خودرو

مشخصات فنی فوتون ساوانا

کارخانه فوتون خودرو ساز چینی فعالیت خود را در زمینه ساخت خودرو از دهه 90 میلادی آغاز کرده است. این خودرو ساز به عنوان سرآمدترین نشان های چینی در ساخت خودروهای سنگین شناخته می شود.برای همین سال هاست که محصولات کار و تجاری این برند در بازار ایران حصور دارند و توانسته اند سهم بازار را بدست آورند.همچنین پیکاپ تونلند که با نشان فوتون به بازار کشور آمده است، به عنوان یک خودروی کارآمد معرفی می شود.

 

فیلم فوتون ساوانا

مشخصات فنی خودرو

ساوانا به عنوان یک خودرو SUV در بسیاری از بازارهای جهانی به موتور 2/8 لیتری توربو دیزل مجهز است. این خودرو به احتمال قوی در بازار ایران با جدیدترین پیشرانه خود ورود می کند. پیشرانه جدید فوتون برای این خودرو از نوع دو لیتری GDI توربو است که 215 اسب بخار را با گشتاور 32۰ نیوتون متر تولید می کند.

گیر بکس 6 دنده اتومات ZF آلمان است و 5 دنده دستی گترگ آلمان. این خودرو در بازار جهانی با مدل های تک دیفرانسیل و دو دیفرانسیل عرضه می شود. با توجه به نسخه ای که به عنوان نمونه در جاده های کشور تست می شود، احتمال عرضه نسخه دو دیفرانسیل بسیار قوی است. مدل دو دیفرانسیل این خودرو همیشه چهار چرح محرک است و به صورت الکتریکی می توان ضریب آن را تغییر داد. البته باید گفت که شما می توانید این خودرو را به حالت تک دیفرانسیل نیز تبدیل کنید و یا آن را در حالت چهار چرخ کمک سنگین نیز قرار دهید. این ویژگی ساوانا باعث شده تا محصول شاسی بلند فوتون قابلیت های زیادی را در جاده های سخت داشته باشد.

امکانات داخلی خودرو ساوانا

ساوانا در نسخه فول آپشن به امکاناتی نظیر سانروف، تودوزی چرم، سنسور نور، کروزکنترل، سیستم کنترل پایداری، سامانه تنظیم میزان هرزگردی، نمایشگر ۷ اینچی، دوربین دید عقب، GPS، آینه حساس به نور، آینه های جانبی تاشو برقی، سیستم کنترل حرکت در سراشیبی، سیستم کنترل شروع حرکت در سربالایی، هفت صندلی، دو کیسه هوا و… نیز در ساوانا وجود دارد. با توجه به امکاناتی که فوتون بر روی این شاسی بلند نصب کرده است، بدیهی است که می خواهد این خودرو را بیشتر به سمت کاربردی بودن ببرد

مشخصات تولید کننده

کارخانه تولید کنندهفوتون
کشور تولید کنندهچین
نام انگلیسی و مدل اتومبیلFoton Sauvana
شرکت خدمات دهندهعظیم خودرو

ابعاد فوتون ساوانا

ساونا برای اینکه در حد و اندازه یک SUV واقعی ظاهر شود از ابعادی برابر با 4830 میلیمتر در طول 1910 میلیمتر در عرض و  1885 میلیمتر در ارتفاع برخودار می باشد.

از نکات برجسته ساوانا می توان به ارتفاع 220 میلیمتر کف خودرو از زمین اشاره کرد که همین موضع باعث شده میزان غرق شدگی ماشین در معابر رودخانه ای برابر با 600 میلیمتر گردد.

طراحی ظاهری فوتون ساوانا

جلو پنجره ساوانا هم دارای ظاهری عجیب است بطوریکه چندین نوار مورب کرمی در دو طرف برند دایره ای شکل فوتون هیچگونه هارمونی را ایجاد نکرده است.2

اما در نمای ظاهری کمی امیدوار می شویم که شاید بتوان یک SUV واقعی داشت چرا که برجستگی های روی گلیگر ها در کنار خط صاف کمبر بند شانه ای هیب یک شاسی بلند را به بیننده تلقین می کند.

طراحان فوتون ساوانا در نمای عقبی کمی بهتر عمل کرده و با ایجاد چراغهای بزرگ با لامپ های LED در کنار نوار کرمی رنگ پهن در بین دو چراغ تا حدودی زیبایی را له کالبد این خودرو دمیده اند. اما با دیدن عقب خودرو باز هم به یاد خودروهای دهه نودی خواهید افتاد.

مشخصات فنی بدنه فوتون ساوانا

کلاس بدنهخودروهای شاسی بلند
ابعادطول 4830 میلی متر عرض 1910 میلی متر ارتفاع 1885 میلی متر
وزن1940 کیلوگرم
تعداد فضای سرنشینان5
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای جلو265/65 R17
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای عقب265/65 R17

 فوتون ساوانا نام اولین شاسی بلندی است که توسط عظیم خودرو عرضه میشود که البته قرار است این خودرو در ابتدا به صورت واردات و تا آخر سال جاری به صورت مونتاژ تولید و عرضه شود.همانطور که گفته شد فوتون ساوانا خودرویی شاسی بلند و 7 نفره است که با ویژگی های آفرودی و انتخاب حالت های رانندگی ( تک دیفرانسیل ، دو دیفرانسیل سبک و دو دیفرانسیل سنگین )  که دارد میتوانید مسیرهای ناهموار را براحتی طی کنید.

طراحی داخلی فوتون ساوانا

 با نشستن درون کابین ساوانا تا حدودی فراموش خواهید کرد که درون یک محصول چینی نشسته اید .طرحی جذاب و الهام گرفته از محصولات ژاپنی ،کیفیت خوب متریال ،استفاده از صفحه نمایش لمسی در درون داشبورد ،فرمان سه پره مجهز به اداوات کروز کنترل و تنظیمات سیستم صوتی به جذابیت های کابین این خودرو می افزاید. باید یکی از مهمترین خصیصه های فوتون ساوانا را صندلی ردیف سوم دانست که در هیچ نمونه خودروهای چینی بازار ایران موجود نیست.

جدول مشخصات فنی موتور

حجم موتور1981 سی سی
نوع موتورموتورهای بنزینی دارای توربو شارژر
تعداد سیلندرها4
تعداد سوپاپ ها16
محل قرار گیری موتورموتور جلو
سیستم سوخت رسانیانژکتوری پاشش مسقیم
ظرفیت باک75 لیتر
حداکثر توان خروجی201 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور خروجی300 نیوتن متر در 4000 دور در دقیقه

ساوانا را با موتور جدید 2.0 لیتری توربو شارژرGDI با حداکثر توان 214 اسب بخار و بیشنه گشتاور 320 نیوتن بر متر برای بازار ایران در نظر گرفته است.

طبق طلاعات منتشر شده از سوی عظیم خودرو این پیشرانه دارای استاندارد آلایندگی یورو 5 بوده و میزان مصرف سوخت آن در نسخه دستی برابر با 9.6 و در نسخه اتوماتیک برابر با 9.8 لیتر در صد کیلومتر می باشد.. البته این مقدار توان در نسخه اتوماتیک تولید شده و در نسخه دستی این مقدار به 198 اسب بخار تنزل یافته است.

سیستم ترمزها

نوع سیستم ترمزترمز ABS به همراه EBD
نوع دیسک و کالیبر ترمز جلودیسکی خنک شونده
نوع دیسک و کالیبر ترمز عقبدیسکی

سیستم تعلیق و فرمان

نوع سیستم تعلیقسیستم TOD
نوع سیستم فرمانهیدرولیک (HPS)

امکانات فوتون ساوانا

ساوانا در تیپ های مختلف به تجهیزاتی از قبیل سانروف، روکش چرمی صندلی‌ها، سنسور نور، کروز کنترل، سیستم کنترل پایداری، صفحه نمایش 7 اینچی، آینه های برقی جانبی، سیستم کنترل حرکت در سراشیبی و هفت صندلی دو ایریگ برای سرنشنیان جلو ،سسنور پارک، رینگ آلومینومی، کامپیوتر سفری ،سیستم کمکی ترمز ABS و EBD، چراغ مه شکن، تهیوه مطبوع اتوماتیک و دوربین عقب مجهز شده است .

فوتون ساوانا دارای دو تیپ استاندارد و لاکچری و در دو نسخه دستی و اتوماتیک است که تجهیزات فوق نسبت به تیپ های فوق متفاوت خواهد بود.

جدول امکانات رفاهی و آپشن ها

کیسه های هوا ( نوع و تعداد )راننده / سرنشین / جانبی
سیستم های امنیتی و حفاظتیاستارت دکمه ای ، سیستم ضد سرقت ، کمربند ایمنی پیش کشنده
سیستمهای تهویه مطبوعسیستم تهویه اتوماتیک
سیستمهای مولتی مدیاکامپیوتر سفری ، صفحه نمایش همراه با رهیاب ماهواره ای ، نمایشگر ۷ اینچی، GPS
سیستم صندلیهای جلو و عقبصندلی چرمی ، تنظیم دستی
سیستم آیینه هاینه حساس به نور، آینه های جانبی تاشو برقی
سیستم شیشه هاشیشه بالابرهای برقی
سیستم های سقفسانروف
سیستم روشنایی جلو و عقبچراغ مه شکن ، روشنایی خودکار ، دی لایت
سنسورهای پیش فعالسیستم کنترل پایداری ، سیستم کنترل حرکت در سراشیبی ، سیستم کنترل شروع حرکت در سربالایی ، سیستم‌های HDC, TCS ، سسنور پارک ،
متفرقهکروزکنترل ، دوربین عقب

 تصاویر فوتون ساوانا

(3 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها