ترشی

روش درست کردن خیارشور

 روش درست کردن خیارشور کلا به سبک های متعددی تفکیک می شود.نوع خانگی و نوع صنعتی و یا نوع نمکی و سرکه ای همه طرفداران مختلفی را دارند.ما در این مطلب به همه روش ها اشاره می کنیم .پس با خوزستان خبر همراه باشیم.

طرز تهیه خیار شور صنعتی در خانه

یکی از انواع ترشی و شوریجات پرطرفدار، خیار شور است که در دو نوع صنعتی و خانگی درست می شود و هر کدام هم علاقه مندان خاص خود را دارند. اما واقعیت آن است که تهیه خیار شود در خانه برای برخی کار آسانی نیست و معملا هر فردی نمی تواند خیار شوری به خوشمزگی خیار شورهای بیرون درست کند. از جمله مشکلات در این مورد، کپک زدن و یا پوک شدن خیارها هستند. در این مطلب ما به روشی ساده و کاملا جدید درست کردن خیار شور را به شما آموزش می دهیم. امیدواریم بپسندید.

آموزش درست کردن خیار شور

مواد لازم برای تهیه خیار شور:

  • خیار ریز قلمی ۲ کیلو
  • برگ کرفس ۲۰۰ گرم
  • شوید ۲۰۰ گرم
  • تلخون یک کیلو
  • سنگ نمک به میزان لازم*
  • سیر ۴ حبه بزرگ
  • فلفل سبز تند ۴ عدد
  • زاج سفید یک تکه کوچیک اندازه نخود

* اگه ازنمک معمولی استفاده میکنید خیار ها نرم میشه ولی اگه ازسنگ نمک استفاده کنید کیفیت خیار شور شما خیلی خوب خواهد شد.

طرز تهیه خیار شور:

سبزی ها و خیار ها رو بشورید و بگذارید خوب خشک شوند ( اگه خوب خشک نشود کپک میزند ) ، لازم نیست سبزیها رو خرد کنید ، بعضی ها خیار ها و سبزیها را نمی شورند و بعد خیار شورها را آب میکشند اما مادر من از همان اولش می شورد.
آب و نمک را بزارید بجوشد ( تقریبا به ازا هر۱۵ لیوان آب یک لیوان خرد شده سنگ نمک به کار میره ) در انتها زاج سفید را هم داخلش بگذارید و وقتی حل شد از روی گاز بدارید.
خیار و سبزیها را لایه لایه داخل ظرف ترشی ریخته و سیر و فلفل را هم لابه لای آنها قرار دهید، آب و نمک رو بریزید روی مواد تا جائی که ظرف پربشه بعد درش رو محکم ببندید و بزارید تا جا بیفته بستگی به دمای هوا زمان لازم برای عمل آمدن خیار شور متفاوت است هرچه هوا گرمتر شود زمان هم کمتر میشود.

نکته بسیار مهم: دمای آب و نمکی که روی خیار شور می ریزید خیلی مهمه، این آب باید گرم باشه نه داغ نه سرد! یعنی وقتی انگشتتون را داخش می زنید نسوزد!

نکته خوشمزه: اگه لابلای مواد ، گوجه های رسیده سفت هم بریزید میتونید همزمان شوری گوجه فرنگی خوشمزه هم داشته باشید.

روش نگهداری خیار شور:

  • از آنجایی که خیار شور به ویژه محصولات موجود در بازار عرضه درصد نمک بالایی دارند نباید به مقدار زیاد و به طور مداوم مصرف شوند زیرا مصرف زیاد نمک خطر ابتلا به افزایش فشار خون را زیاد می‌کند.
  • از خیارشورهای دارای پروانه ساخت یا خیارشورهای تخمیری که دارای کد بهداشتی هستند استفاده کنید. خیارشورهای تخمیری باید دارای برچسبی باشند که حاوی مشخصات کالا شامل کد بهداشتی، تاریخ تولید، تاریخ انقضاء و آدرس باشند.
  • در موقع خرید به ظروف مورد استقاده توجه کنید که از مواد درجه یک ساخته شده باشد، دبه‌های درجه دو معمولا کدر و غیر سفیدرنگ هستند.
  • از خریداری خیارشورهایی که در ظروف بسیار بزرگ ( ۷۰ – ۶۰ لیتری) نگهداری می‌شوند خودداری نمایید.
  • در زمان خرید توجه کنید که فروشنده در شرایطی بهداشتی خیارشور را عرضه نماید و در صورتیکه محصول کپک زده است یا با دست اقدام به تخلیه ان می‌کند از خریداری خودداری کنید.

پورتال رنگی _ روش تهیه خیارشور بدون کپک زدن و پوک شدن
منبع: بیتوته

طرز تهیه خیارشور بازاری، چند نکته مهم و کلیدی

 خیارشور یکی از خوشمزه ترین چاشنی هایی است که می توانید درون منزل تان آن را مانند اصطلاحا خیارشورهای بازاری درست کنید. در این مقاله چند نکته مهم برای درست کردن خیارشور بازاری را به شما می گوییم.

 چند نکته مهم در تهیه خیارشور

1 – سرکه داخل خیار شور نریزید چون باعث کپک زدن خیار شور می شود.

2 – روی ظرف خیار شور تکه ای نان را به اندازه دهانه ظرف قرار دهید و در ظرف را محکم ببندید.

3 – دور ظرف خیار شور را گچ بگیرید تا مانع داخل شدن هوا به ظرف شود.

4 – می توانید خیار شور را داخل شیشه نوشابه ی خانواده بریزید. به این صورت که از خیارهای ریز استفاده کنید و به دلیل اینکه در آن محکم بسته می شود و تا دو سال می توانید خیار شور را نگه دارید. بدون اینکه کپک بزند در موقع استفاده سرشیشه را بچینید تا در آوردن خیار شور آسان باشد.

5 – وسط خیار را با یک میله سوراخ کنید تا داخل خیار پوک نشود.

6 – برای تهیه خیارشور با کیفیت حتماً سبزی و خیار و سیر را ضد عفونی کرده و برای جلوگیری از کپک زدن خیارشور، بعد از این که مواد را درون ظرف ریخته آب و نمک را اضافه کنید بعد یک عدد لیموترش را برش زده روی مواد بگذارید دیگر خیارشور شما کپک نمی زند.

7 – ضمناً حتماً باید در جای خنک نگهداری شود.

8 – ناگفته نماند برای درست کردن خیارشور بعد از چیدن خیار و سبزی (ترخون- مرزه- نعنا- شوید) و سیر در ظرف مخصوص، روی آنها آب جوشیده شده و نمک می ریزیم و پس از آماده شدن در جای خنک نگهداری می کنیم.

9  – برای هر لیتر آب جوشیده باید دو قاشق نمک داشته باشیم.

10 – برای تهیه خیارشور نیز باید به سلیقه خودتان اندازه خیار را مشخص کنید. ولی اگر ریزتر باشد، تردتر و خوشمزه تر می باشد.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : خیار شور به سبک آمریکایی

اگر می خواهید بیشتر بدانید : در عرض 3 روز یک خیار شور خوش طعم و عالی درست کنید

گردآوری : گوه سبک زندگی سیمرغ

طرز تهیه خیارشور فوری

طرز تهیه خيار شور يک روزه خانگی

طرز تهیه خيار شور يک روزه خانگی :

خيارشور هم از آن خوشمزه های وسوسه انگيزی است كه اگر حتی به تنهايی هم داخل يخچال باشد و نگاهتان با آن بيفتد، محال است كه يكی از آن را برندارید و نخورید…

اين مدل خيار شورخيلی خوشمزه است و در عين حال بسيار راحت، يعنی نه احتياج هست كه آب را بجوشانيد و خنک كنيد و نه حتی خيار و سبزی ها را بعد از شستن خشک كنيد به اين ترتيب كه كافی است چند تا از شيشه هايی را كه درهای فلزی دارند  مثل شيشه های رب، سس مايونز، ترشی و غيره را كه مواد داخل آن را استفاده كرديد دور نیندازيد، اول به اندازه يک بند انگشت داخل شيشه را سركه سفيد بريزيد و خيارهايی كه شستيد ( ولی اصلاً احتياجی نيست كه خشک باشند هم خيار و هم سبزی )

به ترتيب و منظم كنار هم داخل شيشه مي چينيم و لابه لای خيارها برای هر شيشه دو تا دانه فلفل و سه تا حبه سير و از سبزی ها، شويد و ترخون هر كدام دو، سه شاخه، داخل شيشه را پر می كنيم و بعد داخل يک پارچ به ازای هر يک ليوان آب (مستقيم از آب شير)، يک قاشق غذاخوری نمک مي ريزيم و خوب هم می زنيم و داخل شيشه ها را از آب نمک پر می كنيم و در شيشه ها را كيپ كرده و آن ها را می گذاريم داخل يک قابلمه و داخل قابلمه را آب می ريزيم طوری كه حداقل دو سوم از ارتفاع شيشه ها را آب بپوشاند و بعد قابلمه را می گذاريم روی شعله گاز تا آب داخل قابلمه به جوش بياید.

قسمت مهم آن اين است كه وقتی رنگ خيار به رنگ خيارشور در آمد شعله را خاموش می كنيم ولی اجازه می دهيم كه داخل همان آب جوش در قابلمه بمانند تا كاملاً سرد شوند و بعد شيشه ها را می گذاريم داخل يخچال، كافی است يک شب بماند و فردای آن قابل خوردن است.

به همين راحتی و خوشمزه گی…

فقط حتماً بايد داخل يخچال نگهداری شود ضمناً می توانيد بعد از آماده شدن از داخل شيشه در بياوريد و داخل دبه های پلاستيكی بريزيد كه كمترین جا را داخل يخچال بگيرند، وقتی مهمان داريد و مثلاً می خواهید الويه به مقدار زياد درست كنيد احتياج نيست كه بروید و خیلی خيارشور بخريد، اين روش به شما كمک می كند كه هم صرفه جويی كنيد و هم يک شبه مقدار زیادی خيار شور بدون مواد نگهدارنده داشته باشيد كه مطمئن هستيد که سالم هستند.

گردآوری : بخش آشپزی بیتوته

طرز تهیه خیارشور دبه ای

روستای زوارم

روستای زوارم، در ۲۸ کيلومتري جنوب شرقي شيروان در خراسان شمالی قرار دارد.در منطقه ييلاقي زوارم که در طول ۲۵ کيلومتر از ابتداي دره زوارم تا کوه‏هاي تخت ميرزا و شخري امتداد مي‏يابد، چشمه‏ سارها، آبشارها، حوضچه‏ هاي سنگي، کوه‏هاي سر به فلک کشيده، باغ‏هاي ميوه، رودخانة پر آب، مراتع غني و انواع گياهان دارويي و خوراکي موزائيک بسيار زيبايي از طبيعت را به نمايش درآورده‏اند. با توجه به آب و هوایی ییلاقی روستای زوارم محصولات کشاورزی بسیار بسیار با کیفیتی در این روستا تولید میشود، از جمله گردو کاغذی مغز سفید، گیلاس زوارم و خیار سبز که بیشتر به عنوان خیارشور زوارم شناخته میشود، به علت مشکلات موجود در فروختن خیار سبز همچون ارزان بودن قیمت خیار سبز، نبودن بازار مصرف، نیاز به سرعت در فروش،و….مردم روستا تصمیم به فرآوری محصول خیار روستا کردند و کارگاه های خیارشور زیادی در روستا ایجاد کردند و حتی موفق به صادرات خیارشور به کشورهای همسایه نیز شده اند. خیار شور روستای زوارم به دلیل طعم فوق العاده و ترد بودن و کیفیت بالا به عنوان بهترین خیارشور در تمام ایران شناخته شده است. درمورد دلیل کیفیت خیارشور های زوارم عوامل مختلفی تاثیر گذار است، از جمله خیارسبز، آبی که به خیار سبز در مزرعه استفاده میکند و همچنین آبی که در دبه برای خیارشور استفاده میشود و همچنین میزان مهارت فردی که اقدام به تهیه خیارشور نموده است.

انتخاب اندازه خیار سبز

خیار سبز روستای زوارم و استان خراسان شمالی در ماه های تیر، مرداد، شهریور و گاها مهرماه برداشت میشود، پس در این ماه های سال اقدام به خرید خیارسبز بفرمایید و حتما از خیار محلی استفاده کنید چون خیار های گلخانه ای هرگز خیارشوری با کیفیت خیارمحلی نخواهند داشت. ضمنا خیارسبز هرچقدر ریزتر و کوچکتر باشد خیارشور باکیفیت تری خواهیم داشت، هنگام خرید سعی کنید اندازه خیارها رو جوری انتخاب کنید که خیار را بتوان از دهانه بطری آب معدنی به داخل بطری انداخت.

در خیارشورهای بازاری عموما خیارشور را براساس اندازه تقسیم بنده میکنند:
خیارشور ویژه : کوچکترین اندازه خیار است که مصرف مجلسی دارد و بهترین نوع خیارشور است.
خیارشور نول: کمی از یخارشور ویژه بزرگ تر که عموما در مصرف خانگی و رستوران ها میشود.
خیارشور درجه۱: خیار های بزرگ حدودا به اندازه خیار های سالادی در رستوران ها به صورت تکه تکه شده در کنار غذا قرار میدهند.
خیارشور درجه۲: خیار های خیلی بزرگ در آخرین درجه کیفیت خیارشور قرار دارند و عموما اکثر فست فودها و ساندوچ فروشی ها از این نوع خیارشور به دلیل قیمت پایینش استفاده میکنند،
نام گذاری درجه بندی خیارشور هم در نوع خود جالب است و بارها دیده شده مشتری غیرحرفه ای و ناآشنا که قصد خرید بهترین خیارشور را دارد هنگام خرید عنوان میکند که خیارشور درجه۱ میخواهد ولی خیارشور با کیفیت پایین گیرش می آیید، قضاوت با شمااااا

انتخاب ظرف مناسب

هرچقدر درب ظرف انتخابی کوچکتر باشد بهتر است و باید درب طوری باشد که بتوان برای مدت طولانی محکم شود و هیچ گونه هوایی رد و بدل نشود. بطری هایی از جنس پت یا همان اصطلاح بازاری طلق با درب های باریک بهترین نوع ظرف خیارشور خانگی محسوب مشود، چون هم درب باریکی دارد و نوعی غربال برای اندازه خیار ها محسوب میشود و همچنین در های محکم و هوابندی دارند، اگر قصد استفاده خیار شور را تا چند ماه آینده ندارید حتما ظرف را از آب نمک کاملا پر کنید و همچنین درب آن را با چسب نواری پنج سانتی چند دور بچسبانید تا از رد و بدل هوا جلوگیری کند. و به نوعی پلمپ شود در صورت شل بودن درب و ارتباط با هوا خیار ها نرم شده و تردی خود را از دست میدهند و همچنین باعث خرابی و کپک نیز میشود. ضمنا اندازه ظرفی که انتخاب میکنید باید دوبرابر اندازه خیار گنجایش داشته باشد.
ظرف های شیشه ای به دلیل محکم نشدن درب پیشنهاد نمیشود.

مواد لازم برای تهیه خیارشور از ۸ کیلو خیارسبز

چون دبه های مخصوص خیارشور که در بازار دیده میشنود ۸ کیلو خیارسبز گنجایش دارند مواد لازم را نیز برای ۸ کیلو خیار سبز معرفی میکنیم و اگر قصد به اصطلاح خیارشور گداشتن کمتری دارید به نسبت مواد را کمتر استفاده کنید.

خیار ۸ کیلو

ظرف با گنجایش ۱۶ کیلویی

آب حدودا ۸ لیتر

( در ابتدا سعی کنید از آب چشمه استفاده کنید و اگر دسترسی ندارید از آب تصفیه شده جوشانده استفاده کنید آب یکی از مهمترین عوامل کیفیت خیارشور است )

نمک حدود ۱۰ الی ۱۲ قاشق غذا خوری پر و لبریز

( نمک یددار نباشد و حتما از سنگ نمک خردشده استفاده شود )

شوید با ساقه و برگ ۱۰۰ گرم

( شوید ها باید از حدی که به عنوان سبزی خوراکی استفاده میشنود بزرگتر باشند و بهتر است از گیاه شوید که گل داده استفاده شود.

فلفل سبز قلمی تند ۵ عدد

( بستگی به ذائقه میتوان بیشتر و یا کمتر استفاده کرد )

سیر به اندازه کافی حدودا ۵ حبه

( از استفاده زیاد از سیر خوداری کنید زیرا خیارشور بوی سیر بخود میگیرد و باعث بوی بد دهان میشود )

برگ درخت آلبالو ۱۰ گرم

برگ درخت انگور ۱۰ گرم

( برگ های آلبالو و انگور به عنوان طعم دهنده اضافه میشوند و جزو مواد ضروری نیستند.)

سرکه انگور نصف فنجان چایخوری

ابتدا خیارسبز را کاملا بشویید و درون دبه مورد نظر قرار بدهید و سعی کنید دبه را کاملا پر کنید هنگام پرکردن دبه از خیار دبه را تکان دهید تا خیار بیشتری در دبه بریزید.فلفل و سیر را هم داخل دبه بیندازید سپس شوید ها را نیز به صورت سالم ( خرد نکنید) داخل دبه قرار دهید و در آخرین مرحله برگ های درخت آلبالو و انگور را داخل دبه بریزید.و سپس سرکه را اضافه کنید. ترتیب اضافه کردن شوید و برگ آلبالو و انگور مهم نیست فقط بهتر است در بالای دبه قرار بگیرند چون بعد از مدتی که وقت استفاده خیارشور رسید دیگر این برگه ها کاربردی ندارند و خیلی آسان از روی دبه میتوانند برداشته شوند.
حال در درون ظرفی دیگر آب و نمک را با هم مخلوط کنید تا تمام نمک در آب حل شود حالا آبنمک را به دبه خیارها اضافه کنید، دبه را کاملا پر کنید تا تمام خیار هم درون آبنمک قرار بگیرند و سعی شود و دبه از آب نمک سرریز شود. درب دبه را محکم بسته و با چسب نواری پلمپ کنید و در سایه و دور از نور آفتاب نگهداری کنید حدودا ۱ ماه بعد میتوانید از خیارشور خود استفاده کنید.

طرز تهیه خیارشور با سرکه

آموزش دستور تهیه و مواد لازم خیارشور خانگی ترد و خوشمزه

مواد لازم برای خیارشور خانگی

 خیار ریز و تازه :•: 2 کیلو

 سبزی، شامل ترخون، شوید، مرزه و جعفری :•: 250 گرم

 سیر :•: یک بوته بزرگ

 فلفل تند :•: 5 یا 6 عدد

تخم گشنیز :•: یک قاشق مرباخوری

نخود خام :•: چند عدد برای ترد شدن خیارها

نمک :•: یک پیمانه

آب :•: 14 پیمانه

سرکه :•: یک پیمانه

آموزش دستور تهیه و مواد لازم خیارشور خانگی ترد و خوشمزه

طرز تهیه خیارشور خانگی

برای تهیه خیارشور ابتدا خیار و سبزی ها را بشویید و بگذارید آب آنها خشک شود. دقت کنید میزان آب و نمک را حتما رعایت کنید. آب را در قابلمه بریزید و نمک و سرکه را هم افزوده و بگذارید جوش بیاید. با فرو کردن یک خلال دندان در خیارها، و ایجاد روزنه در خیار از پوک شدن خیار شور جلوگیری کنید.

خیار ها را به ترتیب در یک شیشه تمیز بریزید و لابه لای آنها سبزی و سیر پوست گرفته شده و فلفل بگذارید تا شیشه پر شود و در نهایت روی خیارها را سبزی بریزید و بپوشانید. نخود و تخم گشنیز را هم بین خیارها بپاشید.

وقتی آب جوش آمد، آن را روی خیارها بریزید و در شیشه را محکم ببندید و بعد از خنک شدن، حتما در جای خیلی خنک نگهداری کنید تا خیار شور شما سبز و ترد بماند و تغییر رنگ ندهد. در این روش، خیار شور به دلیل ایجاد چند سوراخ در خیارها، زودتر شور شده و آماده مصرف می شود.

مقدار نمک خیارشور

مطلبی زیر توسط یکی از بینندگان سایت تابناک باتو  به نام خانم سهیلا الماسی برای ما ارسال شده که در آن ملاک و میزان تشخیص شوری و بی نمکی آب برای تهیه خیار شور را برای شما کدبانو های عزیز توضیح داده اند که توجه شما را به آن جلی می نماییم.

سلام دوستان با توجه به اینکه الان فصل خیارشور گیری هست یه چگالی بهتون میگم که طبق اون بتونید مقدار مناسب نمک رو به دست بیارید که خیارشور شما نه شور باشه نه بی نمک،

به این ترتیب که :آب نمک خیارشور و درست کنید و یدونه تخم مرغ و خوب بشویید بندازید توی آب نمک اگه تخم مرغ رفت ته ظرف نمک کم زدین و شوری مناسب نیست، اگه تخم مرغ اومده روی آب نمک زیاد زدین و خیلی شور شده، اگه تخم وسط آب شناور شد نمک کاملا اندازه اس و خیارشورتون عالی میشه، این یه قانون فیزیک که چگالی نام داره.

طرز تهیه خیارشور بازاری, طرز تهیه خیارشور فوری, طرز تهیه خیارشور با سرکه, طرز تهیه خیار شور صنعتی در خانه, فیلم طرز تهیه خیار شور, طرز تهیه خیارشور دبه ای, طرز تهیه خیارشور یک روزه, مقدار نمک خیارشور,

امتیاز دهید
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها