نمایش 37–48 از 70 نتیجه
هتل آپارتمان ایرانیکا اهواز | 3 ستاره | هتل اهواز
هتل باغ معین اهواز | 2 ستاره | هتل اهواز
درباره هتل
امکانات :
- لابی
- رستوران
- فضای سبز
- سالن کنفرانس
- آمفی تئاتر
اتاق :
- یک تخته
- دو تخته
- دو تخته تویین
- سه تخته
- چهار تخته
هتل ایران اهواز | 2 ستاره | هتل اهواز
درباره هتل
آدرس
امکانات هتل ایرانآسانسور
- جکوزی
- صندوق امانات
- کافی شاپ
- سالن ورزشی
- خشکشویی
- استخر
- فروشگاه
- لابی
- اینترنت در لابی
- فضای سبز
هتل نادری اهواز | 3 ستاره | هتل اهواز
درباره هتل
بستنامکانات هتل نادری
- نمازخانه
- آسانسور
- لابی
- تاکسی سرویس
- کافی شاپ
- خشکشویی
- رستوران
- اینترنت در لابی
- پارکینگ
- سالن بیلیارد
اتاق ها
- یک تخته
- دو تخته
- دابل دو تخته
- تویین
- رویال کوچک
- سه تخته
- سه تخته
- چهار تخته
پل سفید | دیدنی های اهواز
حل پل اهواز، روی رود کارونجنسبتنی و فلزیشمار دهنههاسه دهانه ۴۹ متری، دو دهانه ۱۳۰ و ۱۳۶ متریشمار ستونهاهشت عدد به ضخامت ۵۶٫۲۰ س.مدرازا۵۰۱٫۲۰ مترپهنا۹٫۸ مترارتفاع۱۳ متر پل سفید اهواز یا پل معلق نام یکی از پلهای شهر اهواز میباشد که یکی از نمادهای شهر اهواز محسوب میگردد . این پل در سال ۱۳۱۵ ه.خ بر روی رودخانه کارون ساخته شده است . این پل دارای دو قوس بتنی ۱۲ و ۲۰ متری است.
مهندسی آلمانی به اتفاق همسر مهندسش شروع به ساختن ساختمان این پل کرد و کار را تا مرحله سوار کردن یکی از هلالیها با موفقیت پیش برد، ولی انگلیسیهای حاکم بر شرکت نفت در آن زمان لوازم و ادواتی که در اختیار سازنده پل گذارده بودند از جمله جرثقیلی که با آن هلالی اول را بالا کشیده و مهار کرده بود، پس گرفتند که این عمل انگلیسیها باعث دق کردن و مرگ مهندس آلمانی، سازنده پل شد. ولی بعد از چندی، سرانجام زن مهندس آلمانی با ابتداییترین وسایل ممکن آن زمان و بکار گرفتن چند دوبه بجای جرثقیل، هلالی دوم را بر اسکلت پل سوار کرد و ساختمان آنرا بپایان رسانید و پل را آماده تحویل و بهرهبرداری کرد.
نحوه بسته شدن قرارداد و چگونگي اجراي پل:
در تاريخ 10 خرداد 1312 از طرف رياست اداره بهرهبرداري راهآهن ناحيه جنوب اهواز (اريك كسوندسن) و معاونت فني و مهندسي سيفاللهخان مشاور پروژه ساختمان، يك پل جديد بر روي رود كارون جهت عبور و مرور اهالي شهر اهواز در يازده صفحه به وزارت كل طرق و شوارع داده و سه محل براي احداث پل پيشنهاد گرديد. تا اين زمان تنها پل معلق بر روي رودخانه كارون پل فلزي راه آهن (پل سياه) بود كه براي اتصال راهآهن سراسري به بندر امام خميني در سال 1308 احداث شده است.
در تاريخ 17 خرداد 1313 قراردادي در 12 ماده بين ميرزا عليخان منصور وزير طرق و شوارع ايران و اسكارليندال نماينده شركت سوئدي سونسكاانتر پرناداكتي پولاكت منعقد و طبق قرارداد مسئوليت ساختمان پل كارون اهواز و امتحان زمين و تهيه نقشههاي اصلي به شركت مذكور كه به اختصار (سنتاب) ناميده ميشدواگذار گرديد، كل هزينه عمليات مربوط به پل كارون كه بايستي به موجب قرارداد پرداخت ميشد، مجموعاً پنجميليون و هفتصد و هشت هزار ريال (000/708/5 ريال) برآورد گرديد. كه پرداخت آن طي 12 فقره چك به عهده بانك ملي ايران واگذار گرديد. فولاد مورد نياز و ساير مصالح و لوازم ساختمان پل از طرف شركت سنتاب پس از تاييد رسمي سفارت ايران در استكلهم به كشور سوئد داده شد.
بر اساس ماده 3 اين قرارداد انجام كار بعد از تصويب نقشههاي تفصيلي و امضاء قرارداد بيست ماه تعيين گرديد و طبق شش ماه شركت سنتاب موظف بود يكنفر نماينده با اختيارات تام براي مذاكرات و تصميمات مربوط به امور ساختمان در محل كار تعيين نمايند و در همين بند از قرارداد اداره راةآهن جنوب نيز نماينده وزارت طرق و شوارع به منظور نظارت در اجراي عمليات ساختماني، طبق نقشههاي مصوب معرفي گرديد.
يك ماه بعد از تاريخ 20 مرداد 1313 گونتربرگ از طرف شركت سنتاب به سمت رياست ساختمان پل اهواز منصوب و بعنوان نمايندة شركت مذكور به اهواز اعزام شد. مهندس سيفاللهخان مشاور از طرف وزارت طرق و شوارع به نمايندگي انتخاب شد.
در اوايل مهرماه 1313 موقعيت خط وسط پل بر روي رود كارون تعيين و در دوم شهريور همان ماه به منظور استحكام زمين براي شالوده ريزي پايههاي پل از شركت نفت درخواست وسايل حفاري شده كه در اواخر همين ماه يعني در 28 مهرماه 1314 اولين پيكني آن آماده گرديد و تا 20 بهمنماه همان سال پنج پايه از هفت پايه اصلي پل بر اساس طرح (ك. لوبرك استاد آكادمي استكهلم) پيكني و بتونريزي شد. در ماههاي ارديبهشت و تير ماه سال 1314 دو پايه باقيمانده آن تكميل شد. فطعات فلزي پل كه در كارخانه «مولارك استاد» سوئد ساهته گرديد بهم متصل، سپس از «دوبه» راهآهن بوسيله جرثقيل كشتي فلورستان متعلق به كمپاني استريل در روز 18 مرداد 1314 اولين قطعه آهن پل فلزي اهواز بالا كشيده شد.
در 12 مرداد 1315 بتونريزي سرتاسري پل به پايان رسيد و در 15 مرداد آسفالت سطح اتومبيل روي پل آغاز شد و در 24 مرداد همان سال ضمن شروع سيم كشي برق جهت روشنايي پل از سوي شركت سنتاب اعلام شد كه پل اهواز 14 روز ديگر براي تحويل حاضر ميشود. اولین آزمايش پل
آزمايش پل چهار ساعت و نيم به درازا كشيد و سرانجام ده و نيم روز در 30 شهريور 1315 با بيش از هفت ماه تأخير با ضمانت بيست و چهار ماهه و عمر مفيد پنجاه ساله به ناحيه راهآهن جنوب تحويل داده شد. سپس در تاريخ پانزده آبانماه 1315 افتتاح و با رعايت اينكه:
1-در موقع عبور، بيش از يك ماشين روي پل در حركت نباشد.
2-چند درشكه پشت سرهم روي پل در حركت نباشد.
3-سرعت حداكثر اتومبيل روي پل 5 كيلومتر در ساعت باشد.
و بنابراين ارتباط عبور و مرور اهالي از شهر قديم اهواز به شهر جديد آغاز شد. اولین بازسازی پل سفید
در تابستان سال 1389 عملیات بازسازی و مرمت این پل در دستور کار قرار گرفت و به گفته مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری اهواز عملیات مرمت و بازسازی این پل در حال انجام است و با مساعد شدن شرایط جوی عملیات جوشکاری اتصالات و قطعات فرسوده و همچنین رنگآمیزی پل انجام میشود . همچنین تجهیزات مورد نیاز برای نورپردازی پل سفید با حمایت مالی بانک ملی از کشور ایتالیا تهیه شدهاند و پس از پایان عملیات رنگآمیزی، عملیات نورپردازی پل سفید اهواز آغاز میشود تا این پل در ایام نوروز جلوه ای خاص داشته باشد .
هدف از بازسازی
– رفع خطرات احتمالي، به لحاظ گذشت 13 سال از عمر مفيد پنجاه ساله پل
– بهينه سازي، مرمت و احياء سمبل تاريخي شهر
مراحل اجرايي پروژه كه شامل عمليات تخريب بتن كف، نصب قطعات فلزي، بتون ريزي و كف سازي، ساخت نرده مناسب، سند بلاست و رنگآميزي مجدد كل قطعات فلزي پل و نورپردازي با استفاده از فيبر نوري ميباشد.
پل هشتم کابلی | دیدنی های اهواز
بزرگترين پل كابلي خاورميانه با نمايي زيبا بر روي رودخانه كارون احداث و آماده بهره برداري شده است. اين پل كه طولاني ترين پل كابلي كشور و خاورميانه است توسط شهرداري اهواز براي تسهيل عبور و مرور درون شهري احداث و همزمان رنگ آميزي و نورپردازي آن نيز به پايان رسيد و شهروندان اهوازي اين روزها شاهد نمادي زيبا بر روي رودخانه كارون هستند. پيش بيني مي شود بهره برداري و نورپردازي اين پل و ساير پل هاي كلانشهر اهواز مي تواند باعث جذب گردشگران داخلي و خارجي شود. منصور كتانباف شهردار اهواز از زيباسازي و نورپردازي كليه پل هاي اهواز تا پيش از نوروز امسال خبر داده است.
محور اصلي پل عظيم قوس دار و كابلي اهواز كه در واقع پل هشتم اهواز است و بنام «غدير» نامگذاري شده، در نزديكي هسته ي مركزي شهر اهواز، در غرب رودخانه ي كارون و در منطقه ي امانيه قرار دارد. اين پل داراي طول 1014 متر طول است كه به موجب وجود اين ويژگي به طولاني ترين پل خاورميانه ملقب شده است. اين پل داراي دو رمپ گروهي شرقي و غربي به طول 372 متر، عرشه بتني پل 325 متر، عرض كل پل 20 متر و 60 سانتي متر و عرض باند سواره رو 13 متر و 60 سانتي متر است. اين پل در مراحل مختلف 30 هزار تن بتن ريزي شده است. براي نصب عرشه فلزي پل از پنج فروند جرثقيل و تجهيزات مدرن دريايي استفاده شده كه ركورد بسيار بالايي را مهندسان بومي در سطح خاورميانه برجاي گذاشته اند. مقدار كلي كابلهاي نگهدارنده پل هشتم به ميزان ۲۴۰ تن بوده و برنامه نصب آن در قالب ۳۲ رديف به صورت جفت در طرفين پايههاي پل اجرا گرديد و در هر طرف پايلون هشت رديف كابل قرار ميگيرد به طوري كه در هر پايه دو كابل به عنوان نگهدارنده در نصب شد. اين پروژه حدود 34 ميليارد تومان هزينه در بر داشته است.
مرقد علیابن مهزیار اهوازی | دیدنی های اهواز
علیابن مهزیار اهوازی که در قرن سوم ه. ق میزیسته است، از فقها، محدثان و دانشمندان معروف شیعه و از اصحاب امام رضا(ع)، امام جواد(ع)، امام هادی(ع) و امام حسن عسکری (ع) بوده و احکام دینی را نزد آنها فرا گرفته و در برخی از مناطق، بخصوص در اهواز به عنوان نماینده ایشان بوده است. علیابن مهزیار از مردم دورق (شادگان امروزی) بود که بعداً در اهواز ساکن شد. محل تولد ایشان منطقه هندیجان میباشد ولی با توجه به اینکه در قرن سوم هـ.ق هندیجان از توابع شهر دورق بود لذا او را اهل دورق معرفی کردهاند. پدر وی مذهب نصرانی داشت و سپس مسلمان شد و علی نیز به تبعیت از پدر در نوجوانی مسلمان گردید. براساس برخی روایات وی در زمان امام حسن عسکری(ع) وفات یافته است. بنابر روایات تاریخی هنگامی که مأمون خلیفه عباسی دستور داد تا امام رضا (ع) به عنوان ولیعهد او از مدینه عازم خراسان شود امام (ع) در مسیر حرکت خود در روز شانزدهم صفر سال 201 هـ.ق وارد اهواز شد و چند روزی در این شهر توقف نمود. بعداً در محل اقامت امام(ع) مسجدی به نام مسجدالرضا(ع) بنا گردید که علیابن مهزیار وصیت کرد پس از مرگ او را در مسجد مذکور دفن کنند. در قسمت غربی بقعه وی و پیوسته به مقبره سالنی وجود دارد که احتمالاً همان مسجدی است که به آن اشاره شد.
تالاب بامدژ | دیدنی های اهواز
تالاب بامدژ یکی از تالابهای استان خوزستان است که در 40 كیلومتری شمال غربی اهواز در مجاورت روستاهای مزرعه، بامدژ، سادات طواهر، سید جاسم و همچنین سد شاوور، کانال توانا و خط آهن اهواز- اندیمشک قرار دارد.
این تالاب (هور) 4000 هكتار وسعت دارد و آب آن توسط رودخانه شاوور تأمین میشود. همچنین بالا بودن سطح آبهای زیرزمینی، سنگینی بافت خاک، فروافتادگی منطقه، بارندگی و جریانهای سیلابی زمستانه و آبهای برگشتی از زمینهای كشاورزی، از عوامل مهم پایداری این تالاب محسوب میشوند كه در نهایت آب خروجی تالاب از شاخهای به نام خارور عبور كرده و پس از گذر از كانال توانا، به رودخانه دز میریزد. این تالاب از اوایل فروردین تا نیمه آبان ماه كم آب میشود چرا كه به دلیل بستن دریچهها و آبگیری سد شاوور، آب ورودی تالاب كاهش پیدا كرده و پسابهای كشاورزی ورودی به تالاب نیز توسط زهكش خارور از آن خارج شده و بخشهای حاشیه آن خشک میگردد.
پوشش گیاهی منطقه دارای دو سیمای مشخص بهاره و پاییزه است. گیاهان یکساله و بیشتر گیاهان چندساله، در بهار رشد میکنند از این رو از ماه اسفند تا اردیبهشت، این تالاب دارای سیمای مرتعی و سرسبز میباشند. گیاهان شورپسند تالاب نیز بیشتر در پاییز میرویند. در تالاب بامدژ 134 گونه گیاهی میرویند که از جمله آنها میتوان به خارشتر خزری، خارشتر ایرانی، ترنجبین، شیرین بیان، خارپنبه، شاه تره، گل گاوزبان، پونه، كُنار، تاج خروس، نی و گاگله اشاره نمود.
زیستگاههای جانوری تالاب بامدژ به دو زیستگاه اصلی آب و خشکی تقسیم میشود. پوشش گیاهی زیستگاه آبی که بخش اصلی تالاب را تشکیل میدهد، گیاهان نِی و لویی است که محیطی امن و مناسب برای استتار جانوران منطقه به خصوص پرندگان بومی، پرندگان جوجهآور و همچنین گراز محسوب میشود. بخشهای میانی تالاب فاقد پوشش گیاهی است و بیشتر گیاهان شناور را در خود جای داده و محل مناسبی برای تغذیه و استراحت جانوران آبزی به ویژه پرندگان مهاجر به شمار میرود. از انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی این منطقه میتوان به انواع مرغابیسانان، آبچلیک، حواصیل، اردک سرسبز، اردک مرمری (از گونههای در معرض خطر تالاب)، عروس غاز، قو، باکلان و آنقوت اشاره کرد. در این تالاب جانوران دیگری همچون روباه، شغال، گرگ، كفتار، سمور، خفاش، خارپشت، شَنگ (یا سگ آبی؛ تنها پستاندار آبزی تالاب)، قورباغه، وزغ، لاکپشت خزری، لاکپشت لاک نرم، جَكوی، مار و انواع ماهیهای آب شیرین مانند كپور، شیربت،، بنی، حمری و بیاح زندگی میکنند.
تالاب بامدژ به صورت یک مخزن طبیعی است که سیلابهای زمستانی دز و شاوور را ذخیره و به تدریج به رودخانه دز تخلیه میکند به همین دلیل نقش مهمی در کنترل وضعیت سیلابی و طغیانی رودخانههای دز و شاوور دارد.
دسترسی به تالاب بامدژ از طریق جاده اهواز- اندیمشک امکانپذیر است. در هنگام بازدید از این منطقه حفظ محیط زیست و احترام به حریم زندگی حیوانات اهمیت بسیاری دارد زیرا متأسفانه این تالاب در سالهای اخیر به دلیل کاهش آب ورودی به تالاب، برداشت بیرویه و اضافه بر ظرفیت از منابع موجود در تالاب، ورود آلایندههای پسابهای شهری و کشاورزی، تخریب، تصرف اراضی و زیر کشت بردن، در معرض تهدید و نابودی قرار گرفته است.