آموزش کامپیوتر

آیا هاتگرام امن است ؟!

آیا هاتگرام امن است ؟! دید منفی

 

آیا هاتگرام امن است | این سوالی است که کاربران ایرانی تلگرام بعد از فیلتر شدن ناچار شدند به سمت برنامه هایی نظیر هاتگرام شدند.حالا سوالی که پیش آمده این است.آیا هاتگرام امن است ؟

 

باید گفت همان‌قدر که برنامه نویسان امکان تغییر و پی بردن به نقص‌های اپلیکیشن‌های متن‌باز را دارند، هکر‌ها نیز از چنین توانایی برخوردار هستند. هکرها می‌توانند بدافزار‌ها و سایر سرویس‌های جانبی را در اپلیکیشن‌ها مختلف اضافه کنند و در اختیار مخاطبان عام قرار دهند. برخی از بدافزارهای منتشر شده توسط هکرهای کلاه‌سیاه، شباهت بسیار زیادی با نسخه اصلی تلگرام دارند. حتی درمواردی نسخه ویرایش شده و حجم فایل نیز عینا شبیه به فایل APK تلگرام بوده است.   اما پس از اجرای فیلترینگ تلگرام در ایران، کاربران بسیاری به سمت استفاده از نسخه‌های غیررسمی آن روی آوردند. یکی از این نسخه‌های غیر رسمی که محبوبیت زیادی دارد، هاتگرام است. به نظر می‌رسد هاتگرام توسط تعدادی از برنامه نویسان ایرانی شکل گرفته باشد تا قابلیت‌های بیشتری را به نسخه اصلی تلگرام اضافه کند. با این وجود هیچ کدام از ما هنوز نمی‌توانیم وجود بدافزار‌ها یا جاسوس‌افزار‌ها را در این نسخه غیررسمی تلگرام تایید و یا رد کنیم.

 

این نرم افزار به صورت رایگان بوده و به احتمال زیاد ساخت یکی از شرکت های وابسته به دولت می باشد. اما از آنجاییکه تاکنون شرکتی معتبر مسئولیت تولید و پشتیبانی اپلیکیشن هاتگرام را برعهده نگرفته است احتمال دارد که با دانلود هاتگرام حریم خصوصی کاربران مورد سو استفاده قرار گیرد بنابراین حتما قبل از دانلود این اپلیکیشن موارد امنیتی را مد نظر داشته باشید. این اپلیکیشن در Google Play موجود نیست و برای دانلود آن می بایست از طریق فروشگاه ایرانی بازار اقدام نمایید. این خود یک مشکل است.

Google Play اجازه انتشار اپلیکیشن های تقلبی و مخرب را نمی دهند و کاربران با خیالی آسوده تر می توانند نسبت به دانلود اپلیکیشن مورد نظر خود اقدام نمایند.

 

سوال دیگر که پیش می آید این است :  اما چرا تاکنون این پیام رسان که به سرورهای اصلی تلگرام متصل است فیلتر نشده است در نوع خود جای سوال دارد!

 

حالا بیایید از جنبه مثبت به این داستان نگاه کنیم:

خیلی ساده میگیم ، اگه تلگرام غیررسمی بتونه پیام های رمزنگاری شده رو بخونه ، خودِ تلگرام میتونه به راحتی api اون برنامه رو ببنده تا ارتباطش با تلگرام قطع بشه !

این یعنی خود تلگرام به این برنامه شناخت دارد و اگر مشکل هاد داشت بن می کرد.

چرا کانال هابی مثل آمدنیوز توی هاتگرام نیست ؟ (بهتر که حذف شدند فقط باعث گرفتاری بقیه کانال ها شد)

به قول سازنده های هاتگرام ، تلگرام بیشتر از هرچیزی محل کسب و کار مردمه ! شوخی نیست که هرچیزی توش باشه کانال های غیراخلاقی و کانال هایی که به ترویج خشونت می پردازن ، در لیست سیاه قرار دارن تا لود نشده ( این لیست نه هک هست نه چیز دیگه و فقط بازدید از اون کانال ها رد میشه ! ” دقیقا مشابه تعیین دسترسی برای وبسایت ها ” )

 

 

امتیاز دهید
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها