آموزش کامپیوتر

فیلتر کردن آدرس مک

(نحوهMac Address Filtering در مودم وایرلس)
فیلترینگ آدرس مک یا MAC Address Filtering قابلیتی است که در تجهیزات وایرلس مانند مودم های ADSL وایرلس، اکسس پوینت ها و روترهای وایرلس وجود دارد و به شما امکان اضافه کردن یک لایه امنیتی دیگر افزون بر رمز گذاری بیسم، خواهد داد.

MAC Address چیست؟

بدلیل یونیک (غیر تکراری) بودن آدرس مک در کارت های شبکه، می توان با فعال کردن محدودیت دسترسی به شبکه بیسیم با استفاده از MAC Address Filtering، تنها به کلاینت های خاصی اجازه دسترسی به شبکه وایرلس را داد حتی اگر رمز شبکه بیسیم را در اختیار داشته باشند. البته در برخی مدل های روتر وایرلس، می توان این کار را بصورت بلعکس نیز انجام داد یعنی دسترسی فقط کلایت های خاصی را محدود کرد و به بقیه امکان اتصال داد.

به یاد داشته باشید، بودن در لیست MAC Address های مجاز، نیاز به وارد کردن رمز شبکه بیسیم را حذف نخواهد کرد. پس برای اتصال به شبکه وایرلس هم داشتن رمز بیسیم و هم مجاز بودن در لیست MAC Address ها ضروری است.

فعال کردن و استفاده از این قابلیت بسیار ساده و در عین حال بسیار کاربردیست. در ادامه روش انجام این کار را در یک روتر نمونه نشان میدهیم. بدیهیست انجام این کار در مدل های دیگر نیز به روش های مشابه امکان پذیر است.

1. ابتدا گزینه MAC Address Filter را در تنظیمات دستگاه وایرلس پیدا کنید. این گزینه معمولا در قسمت تنظیمات Wireless قرار دارد. اما در مدل مثال (مودم D-LINK DSL-2600U)، در قسمت Advanced قرار دارد. در این صفحه آیتم Activated را برای فعال کردن MAC Address Filter در قسمت Status انتخاب کنید. در قسمت Action ، اگر می خواهید فقط به مک آدرس های خاصی اجازه اتصال دهید، گزینه Allow Association را برگزینید ولی اگر می خواهید فقط مک آدرس های خاصی نتوانند متصل شوند، گزینه Deny Association را انتخاب کنید و در قسمت MAC Address ها لیست آدرس های مک مورد نظر را وارد کنید. سپس روی Apply Setting برای ذخیره تغییرات، کلیک کنید.

Mac Address Filter

2. یک راه برای پیدا کردن MAC، در حالتی که MAC Address Filtering غیر فعال است، به کلاینت های مورد نظر اجازه اتصال دهیم، دستگاه وایرلس، مک آدرس کلاینت های متصل شده را ذخیره و نمایش خواهد داد. برای این کار لیست کلاینت های متصل شده یعنی Connected Clients و یا DHCP Clients را در دستگاه وایرلس خود بیابید و لیست مک آدرس ها را از آنجا می توانید بدست آورید و در صفحه فوق وارد کنید و سرانجام MAC Address Filtering را فعال نمایید. لیست کلاینت های متصل شده معمولا در قسمت Status روتر وایرلس، قرار دارد.

 1- بدست آوردن مک آدرس گوشی های اندرویدی:

settings >> Wifi >> Advanced >> Mac Address

2- بدست آوردن مک آدرس لپتاپ (ویندوز):

Cmd >> getmac

بصورت تصویری بخوام این مرحله رو توضیح بدم:

در قسمت Physical Address مک آدرس مربوط به لپتاپ شما نشون داده میشه که معمولا بیشتر از یه مک آدرس مشاهده میکنید. شما باید این مک آدرس های رو بطور مجزا وارد قسمتی که توی تنظیمات مودم در بالا گفتم وارد کنید تا مودم به لپتاپ شما اجازه اتصال به وای فای رو صادر کنه.

لازمه به این نکته هم اشاره کنم (هرچند باید خودتون تا الان متوجه شده باشید) که در راه کار دوم حتی اگه یکی از دوستان یا آشنایانتون رمز وای فای شما رو داشته باشه تا وقتی مک آدرس گوشی یا لپتاپ ایشون در لیست مک آدرسها مودم شما ثبت نشده باشه قادر نخواهد بود به مودمتون متصل بشه!

امتیاز دهید
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها