راهنما

مورخ ایرانی دربار غزنویان در جدول

مورخ ایرانی دربار غزنویان در جدول چیست.برای دانستن این موضوع با خوزستان خبر باشید در بخش راهنمایی کاربران .سایت  خوزستان خبر برای سؤال  مورخ ایرانی دربار غزنویان در جدول  پاسخ ارائه شده را پیشنهاد می دهد. در حل جداول، برای پرسش مورخ ایرانی دربار غزنویان در جدول  می توانید از پاسخ زیر استفاده کنید.

دکتر محمودرضا سلیمانی روز پنجشنبه به مناسبت “روز بزرگداشت ابوالفضل بیهقی” مورخ قرن پنجم هجری در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: بیهقی مورخ شهیر ایرانی است که می‌توان وی را “پدر تاریخ و مورخان ایران زمین” نامید.

وی ادامه داد: ابوالفضل بیهقی اندیشمند و تاریخنگار بزرگی بود که تاریخ دوره غزنوی را با نثر فاخر نگاشت. این اثر از منحصر به فردترین متون تاریخنگاری در ایران است.

استاد تاریخ دانشگاه حکیم سبزواری گفت: ابوالفضل بیهقی در دربار غزنویان کار دیوانی می‌کر و دیوانسالاری آن حکومت به وی سپرده شده بود.

وی افزود: بیهقی پس از پایان دوران خدمتش در درباز غزنوی گزارشها، دیده‌ها و شنیده‌های خود را در قالب کتابی با عنوان “تاریخ مسعودی” یا بیهقی تدوین کرد که منبع ارزشمندی برای بررسی علمی و دقیق بخشی از تاریخ ایران زمین است.

دکتر سلیمانی ادامه داد: گفتار، لحن و تصویرسازی ابوالفضل بیهقی ویژه است تا بدین اندازه که متن را به متون متعدد تبدیل کرده است و پژوهشگران متن بیهقی را از دیدگاه‌های مختلف مورد تحقیق و پژوهش قرار داده‌اند.

وی گفت: برخی پژوهشگران متن بیهقی را نثر فاخر فارسی می نامند و برخی آن را از دیدگاه نمایش‌ها و مجلس آرایی‌های بزرگ می‌نگرند که می توان  پلاتو و سکانس‌های سینمایی بر اساس آن  ساخت و تصویرسازی وخیال پردازی‌ها آن نیز ویژه است.

لغو همایش بیهقی

رییس کمیسیون فرهنگی و گردشگری شورای اسلامی سبزوار به خبرنگار ایرنا گفت: به علت شرایط بحرانی این شهرستان از نظر ویروس کرونا، دهمین همایش بزرگداشت ابوالفضل بیهقی در این شهرستان لغو شد.

مهدی مقصودی افزود: با هداف پاسداشت ابوالفضل بیهقی کلیپ و ویدئوهایی با موضوع بزرگداشت این مورخ نامدار تهیه و از طریق شبکه های مجازی منتشر شده است.

بیهقی از مورخان دوره غزنوی است که در سال ۳۸۵ قمری در قریه حارث آباد بیهق (سبزوار) متولد شد. وی بعد از کسب فضایل به دیوان رسایل محمودی راه یافت و در خدمت خواجه بونصر مشکان به کار پرداخت و در خدمت سلاطین غزنوی به سر برد.

او در زمان عزالدوله عبدالرشید در سال ۴۴۰ قمری نیز چندی صاحب دیوان بود اما به تهمت حاسدان گرفتار، معزول و محبوس شد. بیهقی بعد از رهایی از زندان، باقی عمر را در انزوا به سر برد تا آنکه سال ۴۷۰ هجری قمری درگذشت.

یکم آبان ماه در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران “روز بزرگداشت ابوالفضل بیهقی” نامگذاری شده است . ظرف ۹ سال اخیر همایش بزرگداشت بیهقی همه ساله در سبزوار برگزار می‌شد اما امسال بخاطر شرایط حاد ناشی شیوع ویروس همه‌گیر کرونا این همایش لغو شد.

سبزوار در فاصله ۲۳۰ کیلومتری غرب مشهد قرار دارد.

 

امتیاز دهید
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها