آوای خوزستان | مدارس

تحقیق در مورد اکبری شلدره

امروز در خوزستان خبر تحقیق در مورد اکبری شلدره را برای شما آماده کرده ایم.

اکبری شلدره کیست؟

فریدون اکبری شلدره متولد روستای شلدره از توابع بخش دودانگه شهرستان ساری در استان مازندران، عضو فرهنگستان زبان و ادب فارسی و ریاست گروه زبان فارسی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی کتاب‌های درسی است.  دکتر اکبری شلدره مسئول دفتر تالیف وزارت آموزش و پرورش نیز بوده اند. .روستای شلدره امروزه به دلیل داشتن چند چهره ی فرهنگی، دانشگاهی و فعالیت‌های علمی و تحقیقاتی آنان، مرکز فرهنگی و فرهنگ شهر فریم خوانده می شود. دکتر اکبری شلدره درباره نام روستای شلدره نوشته است: « واژه ی شِلدره ، راکه تاکنون درباره اش درنگ‌ها داشته‌ام ، به گمانم می شود به گونه‌های زیر تفسیرکرد: الف – ترکیبی از دو واژه ی «شِل » و «دَره»است . شِل در گویش منطقه دودانگه به معنای نهال درخت است مثلاً سه شل یعنی نهال سیب و کلمه ی «دره» به معنای «هست و وجوددارد» می باشد ،بنابراین واژه ی شلدره به معنای مکانی که نهال دارد ،نهالستان. ب- شِل در قدیم به معنای نوعی سلاح آهنی بوده است و شلدره یعنی جایی که سلاح آهنی در آن موجود است. پ- به سبب این که رودی در جنوب این روستا جاری است برخی بر این باورندکه شلدره ترکیبی از واژه ی شل و دره به معنای درّه ی سُست ولرزان است.البته اگر این معنا را بپذیریم تلفظ آن نیز متفاوت خواهد بود.یعنی همان تلفظی که شکل فارسی شده ی آن را در دهخدا و نادرستی آن را نیز یاد آور شده‌ایم….».

شلدره

روستای شلدره از شرق به روستای کرچا ،از غرب به روستای محمد آباد ،از جنوب به روستای کهنه ده واز شمال به روستای امام زاده علی پیوند می یابد. زبان روستاییان شلدره، زبان مازندرانی بوده و با لهجه ی ویژه ی دشت فریم است که با روستاهای کوهپایه ای اطراف اندکی تفاوت دارد. این زبان بازمانده ی طبری کهن است که به سبب اشتراک واژگانی فراوان با فارسی کهن ،از خانواده ی زبان پهلوی ساسانی است و به همین سبب با زبان کردی و تاتی ،اشتراک واژگانی دارد. یکی از ویژگی‌های زبانی این است که بیش تر فعل‌ها را به پیشاوند «ه » همراه می کنند مثلاً هنیش،هارش،هاکن و… که به ترتیب در فارسی معیار : بنشین ،ببین و بکن است. مردم روستای شلدره سیمایی گندم گون و دلی پاک ومهربان دارند و میانه اندام و اهل اعتدالند و از نظرآداب رفتاری و اخلاقی بسیار پای بند به هنجار‌های رفتاری فرهنگ ایرانی و آیین‌های مذهبی هستند .این پای بندی را می توان از آرایش مجلس نشینی و احترام به یکدیگر تماشا کرد؛از این رو در مناسبت ها و مراسم آیینی شور و نشاطی در جمعیت و انبوه جوانان دیده می شود که پیران و کودکان را هم به شوق می آورد .همدلی و همراهی و همبستگی ویژه ای در میان شلدره تباران وجود دارد .همین عنصر آنان را در هیئت‌ها و دسته‌های عزاداری‌ها و کارهای عمرانی و آبادانی ،بزرگ و با شکوه نشان می دهد.

فریم کجاست؟

در جنوب شهرستان ساری منطقه‌ای وجود دارد که از دید آب و هوا، ییلاقی بوده و به دودانگه / پریم/ فریم معروف است. فریم در ۶۵ کیلومتری شهر ساری واقع شده‌است. این منطقه که از گردآمدن روستاهای امامزاده علی، واو دره، شلدره، تلاوک، کهنه ده، قلقل، محمدآباد، پهندر و مجی دینه سر، علی‌آباد، کرچا، رسکت، جعفرکلا و… تشکیل شده، امروزه با مرکزیت محمدآباد شناخته می‌شود. محمدآباد از سال ۱۳۸۶به شهرارتقا یافته است. مردم این شهر به کار کشاورزی و دامداری مشغول هستند. در این شهر واحدهای اداری و تجاری زیادی وجود دارد و همین امر باعث شده که مردم از روستاهای اطراف برای رفع نیاز و تهیهٔ نیازهای زندگی به این شهر رفت‌وآمد داشته باشند. امروز به سبب افزایش جمعیّت و رشد بافت انسانی جوامع، ساختار تقسیمات جغرافیایی و اقلیمی نیز به فراخور آن دست‌خوش دگرگونی می‌شوند. پریم منطقه ای کوهستانی-جلگه ای است. از سویی در حصار رشته کوه‌های البرز درآمده و از سویی دیگر دشت‌های حاصل خیز و چشم نواز خود نمایی می‌کند. رودخانه‌ها و جنگلش با زیبایی طبیعی دل از هر بیننده ای می‌رباید.

(289 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
28 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها