آوای خوزستان | مدارس

ساعت آفتابی چگونه کار میکند

برای دانستن این مسئله که ساعت آفتابی چگونه کار میکند می توانید در بخش آوای خوزستان با خوزستان خبر همراه باشید.در ادامه مطلب…

 

خیلی قدیم ها انواع ساعت های عقربه ای و دیجیتال نبود. اما باز هم ساعت و وقت برای آدم ها مهم بود. برای همین هم سعی می کردند از روی حرکت خورشید یا ماه و ستاره در آسمان، وقت را حدس بزنند. کم کم دانشمندان و مهندس های آن زمان ها سعی کردند وسایلی بسازند که وقت و زمان را دقیق تر نشان بدهند. یکی از این وسایل ساعت خورشیدی بود.

 

ساعت آفتابی با استفاده از نور خورشید که بر رویشان می افتاد، وقت را به مردم نشان می دادند. البته این ساعت ها فقط به درد روزهای آفتابی می خوردند، چون در روزهای ابری یا شب ها، دیگر نور مستقیم خورشید روی آنها نمی تابید و ساعت دیگر کار نمی کند.

آموزش های علمی بیشتر برای کودکان (کلیک کنید)

شمارنده ی ساعت ها

هر کدام از علامت ها روی این صفحه، یک ساعت از روز را نشان می دهد. وقتی اندازه ی سایه ی شاخص تغییر می کند، نوک آن بین این علامت ها جابجا می شود (مثلا اول صبح سایه بلندتر است، اما نزدیک ظهر سایه ها کوتاه می شود) سایه صبح ها در یک طرف صفحه می افتد و عصر در طرف دیگر.

sun-clock01-300x244 ساعت آفتابی چیست و چگونه کار می کند - تیک تاک خورشید

حرکت خورشید در آسمان

خورشید هر روز از شرق طلوع می کند و در غرب غروب می کند. وقتی جای خورشید در آسمان عوض می شود، اندازه و جهت سایه ها هم عوض می شود . مثلا اول صبح سایه ی یک درخت خیلی کشیده و بلند است، اما نزدیک ظهر که می شود سایه اش کوتاه می شود و دوباره عصر سایه ی درخت از آن طرفی بلند می شود.

 

شاخص

شاخص یک تکه چوب یا هر چیزی شبیه به آن است. وقتی نور آفتاب به شاخص می خورد ، سایه اش روی زمین می افتد. همین طور که خورشید در آسمان حرکت می کند، اندازه و جهت سایه ی شاخص هم عوض می شود.

منبع : همشهری

(2 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها