دانستنیهای جنسی

علائم، درمان و عوارض دراز مدت بيماريهاي مقاربتي

این مطلب ویژه افراد متاهل و بالای 18 سال است خوزستان خبر به سنین کمتر 18 سال توصیه نمیکند

بیماریهای مقاربتی

بيماري مقاربتي، بيماري است که بر اثر داشتن رابطه جنسي بدون محافظت با فرد مبتلا به فرد ديگر منتقل مي شود. اين کار غالبا از طريق تبادل مايعات بدن بين فرد مبتلا و فرد سالم اتفاق ميافتد. مايعات بدن شامل : خون، بزاق دهان، ترشحات واژن (در زنان) و مايع مني و ساير ترشحات از آلت تناسلي مرد است.

بيماري هاي مقاربتي در طول تاريخ وجود داشته و درهر دوره بر اثر رفتارهاي اجتماعي خاص، انواعي از اين بيماري ها در مناطق متفاوتي از جهان شيوع بيشتري پيدا مي کرده است. اما به دليل نگرش منفي که در رابطه با طرق انتقال آن وجود داشته هرگز در سطح جامعه و بصورت باز مطرح نشده بودند. در سالهاي اوليه دهه هشتاد ميلادي با به ثبت رسيدن اولين بيماران مبتلا به ايدزدر آمريکا واين حقيقت که درماني براي اين بيماري وجود نداشت مسئولين به فکر افتادند که جوامع بايد از وجود اين بيماري و طرق انتقال آن با خبر باشند تا بتوانند از خود محافظت نمايند.

بنابراين برنامه هاي متعددي از طريق رسانه ها به آموزش درباره استفاده از کاندوم و داشتن رابطه جنسي پرخطر پرداختند. در سال 1987 با کشف اولين داروي موثر بر ويروس نقص ايمني اکتسابي ( HIV ) افراد به پرخطر بودن بيماري ايدز کم توجه شده وهمزمان تاکيد رسانه ها نيز از برنامه هاي آموزشي در اين زمينه برداشته شد.

امروزه در اکثر برنامه هاي تلويزيوني و تبليغي شاهد روابط جنسي پرخطر هستيم. در اين برنامه ها افراد به داشتن ارتباط هاي جنسي کوتاه مدت، با افراد ناشناخته و بدون استفاده از وسايل محافظت کننده چون کاندوم تشويق مي شوند و در انتها نيز شاهد شادي و هيجان بازيگران برنامه تلويزيوي هستيم که با وجود اقدام به برقراري روابط جنسي پرخطر، دچار مسئله حادي نشده اند و به زندگي خود ادامه خواهند داد.

اين الگوها به همراهي عدم آموزش صحيح جنسي و عواملي از اين دست سبب شده که در پنج سال اخير شاهد رشد صعودي بيماري هاي باشيم. برخي از اين بيماري ها به سادگي قابل پيشگيري و پس از تشخيص در مدت کوتاهي قابل علاج مي با شند. اما همين بيماري ها چنانچه درمان نشوند عواقب تلخي چون نازايي، از کار افتادن اعضاي بدن و حتي مرگ را بدنبال خواهند داشت.

هر ارتباط جنسي بدون استفاده از کاندوم آلت تناسلي ويا کاندوم دهاني (ورقه اي مثل کاندوم باز شده که در هنگام رابطه جنسي دهاني بر روي تاحيه تناسلي خانم ها کشيده مي شود) پر خطر است. حتي اگر فقط براي يک بار باشد. استفاده از الکل و مواد مخدر بخصوص کوکائين و قرص هاي اکستسي يا اکس بدليل مختل نمودن قدرت تصميم گيري در مغز باعث مي شود که فرد دست به رفتار هاي پر خطر بزند.

پژوهش ها حاکي از آن است که اکثر افراد در حالت مستي و يا از خود بي خودي پس از مصرف الکل و يا مواد مخدر دچار بارداري ناخواسته و يا ابتلا به بيماري هاي مقاربتي شده اند. بعضي از متخصصان معتقدند که هميشه بايد از کاندوم استفاده کرد حتي اگر با يک نفر ارتباط داريد. اين مسئله شايد کمي ترسناک باشد بخصوص براي زوج هايي که براي مدتي طولاني با هم زندگي کرده اند.

اما متاسفانه همه افراد پايبند به اصول اخلاقي نيستند و ممکن است روابط جنسي خارج ازاين چهارچوب را هم داشته باشند که در اين صورت بدليل اينکه نمي توانند به همسر و يا شريک جنسي شان بگويند که رابطه ديگري داشته اند، حتي اگر متوجه بشوند که به بيماري دچار هستند نمي توانند اين قضيه را با او مطرح کنند و اين مسئله باعث مي شود که بيماري را به شريک جنسي شان انتقال بدهند، بعد خودشان به دنبال درمان بيماريشان بروند و معالجه شوند اما چون شريک جنسي شان هنوز مبتلا است دوباره بيماري را به آنها مي دهد و اين چرخه معيوب تا زماني تکرار مي شود که زوج، هر دو درمان را دريافت کنند.

در مورد بيماريهايي چون ايدز و هپاتيت طور خاص استفاده از سرنگ مشترک براي تزريق هم موجب انتقال خون فرد آلوده به فرد سالم مي شود. معتادين تزريقي بايد بيش از ديگران مراقب اين مسئله باشند. همچنين در صورتيکه به دندانپزشک مراجعه کرديد يا براي آزمايش خون يا تزريق به دکتر مراجعه نموديد حتما دقت کنيد که سرنگ جديد براي شما باز کنند. دريافت خون به دلايل پزشکي هم مي تواند موجب انتقال بيماري باشد اما با کنترلي که امروزه بر روي خون هاي اهدا شده انجام مي شود اين راه انتقال بسيار کم است.

علائم زنگ خطر:
¤ هرگونه ترشح غير طبيعي (بو، غلظت و رنگ) از واژن و يا آلت تناسلي

¤ هرگونه خونريزي از آلت تناسلي آقايان و خونريزي بي موقع براي خانم ها که در موقع عادت ماهانه نباشد.

¤ درد زير دل براي آقايان و براي خانم ها در صورتيکه مربوط به عادت ماهانه نباشد

¤ درد و يا خونريزي در هنگام برقراري ارتباط جنسي (در برخي موارد علل ديگري دارد اما حتما بايد با پزشکتان مشورت کنيد)

¤ تغيير شکل و يا پوست آلت تناسلي بخصوص در مردان

¤ خارش و سوزش در ناحيه تناسلي (حتي پوست رو و يا اطراف آن)

¤ سوزش، درد و يا دفع خون در حين ادرار

¤ هرگونه برآمدگي غده مانند که در ناحيه تناسلي زير دست لمس شود.در آقايان بخصوص بيضه ها (بهترين وقت براي معاينه بيضه ها در حمام است زماني که به شستشوي خود مشغول هستيد و کيسه حاوي بيضه ها بدليل گرماي حمام در حالت استراحت قرار دارد)

• توصيه هايي براي اطمينان از سلامتي جنسي:

¤ انجام چکاپ پزشکي حداقل سالي يک بار به اضافه انجام تست اسمير براي خانم هايي که رابطه جنسي دارند.

¤ از برقرار کردن رابطه جنسي با افراد مشکوک (فردي که به اعتيادش شک داريد، تاتو دارد، زيورآلاتي چون بيني واره و غيره دارد)
و يا کساني که نمي شناسيد خودداري کنيد.

¤ با افراد متعدد رابطه جنسي برقرار نکنيد .

¤ چنانچه حتي يکي ازعلائمي که در بالا ذکر شد را داشتيد فورا به پزشک مراجعه کنيد.

¤ چنانچه رابطه پر خطر جنسي داشتيد يا کاندوم پاره شد، منتظر علائم نشويد فورا به پزشک مراجعه کنيد.

¤ براي دوستان خارج از کشور، اين بار که به دکتر مراجعه کرديد از او بخواهيد جزوه هاي آموزشي به شما بدهد. اگر با زبان فارسي راحت تر هستيد حتما اين را عنوان کنيد، حتي اگر دکترتان اين مطالب را نداشته باشد مي تواند راهنماييتان کند که از کجا آن ها را بدست بياوريد (اين جزو وظايف پزشکان و نرس ها است).

¤ اگر جواب آزمايشتان مثبت بود، خونسرد باشيد. داروها را تا دز آخر و به موقع مصرف کنيد. تا زماني که کاملا درمان نشده ايد با هيچ کس ارتباط برقرار نکنيد. حتما موضوع را با شريک يا شريک هاي جنسي تان مطرح کنيد چون حتي اگر واکنش ناخوشايندي ببينيد حداقل وظيفه انساني تان را انجام داده ايد.

بعضي پزشکان مي توانند به شريک جنسي شما دارو بدهند بدون اينکه او بداند که شما مشکلي داشته ايد. براي اين مسئله با پزشکتان مشورت کنيد. براي درمان هر يک از بيماري هاي ذکر شده نوع آنتي بيوتيک خاصي وجود دارد بنابراين حتما بايد دکتر آن ها را تجويز نمايد نه دوستان و نه جعبه دارويي که در منزل داريم.

فراموش نکنيد که افرادي که در حرفه هاي پزشکي و يا خدمان درماني تحصيل ميکنند در مورد اخلاق حرفه اي آموزش داده مي شوند و اکثرا کار خود را درست انجام ميدهند. اما چنانچه با مطرح کردن مشکل خود با برخورد متعصبانه و غيرحرفه اي پزشک، ماما، مسئول داروخانه و يا ساير افرادي که در زمينه خدمات پزشکي و درماني روبرو شديد، هميشه به ياد داشته باشيد که شما کار درست را کرده ايد که براي گرفتن کمک به آن ها مراجعه کرده ايد و اين جزوي از وظيفه آن ها است که بدور از تعصبات شخصي به شما کمک کنند.

هرگز بخاطر ترس از برخورد نادرست يک فرد درخواست کمک براي سلامتي تان را به تعويق نياندازيد. بر طبق قانون جديد در ايران درمانگران اجازه ندارند از شما در مورد وضعيت تاهل شما سئوال کنند.

امتیاز دهید
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها