شرعی

غسل جمعه چگونه است

غسل‌ جمعه‌ چگونه‌ است‌ ؟
آیا خواندن‌ دعا در موقع‌ غسل‌ جمعه‌ واجب‌ است ‌؟


غسل‌ جمعه‌ از مستحبات‌ مؤکد است‌ و انجامش‌ مثل‌ غسل‌ جنابت‌ است ‌. وقت‌ غسل‌ جمعه‌ از اذان‌ صبح‌ است‌ تا ظهر و بهتر است‌ نزدیک‌ ظهر به‌ جا آورده‌ شود . اگر تا ظهر انجام‌ ندهد بهتر است‌ که‌ بدون‌ نیت‌ ادا و قضا تا عصر جمعه‌ به‌ جا آورد . اگر در روز جمعه‌ غسل‌ نکند مستحب‌ است‌ از صبح‌ شنبه‌ تا غروب‌ قضای‌ آن‌ را به‌ جا آورد .

 

 دعا خواندن‌ به‌ هنگام‌ غسل‌ جمعه‌ واجب‌ نیست‌ بلکه‌ مستحب‌ است‌ موقع‌ غسل‌ جمعه‌ گفته‌ شود : ” أشهد أن‌ لا اله‌ الاّ اللّه‌ وحده‌ لا شریک‌ له‌ و اشهد أنّ محمداً عبدوه‌ و رسوله‌ اللّهم‌ صلّ علی‌ محمّد و آل‌ محمّد واجعلنی‌ من‌ التوابین‌ واجعلنی‌ من‌ المتطهرین‌ ”

مراحل غسل جنابت و غسل جمعه چگونه است ؟

تمامی غسل ها به یک نحو انجام می گیرد ؛ تنها نیّت آن ها فرق می کند . بنابراین نحوة انجام غسل جنابت باغسل جمعه یا سایر غسل ها اگر به شکل غسل ترتیبی باشد ، به این صورت است که بعد از نیت و قصد قربت ،نخست سر و گردن شسته می شود ، سپس طرف راست بدن و بعد طرف چپ . در نیت غسل مثلاً نیت می کند : غسل جنابت انجام می دهم قربة الی الله .

 

 درغسل جمعه نیت می کند : غسل جمعه به جا می آورم قربة الی الله غسل به دو شکل صورت می گیرد : ترتیبی و ارتماسی، غسل ارتماسی به این شکل است : در جایی که آب فراوان باشد مانند استخر ، دریا ، حوض و رودخانه ، بعد از نیت غسل تمامی بدن را یک دفعه زیر آب قرار می دهد

چندين حديث راجع به غسل جمعه

حضرت علی (ع) : اگر کسی غسل جمعه را ترک کند او در هم و غم خواهد بود تا جمعه ديگر .

حضرت صادق (ع) : غسل جمعه پاک کننده وکفارۀ گناهان است ميان دو جمعه .

حضرت رسول اکرم(ص) : هر کس غسل جمعه کند گناهانش آمرزيده ميشود تماماً و به هر قدمی که بر می دارد از برای غسل جمعه،بيست حسنه برايش نوشته می شود .

 

حضرت علی(ع) : غسل جمعه واجب است بر هر مسلمان .

حضرت صادق (ع) : غسل کن روز جمعه، مگر آن که مريض باشی که بترسی بر خودت .

حضرت صادق(ع) : هر کس عمداً غسل جمعه را ترک کند بايد استغفار نمايد .

حضرت صادق(ع) : غسل جمعه بر هر مرد و زنی چه آزاد باشد چه بنده ، واجب است .

 

حضرت صادق(ع) : وقت غسل جمعه قبل از ظهر بهتر است وهر چه به زوال ظهر نزديکتر باشد افضل تر است .

حضرت صادق(ع) : اگر روز جمعه گذشت روز شنبه قضاء کند واگر روز پنج شنبه رسيد ومی ترسد روز جمعه دسترسی به آب پيدا نکند،روز پنج شنبه غسل را بجا آورد .

پيامبر اکرم(ص) : هر کس موفق شود چهل جمعه پشت سر هم غسل کند بدنش در قبر نخواهد پوسيد .

منبع : asemanemanoto.blogfa

غُسل جمعه از مهم‌ترین غسل‌های مستحبی است که در روز جمعه به جا می‌آورند. پیامبر اکرم(ص) در اهمیت آن می‌فرماید: «هیچگاه غسل جمعه را ترک نکن، هر چند ناچار باشی از پول غذا و خوراک خود صرفه‌جویی کرده و برای غسل خرج کنی؛ چراکه غسل جمعه یکی از بزرگ‌ترین و برترین کارهای مستحب است.»

وقت انجام آن از اذان صبح جمعه تا ظهر است. می‌توان قضای آن را بعد از ظهر جمعه یا شنبه نیز انجام داد. به فتوای اکثر مراجع تقلید با این غسل نمی‌توان نماز خواند و باید وضو گرفت.

ارزش غسل جمعه

غسل جمعه مستحب مؤکد است و حتی برخی فقیهان در قرون گذشته آن را واجب دانسته‌اند. پیامبر اکرم(ص) در اهمیت غسل روز جمعه فرموده است: «هیچگاه غسل جمعه را ترک نکن، هر چند ناچار باشی از پول غذا و خوراک خود صرفه جویی کرده و برای غسل خرج کنی؛ زیرا غسل جمعه یکی از بزرگ‌ترین و برترین کارهای مستحب است.» و امیرالمؤمنین علی(ع) هرگاه می‌خواست کسی را سرزنش کند می‌فرمود:

«تو حتّی از کسی که غسل روز جمعه را ترک می‌کند ناتوان‌تری.» 

مشهور است که اگر کسی چهل هفته غسل جمعه را ترک نکند بدنش در قبر سالم می‌ماند ولی روایتی مبنی بر این مطلب وجود ندارد. 

وقت غسل جمعه

وقت غسل جمعه از اذان صبح روز جمعه تا ظهر است و بهتر است نزدیک ظهر آن را به جا آورند. اگر کسی احتمال می‌دهد در روز جمعه دسترسی به آب ندارد می‌تواند روز پنج شنبه غسل کند. 

چنانچه غسل جمعه را تا اذان ظهر روز جمعه انجام ندهد، می‌تواند قضای آن را پس از زوال خورشید (بعد از ظهر) و روز شنبه به جا آورد. برخی گفته‌اند: اگر غسل جمعه پس از زوال روز جمعه انجام شود، احتیاط آن است که فرد آن را بدون نیتِ ادا و قضا به جا آورد. 

کیفیت انجام این غسل

نوشتار اصلی: غسل § کیفیت انجام غسل

کیفیت انجام غسل جمعه همانند دیگر غسلها به دو گونه ترتیبی و ارتماسی انجام می‌شود.  

عدم كفايت غسل از وضو

به فتوای اکثر مراجع تقلید غسل جمعه از وضو کفایت نمی‌کند و برای نماز باید وضو گرفته شود

چنانچه پس از غسل جمعه، حَدَثی (چیزهایی که وضو یا غسل را باطل می‌کند) ایجاد شود، نیازی به تکرار غسل نیست و اعاده حتی مستحب نیز نمی‌باشد. 

دعای غسل جمعه

مستحب است هنگام غسل جمعه این دعا خوانده شود: «‌أشْهَدُ أنْ لا إِلهَ إلاَّ اللهُ وَحْدَهُ لا شَریک لَهُ وَأنَّ مُحَمَّداً عَبْدُه وَرَسوُلُه. اَلّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَاجْعَلْنی مِنَ التَّوَّابینَ وَاجْعِلْنی مِنَ الْمُتَطَهِّرین:

گواهی می‌دهم که خدایی جز ذات یگانه پروردگار بی‌همتا نیست و گواهی می‌دهم که محمد بنده (خاص) او و پیغامبر اوست. بار خدایا درود فرست بر محمد(ص) و آل محمد و مرا از توبه کنندگان و پاکان قرار ده». 

 

 

منبع : ویکی شیعه

امتیاز دهید
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها