نفت و گاز

آچار مخصوص لوله کشی و چه آچار هایی برای لوله کشی استفاده میشوند؟

آچار مخصوص لوله کشی :

برای چرخاندن لوله های رزوه دار و متصل کردن آن ها به یک‌دیگر لازم است آچار هایی داشته باشیم که کمک کند لوله ها کاملا محکم بسته شوند؛ یا لوله های بسته شده را که لازم است تعویض بشوند باز بکنیم. از آن جا که لوله ها سایز بندی های مختلفی دارند و در قطر های متفاوتی تولید می‌شوند که ممکن است بعضی از آن ها ابعاد متعارف و معمولی هم نداشته باشند، لازم است آچارهایی که برای این کار استفاده میکنیم قابلیت تنظیم شدن داشته باشند و بتوان با یک آچار این لوله ها را باز و بسته کرد.

آچار لوله گیر یا لوله کشی یا گاهی به ان شلاقی هم می گویند

یک نوع‌ آچار است که برای چرخاندن لوله‌های آهنی و اتصالات لوله‌ای و دیگر وسایل با سطح مدور طراحی و ساخته شده. این وسیله برای اولین بار در سال ۱۸۶۹ میلادی در آمریکا طراحی شد. دهانه این آچار یک پیچ تنظیم دارد که امکان کوچک و بزرگ کردن دهنه آن را فراهم میکند تا با انواع سایز لوله‌های مختلف هم اندازه بشود. دهانه این آچار دندانه دندانه است تا به خوبی دور هر شیء استوانه‌ای شکلی چفت بشود و لیز نخورد. اما به دلیل همین دندانه‌ها اصلا مناسب کار با پیچ و مهره‌های معمولی نیست و انجام این کار باعث خورده شدن همین دندانه های آچار میشود. جنس دسته آن معمولا فولاد یا آلومینیوم یا دیگر فلزهاست اما سری آن حتما از فولاد ساخته میشود.

طول بلند دسته این آچار کمک می‌کند نیروی گشتاور زیادی فراهم بشود و لوله ها راحت تر باز و بسته بشوند. برخی افراد برای این که این نیروی گشتاور را زیاد‌تر کنند، یک میله را به دسته اضافه میکنند تا طول دسته را افزایش بدهند. باید به این نکته دقت کرد که انجام چنین کاری باعث آسیب دیدن آچار و حتی موجب شکستن دسته آن خواهد شد. چون این وسیله برای تحمل نیروی حاصل از طول دسته استاندارد مناسب است، و این افزایش نیرو حتما موجب آسیب دیدن آچار میشود.

مدل های دیگری هم از آچار شلاقی ساخته شده اند تا در موارد خاصی که نوع معمولی آن جوابگو نیست، یا کار کردن با آن سخت است به عنوان جایگزین استفاده بشوند.

آچار شلاقی سر کج

سر این آچار کمی زاویه دار ساخته شده ومانند آچار های معمولی در راستای دسته نیست. برای چرخاندن لوله‌هایی به کار می‌رود که در انتها و چسبیده به دیوار قرار گرفته اند و همچنین جاهایی که فضای کافی و مخصوصا زاویه مناسب برای کار وجود ندارد.

مدل دیگر این آچار نیز وجود دارد که دهانه آن بر خلاف مدل‌های معمول با یک جا‌به‌جایی و به طور عمود بر دسته قرار گرفته، و برای زاویه های حتی بسته‌تر میتوان از آن استفاده کرد.

 

آچار شلاقی زنجیری

یک زنجیر دارد که دور لوله سفت میشود و با یک گیره به آچار متصل میشود. به علاوه دهانه خود آچار هم، دور لوله قرار میگیرد. برای اتصالات بسیار سفت که نیروی زیادی برای چرخاندن آنها مورد نیاز است استفاده میشود. برای اتصالات یخ زده، زنگ زده یا ضربه خورده که به سختی حرکت میکنند بسیار مناسب است.

آچار زنجیری

عملکرد آن مشابه آچار شلاقی است فقط نوع دهانه آن به جای گیره‌ی معمولی آچار شلاقی، یک زنجیر است. از یک دسته و یک زنجیر تشکیل شده. ابتدا زنجیر دور لوله حلقه میشود و بعد از سفت شدن داخل گیره‌ی روی دسته قرار میگیرد.

آچار تسمه ای

این آچار برخلاف هم خانواده های خود دهانه فلزی ندارد بلکه از یک دسته و یک نوار متصل به آن ساخته شده. این نوار تسمه‌ای به دور لوله پیچیده می‌شود و لوله هایی معمولا به اشکال نامتعارف و لوله‌های PVC و یا با پوشش پلاستیک را با سفت کردن این تسمه و چرخاندن دسته باز وبسته میکنند. این تسمه معمولا از جنس پلاستیک یا چرم است.

 

تمامی آچار‌هایی که در بالا ذکر شد علاوه بر مدل‌های معمول در مدل‌های قدرتی و برای کار‌هایی که به ابزار‌های قدرتمند‌تر و مستحکم‌تر نیاز دارند نیز ساخته می‌شوند.

آچار لوله‌گیر

نوعی آچار لوله است برای چرخاندن لوله‌های رزوه شده. در کشور‌های غربی آچار شلاقی را به عنوان آچار لوله و این آچار را از آن جا که توسط یک سوئدی ساخته شده به عنوان آچار لوله سوئدی می‌شناسند. دهانه آن به وسیله پیچی که روی دسته در نظر گرفته شده قابل تنظیم است تا متناسب با سایز لوله مورد نظر بشود. مزیت اصلی این آچار نسبت به آچار شلاقی این است که زاویه دهانه آن قابل تنظیم است و میتوان از آن برای هر نوع فضایی استفاده کرد.

(1 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها