آموزش قوانین و حقوق و قضا

ویزا توریستی انگلستان به همراه سوالات مهم پیرامون آن

ویزا توریستی انگلستان به همراه سوالات مهم پیرامون آن ؟

پاسخ به پرسش‌هایی مانند این که ویزای انگلیس بر چند قسم است و چه کسانی واجد شرایط دریافت آن هستند، هدف اصلی این صفحه است. ابتدا ویزای انگلیس که نوعی ویزای توریستی برای سفر به این کشور محسوب می‌شود را مرور می‌کنیم و سپس دیگر انواع ویزای انگلستان را به تفکیک شرح خواهیم داد.

ویزای توریستی انگلیس

ویزای توریستی انگلیس یکی از محبوب‌ترین انواع ویزای این کشور محسوب می‌شود. ویزایی که اساسا برای گشت و گذار، دیدار اقوام و دوستان و به طور کل، سفر کوتاه مدت به بریتانیا طراحی شده است. نکته مهم در اخذ ویزای توریستی انگلیس این خواهد بود که متقاضی بتواند در طی پروسه ی درخواست ویزا، برنامه و هدف سفر خود را به طور کامل و روشن برای افسر مهاجرت شرح دهد. این ویزا معمولا به صورت شش ماهه چندبار ورود صادر می‌شود.

شرایط دریافت ویزای انگلیس

سفارت انگلستان از سال ۲۰۱3 تا کنون، سخت گیری‌های زیادی را برای صدور ویزا برای اتباع ایرانی اعمال می‌کند. این سخت‌گیری‌ها طبعا شرایط دریافت ویزای انگلیس را بیش از پیش پیچیده کرده و متقاضیان را در پیچ و خم وقت سفارت و ارائه مدارک قرار داده است. شرایط دریافت ویزای انگلیس به شرح زیر است:

  • سند ملکی و مدارک شغلی قوی نقش بسیار مهمی در موفقیت درخواست خواهند داشت.
  • داشتن ویزاهای معتبری مانند کانادا، استرالیا، امریکا، شینگن و ژاپن در سوابق فرد، بسیار موثر است.
  • ارائه حداقل ۱۰۰ میلیون تومان تمکن مالی در حساب کوتاه مدت
  • ترجیحا ویزای ریجکتی از کشورهای دیگر نداشته باشد. در صورت رد ویزا از کشور مربوطه، حتما ویزای معتبر دیگری بعد از آن اخذ شده باشد. این مورد برای ریجکتی ویزای انگلیس، استثناء به حساب می‌آید.

اگرچه مورد آخر جرو الزامات شرایط دریافت ویزای انگلیس نیست اما فاکتوری است که افسر پرونده در نظر خواهد گرفت. در صورت داشتن ریجکتی از سفارت انگلیس مبلغ ۴۰۰ پوند به مبلغ تعرفه پایه اضافه خواهد شد.

مدارک لازم برای اخذ ویزای انگلیس

مدارک که متقاضی جهت اخذ ویزا به سفارت ارائه می‌دهد، یکی از تعیین کننده ترین عوامل در موفقیت درخواست ویزای انگلیس خواهد بود. هرگونه مغایرت و تناقض در مدارک ارائه شده به سادگی می‌تواند موجب ریجکت ویزای انگلیس شده و شاید تا چند سال به ممنوع الورودی بیانجامد.

  1. اصل پاسپورت فعلی با حداقل 6 ماه اعتبار از تاریخ مسافرت به انگلستان و اصل پاسپورت های قبلی و کپی از تمامی صفحات پاسپورت ها) حتما یک صفحه ی کاملا خالی داشته باشد)
  2. یک نسخه تکمیل شده فرم آنلاین درخواست روادید به همراه برگه تاییدیه وقت سفارت (این کار را به نیلگام بسپارید)
  3. 2 قطعه عکس 3.5*4.5
  4. اصل و یا کپی دعوت نامه معتبر یا رزرو هتل در انگلستان
  5. اصل و ترجمه رسمی سند ازدواج
  6. اصل و ترجمه رسمی شناسنامه
  7. اصل و ترجمه رسمی کارت ملی
  8. اصل و ترجمه رسمی کارت معافیت یا پایان خدمت
  9. اصل و ترجمه رسمی مدارک شغلی مربوطه )گواهی اشتغال به کار که در آن تاریخ درخواست مرخصی ذکر شده باشد و این که آیا این مرخصی با حقوق است یا خیر، جواز کسب، پروانه فعالیت، کارت بازرگانی، لیست بیمه 6 ماه آخر، برگه مالیاتی پرداخت شده، کارت پرسنلی، حکم کارگزینی، حکم بازنشستگی، کارت بازنشستگی، پروانه مطب، کارت مهندسی، کارت دانشجویی و …(
  10. رزرو بلیط هواپیما به مقصد انگلستان
  11. مدارک میزبان در انگلستان )دعوتنامه به همراه کپی پاسپورت و مدارک اقامتی دعوت کننده، پرینت حساب بانکی، مدارک شغلی و گواهی اشتغال به کار با ذکر درآمد، فیش حقوقی، سند ملکی محل اقامت در انگلستان یا اجاره نامه، آخرین برگه مالیاتی پرداخت شده، قبوض پرداختی از قبیل آب، برق، گاز و …(
  12. اصل ریز پرینت حساب شخصی و جاری به لاتین برای سه ماه گذشته، سپرده های بانکی و …
  13. اصل نامه تمکن مالی حساب شخصی و جاری به لاتین، سپرده های بانکی و …
  14. برای مدیران و سهامداران، اصل ریز پرینت حساب شرکت و شخصی به زبان لاتین برای شش ماه گذشته
  15. اصل و ترجمه رسمی سند ملکی، و در صورت اجاره دادن، اصل و ترجمه اجاره‌نامه
  16. ترجمه رسمی )توسط دارالترجمه) برای تمامی مدارک فوق کافیست و نیازی به مهر دادگستری و تایید امور خارجه نیست.
  17. تمامی مدارک باید در سایز A4 ارائه شوند.
  18. به مدارک نباید هیچ منگنه، گیره و یا سوزنی وصل باشد.

 

مراحل درخواست ویزای انگلیس

نخستین گام برای درخواست ویزای انگلیس، پرکردن فرم آنلاین ویزای انگلیس است. هر متقاضی باید ابتدا با ورود به وب‌سایت رسمی سفارت انگیس نسبت به ایجاد یک حساب کاربری اختصاصی اقدام و سپس فرم درخواست ویزای انگلیس را با دقت تمام تکمیل نماید. مراحل درخواست ویزای انگلیس به شرح زیر است:

  • ورود به سامانه دریافت ویزای انگلیس و دریافت حساب کاربری
  • انتخاب نوع ویزای انگلیس
  • تکمیل فرم آنلاین ویزای انگلیس
  • گرفتن وقت سفارت انگلیس در تهران، امارات و یا ترکیه
  • پرداخت آنلاین هزینه درخواست آنلاین ویزای سفارت انگلیس
  • حضور در سفارت در روز تعیین شده، ارائه مدارک و انجام انگشت نگاری

در حال حاضر انگشت نگاری ویزای انگلیس در سه کشور ایران، امارات و ترکیه (تهران، دبی، ابوظبی، آنکارا و استانبول) انجام می شود.  همچنین تمامی مراحل تکمیل فرم آنلاین درخواست ویزای انگلیس به زبان انگلیسی بوده و همانطور که اشاره شد می‌بایست بیشترین دقت و وسواس در تکمیل این فرم اعمال شود.
توجه داشته باشید که فرم درخواست آنلاین ویزای انگلیس برای هر فرد بصورت جداگانه پر می‌شود.
شما می‌توانید با تماس با کارشناسان اجرایی دپارتمان ویزا و وقت سفارت انگلیس، ضمن اخذ مشاوره رایگان برای درخواست ویزای انگلیس، تمامی مراحل درخواست ویزای خود را با خیالی آسوده به ما بسپارید تا ضمن اطمینان از طی شدن درست و دقیق مراحل درخواست ویزای انگلیس، شانس خود برای دریافت این ویزا را به حداکثر برسانید.

هزینه اخذ ویزا توریستی انگلستان

هزینه اخذ ویزای انگلیس ۱۲۰۰ پوند است که کلیه هزینه‌های مربوط به مشاوره، تکمیل مدارک، ثبت نام آنلاین و پیگیری پاسخ سفارت انگلیس را شامل می‌شود. در صورت داشتن ریجکتی از سفارت انگلیس مبلغ ۴۰۰ پوند به مبلغ تعرفه پایه اضافه خواهد شد.

انگشت نگاری ویزای انگلیس علاوه بر ایران در کشورهای ترکیه و امارات نیز صورت می‌گیرد. پس از تایید درخواست، در تهران جواب ویزا پست می‌شود اما برای ترکیه و امارات، متقاضیان محترم باید بار دیگر به سفارت مدنظر سفر کرده و نسبت به الصاق ویزای انگلیس به پاسپورت خود اقدام نمایند. هولدینگ نیلگام با هدف تسهیل و تسریع این روند، خدمات پیکاپ ویزای انگلیس را در دسترس شما قرار داده تا ضمن صرفه جویی در هزینه‌ها، پاسپورت ممهور به مهر سفارت انگلیس در تهران تحویل متقاضیان محترم گردد.

 

مدت زمان صدور ویزا توریستی انگلستان

بنابر اعلام وب سایت رسمی سفارت انگلیس، مدت زمان صدور ویزای انگلیس حدود ۳ هفته به طول می‌انجامد اما به دلیل ترافیک بالای متقاضیان برای ارائه وقت سفارت انگلیس، یک هفته تا ۱۰ روز باید به زمان فوق اضافه کرد. مجموعا می‌توان گفت در صورت کامل بودن مدارک متقاضی، مدت زمان صدور ویزای انگلیس (بررسی مدارک در سفارت، انگشت نگاری و صدور ویزا) بین ۴۰ تا ۵۰ روز کاری خواهد بود.

پیگیری جواب ویزای انگلیس

متاسفانه پروسه صدور ویزای انگلیس از طرف متقاضی قابل پیگیری نیست. چنان‌چه آپدیتی در پرونده باشد از طرف سفارت/کنسولگری ایمیل یک طرفه‌ای برای فرد فرستاده می‌شود که قابل پاسخگویی نیست.

 

سایر انواع ویزای انگلیس

پیش از بحث درباره انواع ویزای انگلیس باید بدانیم اتباع چه کشورهایی برای ورود به بریتانیا نیاز به ویزا دارند. همان گونه که به درستی حدس زدید، اتباع ایرانی نیز برای ورود به خاک بریتانیا نیاز به ویزای انگلیس دارند.

ویزای انگلیس بسته به هدف از سفر به بریتانیا انواع مختلفی دارد و محدود به ویزای توریستی نمی‌شود. انواع دیگر ویزای انگلیس عبارتند از:

  • ویزای کار انگلیس یا UK work visas
  • ویزای تحصیلی انگلیس یا UK Study Visas
  • ویزای خانوادگی انگلیس یا UK Family Visas

تمامی اقسام دیگر ویزای انگلیس، هم‌چون ویزای ازدواج، ویزای پزشکی و یا ویزای سرمایه گذاری، زیرمجموعه یکی از انواع چهارگانه ویزای انگلیس می‌شوند.

 

ویزای کار انگلیس

اخذ ویزای کار انگلیس، یکی از روش‌های دریافت اقامت این کشور محسوب می‌شود. اخذ این ویزا اما شبیه به گذر از هفت‌خان رستم است و دشواری‌های بسیار زیادی برای متقاضی خواهد داشت. ویزای کار خود به ۳ دسته اصلی تقسیم بندی می‌شود:

ویزای Tier 1 یا نخبگان خارجی

ویزای Tier 1 انگلیس که نوعی ویزای کار بلندمدت محسوب می‌شود، خود با چهار دسته کارآفرین (Entrepreneur)، فارغ التحصیلان کارآفرین (Graduate Entrepreneur)، سرمایه‌گذار (Investor) و استعدادهای نخبه (Exceptional Talent) تقسیم بندی شده‌ است.

ویزای Tier 2 یا نیروی متخصص خارجی

ویزای Tier 2 انگلیس که به نوعی محبوب‌ترن نوع ویزای کاری انگلیس نیز محسوب می‌شود نوعی ویزای بلند مدت و دائمی این کشور است که ویژه مهارت‌های خاص طراحی شده‌است. این ویزا نیز خود به چهار دسته ویزای کار عمومی (General)، ویزای انتقال داخل شرکتی (Intra-company Transfer)، ویزای ورزشکاری(Sportsperson) و ویزای مبلغان دینی (Minister of Religion) تقسیم بندی شده است.

ویزای Tier 5 یا نیروی جوان خلاق، ورزشی و…

ویزای Tier 5 انگلیس آخرین قسم از انواع ۳ گانه ویزای کار انگلیس است. ویزای Tier 5 نوعی ویزای موقت کاری در انگلیس مخصوص جوانان خلاق در زمینه‌های ورزشی، خیریه‌ و…  محسوب می‌شود.

بر اساس آخرین آپدیت‌های وزارت کار انگلیس، در حال حاضر دریافت ویزای کار انگلستان بر اساس سیستم امتیازبندی (point based visas) ارزیابی می‌شود و افراد متقاضی می‌بایست امتیازهای ذیل را برای واجد شرایط شدن دارا باشند:

  • پیشنهاد شغلی یا (Job Offer):بالاترین امتیاز را در سیستم (point based visas) خواهد داشت و به تنهایی تا۳۰ امتیاز متقاضی را پوشش می‌دهد.
  • مدرک زبان انگلیسی (IELTS):دانش بالای زبانی انگلیسی یکی دیگر از وارد مهم در سیستم (point based visas) است. افراد بانمره IELTS بالا تا ۱۰ امتیاز کسب خواهند کرد.
  • درآمد:میزان حقوق دریافتی در قبال کار انجام شده در انگلیسنباید از ۲۰۸۰۰ پوند در سال کمتر باشد؛ هر چه میزان درآمد بیشتر باشد، امتیاز بیشتری (تا ۲۰ امتیاز) به متقاضی تخصیص داد خواهد شد.
  • تمکن مالی:فرد متقاضی ویزای کار در انگلیس باید تمکن مالی برای تامین هزینه‌های خود دریک دوره ۹۰ روزه را در قالب موجودی حساب بانکی ارائه دهد. این موجودی بانکی نباید از ۹۴۵ پوند کمتر باشد تا به اداره کار انگلیس ثابت شود وی توانایی تامین مخارج اصلی خود از قبیل خوراک، پوشاک و مسکن را طی یک دوره ۳ ماهه خواهد داشت.

البته در مواردی که کارفرمای انگلیسی تمامی هزینه‌های متقاضی را تقبل کرده باشد و این موضوع صراحتا در دعوتنامه  به شرط آنکه صراحتا در دعوتنامه شغلی ذکر شده باشد، نیازی به ارائه حساب بانکی نیست.

ویزای تحصیلی انگلیس

ویزای Tier 4 یا ویزای تحصیلی انگلیس روشی دیگر و شاید بهترین آن‌ها برای دریافت ویزای بریتانیا بوده که همان‌گونه که از نامش بر می‌آید هدف آن ادامه تحصیل در این کشور است. این ویزا دو زیرمجموعه را در برمی‌گیرد:

ویزای دانش آموزی: این نوع ویزای تحصیلی انگلیس مخصوص دانش‌آموزان ۴ تا ۱۷ ساله طراحی شده است و امکان تحصیل این رده سنی از مقطع پیش دبستانی تا دبیرستان را رفاهم می‌آورد.

ویزای دانشجویی: این نوع ویزا تحصیلی انگلیس مخصوص افراد بالای ۱۷ سال بوده و امکان تحصیلات دانشگاهی در دانشگاه‌ها و کالج‌های انگلیس را برای این رده سنی ممکن می‌سازد.

یکی از مزایای بسیار مهم ویزای تحصیلی انگلیس این است متقاضی می‌تواند پس از پایان دوران تحصیلی و اخذ مدرک دانشگاهی در مهلت قانونی ویزای تحصیلی خود برای ویزای کار در این کشور نیز اقدام کند. البته برای دریافت ویزای تحصیلی انگلیس ابتدا نیاز به دریافت پذیرش تحصیلی از یکی از دانشگاه‌ها و یا موسسات آموزشی معتبر در این کشور است که خود تابع سیستم امتیازبندی ویزا (point based visas) است.

نوع دیگری از ویزای تحصیلی موسوم به ویزای تحصیلی کوتاه مدت یا Student Visitor وجود دارد که مخصوص دوره‌های کوتاه مدت کالج و یا یادگیری زبان انگلیسی است. اعتبار این ویزا حداکثر ۱۱ ماه است و فرد می‌بایست پیش از پایان اعتبار این نوع ویزا، خاک بریتانیا را ترک نماید.

ویزای خانوادگی انگلیس

آخرین قسم از انواع ویزای انگلیس، ویزای خانوادگی نام دارد. ویزای خانوادگی انگلیس برای افرادی مناسب خواهد بود که تابعیت کشورهای خارج از منطقه اقتصادی اروپا را دارند و می‌خواهند پس از ملحق شدن به خانواده و یا همسر خود، حداقل ۶ ماه در بریتانیا اقامت داشته باشند. البته تحت شرایطی خاص به این افراد اقامت دائم انگلیس نیز تعلق خواهد گرفت.

ویزای خانوادگی انگلیس انواع مختلفی دارد که مهمترین آنها عبارتند از:

  • افرادی که می خواهند به همسر و یا نامزد خود در انگلیس ملحق شوند (موسوم به ویزای ازدواج)
  • افرادی که می‌خواهند به والدین خود در انگلیس ملحق شوند
  • افرادی که می‌خواهند به فرزندان خود در انگلیس بپیوندند
  • یکی از افراد خانواده قصد حمایت و ساپورت شما را داشته باشد.

در مورد آخر این فرد خانواده می‌بایست شهروند بریتانیا و یا دارای اقامت دائم این کشور باشد.

درخواست ویزای خانوادگی انگلیس البته شرایطی دارد که در ذیل فهرست شده‌اند:

  • حداقل ۱۸ سال سن
  • اصالت رابطه خانوادگی قابل اثبات باشد. برای مثال ازدواج زوجین می‌بایست در کشور مبدا صورت گرفته باشد و نه در بریتانیا
  • اثبات این موضوع که پس از اخذ ویزای خانوادگی انگلیس با خانواده و یا همسرتان زندگی خواهید کرد
  • خانواده شما محلی مناسب برای زندگی در بریتانیا داشته باشند
  • هیچ گونه سابقه کیفری در داخل بریتانیا و یا خارج از آن نداشته باشید.
امتیاز دهید
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها