آموزش زیبایی و سلامت

چرا خونریزی پریودم کم شده | کم شدن خونریزی قاعدگی نشانه چیست

چرا خونریزی پریودم کم شده | کم شدن خونریزی قاعدگی نشانه چیست| عادت ماهیانه، ریزش بافت داخلی رحم است که به‌صورت خونریزی در هر ماه برای یک زن بالغ و سالم بروز می‌کند.

منظم بودن عادت ماهیانه یک زن نشانه سلامت جسمی و حتی روانی او است؛ تعداد روزهای خونریزی، میزان خون دفع‌شده، رنگ خون دفع‌شده و قوام آن از جمله عوامل مهمی هستند که هرگونه تغییر در آنها نشانه اختلال در سیستم بدن یک زن است.

پریودهای غیر طبیعی یا غیر مکرر ممکن است علامت یک مشکل جدی برای سلامتی باشند. پریودهای طبیعی نشان می دهند که بدن شما به درستی کار می کند. پریود های با خونریزی کم می تواند نشانه مشکلاتی در رابطه با میزان هورمون ها یا دیگر مشکلات پزشکی باشند. سندرم تخمدان پلی کیستیک و مسائل مرتبط با اندام تناسلی ممکن است منجر به پریودهای غیر طبیعی شوند.

مطرح کردن علائم با پزشکتان می تواند به شما در تعیین علت پریودهای سبک تر از معمول کمک کند.
زنان در هر سنی ممکن است دچار پریودهای سبک شوند. خونریزی خیلی کم قاعدگی نشان می دهد که بدن شما ممکن است به درستی کار نکند. بهتر است با پزشکتان صحبت کنید تا ببینید مشکل ناشی از چه چیزی است. زنانی که برای سه ماه یا بیشتر پریود نمی شوند، مبتلا به وضعیتی به نام آمنوره هستند.

چرا خونریزی پریودم کم شده

علل کم شدن خون قاعدگی
پریودهای با شدت کم می تواند نتیجه علل مختلفی باشند که در ادامه به آنها اشاره شده است:

سن
اگر در سال های نوجوانی و بلوغ باشید، پریود شما ممکن است از لحاظ مدت و میزان خونریزی تغییر کند. همچنین اگر در حال یائسه شدن باشید، ممکن است پریودهای غیرمعمولی داشته باشید که در طی آنها شدت خونریزی کمی دارید. این رخداد ها نتیجه عدم توازن بین هورمون ها هستند.

وزن و رژیم غذایی
وزن بدن و درصد چربی بدن می توانند بر پریود شما تاثیر بگذارند. لاغری بیش از حد می تواند موجب غیر طبیعی شدن پریود شما شود زیرا هورمون های شما به طور طبیعی عمل نمی کنند. علاوه بر این، کاهش یا افزایش وزن زیاد می تواند موجب تغییرات غیر طبیعی پریود شما شوند.

بارداری
اگر باردار باشید، احتمال اینکه پریود شوید تقریبا صفر است. ممکن است متوجه لکه بینی هایی شوید و فکر کنید که زمان پریود شما رسیده است اما در واقع این خونریزی به دلیل لانه گزینی جنین است. این اتفاق هنگامی رخ می دهد که تخمک بارور شده به دیواره رحم می چسبد. خونریزی ناشی از لانه گریزی معمولا دو روز یا کمتر طول می کشید.

شیر دهی
اگر به نوزاد خود شیر می دهید، خون ریزی قاعدگی ممکن است فورا پس از زایمان شما برنگردد. هورمون تولید شیر مانع تخمک گذاری می شود و بازگشت قاعدگی شما را به تاخیر می اندازد. در صورتی که شیر بدهید، بازگشت قاعدگی شما ممکن است تا چندین ماه پس از زایمان رخ ندهد.
حتی اگر پریودهای شما بازنگشته باشند، در حین شیر دهی احتمال بارداری شما وجود دارد. این اتفاق به این دلیل رخ می دهد که تخمک گذاری دو هفته قبل از پریود شما رخ می دهد. اگر رابطه جنسی بدون پیشگیری در حین شیر دهی داشته اید و بعد از آن دچار لکه بینی شده اید، بهتر است که تست بارداری بدهید تا مطمئن شوید که این لکه بینی ناشی از لانه گزینی جنین نباشد.

داروهای ضد بارداری
داروهای ضد بارداری می توانند علت خونریزی کم پریود شما باشند. داروهای ضدبارداری مانع تخمک گذاری در بدن می شوند. هنگامی که بدن شما تخمکی آزاد نکند، رحم نمی تواند دیواره ضخیمی درست کند که منجر به پریود سبک تر می شود یا پریود اصلا رخ نمی دهد.
همچنین اگر تازه شروع به مصرف داروهای ضدبارداری کرده اید یا مصرف آنها را متوقف کرده اید، نیز ممکن است پریودهای غیر طبیعی داشته باشید.

استرس
اگر استرس داشته باشید، مغز شما ممکن است هورمون های چرخه قاعدگی را تغییر دهد. به همین دلیل ممکن است پریود شما سبک تر باشد یا اصلا پریود نشوید. هنگامی که رخدادهای استرس زا تمام شوند، پریودهای شما به حالت طبیعی بازخواهند گشت.

تمرینات ورزشی زیاد
زنانی که به طو مکرر تمرینات ورزشی انجام می دهند ممکن است تغییراتی را در پریود خود مشاهده کنند. ورزشکاران ممکن است تحت استرس باشند، وزن کمی داشته باشند و از انرژی بدنی زیادی استفاده کنند که منجر به تغییر قاعدگی می شود.

اختلالات تغذیه ای
انورکسیا (بی اشتهایی عصبی) یا بولیمیا (پرخوری عصبی) انواع اختلالات تغذیه ای هستند که ممکن است موجب پریودهای غیر عادی شوند. اختلالات تغذیه ای می توانند موجب کاهش وزن شوند که هورمون هایی را تغییر می دهند که پریود شما را تنظیم می کنند.

سندرم تخمدان پلی کیستیک
اگر دچار پریودهای غیر طبیعی هستید یا قاعدگی شما متوقف شده است، ممکن است نتیجه سندرم تخمدان پلی کیستیک باشد. در اثر تغییرات هورمونی ناشی از این بیماری می تواند بر پریود شما تاثیر بگذارد.
این تغییر هورمونی می تواند موجب موارد زیر نیز شود:
• تغییر وزن و ابتلا به چاقی
• جوش زدن
• رشد موهای زائد در صورت
• ناباروری

سندرم تخمدان پلی کیستیک را می توان با سونوگرافی تشخیص داد. اگر مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک هستید، پزشک به شما توصیه خواهد که وزن خود را کاهش دهید و قرص های ضدبارداری مصرف کنید تا پریود خود را به حالت طبیعی بازگردانید. پزشک شما همچنین ممکن است داروی متفورمین را برای شما تجویز کند. این دارو معمولا برای افراد مبتلا به دیابت نوع دو تجویز می شود اما برای درمان افراد مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک نیز به کار می رود. این دارو به کنترل میزان انسولین کمک می کند و می تواند به بهبود تخمک گذاری نیز کمک کند که می تواند چرخه قاعدگی شما را بهبود بخشد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟
خونریزی پریود کمتر از حالت معمول شما ممکن است ناشی از هیچ علتی نباشد. در صورت مشاهده موارد زیر بهتر است که به پزشک مراجعه کنید:
• پریود نشدن برای سه ماه متوالی و اطمینان از عدم بارداری
• احتمال بارداری
• داشتن پریودهای غیر منظم
• خونریزی بین دو پریود
• احساس درد شدید در طی قاعدگی

علائم خونریزی کم قاعدگی
در صورت وقوع موارد زیر باید نگران خونریزی کم قاعدگی باشید:
• خونریزی ماهیانه شما کمتر از دو روز باشد
• خونریزی در طی کل پریود، خیلی کم همانند لکه بینی باشد
• یک یا چندین دوره پریود شما عقب بیفتد
• چندین بار در ماه دچار خون ریزی قاعدگی با شدت کم شوید
به یاد داشته باشید که ممکن است پریود غیر طبیعی شما هیچ دلیل خاصی نداشته باشد اما بهتر است که باز هم به پزشک مراجعه کنید. پزشک می تواند به شما در تعیین علت زمینه ای کمک کند که بر چرخه قاعدگی و خون ریزی واژینال شما تاثیر گذاشته است.

درمان حجم کم خون پریود
خونریزی کم قاعدگی شما ممکن است ناشی از عوامل بسیاری باشد. اگر پریود کم شما مدام رخ دهد و علائم مشکل ساز دیگری هم داشته باشید، بهتر است که به دنبال درمان خود باشید.
پزشک دلایل محتمل را بررسی می کند و برای تعیین یک برنامه درمانی مناسب، آزمایش های متفاوتی را تجویز می کند.
خون ریزی کم پریود که مشکل ساز و ادامه دار است را می توان با تغییر سبک زندگی و مصرف داروهای تجویز شده درمان کرد. گاهی مصرف داروهای ضدبارداری می تواند به طبیعی تر شدن قاعدگی شما کمک کند. اگر خونریزی قاعدگی کم نشانه ی بیماری جدی تری باشد، درمان می تواند شامل داروها یا مداخلات پزشکی دیگر باشد.

پریودهای سبک یا خون ریزی کم قاعدگی ممکن است نشانه چیز نگران کننده ای نباشد. حتی خونریزی پریود به کوتاهی دو روز نیز طبیعی است. اگر پریود شما عقب افتاد یا لکه بینی داشتید و احتمال باردار بودن می دهید، بهتر است تست بارداری بدهید. بهتر است که مراقب خون ریزی کم قاعدگی خود باشید و در صورت نیاز به پزشک مراجعه کنید.

10 دلیل مهم قطع قاعدگی چیست؟

وقتی چرخه قاعدگی خانم‌ها دچار اختلال و گاهی اوقات حتی توقف می‌شود، هزاران سوال ذهنشان را اشغال می‌کند و اولین سوال روتین این است؛ آیا باردارم؟ واقعیت این است که اگر شما عادت‌ماهیانه‌ نشوید یکی از اولین حدس‌ها این است که باردارید اما حتما این اتفاق به معنای بارداری‌تان نیست.

1. آیا داروی خاصی مصرف می‌کنید؟

ممکن است شما جزو افرادی که خیلی قرص مصرف می‌کنند نباشید، اما گاهی مصرف یک نوع خاص از دارو می‌تواند چرخه قاعدگی را به هم بریزد یا حتی دچار توقف کند. مثلا ممکن است برای مدت‌زمانی به خاطر مشکلات هورمونی دارو مصرف می‌‌کردید و بعد از قطع آن، هورمون‌هایتان به هم ریخته باشد و عادت‌ماهیانه نشوید. پس اگر در سابقه‌تان مصرف هر دارویی را مشاهده کردید و قاعدگی‌تان هم به تاخیر افتاده به پزشکتان مراجعه کنید.

2. آیا اخیرا بیمار شده‌اید؟

بیماری می‌تواند چرخه قاعدگی شما را به راحتی به هم بریزد. حتی یک بیماری با دوره کوتاه‌مدت می‌تواند به صورت مستقیم روی هورمون‌های شما تاثیر بگذارد. ممکن است این اتفاق به صورت مداوم رخ ندهد اما باعث شود سیستم هورمونی‌تان به هم بریزد و عادت‌ماهیانه نشوید. پس اگر این اتفاق افتاد حتما به پزشک‌تان مراجعه کنید.

3. آیا استرس دارید؟

استرس عامل اختلال هورمون‌هاست. آیا این اواخر با یک موضوع پر از استرس مواجه شده‌اید؟ بهتر است بدانید وقتی دچار استرس می‌شوید، هورمون‌ها مانع تخمک‌گذاری و ایجاد چرخه قاعدگی‌تان می‌شوند. پس اگر استرس دارید یا در موقعیت استرس‌آوری قرار گرفته‌اید به این توصیه‌ها عمل کنید:

ورزش کنید: حتی اگر فرصت ورزش کردن ندارید اگر می‌خواهید چرخه قاعدگی‌تان منظم شود یک ساعت پیاده‌روی کنید. این کار باعث می‌شود ذهنتان آرام شود و هورمون‌ها فعالیتشان را از سر بگیرند.

خوب بخوابید: سعی کنید خواب شبانه‌تان به موقع و به اندازه باشد. اگر اینطور نبود سعی کنید ساعت بیدار شدن صبحتان را کمی زودتر کنید. در طول روز نخوابید. اینگونه خواب شبتان تنظیم می‌شود.

ویتامین و منیزیم مصرف کنید: این کار را با تجویز پزشکتان انجام دهید. مصرف ویتامین‌ها استرستان را کاهش می‌دهد. آبمیوه‌های تازه در این روند به شما کمک می‌کنند.

ماساژ بگیرید: یکی از راه‌های از بین بردن استرس‌های روزانه، انجام ماساژ است. فکر نکنید ماساژ گرفتن فقط یک کار لوکس و شیک تلقی می‌شود. این کار هم برای جسمتان مفید است هم ذهنتان.

4. وزن‌تان زیاد شده؟

اگر در یکی، دو ماه اخیر دچار اضافه‌وزن شده‌اید، ضمنا عادت‌ماهیانه‌ هم نمی‌شوید بدانید این 2 مساله به هم ارتباط دارند و احتمالا هورمون‌هایتان دچار اختلال شده‌اند و شما باردار نیستید. این مساله به این معنا نیست که تا وزنتان را کم نکنید دوباره چرخه قاعدگی‌تان به راه نمی‌افتد اما شما باید برخی مسائل تغذیه‌ای‌تان را تغییر بدهید. مثلا مصرف شکر را به حداقل برسانید. همچنین باید کالری موادی که مصرف می‌کنید را هم محاسبه کنید. احتمالا چرخه قاعدگی‌تان به حالت طبیعی برمی‌گردد.

5. وزن‌تان کم شده؟

این حالت هم امکان ایجاد اختلال در هورمون‌ها را به وجود می‌آورد. پس اگر به صورت محسوسی در ماهی به هر علتی وزن کم کردید و عادت‌ماهیانه نشدید این احتمال باز هم وجود دارد که باردار نباشید. سعی کنید به متخصص تغذیه مراجعه کنید و به وزن قبلی‌تان بازگردید.

6. کارتان شیفتی است؟

اگر کارتان به گونه‌ای است که ساعت منظمی ندارد یا مدام به خاطر کار در سفر هستید، احتمال به هم ریختگی هورمون‌هایتان بسیار وجود دارد. سعی کنید برنامه‌ کاری‌تان را منظم کنید تا دوباره چرخه‌قاعدگی‌تان هم منظم شود.

7. تخمدان پلی‌کیستیک دارید؟

تخمدان پلی‌کیستیک گاهی باعث می‌شود شما به خودتان شک کنید و احتمال بارداری بدهید. تخمدان پلی‌کیستیک، نتیجه عدم تعادل هورمون‌هاست که در روند تخمک‌گذاری دخالت می‌کند و در نتیجه خانم‌هایی با این عارضه، ممکن است چرخه طولانی‌ قاعدگی یا توقف را تجربه کنند. درصورتی که یکی از اطرافیان خانواده شما هم دچار این بیماری باشد، احتمال اینکه به صورت ژنتیکی انتقال پیدا کند، زیاد است. نکته مهم این است که این بیماری حتما باید درمان شود چرا که عوارض جانبی بی‌شماری دارد.

8. در حال شیردهی هستید؟

اگر در حال شیردهی هستید زمانی را باید سپری کنید تا هورمون‌هایتان به حالت عادی برگردد و چرخه قاعدگی‌تان هم منظم شود. بدن ما به معنای واقعی هوشمند است. بعد از اینکه فارغ می‌شوید، هورمون‌های مرتبط با شیرمادر سیگنال‌هایی برای سرکوب تخمک‌ها می‌فرستند. در حالت عادی سطح هورمون‌های بدنتان به اندازه‌ای است که می‌تواند شروع به تخمک‌گذاری کند و چرخه قاعدگی‌تان به راه بیفتد.

9. بیماری خاصی دارید؟

برخی مشکلات پزشکی هم می‌توانند روند قاعدگی‌تان را به هم بریزد. به عنوان مثال اگر هورمون تیروییدتان درست کار نکند، ممکن است عادت‌ماهیانه نشوید. در موارد خیلی نادری برخی خانم‌ها دچار یائسگی زودرس می‌شوند و بالطبع عادت‌ماهیانه نمی‌شوند که این مساله ژنتیکی است.

10. و بالاخره بارداری

درنهایت اگر هیچ‌کدام از موارد بالا (غیر از بارداری) در مورد شما صحت نداشت و عادت‌ماهیانه هم نشده بودید، در وهله اول می‌‌توانید از تست‌های ساده بارداری (Baby check) که در داروخانه‌ها موجود است استفاده کنید یا نهایتا به پزشکتان مراجعه کنید تا از بارداری‌تان مطمئن شوید.

 

چرا خونریزی پریودم کم شده

امتیاز دهید
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها