آوای خوزستان | مدارس

تحقیق در مورد فسیل ماهی

تحقیق در مورد فسیل ماهی امروز در وب سایت خوزستان خبر و بخش آوای مدرسته برای شما عزیزان  در حال تحصیل آماده شده است.

تحقیق در مورد فسیل ماهی

فسیل:

 

فسیل- سنگواره-آثار بجا مانده از گیاهان یا جانورانی است که زمانی روی کره ی زمین می زیسته اند. فسیلها در سنگهای رسوبی یافت می شوند. در بعضی از سنگهای رسوبی اجساد کامل جانوران محفوظ مانده است؛ به عنوان مثال ، ماموتهای پرپشمی در خاک یخ زده سیبری یافت شده است که در عصر یخبندان می زیسته اند. این قبیل فسیلها بسیار کمیابند. استخوانها و نقش قسمتهای دیگر بدن جانوران ، بیشتر یافت می شود.

فسیل چگونه تشکیل می شود؟

برای تشکیل فسیل ، باید جانور یا گیاه به سرعت در لایه های رسوبی مدفون شود. این عمل معمولاً در بستر رودخانه ها، دریاچه ها، دریاها صورت می گیرد. در چنین موقعیتی اندامهای نرم گیاه یا جانور به زودی می پوسد و فقط قسمت های سخت ، مانند صدف یا استخوانها باقی می ماند. این قسمتها در داخل رسوبات به هم فشرده می شوند و در نهایت بخشی از سنگهای رسوبی را تشکیل می دهند.هنگامی که آب به داخل این سنگ ها نفوذ می کند ، غالباً اجزایسخت بدن مدفون شده ، در آن حل می شود و حفره ها یا قالبهایی به شکل اصلی برجای می ماند .

گاه ، آب درقالبها مقداری موّاد معدنی باقی می گذارد و به این ترتیب(قالب سنگواره) به وجود می آید . تنه درختان سنگ شده در اصل از چوب بوده ، ولی هر یک از سلّولهای کوچک آنها توسّط کانیهاجایگزین شده وچوب به تدریج به سنگ تبدیل شده است . درخت سنگی ، معمولاً کپیه دقیق اصل است و در آن حتّی حلقه های چوب نیز دیده می شود .

 تحقیق در مورد فسیل ماهی

زغال سنگ از بقایای گیاهانی که در جنگلهای باتلاقی می روییده اند درست شده است . قطعات زغال سنگ غالباً حاوی نقشه ها و اثرات زیبایی از برگ و شاخه این گیاهان است . جای پانیز می تواند فسیل شود .

وقتی جانوری روی  زمین رسی حرکت کند جای پای آن روی گل باقی می ماند . حرارت خورشید گل را می پزد و قالب رد پا سفت می شود . آنگاه گل توسّط لایه ای از رسوبات جدید مدفون می شود و لایه های بعدی برآن فشار می آورد و گل به سنگ رسوبی تبدیل می شود .

 میلیونها سال بعد ، وقتی سنگ های رسی فرسوده شوند و کنار روند ، ردپا ها دوباره پدیدار می شود.

طبقه بندی فسیل ها:

به طورکلی فسیل ها به دو گروه تقسیم شده اند :

1-فسیل های اندامی

2-فسیل های اثری

منظور از فسیل های اندامی ، بقایای حقیقی موجودات زنده می باشند که در حالات بسیار مساعد شکل آن ها با شکل موجودزنده اصلی اوّلیّه کاملاً تطبیق می کند و تغییر زیادی درآن صورت نگرفته است . امّا فسیل های اثری علاءم غیر مستقیم حیات هستند که توسّط موجودات برجای گذاشته شده اند .

جای پا های دایناسور ، از خزیدن تریلوبیت ها و سایر شواهد فرآیندهای حیات همچون فضولات و مدفوعات که به فسیل در آمده اند همگی جزء فسیل های اثری محسوب می گردند .

چرا فسیلها مهمند؟

دو دانشمندی که روش جدید مطالعه و بررسی فسیلها را پایه گذاری کردند ، در اواخر قرن هجدهم میلادی می زیستند و فرانسوی بودند.

ژان لامارک ، یکی از دانشمندان بودکه به مطالعه ی طبیعت پرداخت . (بارون ژورژ کوویه) نیز دانشمند و جانور شناس بود. ا

این دو ، بسیاری از گیاهان و جانوران فسیل شده را طبقه بندی کردند .

تمام فسیل شناسان دانشمند نبوده اند . به عنوان مثال (ماری آنینگ) دختر یک نجّار که در سال 1799 در لایم انگلستان به دنیا آمد ، زمین شناسی نخوانده بود . ولی اوّلیّن نسل (پله زیوزور) {خزنده ای دریایی } و (پتروزور){خزنده ای بالدار} توسّط او کشف شد . حتّی امروزه نیز کار غیر حرفه ایها از اهمیت برخوردار است . به عنوان مثال ، یک جوینده فسیل از اهالی انگلستان در سال 1982 فسیل بزرگ پنجه یک دایناسور نا شناخته را کشف کرد .

 فسیلها فقط اطّلاعات با ارزشی از تاریخچه حیات در روی زمین به ما نمی دهند ؛ بلکه ، کمک می کنند تا بتوانیم سن ّ سنگها را محاسبه کنیم . این بدان دلیل است که بسیاری از گونه های جانوران و گیاهان ، قبل از نابود شدن فقط برای مدّت کوتاهی زندگی کرده اند ؛ یعنی اینکه تمام لایه های سنگهای دارای فسیل گونه خاصی که عمر کوتاهی داشته است ، به یک زمان تعلّق دارند .

تحقیق در مورد فسیل ماهی

تحقیق در مورد فسیل ماهی

شرایط تشکیل سنگوارها 

برای فسیل شدن لازم است که بقایا و آثار موجودات زنده به سرعت و پیش از آنکه عوامل محیطی چون حمله موجودات جسدخوار، سائیدگی . بهم خوردگی توسط امواج، هوازدگی و ……… باعث تخریب آنها شود در زیر رسوبات دفن گردند.

محیط دریایی به دلیل آنکه اعضاء سخت جانوران وقتی در بستر دریا قرار می گیرند آب دریا آنها را از عوامل تخریبی جوی حفظ می‌کند و رسوبات دریایی به سرعت آنها را می‌پوشانند شرایط بسیار مناسبی را جهت فسیل شدن مهیا می‌نماید. از طریق قرار گرفتن در یخچالهای طبیعی، مدفون شدن داخل صمغ یا کهربا، مدفون شدن در آسفالت طبیعی و یا خشکیدن جسد جانور در محیط گرم و خشک حفظ می‌گردند.

جثه کوچک، فراوانی در محیط زیست، رسوبگذاری شدید، داشتن اندامهای سخت و مقاوم و اختصاصات تشریحی (بافتی) وشیمیایی از مؤثرترین عوامل در حفظ موجود و تشکیل سنگواره‌اند.
اگر چه در بیشتر مواقع اندامهای سخت موجود تبدیل به سنگواره می‌شوند، اما گاهی اندامهای نرم جاندار نیز حفظ می‌گردند که اهمیت بسیار زیادی در بررسی موجودات دارند مانند تخم موجودات مختلف از قبیل حشرات، ماهیان غضروفی دایناسورها و ……..

حفظ شدن از طریق مدفون شدن در آسفالت

در صورتی که نفت خام به سطح زمین راه پیدا کند و در گودالی جمع شود و در معرض نور خورشید قرار گیرد قسمتهای سنگین نفت به صورت آسفالت طبیعی در گودال باقی می‌ماند. در اثر جریان باد بر روی گودالها از گردوخاک انباشته می‌شود و یا گاهی آب این چاله‌ها را فرا می‌گیرد در این حال برخی از جانوران در موقع عبور از روی این چاله‌ها و یا آشامیدن آب در اسفالت طبیعی فرورفته و دفن می‌شوند و بدین طریق تمامی بدن جانور با گوشت و پوست تبدیل به فسیل می‌شود.

حفظ شدن از طریق دفن در صمغ یا کهربا

جزئی‌ترین اندامهای حشرات و جانورانی که در درون صمغ درختان حبس می شوند، محفوظ باقی می‌ماند و در اثر گذشت زمان هیچ‌گونه تغییری در آنها ایجاد نمی‌گردد. مانند فسیل حشرات داخل کهربا که در الیگوسن اروپای شرقی به فراوانی دیده می‌شود.

حفظ شدن از طریق خشکیدن جسد جانور در مناطق گرمسیر خشک


گاهی به صورت اتفاقی جانور در زیر شنهای روان و مواد رسی مدفون می‌شود و در اثر خشکی هوا، گوشت و پوست جانور خشک شده و به صورت فسیل حفظ می شود که اصطلاحاً مومیایی شدن نامیده می‌شود. مانند پوست خزندگان که در درون رسوبات حفظ شده است.پ

حفظ شدن از طریق قرار گرفتن در یخچالهای طبیعی

در دوره‌های یخچالی و حتی تحت تأثیر تغییر شرایط آب و هوایی و سرد شدن محیط، موجوداتی که توانایی تطابق با شرایط جدید را نداشته‌اند نابود و گاهی در درون یخها مدفون شده‌اند. مانند اجساد کامل ماموتهای دوره پلیستوسن که در نتیجه یخبندان به صورت کامل با گوشت و پوست و محتویات درون معده‌هایشان باقی مانده‌اند و برای اولین بار در سال 1799 در یخهای سیبری پیدا شدند

(50 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها