آوای خوزستان | مدارس

تحقیق در مورد کرم شب تاب

تحقیق در مورد کرم شب تاب دوم ابتدایی توسط خوزستان خبر برای شما تهیه شده است.در ادامه می توانید آن را مطالعه کنید.

درخشش شب تاب در شب ، منظره ای بسیار جالب را بوجود می آورد چگونگی درخشش بدن این جاندار از دیر باز مورد توجه همگان بوده است در واقع شب تاب یک کرم نیست بلکه حشره است . نوع نر و ماده این جانور هر دو  دارای بال هستند .و رنگ بدن آن ها  تیره  و بدنشان نرم است و بیشتر بر روی گل ها زندگی
می کنند . درنواحی گرمسیر می توان آن ها را به طور دسته جمعی یافت .

بخش مولد نوراز 2 عنصر شیمیایی به نامهای «لوسیفرین و لوسیفراز » تشکیل شده که در قسمت دمی حشره جای دارد . لوسیفرین در ترکیب با اکسیژن از خود نور ساطع می کند و لوسیفراز آنزیمی است که بر روی این واکنش تاثیر دارد . این نور هیچ گونه حرارتی ندارد . به همین علت به این نوع درخشش سرد می گویند.

هم چنین شیوه تولید نور در شب تاب را Bio- Luminescence می نامند یعنی :ساطع کردن نور  توسط موجود زنده  . نور ساطع شده  از شب تاب زرد یا نارنجی است .

 ب) اما چه دليلي براي توليد نور وجود دارد؟

 دو احتمال وجود دارد :

1-     نوع نر و ماده برای جلب یکدیگر از خود نور ساطع کنند.

2-     برا ی ترساندن پرندگان و جلوگیری از حمله ی آنان این کار را می کنند

تحقیق شماره دوم

کرم شب تاب (به انگلیسی: Firefly)

بر خلاف نامش از خانواده حشرات و زیرمجموعه سوسک‌ها و زیرشاخه غلاف پران یا قاب بالان می‌باشد. کرم‌های شب تاب نور سرد تولید می‌کنند که فاقد طیف‌های فروسرخ و فرابنفش می‌باشد. این نور که طول موج آن از ۵۱۰ تا ۶۷۰ نانومتر متغیر است می‌تواند به رنگ‌های زرد، سبز یا قرمز کم‌رنگ دیده شود. دانشمندان پیشتر بر این عقیده بودند که این حشرات با نور شفقی فسفری شان موجب جلب توجه جنس مخالف برای جفتگیری و یا صید برای شکار می‌شوند. اما تحقیقاتی که اخیرا توسط گروهی از محققین با سرپرستی دانشمند بلژیکی، رافائل دی کاک انجام شده است نشان می‌دهد که کرم‌های شب تاب از نوردهی به عنوان یک سیستم دفاعی برای مقابله با شکارچیان استفاده می‌کنند. تاکنون در حدود ۲۰۰۰ گونه از این نوع حشرات در نواحی معتدل و گرمسیری شناسایی شده است. بسیاری از انها در مناطق مردابی و جنگلی، جایی که لاروهایشان به منابع غذایی دسترسی داشته باشند زندگی می‌کنند. در بین بیشتر گونه‌ها هر دو جنس نر و ماده توانایی پرواز دارند. اما در بین بعضی گونه‌ها، جنس ماده قادر به پرواز نمی‌باشد.

مکانیسم تولید نور کرم شب تاب

تولید نور توسط کرمهای شبتاب نتیجه یک واکنش شیمیایی است با عنوان زیست‌تابی که در عضو ویژه‌ای که عموما در قسمت تحتانی شکم حشره واقع شده است انجام می‌گیرد. طی این روند ماده‌ای به نام لوسی‌فرین با اکسیژن ترکیب شده و تولید نور می‌کند. البته ماده دیگری هم با نام لوسی‌فراز در فرایند تولید نور نقش دارد. این ماده به عنوان کاتالیزور عمل می‌کند.

(19 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها