آموزش مذهبی

نام دیگر سوره غافر چیست ؟

نام دیگر سوره غافر چیست ؟

غافر به چه معناست ؟ علت نامگذاری سوره غافر

این سوره را غافر نامیده‌اند ؛ زیرا این واژه در آیه سوم آن آمده است . غافر از نام‌های خداوند و به معنای آمرزنده است. سوره غافر را سوره مؤمن هم گفته‌اند ؛ زیرا به داستان مؤمن آل فرعون می‌پردازد. دو نام دیگر نیز برای این سوره ذکر شده است : «حم اولی» ( خوانده می‌شود حا میم اُولیٰ ) و «طَول» .

( کلمه عفو به معناي محو اثر است ، و کلمه مغفرت به معناي پوشاندن است )

شما میتوانید از لینک فضیلت و خواص سوره غافـر و دانلود فایل PDF سوره غافـر و همچنین دانلود تحدیر سوره غافـر از معتز آقایی که همراه متن عربی این سوره می باشد دیدن فرمایید . همچنین برای اطلاعات بیشتر میتوانید به سایت ویکی شیعه که یکی از منابع اصلی این وب سایت است مراجعه فرمایید : ویکی شیعه

درباره سوره غافر

درباره سوره غافر

محل و ترتیب نزول

این سوره از سوره‌های مکی قرآن و در ترتیب نزول ، شصتمین سوره‌ای است که بر پیامبر (ص) نازل شده است. این سوره در چینش کنونی مُصحَف چهلمین سوره است و در جزء ۲۴ قرآن قرار دارد .

البته «ابن عباس» و «قتاده» گفته‌اند كه اين سوره تماما به غير از دو آيه از «إِنَّ الَّذِينَ يُجادِلُونَ فِي آياتِ اللَّهِ»(آيه 56) تا «لايَعْلَمُونَ» (آيه 57) كه در مدينه نازل شده‌اند (مکی) مى‌باشند.

و «حسن» گويد: اين سوره تماما در مكه نازل شده به غير از آيه «وَ سَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ بِالْعَشِيِّ وَالْإِبْكارِ»، «و تسبيح گوى بحمد پروردگارت شامگاهان و بامداد آيه 55» كه در مدينه نازل شده است زيرا مراد از (عشىّ) نماز مغرب و از (ابكار) نماز صبح است و اين هر دو در مدينه واجب شده ‌اند.این سوره در ترتیب مصحف چهلمین سوره و در ترتیب نزول شصتمین سوره قرآن کریم است که پیش از آن سوره زمر و پس از آن سوره فصلت نازل شده است.

تعداد آیات و دیگر ویژگی‌ها

سوره غـافر ۸۵ آیه، ۱۲۲۸ کلمه و ۵۱۰۹ حرف دارد . این سوره جزو سوره‌های مثانی قرآن است .

(4 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها