خورشت

دستور تهیه خورش به آلو

 مواد لازم

گوشت 400 گرم
بِه 2 عدد بزرگ
پیاز 1 عدد
رب گوجه‌فرنگی 1 قاشق غذاخوری
آلو بخارا 150 گرم
نمک و فلفل به میزان لازم
زعفران دم‌کرده 1 قاشق غذاخوری
زردچوبه به میزان لازم
آب لیموترش تازه به میزان لازم
شکر به میزان لازم

خورش به آلو یکی از انواع خورش‌های لذیذ ایرانی است که در فصل پاییز با رسیدن میوه بِه طبخ می‌شود. این خورش پاییزی علاوه بر طعم بی‌نظیرش به علت وجود میوه به و آلو هم عطر دل انگیر و هم خواص فراوانی دارد. میوه به سرشار از ویتامین‌های آ و ب است؛ به مقوی قلب، معده و اعصاب است. همچنین دمنوش آن بسیار آرامش‌بخش می‌باشد. علاوه بر این از گذشته دم‌کرده برگ به برای تسکین سرفه بسیار شهره بوده است.
خورش به آلو از زمان‌های بسیار دور در جای جای کشور طبخ می‌شده است و دارای دستور تهیه‌های متفاوتی است. به طور مثال در دستور تهیه‌ی قدیمی که از زمان صفوی برای این خوراک برجای مانده به آن «قلیه به» می‌گفتند و در طبخ آن از سبزی نیز استفاده می‌شده است. در برخی رسپی‌ها نیز از حبوباتی همانند لپه و نخود استفاده می‌شود. در این مطلب دستور رایج و آسان خورش به آلو ذکر شده است.

مراحل پخت خورش به آلو

 

1

 

انجام شده

مرحله اول :

پیاز را نگینی خرد کنید. مقدار مناسبی روغن را درون تابه‌ای روی حرارت بگذارید تا داغ شود. پیاز را درون روغن بریزید و کاملا تفت دهید تا طلایی شود. سپس زردچوبه و رب گوجه‌فرنگی را اضافه کنید تا کمی با پیازها تفت بخورد. گوشت خورشی قطعه قطعه شده را به تابه اضافه کنید. پس از اینکه گوشت کمی تفت خورد مقدار مناسبی آب بریزید و بگذارید تا گوشت با شعله ملایم بپزد.

2

 

انجام شده

مرحله دوم :

هسته و دانه‌های میوه به را بگیرید و خرد کنید (بهتر است سایز قطعات میوه به همانند سایز گوشت باشد). پس از گذشت نیمی از پخت گوشت میوه خرد شده که پوست آن جدا نشده است، را به خورش اضافه کنید. آلوها را 15 دقیقه قبل از پخت خورش باید خیس کنید.

3

 

انجام شده

مرحله سوم :

در هنگامی که اواخر پخت گوشت و بِه بود، آلوها را اضافه کنید. نمک و فلفل را به همراه یک قاشق زعفران دم‌کرده را نیز بیافزائید. اجازه دهید تا برای دقایقی دیگر خورش بپرد و کاملا جا بیافتد. در اواخر طبخ برای اینکه خورش عطر بهتری داشته باشد کمی دارچین نیز می‌توانید به آن اضافه کنید.

4

 

انجام شده

نکات :

نکته مهم در طبخ خورش‌های ایرانی آن است که با حرارت ملایم و در مدت زمان مناسب بپزد.
در برخی رسپی‌ها از لپه نیز در این خورش استفاده می‌شود. برای این منظور 100 تا 200 گرم لپه خیس کرده را به همراه «به» به خورش اضافه کنید.
طعم این خورش به علت وجود میوه بِه کمی شیرین است. با استفاده از آب لیموترش تازه و شکر می‌توانید طعم آن را مطابق ذائقه خود در آورید.

امتیاز دهید
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها