خودرو

مشخصات فنی هاوال h2

مشخصات فنی هاوال h2 را می توانید در ادامه مطلب در وب سایت خوزستان خبر بخش خودرو دنبال کنید.این خودرو در ایران به خصوص به دلیل انحصاری شدن بازار خودرو از محبوبیت زیادی برخوردار شده است.

Technical specifications of Hawal H2

کمپانی خودروسازی گریت وال در سال 1984 میلادی در سرزمین دیوار بزرگ، پا به عرصه وجود نهاد و گفته می شود که هم اکنون به بزرگترین شرکت خودروسازی چینی در زمینه تولید محصولات SUV، کراس اوور و وانتهای پیکاپ تبدیل شده است.

این شرکت در چند سال اخیر، برخی طراحان و مهندسان خارجی را بکار گرفته است که نشان از عزم جدی این کمپانی در راستای تولید محصولات مدرن و با کیفیت‌تر دارد.

یکی از محصولات جدید این شرکت کراس اووری با نام هاوال H2 است که به تازگی توسط گروه خودروسازی بهمن به بازار کشورمان راه یافته است. این خودرو نخستین مرتبه در سال 2014 میلادی و در نمایشگاه خودروسازی پکن به نمایش عمومی گذاشته شد.

نسخه اولیه H2 تحت عنوان رِدلیبل با نشان قرمز رنگ وارد بازار شد اما در سال 2016 نسخه بلولیبل با نشان آبی رنگ در نمایشگاه خودروی چنگدو معرفی شد. البته این دو نسخه از نظر فنی تفاوتی با یکدیگر ندارند بلکه وجه تمایز آنها در این نکته نهفته است که نسخه قرمز دارای سبکی محافظه کارانه‌تر بوده و نسخه آبی با ارائه برخی جذابیت‌های بیشتر، دارای سبکی هیجان انگیزتر و جوان پسندتر است تا بتواند قشر جوان تر را نیز به سمت هاوال H2 جلب نماید.

طراحی ظاهری و بدنه هاوال H2

با نگاهی به ظاهر هاوال h۲ احتمالا به چینی بودن آن پی خواهید برد اما چندان نسبت به آن اظهار کم‌لطفی نخواهید کرد. طراحی بیرونی هاوال h۲ دارای طرحی نسبتا ساده، اما متین و موقر به سبک مدل های اروپایی است.

در نمای روبرو از یک جلوپنجره بزرگ ذوزنقه شکل برخوردار شده است تا هم بخش عمده نمای روبروی خودرو را شکل دهد و هم به عنوان مجرایی بزرگ، هوای مورد نیاز پیشرانه و سیستم خنک کننده را تامین نماید.

این جلوپنجره دارای اضلاعی به رنگ کروم بوده و چهار میله افقی در پس زمینه مشبک و توری شکل آن گسترده شده است. چراغ‌های اصلی جلو با شمایلی ساده و سایز نسبتا بزرگ، در دو طرف جلو پنجره آرام گرفته‌اند. آرایش لامپ های led در درون کاسه چراغ‌های جلو، به نمای ساده آنها جلوه ای مدرن بخشیده است.

در کناره های سپر، جایگاه فرورفته مه‌شکن ها به چشم می‌خورد. چراغ‌های مه شکن دایره‌ای شکل، درون زمینه ای سیاه رنگ، روشنگر مسیرهای مه آلود، در روزها و شب‌های سرد و مرطوب خواهند بود. یک ردیف چراغ LED روشنایی در روز نیز در زیر جایگاه مه شکن ها تعبیه شده و نور جلوی خودرو را تقویت می‌کند.

همچنین یک مجرای ورودی هوا در زیر جلوپنجره وجود دارد که بخش اعظم آن توسط محل نصب پلاک از نظرها پنهان شده است. در این نما اثری از حجم دهی های آنچنانی وجود نداشته و تنها چند خط نسبتا کم عمق بر روی درب موتور نمایان هستند تا چهره ساده هاوال H2 را جسورانه‌تر جلوه دهند.

در نمای جانبی شاهد صحنه‌ای به نسبت دلنشین‌تر از نمای روبرو هستیم. فریم دور پنجره ها دارای طراحی ساده و در عین حال جذاب بوده و به صورت کروم رنگ خودنمایی می‌کند.

خط حجمی شانه‌ای در ارتفاعی نسبتا بالا قرار داشته و بر جلوه‌های اسپرت ظاهر خودرو افزوده است. این خط از میانه انتهایی چراغ عقب تا روی گلگیر جلو امتداد یافته است.

میله باربند سقفی به همراه اسپویلر بالای شیشه عقب نیز بر جذابیت نمای جانبی هاوال h۲ افزوده‌اند. سایز چرخها نیز مناسب و هماهنگ به نظر می رسد. در کل هماهنگی دلچسبی میان اِلمان های تشکیل دهنده نمای جانبی خودروی هاوال H2 دیده می شود.

درضمن اگر رنگ سقف خودروی شما به صورت متمایز با سایر بخش‌های بدنه باشد، تاثیرگذاری بصری نمای جانبی و کل خودرو افزایش خواهد یافت.

طراحی نمای عقبی H2 به تبعیت از سایر بخش‌های بدنه، ساده اما در عین حال دلنشین و موقر است. چراغ های اصلی عقب به صورت دو تکه طراحی شده‌اند و توسط یک نوار کرومی با یکدیگر در ارتباط هستند. کلمه HAVAL نیز با حروف درشت کرومی بر روی درب صندوق عقب نقش بسته است.

سپر عقب نسبت به درب صندوق به صورت برجسته طراحی شده و حد فاصل میان این دو توسط رکاب کروم رنگ پر شده که زیبایی آن را افزایش داده است.

سایز شیشه عقب کمی کوچک به نظر می‌رسد و می‌تواند دید را محدود نماید. در بخش تحتانی سپر دیفیوزری مشکی رنگ نمایان شده که در دو انتهای کناری آن سر اگزوزهای بیضی فرم خودنمایی می‌کنند.

چراغ‌های مه‌شکن نیز بر روی سپر تعبیه شده‌اند تا بدین ترتیب فضای خالی سپر عقب را پر نموده باشند. بدنه هاوال H2 دارای ابعادی به طول 4335mm، عرض 1814mm و ارتفاع 1695mm است همچنین فاصله بین محورهای جلو و عقب خودرو نیز برابر 2560mm است.

به طور کلی طراحی ظاهری هاوال H2، با وجود سادگی دارای مشخصه‌هایی است که به ویژه می‌تواند خانواده‌های ایرانی را نسبت به ظاهر اتومبیل کراس اوور خود راضی نگه داشته و حتی مایه مباهات ایشان نیز باشد.

طراحی داخلی و کابین هاوال H2

در داخل کابین هاوال H2 با فضایی نسبتا مدرن روبرو هستیم. طراحی فضای داخلی این خودرو بیشتر ریشه در اصول اروپایی دارد تا آنکه به طراحی شرقی شبیه باشد.

خطوط شکسته و زوایای تیز به کار رفته در طراحی کابین، تاحدودی حس اسپرت بودن را به بیننده القا می‌نماید. صفحه نمایشگر لمسی ۸ اینچی در میانه داشبورد جاخوش کرده و خیل زیادی از دکمه‌های مختلف در بخش زیرین آن آماده انجام دستورات وارده هستند.

این در حالی است که زمینه‌ای به رنگ مشکی براق، این ناحیه از داشبورد را فرا گرفته و در ارتقای سطح کیفیت ظاهری داشبورد نقش موثری دارد. البته تعداد زیاد دکمه های موجود در این بخش می‌تواند تا حدی گیج کننده باشد.

غربیلک فرمان فرم مناسبی داشته و با چرم مصنوعی پوشش داده شده است. چندین دکمه مختلف نیز در دو طرف آن تعبیه شده‌اند تا راننده بتواند بدون برداشتن دست از روی فرمان، بسیاری از امور را به انجام برساند.

قسمت بازویی پنل درب‌ها نیز با چرم مصنوعی پوشش داده شده‌اند که آسایش بیشتر سرنشینان را در پی خواهد داشت. دریچه های میانی تهویه جانمایی مناسبی داشته و در بخش بالایی صفحه نمایشگر به عرض اندام مشغول هستند.

پنل کیلومتر شمار پشت غربیلک فرمان گرافیک مناسبی دارد و سعی شده تا ضمن حفظ طرح سنتی این بخش که از دو عقربه سرعت شمار و دور سنج تشکیل شده است، با اضافه نمودن یک صفحه نمایشگر کوچک رنگی و سه بعدی در بین آنها، جلوه بصری این بخش تا حد ممکن افزایش یابد.

متریال کابین فراتر از انتظار بوده و برخلاف اکثر خودروهای چینی موجود در بازار کیفیت نسبتا مناسبی دارد. همچنین کابین هاوال H2 از نظر فضای سر و پا مشکل چندانی برای سرنشینان ایجاد نخواهد کرد.

فضای صندوق عقب نیز حجم مناسبی داشته و به راحتی می‌تواند اثاثیه یک مسافرت خانوادگی و یا خریدهای روزمره را در خود جای دهد. همچنین فرم مناسب صندلی‌ها و کیفیت نسبی روکش به کار رفته در آن‌ها موجب خواهد شد که کابین هاوال H2 نسبت به سایر هموطنان مشابه‌اش، جای بهتری به جهت گذراندن زمان و نشیمن باشد.

در کل به جرات می‌توان گفت که کابین هاوال H2 کیفیت مناسبی داشته و چه از نظر آسایش و یا جلوه‌های بصری، یک سر و گردن از محصولات چینی هم قیمت موجود در بازار بالاتر است.

مشخصات فنی و قوای محرکه هاوال H2

پیشرانه ارائه شده برای هاوال h2 در کشورمان از نوع چهار سیلندر توربوشارژ به حجم 1.5 لیتر است که نیرویی معادل 140.8 اسب بخار را در دور موتور 5600rpm تولید می‌نماید.

همچنین بیشینه گشتاور این پیشرانه معادل 202 نیوتن‌متر است که در بازه 2200 تا 4500rpm پدیدار خواهد شد. وظیفه انتقال نیرو به سوی چرخهای جلو بر عهده یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک تیپ ترونیک گماشته شده است.

همچنین یک جعبه دنده شش سرعته دستی نیز برای هاوال H2 در کشور چین ارائه شده که هنوز خبری از حضور آن در نسخه تولیدی گروه بهمن به گوش نمی‌رسد.

مشخصات فنی هاوال h2
مشخصات فنی هاوال h2

سیستم فرمان خودرو از نوع برقی (eps) بوده و سیستم تعلیق آن در جلو از گونه مکفرسون مستقل با میل موج گیر است. سیستم تعلیق عقب نیز از گونه مولتی لینک مستقل است. میزان شتاب صفر تا صد هاوال h۲ در حدود 11.9 ثانیه اعلام شده است. وزن خودرو نیز برابر 1525کیلوگرم است و میزان مصرف آن در حدود 9 لیتر در هر 100 کیلومتر، به صورت ترکیبی برآورد شده است.

تجهیزات و امکانات هاوال H2

  • سیستم ورود بدون کلید
  • استارت دکمه ای
  • سان روف، سیستم تهویه اتوماتیک دو گانه به همراه نمایشگر دمای محیط
  • روکش چرمی صندلی، تنظیم برقی صندلی راننده در 6 جهت و تنظیم برقی گودی کمر
  • تا شدن کامل صندلی عقب، سیستم ISOFIX (استاندارد اتصال صندلی کودک داخل خودرو)
  • تکیه گاه دست و جا لیوانی برای سرنشینان عقب و جلو، روشن و خاموش شدن اتوماتیک چراغ های جلو (Auto Light)
  • چراغ رانندگی در روز (ِDay Light)، چراغ پس زمینه موجود در فضای داخلی خودرو، چراغ مطالعه و چراغ سقفی، چراغ های جلو هالوژنی به همراه تنظیم برقی ارتفاع نور، سیستم همراهی چراغ تا درب منزل (Follow Me Home)
  • سیستم جلوگیری از برخورد با مانع حین بالا رفتن شیشه راننده
  • تنظیم تک لمسی شیشه راننده و بالابر برقی تمامی شیشه ها، برف پاک کن اتوماتیک با تیغه ژله‌ای، آینه وسط با قابلیت ضد انعکاس نور به صورت اتوماتیک
  • آینه‌های جانبی برقی تاشونده به همراه گرمکن و چراغ راهنما
  • کامپیوتر سفری، رینگ آلومینیومی 18 اینچی، نمایش فشار باد لاستیک ها(TPMS) به صورت نمایش لحظه ای(Active)، آنتن Shark Fin، خروجی برق 12 ولت دو عدد، سنسور دنده عقب
  • اگزوز دوگانه اسپرت
  • دارای دوربین کمک پارک روی آینه جانبی برای رویت نواحی کور، نمایشگر لمسی 8 اینچی، پشتیبانی از سیستم MP5 ، AUX ،USB و SD Card، نمایش عقب خودرو به همراه خطوط پویای راهنما در LCD، دو عدد اسپیکر High Tone و 4 عدد اسپیکر Low Tone، پشتیبانی از فایل های صوتی، ویدئویی و تصاویر در فرمت های رایج، قابلیت اتصال به تلفن همراه و مکالمه از طریق بلوتوث
  • سیستم GPS، کمربندهای ایمنی سه نقطه ای به همراه پیش کشاننده، مجهز به سیستم ضد سرقت الکترونیکی به همراه کلید هوشمند، قفل کن خودکار درب خودرو با استفاده از سنسور کنترل سرعت، سیستم دزدگیر، سیستم هشدار دهنده بسته نبودن کمربندها، سیستم هشدار دهنده باز بودن درب خودرو حین حرکت، سیستم باز شدن درب ها بعد از وقوع تصادف
  • حرکت پشت سری‌های ردیف جلو هنگام برخورد ضربه از عقب
  • HHC: سیستمی جهت عدم حرکت خودرو در سر بالایی‌ها از لحظه رها کردن ترمز تا اشاره به پدال گاز، شش عدد ایربگ(جلو + جانبی + پرده ای)، سامانه‌های ESC + ABS + BA + EBD+ TCS+ RMI

تجربه رانندگی با هاوال H2

با فشردن پدال ترمز و دکمه استارت، خودرو را روشن می نماییم. برای حرکت با این خودرو، راننده مجبور است که کمربند ایمنی خود را ببندد.

پس از حرکت خودرو متوجه سرزندگی و نشاط نسبی آن از نظر شتاب‌گیری، به تناسب قوای پیشرانه خواهید شد. فرمان برقی خودرو بسیار نرم است و چابکی هاوال H2 را در حین تغییر جهت و یا دور زدن افزایش می‌دهد.

با افزایش ضرایب دنده، گشتاور خودرو و قوای آن کاهش می یابد که می‌توان آن را احساس نمود. کیفیت سواری خودرو در حد خوب ارزیابی می‌شود و نرمی مناسبی دارد.

مشخصات فنی هاوال h2
مشخصات فنی هاوال h2

حین عبور از روی سطوح ناصاف، سیستم تعلیق به طرز نسبتا موثری، ضربات ناشی از جاده را به خود جذب می‌کند و مانع انتقال عمده آنها به کابین می شود.

البته نرم بودن سیستم تعلیق سبب شده تا هنگام عبور از پیچ‌ها، بدنه خودرو دچار مقداری حرکت گهواره‌ای و زاویه گرفتن اتاق شود که وجود سیستم‌های کنترلی کمک شایانی به حفظ تعادل و پایداری هاوال h۲ در این مواقع خواهد نمود و چندان جای نگرانی از این حیث وجود ندارد.

همانطور که قبلا ذکر شد، راحتی و کیفیت کابین در حد مناسبی است و می‌تواند رفاه نسبی سرنشینان را در مسافرت‌های طولانی مدت تامین نماید.

عایق بندی کابین اگرچه عالی نیست اما نسبت به سایر خودروهای چینی مشابه، ممانعت بیشتری از نفوذ صدای باد و لاستیک‌ها به داخل اتاق به عمل می‌آورد. در کل به نسبت قیمت خودرو، رانندگی لذتبخشی را از هاوال h2 شاهد بودیم.

رقبا و محصولات مشابه هاوال H2

هاوال H2 یک کراس اوور نه چندان بزرگ است که در بازار ایران حریفانی همچون تیگو5، هایما S5، جک S5، رنو کپچر، پژو 2008 و حتی MVM X33 را در پیش رو دارد.

قیمت و شرایط فروش هاوال H2

به دلیل التهابات موجود ، هاوال H2 در بازار تا حدود 140 میلیون تومان نیز قیمت گذاری شده است. این در حالیست که شرکت سازنده در اولین پیش‌فروش، مبلغی در حدود 100 میلیون تومان را برای آن طلب نموده بود. ضمنا جدیدترین شرایط فروش هاوال H2 از سوی گروه بهمن را می‌توانید از اینجا دریافت نمایید.

مزایا و معایب هاوال H2

نکات مثبت
  • طراحی ظاهری نسبتا دلپذیر
  • طراحی داخلی چشم نواز
  • کیفیت مناسب متریال داخلی
  • سواری نسبتا نرم
  • هماهنگی مناسب پیشرانه و گیربکس
  • لیست بلندبالای تجهیزات و آپشن‌ها
نکات منفی
  • اندکی حرکت گهواره‌ای در عبور از پیچ‌
  • نمای روبروی نه چندان هیجان‌انگیز

مشخصات فنی هاوال h2

(1 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها