آموزش حیوانات و جاندارن و طبیعت

تحقیق درباره انواع هزارپاها و غذای آنها

تحقیق درباره انواع هزارپاها و غذای آنها یکی از جستوجو و تقاضا های شما عزیزان دانش آموز است.در بخش آموزش طبیعت خوزستان خبر به شرح این موضوع می پردازیم.در ادامه با ما باشید.

هزارپا حشره ای از شاخه بندپایان و از رده هزارپایان است هزارپاها از جهت نوع غذایشان به دو نوع گیاه خوار و گوشتخوار تقسیم می شوند نوع گوشتخوار هزار پا بسیار کمیاب است اما هزارپاهای گیاهخوار را می توان در مجاورت ریشه های گیاهان مرده و زنده یافت

هزارپایان تقریباً در اکثر نواحی اعم از خانه ها، باغ ها، پارک ها حتی در برج های مسکونی یافت می شوند. این بندپایان به واسطه وجود پاهای متعدد و بدنی کشیده مورد توجه اغلب افراد قرار می گیرد و بسیاری نیز از این بندپا تنفر و یا وحشت دارند چرا که برخی از گونه ها طویل و درشت جثه هستند و ظاهری ترسناک دارند. حتی انواع کوچک آنها نیز همین ویژگی را در نظر انسان دارند.

اکثر افراد در هنگام شب و یا پس از بارش باران متوجه حضور هزارپا در محل زندگی خود می شوند که حالت ترس و نگرانی در آنها به دلیل وجود هزارپا پدیدمی آید. حال چگونه و از کجا این هزارپا وارد خانه شده و یا در طبقه دهم یک آپارتمان آمده است، سؤالی است که ذهن انسان را مشغول می کند.

با وجود تنوع گونه های رده هزارپایان در ایران، کمترین منبع فارسی را می توان یافت که درباره این جانور سخن به میان آورده باشد و اگر هم باشد جز چند سطر و یاچند پاراگراف بیشتر نیست. بسیاری از افراد تمایل دارند که درباره زندگی وخصوصیات هزارپا شناختی پیدا کنند ولی منبعی که بتوانند بوسیله آن پاسخ پرسش های خود را بدست آورند به طور کامل پیدا نمی کنند و ا گر پیدا شودبسیار تخصصی است.

هزارپا جانورانی شب فعال هستند و بطور مخفیانه زندگیمی کنند و به همین جهت اسرار زندگی آنها هنوز بطور کامل ناشناخته است وبسیاری از گونه ها نیز هنوز کشف نشده اند و از همه مهمتر نگهداری و تکثیرآنها در شرایط آزمایشگاهی غیرممکن است تا بتوان بررسی و مطالعه شوند.

هزارپایان در طبقه بندی جانوران متعلق به شاخه بندپایان و در ردهٔهزارپایان ( Myriapoda) هستند. تاکنون حدود ۱۵ هزارگونه از این بندپایان شناسایی شده که این رقم شاید کمتر از نیمی از کل گونه هایی باشد که هنوزکشف نشده اند.

به این دلیل که هرگروه از هزارپایان در طبقه بندی آنها دارای ویژگی ها و زندگی متفاوت هستند، به تفکیک شرح داده می شوند.

● رده هزارپایان، بندپایانی شگفت انگیز و متفاوت

نامعلمی این رده از بندپایان Myriapoda است (به یونانی Myriad به معنی دههزار و podo به معنی پا) که بدن آنها به طور مشخص از ۲ ناحیه جداگانه سر وتنه تشکیل می شود. تنه کم یا بیش کشیده و شامل چندین بند که هر بند مجهزبه یک یا دو جفت پا است.

وجود این بدن کشیده و پاهای متعدد از ویژگی هایمشخص است که از دیگر بندپایان متمایز می شوند. برخلاف نام آنها که به هزارپا یا ده هزار پا مشهورند، تعداد پاهای آنها از ۱۰ تا ۷۵۰ عدد است.این بندپایان یک جفت شاخک یا آنتن و چشمانی ساده۱ دارند، تمام آنها بر رویزمین و خشکی زیست می کنند.

مشخصه عمده هزارپایان در این است که دارای زندگی پنهان هستند که روزها درون خاک، زیر برگ های افتاده، لابلای درز وشکاف دیوارها، زیر سنگ ها و غیره مخفی می شوند و تنها هنگام شب یا پس ازباران های شدید به مدت کوتاهی به صورت مخفیانه ظاهر می گردند. این ها ازمکان های خشک و در معرض تابش مستقیم نور خورشید یا روشنایی اجتنابمی کنند.

هزارپایان در جنگل های مرطوب بسیار فراوان و متنوع هستند.گونه هایی نیز در علفزارها، نواحی مسکونی، باغ ها، خانه های متروکه ونواحی بیابانی خشک زندگی می کنند.

اکثریت آنها گیاهخوارند ولی بعضی ازآنها همچون گونه های صدپایان شکارچی هستند و از دیگر جانوران تغذیهمی کنند. طول بدن هزارپایان از ۵/۰ میلیمتر تا ۵۰ سانتیمتر است.

گروه های مختلف هزارپایان از نظر ساختار اجزاء داخلی (فیزیولوژی) باهم بسیار تفاوت دارند. از نظر طبقه بندی رده هزارپایان به ۴زیررده تقسیم می گردندکه هرکدام از آنها به راسته های مختلف دیگر مجزا می شوند که در ادامه به منظوردرک بهتر و شناخت بیشتر انواع گوناگون هزارپا به شرح دو زیرده مهم از آنهامی پردازیم:

هزارپا نوعی از بند پایان است که دارای دو جفت پا در هر بخش از بدن ( به جز ناحیه سر ) می باشد . بیشتر هزار پاها دارای بدن استوانه ای شکل هستند ولی انواع کمی از آنها شکل های گوناگون دیگری دارند .هزار پاها می توانند بدور خود بپیچند و بدن خود را مانند توپ گرد کنند . هزار پاها آهسته حرکت می کنند و بیشتر به خوردن برگ ها علاقه دارند .

در اکثر موارد آنها نوعی آفت برای گلخانه ها محسوب می شوند و می توانند خسارت زیادی به بار بیاورند . هزار پاها موجودات شکارچی نیستند و با توجه به رفتار آرام و رژیم غذایی ساده برای نگهداری در خانه به عنوان حیوان خانگی ایده آل می باشند .

غذای هزارپاها چیست؟

هزار پاها موجودات شکارچی نیستند و با توجه به رفتار آرام و رژیم غذایی ساده برای نگهداری در خانه به عنوان حیوان خانگی ایده آل می باشند. شمار هزارپایان نسبت به دیگر حشره ها کمتر است و آنان را می توان به دو گونه ی کلی گوشتخوار و گیاهخوار تقسیم نمود.

هزار پای گوشتخوار بسیار کمیاب و دارای پاهای کمتری نسبت به گونه ی گیاهخوار است ؛ همچنین زهرآگین است ولی زهر آن برای آدمی خطرناک نیست.

هزارپا گوشت خوار داریم و گیاه خوار. نوع مضر آن که آفت به حساب می آید و در مزارع است. نوع گیاه خوار با تغذیه از ریشه بافت های مرده گیاهی و ریشه گیاه میتواند باعث صدمه زدن به گیاه شود .در بعضی از مواقع نیز داخل ساقه ی گیاه را سوراخ می کند و از ساقه گیاه تغذیه می کند که در این حالت نمی شود برای گیاه کاری انجام داد.

برای مبارزه با هزارپاها ، باید از سمپاشی روی خاک در فواصل مختلف استفاده کرد، معمولا با شروع فصل گرم باید سم پاشی صورت بگیرد

نوع گوشت خوار ، یک شکارچی بوده و به هر موجود زنده ی کوچکی حمله می کند گاهی ممکن است به انسان حمله کند و با نیش زدن از خون انسان تغذیه کند، البته این حالت خیلی کم پیش می آید و سم آن برای انسان خطرناک نیست.

البته انواع خطرناک این هزار پا در افریقا و امریکا وجود دارند، اما گونه های ایرانی که به رنگ زرد هستند، کشنده نیستند و فقط جای نیش آنها متورم میشود و درد نیش آنها و همچنین ماندگاری جای نیش و تورم، از نیش زنبور کمتر است و به شکل کاملا متورم و قرمز رنگ با جای ۲ تا نیش در مرکز برآمدگی مشخص است. برای مبارزه با هزارپاها ، باید از سمپاشی روی خاک در فواصل مختلف استفاده کرد، معمولا با شروع فصل گرم باید سم پاشی صورت بگیرد و نوبت بعد اواخر بهار و یک ماه بعد نیز دوباره باید سم پاشی انجام بشود .

تعبیر خواب هزارپا

هزارپا در خواب نماد سماجت و جان سختی است. مشکل و موضوعی در محل کار یا زندگی خصوصی که شما را سخت درگیر کرده است. وظایف فراوان، مسئولیت های سنگین که باعث گرفتاری شما شده است بیشتر خود را به صورت هزارپا در رؤیا نشان خواهند داد.

تعبیر دیگری برای دیدن هزارپا در خواب

دیدن هزارپا در خواب اشاره به باورها و موقعیت هایی دارد که شما احساس ناخوشایندی نسبت به آن ها دارید. شما همواره در تلاش هستید که از انجام این اعمال دوری کنید. دیدن این گونه خواب ها بیشتر می تواند بازتاب و انعکاسی از دشمن هایی باشد که در زندگی واقعی باعث آزار و اذیت شما می گردند.

احساس اذیت شدن توسط دیگران یا توسط چیزی خود را به صورت هزارپا در رؤیا نشان می دهد.

تحقیق درباره انواع هزارپاها و غذای آنها

هزارپایان تقریباً در اکثر نواحی اعم از خانه‌ها، باغ‌ها، پارک‌ها حتی در برج‌های مسکونی یافت می‌شوند. این بندپایان به واسطه وجود پاهای متعدد و بدنی کشیده مورد توجه اغلب افراد قرار می‌گیرد و بسیاری نیز از این بندپا تنفر و یا وحشت دارند چرا که برخی از گونه‌ها طویل و درشت‌جثه هستند و ظاهری ترسناک دارند.

هزارپایان تقریباً در اکثر نواحی اعم از خانه‌ها، باغ‌ها، پارک‌ها حتی در برج‌های مسکونی یافت می‌شوند. این بندپایان به واسطه وجود پاهای متعدد و بدنی کشیده مورد توجه اغلب افراد قرار می‌گیرد و بسیاری نیز از این بندپا تنفر و یا وحشت دارند چرا که برخی از گونه‌ها طویل و درشت‌جثه هستند و ظاهری ترسناک دارند. حتی انواع کوچک آنها نیز همین ویژگی را در نظر انسان دارند. اکثر افراد در هنگام شب و یا پس از بارش باران متوجه حضور هزارپا در محل زندگی خود می‌شوند که حالت ترس و نگرانی در آنها به دلیل وجود هزارپا پدید می‌آید. حال چگونه و از کجا این هزارپا وارد خانه شده و یا در طبقه دهم یک آپارتمان آمده است، سؤالی است که ذهن انسان را مشغول می‌کند.

هزارپا جانورانی شب فعال هستند و بطور مخفیانه زندگی می‌کنند و به همین جهت اسرار زندگی آنها هنوز بطور کامل ناشناخته است و بسیاری از گونه‌ها نیز هنوز کشف نشده‌اند و از همه مهمتر نگهداری و تکثیر آنها در شرایط آزمایشگاهی غیرممکن است تا بتوان بررسی و مطالعه شوند.

هزارپایان در طبقه‌بندی جانوران متعلق به شاخه‌ بندپایان و در ردة هزارپایان (‌Myriapoda) هستند. تاکنون حدود ۱۵ هزارگونه از این بندپایان شناسایی شده که این رقم شاید کمتر از نیمی از کل گونه‌هایی باشد که هنوز کشف نشده‌اند.

به این دلیل که هرگروه از هزارپایان در طبقه‌بندی آنها دارای ویژگی‌ها و زندگی متفاوت هستند، به تفکیک شرح داده می‌شوند.

 رده هزارپایان، بندپایانی شگفت‌انگیز و متفاوت

نام علمی این رده از بندپایان Myriapoda است (به یونانی Myriad به معنی ده هزار و podo به معنی پا) که بدن آنها به طور مشخص از ۲ ناحیه جداگانه سر و تنه تشکیل می‌شود. تنه کم یا بیش کشیده و شامل چندین بند که هر بند مجهز به یک یا دو جفت پا است. وجود این بدن کشیده و پاهای متعدد از ویژگی‌های مشخص است که از دیگر بندپایان متمایز می‌شوند. برخلاف نام آنها که به هزارپا یا ده‌هزار پا مشهورند، تعداد پاهای آنها از ۱۰ تا ۷۵۰ عدد است.

این بندپایان یک جفت شاخک یا آنتن و چشمانی ساده۱ دارند، تمام آنها بر روی زمین و خشکی زیست می‌کنند. مشخصه عمده هزارپایان در این است که دارای زندگی پنهان هستند که روزها درون خاک، زیر برگ‌های افتاده، لابلای درز و شکاف دیوارها، زیر سنگ‌ها و غیره مخفی می‌شوند و تنها هنگام شب یا پس از باران‌های شدید به مدت کوتاهی به صورت مخفیانه ظاهر می‌گردند. این‌ها از مکان‌های خشک و در معرض تابش مستقیم نور خورشید یا روشنایی اجتناب می‌کنند. هزارپایان در جنگل‌های مرطوب بسیار فراوان و متنوع هستند. گونه‌هایی نیز در علفزارها، نواحی مسکونی، باغ‌ها، خانه‌های متروکه و نواحی بیابانی خشک زندگی می‌کنند.

اکثریت آنها گیاهخوارند ولی بعضی از آنها همچون گونه‌های صدپایان شکارچی هستند و از دیگر جانوران تغذیه می‌کنند. طول بدن هزارپایان از ۵/۰ میلیمتر تا ۵۰ سانتیمتر است. گروه‌های مختلف هزارپایان از نظر ساختار اجزاء داخلی (فیزیولوژی) باهم بسیار تفاوت دارند. از نظر طبقه‌بندی رده هزارپایان به ۴زیررده تقسیم می‌گردندکه هر کدام از آنها به راسته‌های مختلف دیگر مجزا می‌شوند که در ادامه این مطلب آسمونی به منظور درک بهتر و شناخت بیشتر انواع گوناگون هزارپا به شرح دو زیرده مهم از آنها می‌پردازیم :

دوصدپایان، هزارپایانی بدبو

این زیررده از هزارپایان را به این دلیل دوصدپا گویند که در هر بند از بدنشان ۲ جفت پا دارند. بطورحتم اغلب افراد انواع این گروه از هزارپایان را به دلیل بزرگی جثه بسیار دیده‌اند و با آنها آشنا هستند. دوصدپایان که در زبان علمی Diplopoda نامیده می‌شوند. در اکثر گونه‌های دوصدپایان بدن را زره‌بندهایی پوشانده است که بندهای بدن را جفت‌جفت به هم متصل ساخته‌اند.

تاکنون حدود ۱۰ هزار گونه از صدپایان شناسایی و نامگذاری شده‌اند. دوصدپایان دارای بدنی استوانه‌ای یا پهن و یک جفت شاخک کوتاه بر روی سر هستند. سر دارای دو جفت آرواره‌های دهانی ضعیف است و نیز چشم‌های جانبی دارند.

بدن بسیاری از دوصدپایان از زره‌های محکم محتوی کربنات کلسیم پوشیده شده است که این وسیله هزارپایان را از دشمنان مصون می‌دارد همچنین این زره مانع تبخیر سریع آب بدن می‌گردد. دوصدپایان جانورانی هستند که نسبت به خشکی بسیار حساس هستند و به همین جهت در نواحی مرطوب زندگی می‌کنند. از نور مستقیم خورشید گریزان که به این دلیل باعث شده که دارای زندگی پنهان باشند. این بندپایان در تمام جنگل‌ها و در زیر برگ‌های ریخته شده از درختان دیده می‌شوند.

بسیاری از آنها در محیط‌های کاملاً مرطوب خاک‌های پوسیده در دشت‌ها، باغچه‌ها، گلدان‌ها و منازل مسکونی زیست می‌کنند. به آسانی می‌توان آنها را در زیر سنگ‌ها، کنده درختان و برگ‌های پوسیده یافت. دوصدپایان بطور عمده از مواد گندیده و پوسیده درون خاک و بقایای گیاهان شامل برگ‌های پوسیده، چوب‌های در حال فساد و غیره تغذیه می‌کنند. به وسیلة پاهای نازک و ضعیف خود به آهستگی حرکت می‌کنند هرچند که هر پا به طور جداگانه سریع حرکت می‌کند. نمایش حرکات ردیف پاها به صورت موجی است.

انقباض ماهیچه‌ پا موجی شکل است که از پاهای جلویی به پاهای عقبی امتداد می‌یابد که اگر از پهلو به هزار پای در حال حرکت نگاه کنیم حرکت آنها به صورت خزیدن است که موج چین خمیده‌ای را در سرتاسر پاها بوجود می‌آورد. دوصدپایان به‌وسیله پاهای خود نه تنها می‌توانند بر روی سطح خاک برگ‌های نرم حرکت کنند بلکه در عمق درزها و شکاف‌های لایه‌های سطحی نسبتاً خشک خاک می‌توانند به راحتی جستجو کنند. دوصدپایان به دلیل داشتن بدنی استوانه‌ای همانند کرم‌های خاکی در برش مقطع عرضی مدور هستند.

همچنین در بسیاری از دوصدپایان زره‌پشتی بسیار قوی وجود دارد و بخش زیادی از بدن آنها را دربر می‌گیرد. برخی از این دوصدپایان هنگام خطر درخشندگی ضعیفی تولید می‌کنند طوری که سر و دست و پای آنها در زیر زره محافظ پشتی بدن پدیدار می‌شود. بیشتر دوصدپایان برای دفاع از خود در مقابل دشمنان ماده بسیار بدبویی از خود ترشح می‌کنند که بوی برخی از آنها را حتی می‌توان از چند متری استشمام کرد.

این ماده بدبو تقریباً در اکثر دوصدپایان ترشح می‌شود. گونه‌هایی از آنها نیز وجود دارند که ماده‌ای ترشح می‌کنند که در برخورد با دست انسان آن را به رنگ بنفش – قرمز درمی‌آورد و تا مدتی اثر آن باقی می‌ماند. گونه‌ای از دوصدپایان نیز ماده‌ای در هنگام خطر ترشح می‌کنند که دارای بوی بادام است و این نشان می‌دهد که این ماده از اسید سینیلیک تشکیل شده است. اما یکی از ویژگی‌های این گروه از هزارپایان ترشح مواد سمّی است. مواد سمّی مترشحه از هزارپایان بزرگ مناطق گرمسیر ابتدا پوست را سیاه می‌کند سپس زخم می‌شود.

اگر قطره‌ای از این مایع در چشم ریخته شود حتی ممکن است باعث کوری موقت چشم شود. ماده سمّی ترشح شده از دوصدپایان به قدری سمی است که سرخ‌پوستان ناحیه مرکزی مکزیک از آن برای سمّی کردن نیزه‌های خود استفاده می‌کنند. اغلب ماده سمّی دوصدپایان به صورت قطره‌ای از آنها ترشح می‌شود. اما در گونه‌ای که در جزایر هایتی دیده می‌شود، مایع سمّی را طوری می‌پاشد که بوی منتشر شده از آن تا فاصله ۷۵ سانتیمتر از هر طرف استشمام می‌شود. باید خاطرنشان کرد که این مواد سمّی زمانی توسط دوصدپایان ترشح می‌شود که این جانور بر اثر ترس تحریک شده باشد که در مقابل دشمن ترشح می‌کنند. با وجود این همچنین دیده شده است که وزغ، قورباغه و پرندگان از این هزارپایان تغذیه می‌کنند که حتی نیمی از جیره غذایی آنها را در برخی موارد تشکیل می‌دهند.

دوصدپایان دارای ۱۱۵ خانواده از ۱۳ راسته هستند که انتشار وسیعی را در سرتاسر جهان به ویژه در مناطق گرمسیری دارند. این جانوران تنها نواحی مرطوب را ترجیح می‌دهند و از جاهای خشک اجتناب می‌کنند هرچند که در زبان‌های مختلف آن را هزارپا می‌گویند ولی تعداد پاهای آنها تا ۷۵۰ عدد می‌رسد. در بند اولی بدن پا وجود ندارد و در روی بندهای دوم و سوم بدن تنها یک جفت پا وجود دارد اما در بندهای دیگر بدن دو جفت پا دیده می‌شود.

عمل لقاح در دوصدپایان داخلی است. جانور نر اسپرم را بوسیله پاها به طرف عقب بدن به سمت پای مخصوص تغییر یافته‌ای می‌راند که این پا وسیله‌ای است که به کمک آن اسپرم را در منفذ مربوط به دستگاه تولید مثلی ماده قرار می‌دهد. ماده های لقاح یافته توده‌ای از تخم‌ها را در زمین می‌گذارند که شبیه کلوخ است و لایه مخاطی که بر روی آن است و نیز وجود خاک مطلوب مانع از خشک شدن توده تخم می‌شود. برخی از گونه‌های دوصد پایان تخم‌ها را در لانه‌ای قرار می‌دهند که خودشان توسط تارهای ترشحی می‌سازند. از تخم‌ها نوزاد (لارو) خارج می‌شود که اغلب ۳ تا ۴ جفت پا دارد که به تدریج و در مراحل بعدی رشد به تعداد پاها افزوده می‌شود. اندازه دوصد پایان از ۲/۰ میلیمتر تا ۴ سانتیمتر متغیر است.

در ایران دوصد پایان گوناگونی وجود دارد که تنوع بیشتر آنها در جنگل های شمالی کشور است. گونه‌هایی از آنها نیز در باغ‌ها و گلدان‌های خانگی دیده می‌شود. برخی از گونه‌‌ها نیز در درون غارها زیست می‌کنند.

millipede3 زندگی حشره هزارپا

 صدپایان، شکارچیان کوچک

برخلاف گروه‌های دیگر از رده‌ هزارپایان که درباره آنها بحث شد و دارای رژیم گیاهخواری بودند، این گروه از هزارپایان گوشتخوارند و از انواع مختلف بی‌مهرگان و حتی مهره‌دارانی کوچک تغذیه می‌کنند. صدپایان که به آنها لب پایان نیز می‌گویند در زبان علمی آنها را chilopodaمی‌نامند. همچون دیگر گروه‌های هزارپایان، صدپایان به واسطه گریزان بودن آنها از نور دارای زندگی پنهان هستند. شب فعال‌اند و بیشتر اوقات در درون خاک، حفره‌ها، زیر سنگ‌ها، زیر برگ‌های کف جنگل، درز و شکاف صخره‌ها و شکاف دیوارها مخفی می‌شوند. اکثر نواحی همچون جنگل‌ها، باغ‌ها، پارک ها، منازل، خرابه‌ها، دامنه‌های کوهستانی و غیره زندگی می‌کنند.

صدپایان دارای بدنی پهن و ستبر هستند. بندهای بدن کم و بیش یکسان هستند و درهر یک از بندهای بدن یک جفت پا دارند. در حاشیه جلوی سر دارای یک جفت شاخک‌های تسبیحی شکل کم و بیش طویل هستند. در کناره‌های سر چشم‌های ریز دارند که گاهی به صورت مجتمع و شبیه به چشم مرکب هستند.

انواعی که درون خاک زیست می‌کنند چشم ندارند. از ویژگی‌های منحصر به فرد این گروه از هزارپایان وجود یک جفت پا در بند اول بدن است که به عضو گیرنده اشیاء شبیه داس تغییر شکل داده و منتهی به چنگال است که صد پا به کمک آن غذا را می‌گیرد. دارای یک جفت عضو انبرک مانند تو خالی در قاعده سر هستند که در قاعده دارای غده سمی است که صد پا به کمک آن بدن قربانی را زخم کرده و سم را تزریق می‌کند. ترزیق سم موجب می‌شود که طعمه به سرعت کشته شود. همینطور از این عضو جهت دفاع از خود در برابر حیوانات بزرگ استفاده می‌کند. سم برخی از صدپایان برای انسان مشکل‌‌آفرین است. پاهای دیگر برای حرکات بکار می‌روند. جفت آخر پاها طویل‌تر از بقیه هستند و به طرف عقب برگشته و پاهای مویی نامیده می‌شوند.

اندازه صدپایان از ۱ سانتیمتر تا ۵۰ سانتیمتر متغیر است. هزارپاهایی که در خانه‌ها به فراوانی دیده می‌شوند در درز و شکاف دیوارها، درون چوب‌ها، زیر فرش‌ها، زیر کاشی‌ها، درون باغچه‌ها و سایر جاهای مرطوب و تاریک پنهان می‌شوند و در هنگام شب‌های مرطوب برای شکار بیرون می‌آیند و از حشرات ، کرم‌های خاکی و حلزون‌ها تغذیه می‌کنند. همچنین صدپاهای خانگی پس از باران‌های شدید بیرون می‌‌آیند. در خانه‌های قدیمی به فراوانی یافت می‌شوند.

آنها می‌توانند به راحتی از دیوارها بالا بروند و به همین جهت در آپارتمان‌های نوساز نیز دیده می‌شوند. برخلاف باور غلط عموم که این نوع از هزارپاها به درون گوش می‌روند، هرگز وارد گوش نمی‌شوند تنها خطری که آنها دارند گزش آنهاست که باعث سوزش و درد برای چند ساعت یا چند روز می‌شوند.

در ایران در تمام نقاط و در اکثر خانه‌ها از این صدپایان یافت می‌شوند که نام علمی جنس آنها Scolopendra است. این بندپایان در آغاز فصل بهار بسیار فعال هستند. راسته‌ای از این گروه از هزارپاها نیز وجود دارد که دارای پاهایی بلند هستند که به آنها هزارپاهای مگس‌گیر نیز می‌گویند که اکثر آنها ۱۵ جفت پا دارند. آنها خود را با شرایط ‌آب و هوایی خشک نیز می‌توانند سازگار کنند. هزارپاهای مگس‌گیر در منازل روستایی ایران بسیار دیده می‌شوند.

آنها اغلب در سقف زیر‌زمین‌ها، داخل دستشویی‌ها و زیر شیروانی‌ها همچون عنکبوت‌ها به دیوار سقف می‌چسبند. گروهی دیگر از صدپایان هستند که بدنی بسیار طویل و باریک با پاهای زیاد دارند که تعداد آنها تا ۱۸۱ جفت نیز می‌رسد. پاها و بدن باریک است و با چسبیدن به طعمه خود آنها را شکار کرده و مایعات بدن آنها را می‌مکند. این صدپایان در ایران در جنگل‌های شمال کشور به فراوانی در زیر سنگ‌ها یافت می‌شوند.

(34 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
2 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها