خانواده

مشاوره پیش از ازدواج

مشاوره پیش از ازدواج

ازدواج همیشه برای همه ما یک مرحله سخت و مهم در زندگی بوده و مشاوره پیش از ازدواج همیشه مثل یک چراغ توانسته راه را از بیراهه نشون بدهد.

اگر بگوییم که همه مردم دنیا مخصوصا مردم کشور ما موفق شدن در ازدواج و استفاده از نکات مشاوره ازدواج برای آنها خیلی مهم است ، خیلی بیراه هم نگفتیم . بنابراین برای انتخاب درست بهتر است که قبل از اینکه تصمیم جدی بگیریم نظر آدمهای صاحب نظر و با تجربه در زمینه مشاوره ازدواج رو بدانیم .

خیلی وقت ها شده که برای انتخاب یک وسیله با آدمهایی که می دانیم تو موضوع ازدواج سر رشته دارند ، مشورت کردیم . اگر می خواستیم یک اتومبیل بخریم هیچ وقت با یک دکتر مشورت نمی کردیم یا اگر علایم سرما خوردگی رو در خودمون دیدیم از یک مکانیک مشورت نمی گیریم .

حالا نگاه کنیم به موضوع مشاوره ازدواج و مسئله ای‏‏ به این مهمی که بعد از انتخاب برای هر تغییری باید تاوان سنگینی بدیم ، پس چه بهتر برای اطمینان خاطر خودمون هم که شده از مشاوره پیش از ازدواج ، چه به صورت مشاوره تلفنی و چه به صورت مشاوره حضوری استفاده کنیم .

خیلی خوبه که در انتخاب های خودمون و همیشه زیر نظر یک مشاور که در طولانی مدت باهاش در ارتباط هستیم ، پیش بریم . شاید کسی بپرسه  که چرا باید این کار رو کرد؟ دلیلشم اینکه تو زندگی امروز اینقدر مشکلات غیر منتظره و ناخوشایند وجود داره و اتفاق می افته که اگر بخواهیم خودمون هم یک جاهای انتخاب اشتباه کنیم ، واقعا دیگه  اصطلاحا “کلامون پس معرکه است”. پس چه بهتر است که برای تصمیم گیری در مورد مهمترین انتخاب زندگیمون علاوه بر کسایی که تو زندگیمون نقش مستقیم و مهم دارند ، یک جایی هم برای مشاوره خانواده که قراره تو بدترین و بهترین شرایط کنارمون باشه ، بذاریم.

“خشت اول چون نهد معمار کج      تا ثریا می رود دیوار کج”

زمان مشاوره پیش از ازدواج

مشاوره پیش از ازدواج تو بیشتر زمانها قابل استفاده است ولی تو ۳ موقعیت بیشتر استفاده میشه:

۱. مشاوره پیش از ازدواج کسایی که تازه با هم آشنا شدند

۲. مشاوره پیش از ازدواج کسایی که تو اواسط رابطه شون هستند (حدود ۶ ماه)

۳. مشاوره پیش از ازدواج کسایی که مدت زمان زیادی با هم بودن و فقط برای خیال راحتی مراجعه می کنند

حالا ببینید تو کدوم گروه قرار می گیریند.

مراجع ها هم به ۲ دسته تقسیم میشند :

۱- به تنهایی پیش مشاور میرند.

۲- دو نفر به اتفاق هم دیگه میرند.

یک دسته بندی جالب دیگه هم داریم :

۱- کسانی که با میل باطنی پیش مشاور میرند

۲- کسانی که علیرغم میل باطنی مشاوره پیش از ازدواج رو انتخاب میکنند.

خدا رو شکر در زمان  الان  مردم ارزش و نقش روانشناس و مشاور به خصوص مشاوره پیش از ازدواج را بیشتر از گذشته درک کردند و برای خودشون لازم می دونند ،  این خیلی خوشحال کننده است و اینکه واسه اطمینان از انتخابشون از مشاور و حتی مشاوره پس از ازدواج کمک میگیرند این نشون دهنده این است که کم کم داره تو فرهنگ ما هم نهادینه می شود . و این یک قدم مهم برای رسیدن به جامعه پویا و سالم است .

پس همانطور که دوست داریم از خدمات جدید هر صنفی استفاده کنیم اون هم حتی برای یکبار، پیشنهاد میکنم از مشاوره پیش ازدواج اگر تو مرحله انتخاب هستین ، استفاده کنید و با اطمینان خاطر به شما می گم که اگه مشاور مجربی رو برای خودتون انتخاب کرده باشیند، دوست دارید که همیشه و در همه مسائل کنار شما باشد.

فایده مشاوره پیش از ازدواج

حالا شاید کسی با خودش بگوید این مدل مشاوره اونم با موضوع مشاوره تلفنی ازدواج به چه دردی میخوره؟؟ این باور هست که می گویند اگر دو نفر همدیگر رو بخواند و خانواده ها هم موافقند ، همه چیز تموم هست .

درسته که اینا شرطهای مهمی است ، ولی کافی نیست . مثلا یکسری باورهای نادرست در طول زندگی همراه ما بوده و هست که باید قبل از ازدواج تکلیف اونها را معلوم کنیم . مثلا ” با چادر برو با کفن بیا ، خوشگل ها مال مردم اند ، ازدواج آدم بیمار و شفا میده و …..” تمام این جمله ها ممکن است در نوع خودش درست باشه ولی اینکه دید ما نسبت به این موضوع از چه زاویه ای هست خیلی مهمه و اکثر اختلافات هم از این سبک وتفاهم ها شروع میشود .

مشاوره روانشناسی به ما کمک میکنه در جایی که دید ما نسبت به موضوعی با حقیقت اون موضوع فرق زیادی داره ، رو پیدا کنیم و از اشتباه برداشت کردن آن موضوع و تحلیل اشتباه معنی آن جلوگیری میکنه یا  آن را  به حداقل می رسونه.

شاید شما هم شنیده باشید که بعضی ها معتقدند که نیازی به مشاوره ندارند و می گویند که ما خود درمانی میکنیم  و یا اصلا اعتقادی ندارند که مشکلی دارند یا اینکه با خواندن چهارتا کتاب انگیزشی و موفقیت در مورد هر بحثی در حوزه روانشناسی و یا حتی مشاوره پس از ازدواج صاحب نظر می شوند ، چون انسان صرفا در یک کار متخصص میشه و تازه اگر بتونه اون کارو به بهترین نحو انجام بده می توان گفت که زحمت زیادی برای اون تخصص کشیده است.

حالا فکر کنید در حیطه مشاوره روانشناسی که با تمام حساسیتهایی که در اون  وجود داره  ، مورد کم لطفی قرار می گیره و هر کسی بدون نگرانی ، به خودش اجازه ارائه راهکار به  هرکسی که مشکلی براش به وجود اومده رو می دهد . در صورتی که تو زمینه مشاوره خانواده یک حرف یا کلمه اشتباه به راحتی زندگی  آن فرد رو از هم می پاشوند .

پس خیلی باید حواسمون جمع باشه که چه کسی را واسه مشورت گرفتن انتخاب میکنیم ، اگر اینها همون آدمی هستند که شما واسه زندگی انتخاب کردید ، باید به شما  بگم که به هیچ عنوان از مراجعه به مشاور کوتاه نیایید ، چون یک زمانی هست که کسی می دونه مشکل داره ولی با اکراه  و بی میلی مراجعه میکند.

حل کردن این مورد خیلی راحتتر از کسی است که فکر میکنه هیچ مشکلی نداره و عیب و نقص فقط برای بقیه است. در این صورت نه تنها باید مشاوره فردی رو تجربه کنید بلکه در کنار مشاوره فردی از مشاوره خانواده هم استفاده کنید که خیالتون از هر لحاظی راحت باشد .

سعی کنید کسی رو برای مشاوره گرفتن انتخاب کنید که اولا بتوانید با اون بدون پنهان کاری ارتباط بر قرار کنید و هم از کافی بودن اطلاعاتش در زمینه ای که میخواهید از اون کمک بگیرید.

مشاوره پیش از ازدواج اولین قدم برای شروع قسمت جدید و مهم زندگی است و به هیچ عنوان لغزش و سهل انگاری در اون جایز نیست چوان قطعا عوارض جبران ناپذیری رو به جا میگذارد. همانطور که متاسفانه امروز میبینیم که بیشتر ازدواجهایی که منجر به جدایی شده است ، انرژی و حس فوق العاده خوبی در اول آن بوده است . پس دلیل جدایی کجاست؟

درسته که استفاده و کمک از مشاور تضمینی برای زندگی ایده آل نیست ولی عدم استفاده از مشاوره پیش از ازدواج قطعا یکی از دلایل جدایی خواهد بود . این هم یادمون باشد که مشاور فقط راه را به ما نشون میده و چه درست و چه غلط ، انتخاب با خودمون هست .

نکته مهم در مشاوره پیش از ازدواج این است که بین شخصیت فردی که میخواهیم باهاش زندگی کنیم و رفتار اون فرد ،  فرق قائل باشیم . شخصیت آدمها معمولا ثابت است ولی آنچه که در شرایط مختلف فرق میکنه رفتار آدمهاست . این نکته در مشاوره ازدواج هم بسیار صحبت می شود. پس برای انتخاب درست تر لازمه که همه ابعاد فردی رو که انتخاب کرده ایم و بررسی کنیم و نگذاریم که هیچ نکته ای از زیر دستمون در بره، و بعد از تمام این مراحل اگه خروجی کار و اون فرد به ایده ال ما نزدیک بود میشه گفت که انتخاب ما درست بوده است.

خواسته ی تمام روجهایی که برای مشاوره پیش از ازدواج مراجع میکنند این است که عشق در رابطه شون جاری باشه و حتی بعضی هم ادعا می کنند که عشق بین آنها وجود داره و  الان اینکه عشق از نظر هر کسی یک تعریفی دارد و وقتی میتونیم رابطه را عشق خطاب کنیم که یک تعریف واحد از آن داشته باشیم . عشق یعنی صمیمیت ، شور انگیزی ، تعهد . هر وقت این سه مولفه در کنار هم قرار بگیرند در یک رابطه میتوانیم به اون رابطه ،  یک رابطه عاشقانه بگوییم.

تجربه مشاوره زناشویی برای زن و شوهرهایی مراجعه می کنند این است که اگر تو رابطه ای شور انگیزی زیاد باشه و دو مورد دیگه کم باشد ، با خطرناکترین نوع عشق سرو کار داریم چون طرفین در این رابطه صرفا تحت تاثیر عامل های جسمی و جنسی هم قرار می گیرند و انتخاب کردن و تعهد و صمیمیتی بین آنها وجود ندارد. حالا این که اگر تعهد وجود نداشته باشه به هیچ عنوان نباید نزدیک این سبک از رابطه شد چون آسیب های زیادی و به هر دو طرف میزند و مثل یک باتلاق همه چیز رو می خورد.

سنجیدن طرف مقابل

در کنار اینکه از انواع مشاوره زناشویی میتونیم استفاده کنیم بعضی از نکات هم هست که خودمون میتوانیم آنها رو بسنجیم

همیشه قبل از شروع هر رابطه ای هر یک از طرف های رابطه ، مخصوصا دختر و پسر صحبت هایی را ارائه می دهد که نشان دهنده ی خواسته های او از یک رابطه است ،
نه فقط در دوران پیش از ازدواج حتی در دوران پس از ازدواج بهتر است:

۱- انتظارات خود را شفاف و روشن بیان کنید.

۲- نحوه ی انتقاد از هم را یاد بگیرید.

۳- نحوه ی درخواست کردن را بدانید.

۴- به زبان بدن هم آگاه باشید و …

بلوغ شخصیتی هر دو طرف باید در سطح نرمال یا بالاتر باشد ، اگر پایین تر باشد در اصطلاح آن را ناپختگی روانی می گویند.

موارد زیر مهم هستند:

۱) سن شناسنامه ای:یعنی فرد نسبت به سنش پیشرفت منطقی داشته باشد.

۲) توانایی کنترل خشم: قطعا افرادی که توانایی کنترل هیجان خود را ندارند دچار ناپختگی روانی هستند.

۳) سازگاری فرد با محیط کار و خانواده: زوجین نباید در محیطهای اجتماعی با افراد زیادی دچار مشکل باشند یا منزوی باشند و عمر رابطه دوستانشان کوتاه باشند.

۴) توانایی حل مسئله: نحوه ی حل مشکلات در گذشته مهم است. مشاوره ازدواج بهترین راه حل برای حل اختلاف های زناشویی را ازائه می دهد.

۵) پوشش ظاهری و سن: باید این دو مورد با هم بخوانند.

۶) تحمل دشواریها: آستانه تحمل درد بالاتر ، نشان دهنده تثبیت شخصیت و نحوه مقابله درست است.

۷) توانایی برطرف کردن نیازهای هر فرد به تنهایی: نه تنها قادر به حل نیازهای خودش باشد ، بلکه راه درست هم برای رسیدن به آرزوهایش بیابد.

۸) رؤیا پرداز  و خیال باف نباشد: معمولا افرادی که به دنبال اهدافی بسیار بسیار فراتر از توانایی خود هستند دچار مشکل می شوند.

“آدم ها مخصوصا مردها می توانند دو دسته باشند ، یا منطقی هستند یا غیر منطقی. آدم منطقی خودش رو مثل دنیا می کند و آدم غیر منطقی میخواهد دنیا رو مثل خودش کند. پیشرفت در زندگی مردهای دسته اول بیشتر است.”

آیا مواردی که در بالا یادآوری شد ، به نظر شما در انتخاب همسر مهم هستند؟ این عوامل برای دختر و پسر چه فرقی دارد؟

 مشاوره پیش از ازدواج

امتیاز دهید
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها