دوره های آموزشی اهواز

پیشرفتهای اخیر در طراحی لندفیلهای مهندسی 27 1

پیشرفتهای اخیر در طراحی لندفیلهای مهندسی  

شروع: 06 دی 1396 ساعت 12:00
پایان: 06 دی 1396 ساعت 14:00
 مکان: دانشکده مهندسی ، طبقه یک، اتاق 200
وب سایت: scu.ac.ir/innovation
توضیحات:

پیشرفتهای اخیر در طراحی لندفیل های مهندسی و تصفیه پسابها برای مدیریت پسماندهای شهری و صنعتی  

در ایران سالانه بالغ بر 20 میلیون تن زباله تولید می شود که حدود 3 میلیون تن آن مختص شهر تهران می باشد. مدیریت این حجم از زباله نیازمند بکارگیری روشهای خلاقانه و نوین برای کنترل آلودگیهای ناشی از آن و نیز جلوگیری از تخریب محیط زیست می باشد. علیرغم بکارگیری تکنیکهای متنوع اعم از کاهش حجم زباله، جدا کردن مواد قابل بازیافت، کمپوست کردن مواد ارگانیک، سوزاندن زباله های غیر قابل بازیافت و غیره، امروزه در دنیا بخش اعظم زباله های شهری و صنعتی در لندفیل های مهندسی دفن می گردند. به عنوان مثال بیش از 70% زباله های شهری در آمریکا در لندفیل های مهندسی دفن می شوند.

درحال حاضر زباله های شهری و صنعتی در ایران بدون رعایت موارد فنی – بهداشتی و بصورت سنتی دفن می شوند. در این روش، شیرابه حاصل از زباله وارد محیط اطراف مدفن شده و باعث آلودگی آبهای زیرزمینی و زمینهای کشاورزی منطقه می شود. آلاینده های موجود در شیرابه همچنین باعث ایجاد بیماریهای گوناگون، تخریب محیط زیست و هزینه های درازمدت جانی و مالی می گردد. گازهای گلخانه ای تولید شده در این مدفن ها نیز ممکن است باعث آتش سوزی، مسمومیت افراد و ساکنان منطقه اطراف محل دفن و تخریب لایه ازن گردد. لذا طراحی و احداث لندفیل مهندسی برای مدیریت فنی و بهداشتی پسماندها و جلوگیری از تخریب محیط زیست ضرورتی اجتناب ناپذیر می باشد.

بر خلاف روشهای فعلی دفن زباله در ایران، لندفیل های مهندسی دارای لاینرهای محافظ برای کنترل شیرابه، لایه های پوششی برای کنترل آبهای نفوذی و حجم شیرابه، سیستم جمع آوری و تصفیه شیرابه، سیستم جمع آوری و مدیریت گازهای لندفیل، سیستمهای پیشرفته مونیتورینگ آبهای زیرزمینی و نیز سیستم کنترل بو، گرد و خاک، و حشرات در حین دفن می باشند. لندفیل های مهندسی همچنین در محلهایی جایابی و ساخته می شوند که در حین پایداری سازه ای باعث آلودگی محیط اطراف نگردد. علاوه بر این، در لندفیل های مدرن گازهای تولیدی جمع آوری شده و به منبع پایدار انرژی تبدیل می شود.

این سمینار اهمیت و روش بکارگیری لندفیل های مهندسی مدرن برای دفن فنی و بهداشتی زباله های شهری و پسماندهای صنعتی را ارائه می کند. روشهای طراحی این لندفیل ها به همراه اجزائ بکار رفته در آن به اختصار ارائه خواهد گردید. همچنین در این سمینار  نانو فیلتر جدیدی برای تصفیه پساب ها و آبهای آلوده معرفی خواهد شد.

سخنرانان:

Dr. Rayhani is an Associate Professor of Geotechnical Engineering in the Department of Civil and Environmental Engineering at Carleton University. His research areas include advanced foundation engineering, soil and foundation improvement solutions for seismic resistant design, modern landfill facilities, and geotechnical aspects of climate change. He holds a Ph.D. degree in Geotechnical Engineering from the University of Western Ontario and he is the author of over 50 publications in different areas of geoengineering. Dr. Rayhani is a member of CGS, OGG, ASCE, ISSMFE, and a Registered Professional Engineer in the Province of Ontario.

دکتر محمد ریحانی
دانشیار دانشگاه کارلتون کانادا
برگزارکنندگان:

 

انجمن علمی مهندسی عمران

 

معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه شهید چمران اهواز

 

مرکز نوآوری و خلاقیت دانشگاه شهید چمران اهواز
حامیان:

 

امتیاز دهید
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها