آموزش وب مستر

آموزش استفاده از گوگل وبمستر تولز جدید

آموزش استفاده از گوگل وبمستر تولز جدید رو امروز در بخش وب مسترینگ خوزستان خبر برای شما تهیه کردیم.این برای مدیران سایت مثل شاهرگ اصلی است.خوب اگر سوالی دارید در بخش نظرات قرار دهید و ما کمتر از 24 ساعت به شما پاسخ خواهیم داد.

کامل ترین راهنمای گوگل وبمستر تولز جدید

مهم نیست شما تازه کار هستید یا متخصص سئو – تو این مقاله قراره هر چیزی که در مورد گوگل وبمستر تولز جدید باید بدونید رو بهتون آموزش بدیم !!

 

مقدمه :

گوگل وبمستر تولز جدید (Google Webmaster Tools) ابزاریه که گوگل در اختیار مدیران سایت ها قرار داده تا بتونن وضعیت سایت خودشون رو در نتایج جستجو بررسی کنن .

شما از طریق این سرویس رایگان میتونید ببینید در هر روز چند نفر از طریق گوگل وارد سایت شما شدن ، چه عباراتی رو جستجو کردن ، جایگاه شما کجا بوده ، چه سایت هایی به شما لینک دادن ، سایتتون چه خطاهایی داره و . . . .

همه اینها باعث میشه بتونید مشکلات سایت خودتون رو پیدا کنید و با حل این مشکلات جایگاه خودتون رو در نتایج جستجو ارتقا بدید . کاری که ما بهش میگیم سئو .

گوگل چند سال پیش سرویس گوگل وبمستر تولز (Google Webmaster Tools) رو به سرچ کنسول (Search Console) تغییر نام داد . امسال هم یک نسخه جدید با امکانات بیشتر و محیط گرافیکی بهتر از این سرویس رو به صورت آزمایشی رونمایی کرد .

با توجه به اینکه آموزش های کاربری این سرویس به زبان فارسی بسیار محدود منتشر شده تصمیم گرفتیم راهنمای کاملی این سرویس رو در خوزستان خبر منتشر کنیم .

تمام سعی ما این بوده که این مقاله راهنمای عملی و گام به گامی باشه برای استفاده مثبت شما از این سرویس . بطوری که بتونید در انتهای آموزش با استفاده از نکات گفته شده ترافیک بیشتری رو از گوگل به سمت سایتتون سرازیر کنید .

سعی کردیم آموزش هایی که راهنمای جامع گوگل وبمستر ارائه می کنیم متناسب با دانش کاربران باشه . یعنی بخش هایی از این مقاله برای کاربران عادی قابل استفاده است و بخش هایی از اون برای کاربرانی که مشغول به فعالیت در حوزه سئو و بهینه سازی سایت هستند.

هر جا که فکر کردید موضوع رو متوجه نشدید یا نیاز به توضیح بیشتری دارید از طریق نظرات ما رو با خبر کنید . نظرات شما باعث دلگرمی ما میشه .

شروع کار با گوگل وبمستر تولز جدید یا گوگل وبمستر ۲۰۱۸

در این بخش میخوایم اول به شما یا بدیم که چطوری کار با گوگل وبمستر تولز جدید یا همون گوگل وبمستر خودمون رو شروع کنید . شما یاد می گیرید که چطوری سایتتون رو در سرچ کنسول گوگل اضافه کنید . در ادامه ما بهتون کمک می کنیم تا تنظیمات مربوط به سایت شما به بهترین نحوه انجام بشه .

قدم اول : سایتتون رو به گوگل وبمستر معرفی کنید :

وارد سرچ کنسول گوگل بشید و روی دکمه “Add a Property” کلیک کنید و آدرس سایت خودتون رو در در کادر ی که ظاهر میشه تایپ کنید .

حالا باید به گوگل بفهمونید که شما صاحب امتیاز این سایت هستید و به بخش های مختلف سایت دسترسی دارید . چند روش برای این کار وجود داره که ما دو روش آسونش رو بهتون میگیم .

آپلود فایل HTML : گوگل ازتون میخواد یک فایل HTML رو در روت سایتتون قرار بدید . ابتدا فایل HTML رو دانلود کنید و اون رو در محلی که سایتتون نصب شده قرار بدید . (اگر سایت شما وردپرسیه در کنار پوشه های اصلی وردپرس فایل رو قرار بدید)

قراردادن کد HTML در هدر سایت : تکه کدی که گوگل در اختیارتون قرار میده رو در فایل هدر سایت بین تگ های head قرار بدید .

دقت کنید سایتتون رو هم با WWW و هم بدون WWW معرفی کنید . همچنین اگر سایت شما گواهینامه SSL هم داره سایت رو هم بصورت HTTP و هم بصورت HTTPS ثبت کنید .

قدم دوم : برای گوگل دامنه اصلی سایت رو مشخص کنید

به گوگل بگید که دامنه شما با WWW هست یا بدون WWW . نکته ای که لازمه بدونید اینه که سایت باید با یکی از این حالت ها باز بشه . نسخه های جدید وردپرس این کار رو براتون انجام میده . مهم نیست در وردپرس کدوم حالت رو انتحاب میکنید . مهم اینکه هر حالتی در وردپرس انتخاب کردید در اینجا هم باید همون رو مشخص کنید .

قدم سوم : کشور هدفتون رو مشخص کنید

گوگل میتونه خودش کشوری که سایت شما در اون فعالیت میکنه رو به روش های زیر مشخص کنه .

  • پسوند دامنه شما مثل IR برای ایران US برای آمریکا  و . . .
  • آدرس هایی که در وب سایت شما نوشته شدن
  • موقعیت سرور سایت
  • کشوری که بیشتری بک لینک رو از سایت های اونجا دارید .

اما بهتره خودتون دست بکار بشید و کشور هدفتون رو برای گوگل مشخص کنید . برای انجا این کار :

۱- بر روی International Targeting کلیک کنید

۲- بر روی تب Country کلیک کنید

۳- تیک گزینه Target users in رو بزنید .

۴- از منوی باز شو کشور مورد نظر خودتون رو انتخاب کنید .

قدم چهارم: گوگل وبمستر رو با گوگل آنالایتیک مرتبط کنید

  1. گوگل انالایتک رو باز کنید بر روی دکمه Admin در پایین منوی سمت چپ کلیک کنید
  2. بر روی دکمه Property Settings کلیک کنید .
  3. به پایین کمی اسکرول کنید تا دکمه Adjust Search Console رو ببینید . روش کلیک کنید
  4. بر روی لینک Add کلیک کنید و وب سایت خودتون رو انتخاب و در انتهای بر روی Save کلیک کنید . تموم شد . حالا Google Analytics و Search Console بهم لینک شدن .

قدم پنجم : اضافه کردن سایت مپ

اول از همه اگر نمیدونید سایت مپ چیه باید بگیم که سایت مپ یدونه فایل که به فرمت xml هست . ین فایل کلیه صفحات و بخش های سایت رو لیست میکنه . اینطوری گوگل بهتر میتونه سایت رو آنالیز کنه و به بخش های مختلف سایت سر بزنه .

اگر وب سایتتو وردپرسه کافیه افزونه Yoast رو نصب کنید و از قسمت تنظیماتش سایت مپ رو فعال کنید .

اضافه کردن سایت مپ در نسخه جدید گوگل وبمستر خیلی سادست . کافیه وارد گوگل وبمستر (نسخه قدیم) بشید و بر روی لینک Try the new Search Console کلیک کنید . حالا شما وارد نسخه جدید سرچ کنسول گوگل شدید .

بر روی Sitemaps کلیک کنید و آدرس سایت مپ خودتون رو ثبت کنید .

بهتون گفته بودم خیلی سادست  ?

با استفاده از گوگل وبمستر مشکلات فنی سئوی سایتتون رو برطرف کنید .

سرچ کنسول گوگل بخش های مختلفی داره که به شما اعلام میکنه کجاهای سایت مشکلات فنی سئو داره و باید مرتفع بشه .

با آموزش هایی که در این بخش به شما ارائه می کنیم میتونید براحتی این خطاها رو پیدا و مشکلاتش رو رفع کنید . با استفاده از تکنیک های گوگل وب مستر که در ادامه بهشون اشاره میشه  سئوی سایتتون رو ارتقا بدید .

استفاده از ابزار جدید INDEX COVERAGE برای یافتن و حل مشکلات مربوط به ایندکس مطالب

اگر همه چیز در سایت شما خوب پیش بره و مشکل ایندکسی نداشته باشید گوگل خودش میاد صفحاتتون رو بررسی و ایندکس میکنه . اما اگر مشکلی در این خصوص وجود داشته باشه چی؟ چطوری با خبر میشید ؟

اینجاست که ابزار جدیدی گوگل یعنی Index Coverage به کمک شما میاد و صفحاتی که دارای خطای ایندکس هستند رو به شما معرفی میکنه . بریم یکم بیشتر این بخش رو بررسی کنیم .

گزارش INDEX COVERAGE دقیقاً چیه و چیکار میکنه ؟

تمام کاری که این ابزار میکنه اینه که به شما بگه کدوم یکی از صفحات سایتتون در گوگل بخوبی ایندکس شده و کدوماش مشکل فنی داره و گوگل نمیتونه اونها رو ایندکس کنه .

این ابزار در نسخه جدید گوگل وبمستر ۲۰۱۸ رونمایی شده و جایگزینی برای ابزار Index Status در نسخه قدیمی هست .

وب سایت های آموزش سئو معمولاً میان بخش های مختلف این ابزار رو به شما آموزش میدن و شاید به ارائه یک لیست از امکانات این بخش اکتفا کنن .

اما ما میخوایم یکم متفاوت باشیم . در ادامه سعی می کنیم برای یک وب سایت واقعی از این ابزار بصورت گام به گام استفاده کنیم تا شما هم راهکارهای عملی استفاده از ابزار رو یاد بگیرید و بتونید براحتی مشکلات سایت خودتون رو رفع کنید .

چطوری با INDEX COVERAGE خطاهای ایندکس سایت رو پیدا کنیم ؟

ما ۴ نوع حالت مختلف ایندکس داریم . گوگل وقتی به سایت ما سر میزنه و میخواد مطالب رو ایندکس کنه در نهایت یکی از حالت های زیر رو اعلام میکنه :

  • Error – خطا
  • Valid with warnings – معتبر بهمراه اخطار
  • Valid – معتبر
  • Excluded – جدا سازی شده

در ادامه هر کدوم از موارد بالا رو بصورت مجزا بررسی و نحوه رفع مشکلات اون بخش رو بهتون آموزش میدیم  .

ERROR یا خطا

بیاید اول تب “Error یا خطا” رو بررسی کنیم . در پنل گوگل وبمستر سایتی که قرار بود آنالیزش کنیم این خطاها درج شده :

همونطور که در تصویر مشخصه گوگل یه سری ایرادات در سایت پیدا کرده و چند صفحه در سایت این خطا رو دارن . در صورتی که روی هر خطا کلیک کنید لیست پیج هایی که اون خطا رو دارن میتونید ببینید . برای اینکه با این خطاها آشنا بشید در مورد هرکدومش یه سری توضیحاتی میدیم :

Submitted URL seems to be a Soft 404 : این میگه صفحه مورد نظر پیدا نشده و باید سرور کد ۴۰۴ رو برگردونه در صورتی که این کد رو بر نمیگردونه

Redirect error : این صفحه به جای دیگه ریدایرکت شده . ریدایرکت ۳۰۱ یا ۳۰۲ . اما کار نمیکنه.

Submitted URL not found (404) : صفحه مورد نظر پیدا نشده و سرور کد ۴۰۴ رو برگردونده .

Submitted URL has crawl issue : این خطا میتونه دلایل بسیار متعددی داشته باشه . بطور کلی گوگل نتونسته این صفحه رو بررسی و ایندکس کنه . برای هر صفحه باید بصورت مجزا بررسی بشه

Server errors (5xx) : ریات گوگل به سرور دسترسی نداشته . ممکنه سرور شما داون شده باشه یا کرش کرده باشه یا بصورت مقطعی دچار مشکل شده باشه .

چطوری خطاهای ERROR گزارش شده در گوگل وبمستر رو برطرف کنیم ؟

بعد از اینکه مشکلات سایتتون رو متوجه شدید وقت اون رسیده که این خطاها رو برطرف کنید . در ادامه در خصوص رفع مشکلات هر بخش توضیحات کافی ارائه می کنیم .

رفع مشکلات مربوط به خطای ۴۰۴ :

رفع این نوع خطا خیلی سادست . روی یکی از صفحات لیست کلیک کنید . پنلی در سمت راست شما ظاهر میشه که ۴ تا گزینه داره .

اول از همه لینک رو در مرورگر باز کنید و مطمئن بشید صفحه خطای ۴۰۴ داره . میتونید برای اطمینان بیشتر از طریق گزینه Fetch as Google هم صفحه رو بررسی کنید . حالا که مطمئن شدید دو تا راهکار برای رفع مشکل این صفحه دارید :

  1. صفحه رو به حال خودش رها کنید !! . بله درسته . گوگل خودش این خطا رو مدیریت میکنه . ممکنه اون صفحه محصولی باشه که فروخته شده و دیگه زیاد ارزشی نداره . بنابراین گوگل خودش اون رو از فهرست نتایج حذف میکنه .
  2. ریدایرکت به صفحه دیگه . اگر اون صفحه قبلاً ارزشمند بوده میتونید اون رو به یک صفحه دیگه (مرتبط باشه) ریدایرکت کنید . این کار بیشتر توصیه میشه .

در خصوص خطای Soft 404 هم میتونید به همین روش عمل کنید . دقت کنید ممکنه وقتی از ابزار Fetch as Google استفاده می کنید بجای کد ۴۰۴ ( صفحه پیدا نشد) کد ۲۰۰ (معتبر) رو دریافت کنید .

در انتهای صفحه لیستی از آیتم هایی که گوگل بهشون دسترسی نداره نشون داده میشه . مطمئن بشید گوگل غیر مواردی که خودتون محدود کردید ، به سایر آیتم های صفحه دسترسی داشته باشه .

رفع مشکلات مربوط به خطای Redirect :

بعد از اینکه از ابزار Fetch as Google کردید مطابق تصویر زیر وضعیت ریدایرکت رو مشاهده می کنید . کافیه بر روی گزینه Follow کلید کنید تا گوگل لینک ریدایرکت شده رو بررسی و در صورت نیاز ایندکس کنه . گوگل بعدا خودش لینک های جدید رو جایگزین قبلی میکنه .

رفع مشکلات مربوط به خطای Crawl Error :

باز هم نیازه از ابزار Fetch as Google استفاده کنیم . مثل دفعات قبل کدی که سرور برمیگردونه رو بررسی میکنیم .ببینیم مشکل چی هست . در صورتی  که با کد ۲۰۰ مواجه شدید یعنی مشکل مقطعی بوده برطرف شده و گوگل بزودی این صفحه رو ایندکس میکنه . در غیر اینصورت مواردی که دسترسی نداره از طریق Fetch as Google قابل بررسی هست .

رفع مشکلات مربوط به خطای Server Error :

خطاهای سرور معمولا بصورت مقطعی هستند مگر اینکه مشکل حادی در یکی از صفحات یا بخش هایی از سایت داشته باشید . اگر هاستتون سرعتش پایین باشه یا دسترسی بهش محدود شده باش یا مرتباً کرش میکنه و داون میشه اینجا گوگل کلی خطا بهتون نمایش میده .

بهتره همیشه این قسمت رو چک کنید تا اگر سایتون مشکلات دائمی اینچنینی داشته باشه

هاستتون رو عوض کنید .

چطوری اخطار ها یا VALID WITH WARNINGS گزارش شده در گوگل وبمستر رو برطرف کنیم ؟

شما رو نمیدونم ولی خودم بشخصه ترجیح میدم کوچکترین مواردی که به سئوی سایتم مربوط رو بررسی کنم و سعی کنم مشکلاتش رو رفع کنم .

ما در اینجا یک اخطار بیشتر نداریم و اون هم مشکل دسترسی از طریق روبوت تکست هست . دسترسی ربات های گوگل در بررسی سایت ما توسط روبوت تکست محدود شده و گوگل به یک سری صفحات دسترسی نداره .

رفع مشکلات مربوط به اخطار ها یا Valid with warnings :

روی صفحات این لیست کلیک کنید و در پنلی که در سمت راست شما باز میشه گزینه Test Robots.txt Blocking رو انتخاب کنید . در صفحه بعدی می بینید که این پیج توسط یکی از کد های روبوت تکست مسدود شده . حالا دو تا راهکار دارید :

  1. نمیخواید این پیج ایندکس بشه . لازم نیست کار خاصی بکنید . در صورتی تمایل می تونید با استفاده از ابزار Removal Tool این پیج ها رو از لیست گوگل حذف کنید .
  2. میخواید این محدودیت برداشته بشه . کافیه خطی که قرمز شده رو از فایل روبوت تکست حذف کنید .

پیج های ایندکس شده را برای مشکلات احتمالی بررسی کنید .

بیاید به تب “Valid” بریم . جایی که بهتون میگه چه تعداد پیج شما در گوگل ایندکس شده . به نظرتون اینجا باید دنبال چه چیزی بگردید ؟ این اطلاعات چه کمکی میتونه به شما بکنه ؟

کاهش ناگهانی تعداد پیج های ایندکس شده :

اگر مشاهده کردید که تعداد پیج های ایندکس شما بصورت ناگهانی کاهش پیدا کرده ممکنه دو تا دلیلی داشته باشه :

  1. دسته ای مطالب وب سایت شما از دسترس گوگل خارج شده
  2. اشتباهاً تگ noindex رو برای بخش یا تمامی از سایت قرار دادید .

افزایش ناگهانی تعداد پیج های ایندکس شده :

افزایش ناگهانی پیج های ایندکس شده هم میتونه وجود یک مشکل در سایتتون رو گزارش کنه . شما باید در خصوص پیج هایی که از سایتتون ایندکس میشه اطلاعات کافی داشته باشید .

مثلا در خوزستان خبر تگ ها و دسته بندی ها ایندکس نمیشه . بنابراین تعداد سفحات ایندکس شده محدود به محصولات ، نوشته ها و برگه هاست .

اگر تعداد صفحات ایندکس شده از این مقدار بیشتر بشه بنابراین یجای کار مشکل داره . یا سایت هک شده و هکر از طریق سایت صفحه های فیک درست کرده . یا بخشی از سایت که نمیخواستیم ایندکس بشه داره ایندکس میشه .

در هر حالت نیاز هست چه افزایش و چه کاهش ناگهانی مورد بررسی قرار بگیره تا بتونیم هر چه سریعتر مشکلات پیش اومده رو رفع کنیم

صفحات بی ارزش رو از لیست ایندکس خارج کنید

در تب “Excluded” لیستی از صفحاتی رو می بینید که توسط شما از لیست ایندکس خارج شدن . حالا یا از طریق درج تگ noindex یا استفاده از روبوت تکست .

دلایل زیادی وجود داره که بخوایم یکسری صفحات ایندکس نشن . مثلا صفحه لاگین ، صفحات با محتوای تکراری ، صفحات بی ارزش و . . .

با ورود به این تب لیست صفحاتی که به دلایل مختلف گوگل نتونسته ایندکس کنه رو مشاهده می کنید . با کلیک بر روی هر موضوع  ، لیست پیج های مربوطه نمایش داده میشه .

