آموزش کامپیوتر

زبان ویندوز چیست ؟

  • زبان ویندوز چیست

زبان های برنامه نویسی تحت ویندوز

بعد از اینکه متوجه شدیم برنامه نویسی تحت ویندوز چیست؟ حال میخواهیم تعدادی از این زبان های برنامه نویسی را معرفی کنیم. البته سعی می کنیم توضیحاتی مختصری در مورد هر کدام ارائه دهیم تا بیشتر با زبان برنامه نویسی معرفی شده آشنا شوید.

۱- زبان برنامه نویسی سی شارپ

زبان برنامه نویسی سی شارپ، پر استفاده ترین زبان برنامه نویسی موجود در ایران است. در ایران بیش از ۹۰ درصد برنامه های ویندوزی که ساخته می شود از این زبان برنامه نویسی استفاده کرده اند. این زبان برنامه نویسی یک زبان ساده، پیشرفته و دارای امکانات کامل تکنیک های برنامه نویسی شی گرا میباشد که شباهت زیادی به زبان های سی و سی پلاس پلاس دارد. اما کار کردن با آن به شدت آسان و دلنشین می باشد. یکی دیگر از ویژگی های فوق العاده زبان برنامه نویسی سی شارپ چند منظوره بودن است یعنی شما می توانید از سی شارپ در طراحی وب و تولید اپلیکیشن های موبایل (اندروید و آی او اس) استفاده کنید. بازار کار سی شارپ در ایران و خارج کشور بسیار خوب و قابل قبول می باشد.

 

۲- زبان برنامه نویسی سی

سی یکی از زبان های برنامه نویسی محبوب و قدرتمند است که تعداد زیادی برنامه نویس رو به سمت خود جذب کرده است. زبان سی را میتوان پدر زبان برنامه نویسی سی پلاس و پدربزرگ زبان سی شارپ دونست. زبان های جاوا و سی پلاس پلاس بر پایه سی نوشته و ایجاد شده اند.
زبان برنامه نویسی سی یک زبان همه منظوره، سطح میانی، ساخت یافته و دستوری است. یکی از مزیت های زبان سی، عدم وابستگی به سخت افزار یا سیستم عامل خاصی است.

توجه: امروزه برنامه ریزی ریز کنترل ها و انواع سی‌پی‌یوها و همچنین تولید سیستم عامل های جدید و نرم افزارهای کاربردی از طریق زبان C صورت می گیرد.

۳- زبان برنامه نویسی سی پلاس پلاس

سی پلاس پلاس یک زبان برنامه نویسی همه منظوره، سطح میانی و شی گرا است. امروزه در جهان بیشتر نرم افزارهای سیستمی از طریق سی پلاس پلاس نوشته می شوند.

نکته جالب: سی پلاس پلاس یک زبان سطح میانی محسوب می شود ولی دارای قابلیت زبان های سطح بالا و پایین به‌صورت هم‌زمان است.

برخی از پروژه های نوشته شده با زبان سی پلاس پلاس :

  • سیستم عامل ویندزو
  • مروگر وب گردی گوگل کروم
  • مروگر وب گردی Opera
  • مرورگر وب گردی فایرفاکس
  • نرم افزار گرافیک سه بعدی ۳Ds Max
  • نرم فزار ارتباط اسکایپ
  • نرم افزار گرافیکی فتوشاپ
  • نرم افزار ارتباط تیم ویور
  • نرم افزار ادوب اکروبات
  • بازی معروف GOD of WAR
  • بازی معروف CALL of DUTY
  • سیستم عامل اوبونتو
  • سیستم عامل مک
  • سیستم عامل ios
  • و . . .

نکته مهم: وضعیت بازار کار زبان های برنامه نویسی سی و سی پلاس پلاس در ایران خوب نیست و اصلا بازار کار خاصی ندارند. اما در خارج کشور به شدت خوب و قابل قبول است.

 ۴- زبان برنامه نویسی دلفی

دِلفی (به انگلیسی: Delphi) یا به تعبیری ویژوآل پاسکال – یک زبان برنامه‌نویسی است و بستری برای توسعهٔ نرم‌افزار که شرکت بورلند آن را تولید کرده‌است و بعدها توسط امبارکادرو خریداری شد. این زبان، در بدو انتشار خود در سال ۱۹۹۵، به عنوان یکی از نخستین ابزارهایی مطرح شد که از توسعهٔ نرم‌افزار بر مبنای متدولوژی راد (RAD: Rapid application development) یعنی تولید و توسعهٔ سریع برنامه‌های کاربردی پشتیبانی می‌کردند.

این نرم‌افزار بر مبنای پاسکال شیءگرا (آبجکت پاسکال) بوده و از این زبان مشتق شده‌است. البته بورلند نسخه‌ای از دلفی و سی‌پلاس‌پلاس‌بیلدر را برای لینوکس به نام کایلیکس (Kylix) ارائه کرد که مورد استقبال توسعه دهندگان نرم‌افزارهای لینوکس قرار نگرفت. نرم‌افزارهای دلفی در ابتدا به صورت مستقیم از کتابخانه‌های ویندوز و کتابخانهٔ مخصوص خود به نام VCL استفاده می‌کردند، اما پس از نسخه ۶ دلفی، امکانات استفاده از دات‌نت هم به آن اضافه شد. در حال حاضر می‌توان دلفی را یکی از رایج‌ترین زبان‌های ممکن در ایران دانست.

زبانِ دلفی که پیشتر بنام پاسکال شیءگرا (Object-Pascal) خوانده می‌شد و برای طراحی نرم‌افزارهای تحت ویندوز به کار می‌رفت، امروزه چنان توسعه یافته‌است که برای تولید نرم‌افزارهای تحت سیستم‌عاملِ لینوکس و دات‌نت نیز به کار می‌آید. بیشترین کاربرد دلفی در طراحی برنامه‌های رومیزی و پایگاه داده‌ها است، اما به عنوان یک ابزارِ «چند- منظوره»، برای طراحی انواع گوناگونی از پروژه‌های نرم‌افزاری نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وضعیت بازار کار زبان برنامه نویسی دلفی در ایران تعریفی ندارد. البته چند سال پیش حرفی برای گفتن داشت و خیلی های درخواست و سفارش پروژه با دلفی می دادند.

۵- زبان برنامه نویسی پرل

پرل یک زبان برنامه نویسی است. و ترکیبی از دو زبان برنامه نویسی می باشد. (زبان های پرل۵ و پرل ۶) زبان برنامه نویسی پرل یک زبان همه منظوره، سطح بالا و دارای مفسر و دینامیک است.

(3 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
2 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها