آوای خوزستان | مدارس

بازیافت زباله های فلزی چه فایده هایی دارد و به چه روش هایی انجام می شود

بازیافت زباله های فلزی چه فایده هایی دارد.این تحقیق توسط خوزستان خبر امروز برای شما تهیه شده است.

بازیافت زباله های فلزی در امور روزانه بسیار مهم است به طوری که پس از بازیافت زباله های فلزی می توانیم از زباله ها و آلاینده های فلزی محصولات جدید خیلی زیر را بسازیم و از واردات بی خود و بی ارزشی می خوام از خارج از کشور جلوگیری کنیم.

در تلوزیون به ما آموختند که چگونه زباله های فلزی را جدا کنیم به طوری که در بعضی از تقسیم‌بندی‌ها زباله های خشک و زباله های مردم را از هم جدا سازی می کنند و در ساعت ۹ به بیرون می گذارند.

ولی بهتر آن است که زباله های پلاستیکی را در یک ماه از زباله های فلزی را در یک بار زباله های کاغذی را نیز خانه در کیسه های زباله جمع آوری کنیم و آنها را در سطل آشغال در بیرون بگذاریم.

له های فلزی را توسط آهنرباهای بسیار قوی از زباله های غیرفلزی جداسازی می‌کنند و اینگونه می شود که به راحتی می‌توانند از داخل زباله های خشک فلز ها را جمع کنند و آنها را از سایر زباله‌ها جداسازی کنند.

روش‌های نوین بازیافت فلزات:

فولاد بعنوان پرکاربرد ترین فلز با بالاترین میزان تولید یک محصول پایه و استراتژیک در تمامی صنایع در جهان به شمار می رود. در راستای نیل به تولید فولاد با ارزانترین و پربازده ترین روش و منطبق بر موضوعات زیست محیطی امروزه بازیافت ضایعات آهن (قراضه) بعنوان مهمترین ماده اولیه تولید فولاد به ویژه در کشورهای توسعه یافته و مدرن به کار می رود، براین اساس شناخت و استفاده از روش ها و تجهیزات صحیح و مناسب جهت پردازش و بازیافت قراضه بسیار حائز اهمیت می باشد.

تجهیزات و روش های فرآوری

منابع جمع آوری ضایعات آهن متفاوت هستند این منابع شامل ضایعات خانگی، ضایعات صنعتی کارخانجات مختلف، ضایعات ویژه کارخانجات خودروسازی، خودروهای فرسوده ، ضایعات نظامی و غیره هستند که در درجه اول حمل و نقل آن ها مهم است، به عبارت دیگر کاهش حجم این ضایعات به منظور کاهش هزینه انتقال این ضایعات از محل جمع آوری به محل فراوری مهم است.

تحقیق شماره دوم

به نام خدا

موضوع :

تحقیق درباره بازیافت زباله های آهنی

تهیه و تنظیم :

مهدی حکیمی

بازیافت زباله های آهنی

فلزات کهنه و قابل بازیافت به دو دسته ی بزرگ تقسیم می شوند :

     ۱- فلزات باترکیب آهن (آهنی)

      ۲-فلزات بدون ترکیب آهن

گروه اول : این گروه شامل فلزاتی می شوند که در ترکیب اصلی آن ها ، آهن به کار رفته باشد . مانند آهن و فولاد این گروه در جاهایی مانند : بدنه ماشین های کهنه ، ابزار های خانگی ، فلزاتی که در ساختار و اسکلت ساختمان به کار می روند ، ریل های راه آهن و . . . به کار می روند .

در کشور ما ، این دسته از فلزات نیز مورد توجه قرار گرفته و در صنعت ایران نقش مهمی دارد .

گروه دوم فلزاتی را شامل می شود که در ترکیب اصلی آن ها آهن وجود ندارد . برای مثال می توان آلمینیوم را نام برد که از آن فویل ها و قوطی های کنسرو می سازند . فلزات بدون آهن دیگری هم وجود دارند مانند : مس ، سرب ، روی ، نیکل ، تیتانیوم ، کروم ، کبالت و . . . که نحوه ی بازیافت آن ها در ادامه مورد برسی قرار می گیرد .

  تعداد این نوع فلزات از فلزات دارای آهن کمتر است . در هر سال در سراسر جهان ، میلیون ها تن از این فلزات کهنه در کوره ها ذوب می شوند و ناخالصی های آن ها جدا می شود و توسط افراد متخصص قالب گیری و ریخته گری می شود و به اشکال مختلفی در می آید

با توجه به اهمییت بازیابی آهن از آهن قراضه ، بخش مهمی از فولادی که تهیه می شود ، از دمیدن اکسیژن در کوره ای که حاوی چدن و آهن قراضه است تهیه می کنند . بنابراین در این نوع کوره ها جهت تولید فولاد باید مقدار زیادی از آهن قراضه در کوره وجود داشته باشد .

  برای آشکار نمودن اهمیت آهن کهنه در تولید فولاد آماری را از مقدار سنگ آهن ورودی و مقدار آهن قراضه را که در کوره ها استفاده می کنند ، مطرح می کنیم :

– سنگ آهن مورد نیاز سالانه در حدود 5 ملیون تن ( که بیشتر آن منگنیت Fe3O4 ) که بخش اعظم آن از معادن گل ِ گهر سیرجان و چادر ملوی کرمان تأمین می شود که از طریق راه آهن به مجتمع منتقل می شود و پس از آسیاب کردن و مخلوط کردن با آب آهک ، گرما دادن و گُندله سازی ( تبدیل ذره های ریز به ذره های گلوله مانند ، درشت تر و تا حدودی متخلخل ) به کوره های کاهش مستقیم منتقل می شود .

–  سالانه در حدود 700 هزار تن آهن قراضه ورودی کوره های فولاد سازی مجتمع است .

 بازیافت آهن و استیل  به روش ذوب کردن و دوباره قالب گیری کردن و در آوردن به فرم نیم تمام (که این فرم در تولید محصولات جدید استیلی به کار می رود ) انجام می شود ؛ زیرا از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه است . قطعات بازیافتی آهن از دو دسته بزرگ به وجود می آید .

–  دسته اول شامل قطعات بازیافتی خانگی است که در زباله ها وجود دارد

–   دسته دوم شامل قطعاتی می شودکه حاصل عملیات کارخانه ای ، برای ساخت فولاد است . این گروه را توسط ماشین هایی به کارخانه ذوب آهن می برند و آن ها را دوباره بازیافت می کنند .  البته بدون وجود کارخانه ای که فولاد بسازد ، قطعات بازیافتی به وجود نمی آید . این قطعات می توانند حاصل تراشکاری هم باشند و چون ترکیبات این مواد شناخته شده است ، بازیافت آن ها نیز آسان است .

  یکی دیگر از منابعی که درصد زیادی از فلزات بازیافتی را تشکیل می دهد ، بدنه خودرو های فرسوده است که ساختار فولاد آنها ویران شده و از بین رفته است . در کشور ما نیز این منبع ، مورد توجه زیادی قرار گرفته است . تنوع و گستردگی محصولاتی که از آهن به وجود می آید نسبت به سایر فلزات بیشتر است و به همین دلیل ، ساختار شیمیایی و عملکرد فیزیکی این محصولات نیز متفاوت است . این امر موجب می شود که بازیافت این مواد نیازمند آماده سازی بیشر مانند : طبقه بندی ، گالوانیزه کردن و قله اندود کردن باشد .

  در سال 2001  در حدود 45% از مقدار آهنی که برای ساختن خودروها به کار رفته ، از قطعات آهن بازیافتی بوده است . این مقدار در حدود 13900000 تن بوده است که طبق آمارهای داده شده می توان با این  میزان ، در حدود 14000000 اتوموبیل را تولید کرد .

  تولیدات فولاد کارخانه ای در اثر فعالیّت های شیمیایی و فیزیکی است و اغلب محتوای این فولاد را عناصری مانند : کربن ، کرومیوم ، کبالت و منیزیم ، مولیبدن ، نیکل ، سلیکن ، تنگستن و وانادیم تشکیل می دهد . برخی از تولیدات فولاد را با موادی ، برای جلوگیری از زنگ زدن ، دوام بیشتر ، زیبایی و … می پوشانند . این مواد عبارت اند از : آلمینیوم ، کرومیوم ، آلیاژ قلع و سرب ، روی و قلع .

  کارخانه های ذوب فولاد ، این قطعات را بر اسا س مقدار اکسیژن ، در کوره های دارای قوس الکتریکی(BOF)  و تا حد کمی در کوره های انفجاری(EAF) ، قرار می دهند .

  بازیافت آهن واستیل مزایای زایادی را به همراه دارد که می توان حفظ منابع طبیعی ، صرفه جویی در مصرف انرژی و تمیزی محیط زیست را نام برد .  بازیافت 1 تن فولاد ، حفظ Kg1030 از کانی های فلزی آهن ، Kg 580 ذغال سنگ و Kg 5 سنگ آهک را به دنبال دارد . همچنین تخمین زده شده است که سالانه ، بازیافت فولاد باعث ذخیره انرژی الکتریکی 18000000 خانه (در ایالات متحده) می شود .

(41 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