پزشکی

جلوگیری از خونریزی دندان قطع فوری آن

جلوگیری از خونریزی دندان و قطع فوری خونریزی دندان چگونه است؟

همه ما تا کنون با خونریزی دهان و لثه مواجه شده ایم و تا جای ممکن سعی کرده ایم تا این مشکل را برطرف سازیم، ما در این مطلب می‌خواهیم به قطع فوری خونریزی دندان بپردازیم ولی قبل از آن بهتر است بدانید که خونریزی دندان به دلایل متعددی به وجود می‌آید که دلیل و درمان آن از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می‌باشد.

به طور کلی خونریزی دندان‌ها به دلیل بیماری‌های همچون پریودنتال، رژیم غذایی نادرست، بیماری‌های ژنتیکی، تغییرات هورمونی، رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان و … به وجود می‌آید که در ادامه مطلب تمام روش‌هایی که باعث جلوگیری از خونریزی دندان می‌شود را برای شما عزیزان به طور کامل شرح داده ایم.

توجه : این یک مطلب آموزشی است و جنبه درمانی ندارد و برای درمان مشکل خود باید به پزشک مراجعه کنید.این مطالب از فضای مجازی گرد آوری شده و خوزستان خبر مسئولیتی در خصوص این مطلب آموزشی ندارد

قطع خونریزی دندان با گاز استریل

شاید تا کنون به دندان پزشکی رفته باشید و در هنگام کشیدن و یا پر کردن دندان شما از گاز استریل استفاده شده باشد؛ برای قطع کردن فوری خونریزی دندان ها می‌توان ب راحتی از گاز استریل استفاده کرد. برای استفاده از گاز استریل بهتر است ابتدا کمی آن را خیس کنید و سپس بر روی دندان خود قرار بدهید تا در مدت زمان کمی خونریزی دندان شما متوقف بشود.

چای کیسه برای قطع فوری خونریزی دندان

چای سبز یکی از موارد موثر برای تقویت لثه و دندان می‌باشد که بهتر است روزانه 3 الی 4 نجان از این چایی را مصرف نمایید؛ جدا از فواید بسیار خوب این چایی در هنگام خونریزی دندان می‌توان با قرار دادن آن در محل خونریزی می‌توانید از خونریزی جلوگیری نمایید.

برای جلوگیری و قطع فوری خونریزی دندان با استفاده از چای کیسه‌ای باید ابتدا آن را کمی در آب جوش قرار دهید تا مرطوب بشود و سپس آن را در آورده تا خنک شود و بعد از آن چای را در محل خونریزی دندان به مدت 5 الی 10 دقیقه قرار دهید.

توجه داشته باشید که تانیک اسید موجود در چای سبز سرعت لخته شدن خون را افزایش می‌دهد که همین امر باعث جلوگیری از خونریزی دندان شما می‌شود.

شستن دندان با هیدروژن پراکسید

با استفاده از هیدروژن پراکسید در هنگام شستشوی دندان می‌توانید از ایجاد خونریزی جلوگیری کنید، شستشو دندان با استفاده از این ماده می‌تواند خونریزی دندان شما را در عرض چند دقیقه بهبود ببخشد و به کاهش التهابات موجود در دهان شما کمک بسیاری کند، به طوری که استفاده از این ماده بسیار شایع شده است.

توجه: در هنگام استفاده از این ماده باید توجه داشته باشید که به هیچ عنوان آن را قورت ندهید

قطع خونریزی دندان با غرغره کردن آب نمک

همانطور که می‌دانید نمک یک ماده ضدعفونی کننده است و با استفاده از آن می‌توانید از ورود باکنری‌ها و میکروب‌ها در دهان خود جلوگیری نمایید؛ با شستن و قرقره کردن آب نمک در دهان می‌توانید به سرعت از خونریزی دندان خود جلوگیری کنید.

استفاده از روغن سیاه دانه برای دندان

شاید تاکنون درباره خواص سیاه دانه چیزهایی شنیده باشید این روغن خواص ضد باکتریایی دارد که می‌تواند به درمان دهان و دندان افراد کمک بسیار زیادی بکند؛ برای استفاده کردن از این روغن می‌توانید بعد از مسواک زدن چند قطره از آن را بر روی دندان‌های خود ماساژ بدهید.

بهتر است بدانید که سیر و عسل نیز قابلت روغن سیاه دانه را دارند و با ترکیب کردن سیر و عسل می‌توانید خمیر مناسب را برای قطع فوری خونریزی دندان آماده کنید.

تاثیر جوش شیرین بر خونریزی دندان

جوش شیرین نیز یکی مواد بسیار خوب برای جلوگیری از خونریزی دندان و فاسد شدن دندان می‌باشد، برای استفاده کرن از جوش شیرین ابتدا باید کمی از آن را با آب گرم مخلوط کرد تا شکل خمیر به خود بگیرد و سپس از آن به عنوان خمیر دندان استفاده نمایید.

استفاده از کمپرس یخ برای جلوگیری از خونریزی دندان

با استفاده از کمپرس یخ می‌توانید به کاهش جریان خونریز دندان خود کمک بسزایی بکنید، اکثر افراد برای قطع فوری خونریزی دندان خود از کمپرس استفاده می‌کنند.

در صورتی که خونریزی دندان به دلیل وارد شدن ضربه باشد بهترین گزینه استفاده از کمپرس یخ است، در این صورت برای کاهش التهاب دهان و لثه باید هر 20 دقیقه یک بار از کمپرس استفاده نمایید.

نکات مهم برای قطع خونریزی دندان

برای قطع خونریزی دندان نکاتی وجود دارد که با رعایت کردن آن می‌توانید به قطع خونریزی و یا جلوگیری از آن کمک بسیار زیادی بکنید، در ادامه این نکات را برای شما دوستان عزیز به طور کامل شرح داده ایم:

  • با استراحت کردن می‌توانید از خونریزی مداوم دندان‌های خود جلوگیری کنید.
  • جلوگیری از مصرف دخانیاتی مانند سیگار و قلیان
  • مراجعه به دکتر و مصرف داروهای درمانی مخصوص
  • لمس نکردن دندان با زبان خود
  • مواظبت از دندان ها در هنگام مسواک زدن
  • استفاده از مسواک نرم و مناسب دندان
  • شستشوی دندان با آب نمک هر چند وقت یکبار
  • مصرف میوه و سبزیجات حاوی ویتامین C
  • نوشیدن آبمیوه‌های طبیعی و مناسب مانند آب سیب، آب پرتقال، آب آلبالو، آب لیمو
  • استفاده نکردن از نی
  • نگه داشتن سر بالا تر از قلب در هنگام خونریزی دندان

نکات مهم در هنگام قطع خونریزی دندان

سوالات متداول قطع فوری خونریزی دندان

دلایل خونریزی دندان چه می‌باشد؟

به طور کلی خونریزی دندان دلایل بسیار زیادی دارد که اکثرا این اتفاق به دلیل  بیماری‌های ارثی، پریودنتال، تغییرات هورمونی، رژیم غذایی نامناسب، رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان، مصرف بیش از حد دخانیات و … به وجود می‌آید.

چه روش هایی برای قطع خونریزی دندان وجود دارد؟

برای قطع خونریزی دندان می‌توانید از روش‌هایی همچون استفاده از هیدروژن پراکسید، کمپرس یخ؛ گاز استریل، روغن سیاهدانه، سیر و عسل، جوش شیرین و موارد دیگری استفاده کنید که در متن به آن‌ها پرداخته ایم.

برای قطع فوری خونریزی دندان باید به چه نکاتی توجه کرد؟

نکاتی وجود دارد که برای قطع خونریزی دندان باید به آن توجه کنید که این نکات شامل مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین C، مواظبت از دندان‌ها در هنگام مسواک زدن، خودداری از مصرف سیگار و دخانیات، لمس نکردن دندان با زبان، استفاده نکردن از نی، مصرف داروهای درمانی تجویز شده توسط پزشک و استراحت کردن می‌باشند.

امتیاز دهید
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها