خانواده

مشاوره مهارتهای زندگی

مشاوره مهارتهای زندگی

مهارت معمولا با تمرین به دست می آید ولی برای بهتر درک کردن مهارتها در زندگی باید از مشاوره مهارتهای زندگی استفاده کرد.

همه ما شاید بارها برای یادگیری مسائلی که نیاز به آموزش ندارند به کسانی مراجعه کردیم که بتوانیم از آنها چیزی یاد بگیریم ، و حتی ممکن بود هیچ وقت هم از آنها استفاده نکنیم. حالا به زندگی خودمان در طول روز نگاه کنیم ، قطعا ما توانایی حل کردن تمام مشکلات را به صورت ذاتی در خود داریم ، اما می توان این توانایی را با استفاده از مشاوره مهارتهای زندگی پرورش داد.

همانطور که برای رانندگی کردن چند جلسه در کنار مدرس آموزشگاه میشینیم و رانندگی میکنیم ، حتما برای سالیان طولانی زندگی و برای آرام نگه داشتن سکان زندگی در دریای اتفاقات غیر قابل پیش بینی باید از کسانی که عمر خود را صرف یادگیری راهکارها و مهارتهای زندگی کرده اند استفاده کنیم تا بتوانیم از توانایی خود به نحو درست و بجا استفاده کنیم .

در مشاوره ازدواج وقتی به درصد بالای ازدواجهای ناموفق نگاه میکنیم به این نتیجه میرسیم که قریب به اتفاق آنها از یک مشکل کوچک که توانایی حل آن را نداشته اند به یک مشکل بسیار پیچیده رسیده اند و انقدر راهکارهای اشتباه استفاده کرده اند که جای جبرانی برای هم باقی نگذاشته اند. مشاوره طلاق نشان می دهد بیشتر مسایل مربوط به جدایی ابتدا از یک مشکل کوچک شروع شده اند. تمام این زوجها زمانی به مشاوره پیش از طلاق مراجعه میکنند که میخواهند از هم جدا شوند و یا امیدی چندانی به ادامه آن رابطه وجود ندارد.

“اکثر افراد نود سال زندگی نمی کنند بلکه یک سال را نود بار تکرار می کنند”

پس دوباره به یاد جمله معروف پیشگیری بهتر از درمان است می افتیم. پس با صحبت با مشاوران و کارشناسان مجرب در مشاوره خانواده حتی برای چند جلسه میتوانیم خیلی از مشکلات را قبل از به وجود آمدن شناسایی و حل کنیم و اجازه ندهیم رابطه زناشویی و صمیمیتی که در زندگی دوست داریم همیشه داشته باشیم ، از بین رود. مشاوره مهارتهای زندگی به ما کمک میکند که سطح کیفیت زندگی خود را افزایش و در مواجه با مشکلات خود را گم نکنیم و بهترین عکس العمل را انجام دهیم ، البته که برخی از اتفاقهایی که در زندگی ما می افتد از دست ما خارج است ولی رفتاری که ما نسبت به آنها انجام میدهیم کاملا در اختیار ماست . مثل بازی تخت نرد که میگوییم : مهم نیست چند میاری ، مهم این است که چطور بازی کنی. پس با استفاده از مشاوره مهارتهای زندگی هم به خود میتوانیم کمک کنیم هم به خانواده خود و هم اگر کسی را دیدیم که در مقابله با مشکلات دچار سردرگمی شده بتوانیم هر چند ناچیز او را کمک کنیم تا بتواند هر چه زودتر به مشاوره روانشناسی رجوع کند.

چه نکاتی در مشاوره مهارتهای زندگی مهم است؟

راهکارهای مشاوره مهارتهای زندگی و مسایل زناشویی بسیار گسترده است. اما نکات مهم آن می تواند کمک حال شما باشد و دید بهتری در زمان صحبتهای شما با مشاوران ما ایجاد کند و تقریبا با الفبای مهارت های زندگی آشنا باشید.

در برنامه مشاوره خانواده و مشاوره آداب همسرداری مرکز هالی زندگی ، راهکارهای آموزشی که همسران بیشترین نیاز را به آن دارند ، ارائه می شود. در زیر به چند عنوان اشاره شده است.

چهار اصول مهم که باید به آن توجه داشت:

۱-ایجاد یک الگوی ارتباطی قوی

۲-تشخیص اختلافات و مشکلات و بررسی آن

۳-در میان گذاشتن صحبت های صمیمانه و هیجانی

۴-لذت بردن از کنار یکدیگر بودن

عواملی که رابطه زناشویی را تخریب می کند

مشاوره سبک زندگی بر این نکته تاکید دارد که برای یک ازدواج سالم نه تنها باید تجربیات و احساسات مثبت رابطه تان را تقویت کنید بلکه باید از رفتارهایی که رابطه شما را دچار مشکل می کند و خود شما یا همسر شما آزرده می شوید، جلوگیری شود.
خطرهای اصلی یک رابطه زناشویی عبارتند از:

الف) فقدان احترام برای همسر

ب) ناتوانی در پرداختن به اختلافات و حل آن ها

پ) شرکت در مسابقه « چی شد اگر … » یا مسابقه « مقایسه کردن»

ت) پاره شدن رشته اعتماد

ث) وجود تعارض یا ناکارآمدی در رابطه جنسی.

طبق نتایج به دست آمده از افرادی که مشاوره مهارتهای زندگی انجام داده اند می توان گفت تقریبا ۵۰ درصد ازدواج ها با مشکلات جنسی روبرو می شوند ، که منجر به ایجاد احساس گناه و سرزنش می شود و الگوی خود تخریبی را تقویت می کند.

احترام بر مبنای بینش دقیق و روشن از همسر قرار دارد و متفاوت از دیدگاه عشق رمانتیک است که همسر را یک فرد کامل و ایده آل می داند و از او یک بت (یک تصویر آرمان گرایانه) می سازد. احترام ، یعنی آگاهی از ویژگی ها و رفتارهای شخصی مشکل ساز نه تظاهر به داشتن خصوصیاتی که وجود خارجی ندارند.

وقتی همسرتان در کار به مشکلی برخورد می کند یا دچار مثلا افسردگی می شود ، قاطع و حمایت گر باشید نه سرزنشگر و تحقیر کننده . این مردم هستند که ما را به خاطر توانایی ها و موفقیت هایمان دوست دارند در حالی که همسرتان شما را با توانایی ها، ضعف ها، موفقیت ها و شکست هایتان دوست دارد و مسلما به شما احترام می گذارد.

در یک رابطه محترمانه و ایمن شما اغلب می توانید بگویید که بابت فلان مسأله متأسف هستید و بدانید اشتباه کردن امری عادی و طبیعی محسوب می شود اما باید درصدد جبران هم باشید. در نهایت تاکید می کنم که در سرتاسر فرایندهای تغییر، همسرتان را حمایت کنید. ایجاد تعادل در قدرت برای احترام شخصی و احترام به همسر و تعهد زناشویی تان امری ضروری است.

تفاوت زیربنایی

مشاوره ازدواج به این نکته اشاره دارد که زوج ها در ارتباط با تفاوت های اصلی ، تعارض و استرس زیادی را تحمل می کنند. تفاوت های جزئی می توانند سودمند واقع شوند ، اما تفاوت های اصلی و زیربنایی می توانند مشکل ساز باشند.
یادآوری کنیم که زمان توجه و رسیدگی به یک اختلاف باید در همان مرحله بحران و قبل از بروز رنجش و تنفر باشد.

کلید حل تفاوت های اصلی، می تواند درک کردن و قبول داشتن این مسأله باشد که در این تفاوت ها بحث درست و غلط بودن آن ها نیاز نیست بلکه مسأله ، روش رفتار و اولویت های زن و شوهر است.

تفاوت های فردی و مشاوره مهارتهای زندگی

مشاوره سبک زندگی هر رابطه زناشویی را در قالب یک سبک یا شیوه خاص هر زن و شوهر می داند. اگر سبک زندگی ، سبک استقلال داشتن باشد ، دو فرد به خوبی به هم متعهد هستند ، تفاوت های فردی محترم شمرده می شود و در مورد تفاوت های مشکل زا، بحث و مذاکره صورت می گیرد. حتی در این سبک از رابطه همسران در تربیت کودک خود موفق تر هستند.

برخی زوجین نسبت به تفاوت های یکدیگر آگاهی ندارند. پذیرش و شکیبایی کمی دارند و این خواسته، زیاد مطرح می شود: که چرا فلان کار را به شیوه من انجام نمی دهی؟ ممکن است زوج ها، تفاوت های فردی را کم ارزش و کم اهمیت بدانند. تفاوت های آزاردهنده، منبع و منشأ شکایت کردن به دیگران هستند و این نارضایتی مستقیما به همسر ابراز نمی شود. مشاوره تلفنی خیانت این نارضایتی را عامل مهمی در خیانت همسر می داند.

توافق ها در مقابل گذشت کردن

ازدواج سنتی، سازش و گذشت کردن را پیشنهاد می دهد اما گذشت کردن از خطا برای برآوردن نیازهای من، تو و ما همیشه امکان پذیر نیست و توافق، احتمالا بهتر از گذشت کردن است. به این علت که در سازش نیاز هیچ کس برآورده نمی شود.

توافق ها در مقایسه با سازش و گذشت کردن، به تفکر و بحث بیشتری نیاز دارند و از سازش، پیچیده تر هستند. به عبارت دیگر توافق ها به زمان و انرژی نیاز دارند. اختصاص دادن زمان و انرژی برای رسیدن به توافق رضایت بخش، سرمایه گذاری هیجانی با ارزشی است.

“هر فرد می تواند بر نقاط قوت و توانایی های خود تأکید و نقش های متناسب را ایفا کند”

هر فرد، توانایی ها و ضعف هایی دارد. یادگیری ایفای نقش های متناسب و تأکید بر نقاط قوت، تکلیف اولیه ازدواج است.

مشاوره سبک زندگی این موضوع را قبول دارد که نیازی نیست که یک همسر در تمامی جنبه ها خوب باشد. نقاط قوت او را بپذیرید و آن ها را تقویت کنید. از ضعف ها و آسیب پذیری ها، آگاه باشید و این ضعف ها را به عنوان بخشی از او بپذیرید. در یک ازدواج سالم، همسر مورد حمایت قرار می گیرد تا ضعف هایش را آشکار کند و آن چه را که قابل تغییر است، تغییر دهد. یادتان باشد که شما به عنوان یک زوج از زندگی با کیفیت تری برخوردار هستید تا به عنوان یک فرد پس با هم به تقویت عزت نفس و ازدواج خود بپردازید.

به تفاوت ها توجه کنید: شما عینا شبیه یکدیگر نیستید

یک تکلیف مهم و ضروری برای زوجین، رسیدن به تعادل بین فردیت و زوجیت (من بودن و ما بودن) می باشد. یک الگوی تعادل وجود ندارد و این مسأله بستگی به احساسات، نیازها و ترجیحات هر فرد و هر زوج دارد. این تعادل یک امر قطعی و مشخص نیست و متأثر از تغییرات و عوامل موقعیتی موجود در زندگی زناشویی است.

همسری که مانند یک جزیره و صخره است، می بایست با تقسیم این آسیب پذیری (تنهایی) خود با طرف رابطه، بیشتر با همسر پیش برود و همسری که وابسته است یا در هنگام تنهایی احساس خلاء می کند، باید یاد بگیرد که به استقلال و ارزش شخصی بها دهد. قرار گرفتن در دوانتهای پیوستار (وابستگی- خودمختاری) تلفیق فردیت و زوج بودن را با مشکل روبه رو میکند.

تفاوت زیربنایی

زوجها در ارتباط با تفاوتهای اصلی، اختلاف و استرس زیادی را تحمل می کنند. تفاوتهای جزئی می توانند سودمند واقع شوند اما تفاوت های اصلی و زیربنایی می توانند مشکل ساز باشند.

ممکن است زن و شوهر ندانند چه موقع مشکل خود را به همسرشان بگویند. شک دارند که زمان مناسب آن چه موقع است. مشاوره خانواده بهترین زمان توجه و رسیدگی به یک اختلاف را همان مرحله بحران روحی و بهتر قبل از بروز رنجش و تنفر می داند.

کلید حل تفاوت های اصلی، می تواند درک کردن و پذیرش این مسأله باشد که در این تفاوت ها بحث درست و غلط بودن رفتار زن و شوهر آن ها مطرح نیست بلکه مسأله، سبک ها و ترجیحات متفاوت زوجین است

رابطه جنسی: یک ازدواج صمیمانه، هیجان انگیز و لذت بخش

شباهت های میان مرد و زن از تفاوت های آن ها بیشتر است. اختلاف میان زن و مرد، فقط براساس تفاوت های زیستی نیست بلکه سوءتفاهم ، غلط برداشت کردن و باور غلط مردم و رسانه های تلویزیونی در این اختلاف بسیار تأثیر دارند. پس تعارضات، صرفا ناشی از تفاوت های روان شناختی و یا زیستی زن و مرد نیست.

مشکلات در روابط جنسی یکی از دلایل اصلی و پنهان ایجاد تعارضات، جدایی و طلاق می باشد. شما نیاز دارید تا به گسترش و حفظ یک رابطه صمیمانه هیجانی بپردازید. این کار موجب پرورش رابطه زناشویی و در نهایت رضایت جنسی می شود و به پیوند شما انرژی می دهد. مشاوره سبک زندگی محور زندگی سالم و با نشاط را بر احترام، اعتماد دوستانه و صمیمیت هیجانی و جنسی زن و شوهر می داند. بنابراین صمیمیت را پرورش دهید و برای آن ارزش قایل باشید.

عشق رمانتیک و رابطه جنسی هیجان انگیز

عشق و رابطه جنسی دو جنبه مهم مشاوره مهارتهای زندگی هستند. داشتن یک زندگی مفیدو موثر ، بستگی به توانایی زوج ها در داشتن صمیمیت هیجانی و صمیمیت جنسی است.

ترکیب این دو بعد نیاز به ارتباط خوب و تلاش دارد. این یک باور غیر منطقی و تخریب کننده است که «اگر شما همسر خود را دوست داشته باشید، همه چیز حل می شود.» صمیمیت هیجانی، به خصوص برای زنان با رضایت در ارتباط است. زنان باید برای روابط جنسی ارزش قائل شوند و مردان نیاز دارند تا ارزش قائل شدن برای صمیمیت را یاد بگیرند.

شما باید ازدواج را به عنوان پیوندی در نظر بگیرید که برای همه لحظات خوب و بد آن ارزش قائل هستید. این کار به معنای آن است که در صورت بروز تعارض، شما به برقراری ارتباط و حل مسأله می پردازید که لازمه ی آن وجود اعتماد به یکدیگر و ایجاد تعهد می باشد.

توصیه مشاوران ما استفاده از مشاوره مهارتهای زندگی است.

به نظر شما داشتن یک زندگی خوب علاوه بر مهارت هایی که در بالا گفته شد، به چه مهارت های دیگری نیاز دارد؟ نظر خود را راجع به مشاوره مهارتهای زندگی بنویسید.

برای داشتن یک زندگی خوب و پویا، فراگرفتن مشاوره مهارتهای زندگی ضروری است. مشاوره مهارتهای زندگی می تواند شما را در این امر یاری کند جهت کسب مشاوره مهارتهای زندگی (تلفنی و یا حضوری) می توانید با شماره تلفن های ۹۰۹۹۰۷۲۸۵۰ – ۹۰۹۹۰۷۳۹۵۰ تماس بگیرید.

مشاوره

 

امتیاز دهید
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها