آموزش تاریخ و تمدن

تحقیق در مورد ابوریحان بیرونی برای کلاس چهارم و بالاتر

تحقیق در مورد ابوریحان بیرونی برای کلاس چهارم و بالاتر موضوعی است که در خوزستان خبر برای شما تهیه شده است.می توانید به راحتی این مطلب را یاد گرفته و ارائه کنید.

ابوریحان، محمد بن احمد خوارزمی از بزرگان و دانشمندان مشهور خراسان در سال 362 هجری قمری در منطقه ‏ای خارج از شهر خوارزم به دنیا آمد. عده ‏ای عقیده دارند که به همین دلیل، او را «بیرونی» لقب داده‏اند.

او از نوجوانی نزد یکی از دانشمندان معروف زمان خود به نام ابونصر منصور که خود ریاضی‏دان و ستاره‏ شناسی مشهور بود به تحصیل علوم مختلف و علم ریاضی پرداخت و پس از آن هم به حمایت همین استاد خود توانست نزد استادان مختلفی به فراگیری علوم و دانش‏ های زمان خود مثل طب و فلسفه بپردازد.

نقل است که ابوریحان از 17 سالگی به انجام فعالیت‏ های مهم علمی پرداخت. او در جوانی به دربار سلسله‏ ی خوارزمشاهیان که اهل علم و ادب بودند رفت و پس، از میان رفتن این سلسله، به ری رفت و از حضور دانشمندان بزرگ آن دیار بهره برد.

ابوریحان سپس به جرجان (گرگان) و به دربار قابوس بن وشمگیر، پادشاه آل زیار رفت و به پاس حمایت قابوس، کتاب مشهور خود به نام «آثار‏الباقیه» را به نام وی تالیف کرد. در همین دوره بود که به اکتشاف نجومی و رصد ستارگان پرداخت و طول و عرض جغرافیایی جرجان را محاسبه کرد.

ابوریحان در اوایل سال 394 از جرجان به خوارزم رفت و مدتی با ابوعلی سینا و سایر دانشمندان دربار علی بن مامون خوارزمشاه به بحث علمی پرداخت. مامونیان، که شاخه ‏ای از سلسله ‏ی خوارزمشاهیان به حساب می‏ آیند، در دانش دوستی و ادب پروری شهره بودند. وجود وزیری اهل فضل در دستگاه مامونیان به نام ابوالحسن احمد بن محمد سهیلی باعث رونق ادب و دانش شد و فضایی بسیار مطلوب برای رشد علم و اکتشافات و اختراعات فراهم آمد.

با حمله غزنویان و به پایان آمدن دوران خوارزمشاهیان، ابوریحان با سپاهیان محمود غزنوی از خوارزم به غزنین رفت و تا سال درگذشت خود مقیم این شهر بود.

ابوریحان در طول 72 سال زندگی خود حدود 143 کتاب نوشت.

اختراعات، اکتشافات و پژوهش‏های ابوریحان:

ترسیم نقشه‏ های جغرافیایی- ترازوی ابوریحان که از دقیق‏ترین ترازوهای تاریخ علم است- سیر نور و صوت – محاسبه‏ ی مساحت، محیط و قطر کره ‏ی زمین- طول و عرض جغرافیایی و سمت قبله‏ ی کشورها- چگونگی تعیین قبله و ساحت محراب مسجد- حرکتزمین- حرکت خورشید- خاصیت فیزیکی الماس و زمرد- جزر و مد رودها و نهرها- اشکال هندسی گل‏ها و شکوفه ‏ها- امکان ایجاد خلاء- پژوهش در مورد چگونگی تولید عسل- رصد خسوف و کسوف(ماه گرفتگی و خورشید گرفتگی)- پژوهش تاریخی در مورد سلسله‏ ی ساسانیان- تنظیم خانه‏ های شطرنج- ساخت ابزارهای ویژه‏ ی رصدی (سه میله، شاقول،…)- ساخت کره ‏ی جغرافیایی و…

ابوریحان در طول عمر خود با قناعت زندگی کرد و به تجملات و ظواهر دنیا اهمیتی نمی‏‏‏داد و زمانی که در غزنه چشم از جهان فرو بست، ثروت زیادی را برای خانواده‏ اش باقی نگذاشت اما نام نیک ابوریحان برای همیشه جاودان ماند.

ابوریحان بیرونی‌ نه‌ فقط‌ از فیلسوفان‌ و ریاضیدانان‌ و جغرافیدانان‌ نامبردار است‌؛ بلکه‌ از بزرگ‌ترین‌ مورخان‌ اسلام‌ و از نامدارترین‌ دانشمندان‌ جهان‌ است

13 شهریور، روز بزرگداشت ابوریحان بیرونی از بزرگ‌ترین دانشمندان و اندیشمندان قرن 4و5 هجری قمری، اخترشناس، رياضيدان، مورخ و جغرافی‌دان ایرانی است. و به تعبیری بزرگ‌ترین دانشمند جهان اسلام و روز ملی نجوم می باشد.

(321 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها