آوای خوزستان | مدارس

تصویر در اینه محدب چگونه است | آینه مقعر چگونه است

تصویر در اینه محدب چگونه است ؟ برای دانستن این سوال می توانید در ادامه مطلب با خوزستان خبر همراه باشید.

 

انواع آینه ها :

1. آینه تخت :

قطعه شیشه صافی که پشت آن به وسیله ی نقره یا جیوه اندود شده است و به خوبی نور را بازتاب می کند.

ویژگی های تصویر در آینه تخت : 1. تصویر مجازی است.( تصویری که پرتوهای مجازی در پشت آینه به وجود می آید وفقط به علت بازتاب نور به وسیله آینه در پشت آینه به نظر می رسد.تصویر مجازی وجود خارجی ندارد و بر روی پرده تشکیل نمی شود.) 2. تصویر هم اندازه ی جسم است. 3. تصویر برگردون (وارون جانبی)است. (یعنی سمت راست جسم در تصویر سمت چپ است و بالعکس. ) 4. تصویر مستقیم است. (یعنی بالاترین نقطه جسم بالاترین نقطه در تصویر و پایینی ترین نقطه در جسم پایین ترین نقطه در تصویر است. ) 5.فاصله جسم تا آینه با فاصله تصویر تا آینه برابر است.

کاربرد آینه تخت : این نوع آینه ها در منازل ، مغازه ها و آرایشگاه ها به کار برده می شوند.

2. آینه های کروی:

الف ) آینه محدب یا کوژ : اگر سطح خارجی آینه کروی بازتاب کننده باشد، آن را آینه ی کوژ می گویند.

ویژگی های تصویر در آینه محدب : 1. تصویر مجازی است. 2. تصویر کوچکتر از جسم است. 3. تصویر برگردون (وارون جانبی)است. 4. تصویر مستقیم است. 5. تصویر از جسم به آینه نزدیک تر است.

کاربرد آینه محدب : آینه بغل اتومبیل و موتور سیکلت ، آینه جلوی راننده ، سر پیچ های تند و پارکینگ ها

ب ) آینه مقعر یا کاو : اگر سطح داخلی آینه بازتاب کننده باشد، به آن آینه کاو می گویند.مثل داخل کفه قاشق

ویژگی های تصویر در آینه مقعر: در آینه مقعر ویژگی تصویر به مکان آن جسم در محور اصلی بستگی دارد . در این جا مکان شی به دو صورت کلی در فاصله ی کانونی و دورتر از کانون در نظر گرفته شده است.

حالت اول : اگر جسم در فاصله ی کانونی (بین کانون تا آینه ) باشد :

 1. تصویر مجازی است. 2. تصویر بزرگتر ازجسم است. 3. تصویر برگردون (وارون جانبی)است. 4. تصویر مستقیم است. 5. تصویر دورتر از جسم است(فاصله جسم تا آینه کمتر از فاصله تصویر در آینه است).

حالت دوم : اگر جسم دورتر از کانون باشد :

1. تصویر حقیقی است.(تصویر حقیقی زمانی تشکیل می شود که پرتوهای تابش شده از یک نقطه شی پس از برخورد به آینه یا عدسی در نقطه ای دیگر به هم برسند. تصویر حقیقی بر روی پرده تشکیل می شود.مانند پخش فیلم در سینما ها.) 2. اندازه تصویر بستگی به محل جسم دارد که ممکن است بزرگتر یا کوچکتر از جسم باشد. 3. تصویر وارونه است. (یعنی بالاترین قسمت جسم پایین ترین قسمت در تصویر است وبالعکس. ) 4. فاصله تصویر تا آینه بستگی به فاصله جسم تاآینه دارد که ممکن است دورتر یا نزدیکتر از فاصله جسم تا تصویر باشد. (هر چه جسم به آینه نزدیک تر باشد، تصویر در فاصله ای دورتر ایجاد می شود و هرچه جسم را از آینه دور کنیم تصویر به آینه نزدیک تر می شود.)

کاربردآینه مقعر : دندانپزشکی (تصویر مجازی ) ، کاسه چراغ اتومبیل ها و چراغ قوه ها

(21 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها