: با توجه به توانمندی‌های پرستاری برنامه‌های زیادی در دست داریم که یکی از این برنامه‌ها طرح ملی پرستاری بحران است و اولین دوره آموزشی آن نیز توسط دکتر خانکی و با همکاری دکتر کولیوند در بهمن ماه سال جاری آغاز شد تا یک گروه پرستار توانمند از سراسر ایران داشته باشیم و در زمان بحران بتوانند خدمت‌رسانی و انجام وظیفه کنند.

حضرتی افزود: وزیر بهداشت بر موضوع اعزام پرستاران به خارج از کشور برای آموزش تأکیدهای فراوانی داشته و ما برای مواردی همچون مراقبت در منزل، مراقبت‌های تسکینی و مراقبت‌های جامعه، طرحی ارائه دادیم تا پرستاران را از سراسر ایران به مراکز خارج از کشور که در این خصوص پیشرو هستند، اعزام کنیم و بتوانیم این طرح را در کشور به خوبی اجرا کنیم.

منبع : ایسنا

امتیاز دهید