پیج های مختلف با دلایل زیر میتونن از لیست ایندکس حذف بشن .

  1. صفحاتی که ریدایرکت شدن
  2. صفحاتی که که بررسی اونها توسط گوگل با مشکل مواجه شده
  3. صفحاتی که بررسی شدن ولی به دلیل مشکلاتی ایندکس نشدن
  4. صفحاتی که توسط روبوت تکست یا تگ noindex محدود شدن
  5. صفحات با محتوای یکسانی که تگ canonical ندارن

گزارش های بخش “HTML IMPROVEMENTS” در گوگل وبمستر تولز جدید رو حتماً بررسی کنید :

پیدا کردن مشکلات مربوط به html سایت بسیار ساده هست . کافیه به بخش HTML Improvements در گوگل وبمستر برید و خطاهایی که گوگل دیده رو بررسی کنید . این گزارش روی تیتر و توضیحات صفحه شما تمرکز میکنه . بطور کلی دقت کنید که :

  1. برای هر مطلبتون یک تیتر “Title” مجزا و یونیک بنویسید . طول تیتر مطلبتون باید بین ۶۵ تا ۷۰ کاراکتر باشه .
  2. برای مطالبتون توضیحات “Description” مجزا و یونیک بنویسید . طول توضیحات مطلبتون باید حدوداً ۳۰۰ کاراکتر بشه .

برای اینکه صفحات دارای مشکل تیتر و توضیحات رو ببینید کافیه بر روی هر موضوع کلید کنید تا لیستی از صفحات رو بهتون نمایش بده .

با استفاده از بخش گزارش عملکرد یا همون PERFORMANCE REPORT ترافیک بیشتری به سایتتون سرازیر کنید .

از اینجا به بعد میخوایم یکم فنی تر و تخصصی تر به قضیه نگاه کنیم و بصورت عمیق تر به بخش Performance Report وارد بشیم . با استفاده از این بخش میتونید ترافیک بیشتری رو به سایتتون وارد کنید .

PERFORMANCE REPORT دقیقاً چیه و چه مزایایی داره ؟

همونطور که از اسمش مشخصه Performance Report گزارش هایی در خصوص عملکرد سایت شما در نتایج جستجوی گوگل ارائه میکنه . این بخش جایگزین Search Analytics در ورژن قدیم گوگل وبمستر شده .

شما علاوه بر اینکه در این بخش میتونید ببینید چند نفر روی لینک های کلیک کردن ، تعداد ظاهر شدن صفحات سایت در نتایج جستجو ، نرخ کلیک و متوسط جایگاه عبارت های کلیدی رو هم میتونید مشاهده کنید .

نکته بسیار مهمی که در نسخه جدید گوگل وبمستر ارائه شده اینه که در Search Analytics (نسخه قدیم) شما می تونستید گزارش عملکرد سایت رو حداکثر تا ۹۰ روز اخیر ببینید اما در Performance Report (نسخه جدید) این امکان برای ۱۶ ماه اخیر وجود داره .

افزایش سریع نرخ کلیک یا CTR با استفاده از PERFORMANCE REPORT گوگل وبمستر تولز جدید :

هیچ کس نمیتونه انکار کنه که CTR یا نرخ کلیک یکی از مهمترین فاکتورهای گوگل در رتبه بندی سایت هاست . سوالی که مطرح میشه اینه که چطوری باید نرخ کلیک رو ارتقا بدیم ؟

بیاید دوباره به Performance Report برگردیم و بررسی هایمون رو روی یک نمونه زنده !! (سایت فعال) انجام بدیم .

قدم اول : صفحاتی که CTR پایینی دارن شناسایی کنید

به تب های “Average CTR” و “Average Position” برید و پیج های که رنکشون زیر ۵ هست و CTR پایین تری نسبت به سایر صفحات دارن شناسایی کنید .برای اینکار می تونید از قابلیت فیلتر به شیوه زیر استفاده کنید :

بر اساس آمار وب سایت معتبر Advanced Web Ranking نرخ کلیک وب سایت هایی که در رتبه ۵ هستن در حدود ۴ درصد هست .

خب حالا دوباره میتونید از فیلتر ها استفاده کنید و این بار عبارت های کلیدی که نرخ کلیک اونها از این مقدار کمتره رو مشخص کنید . دقت کنید فیلتر قبلی هم سر جای خودش باشه .

حالا شما یه لیست از عبارت هایی دارید که رتبه اونها در نتایج جستجو بیشتر از ۵ هست و نرخ کلیک اونها هم کمتر از ۴ درصد . عبارت های کلیدی یا Keywords  هایی که قابلیت این رو دارن بیشتر از اینها ورودی بگیرن . فقط نیاز به بازسازی محتوا دارن .

قدم دوم : پیج هایی که با این عبارات در گوگل جایگاه دارن رو پیدا کنید .

فکر میکنید کار سختیه ؟ بهیچ وجه . کافیه روی عبارت هایی که در فیلتر قبلی لیست کردیم کلیک کنید و از تب های بالا گزینه Page رو انتخاب کنید .

قدم سوم : سایر عبارات کلیدی این صفحه رو هم پیدا کنید

بهینه سازی یک عبارت کلیدی در صفحه زیاد اثر مثبتی نداره . شما باید حداقل روی ۱۰ عبارت کلیدی صفحه کار کنید تا اثرات مثبت اون رو ببینید .

میخوام یه قابلیت بسیار عالی که کمتر ازش استفاده میشه رو بهتون یاد بدم . در گوگل وبمستر جدید مطابق عکس در نوار بالایی بر روی لینک New+ کلیک کنید و گزینه Page رو انتخاب کنید .

در پنجره باز شده کافیه لینک صفحه ای که میخواید کلمات کلیدی مهمش رو ببینید وارد کنید . خودشه !! این همون چیزیه که بهش نیاز داریم .

در طول مدت کار با پنل جدید گوگل وب مستر به فیلترها و تب های بالای گزارش دقت کنید . با استفاده از گزینه NEW+ می تونید آپشن های مختلف رو فعال کنید و نتایج رو بر اساس نیازتون فیلتر کنید .

قدم چهارم : عنوان و توضیحات صفحه رو بهینه تر کنید

این عبارت برای بیشتر کاربران آشناست . ” از عنوان و توضیحات مناسبی برای صفحه استفاده کنید” ، اما بصورت عملی یعنی چیکار کنیم ؟ چطوری عنوان صفحه رو انتخاب کنیم ؟ خب ما الان قراره اول به این سوال پاسخ بدیم .

از کلمات پر قدرت استفاده کنید

خب الان سوال تغییر کرد . کلمات پر قدرت دیگه چی هستن ؟ کلمات یا عبارات پر قدرت به عباراتی گفته میشه که کاربر خیلی سریع و آسون محتوای شما رو متوجه بشه و خیلی سریع متقاعد بشه که باید روی لینک کلیک کنه .

من همیشه توصیه میکنم از عبارتهایی مثل عبارت های زیر در عنوان مطالب سایت استفاده کنید :

  • سریع
  • قدم به قدم
  • رایگان
  • امروز
  • آسان
  • بهترین
  • کوتاه
  • و . . .

خب با توجه به این موارد عنوان و صفحات سایت رو تغییر میدیم و نتایجش رو مانیتور میکنیم ببینیم تغییرات جواب میده یا نه .

خب سوال بعدی . چقدر صبر کنیم تا تغییرات اعمال بشه ؟ چطوری می تونیم قبل و بعد تغییر رو با هم مقایسه کنیم ؟ بریم قدم بعدی . . .

قدم پنجم : رصد تغییرات

بعد از اینکه تغییرات رو در بخش های مذکور اعمال کردید وقت اون میرسه که صبر کنید تا گوگل این تغییرات رو متوجه بشه .

میتونید از بخش Fetch as google تغییرات رو سریعتر به گوگل اعلام کنید . در نهایت بیشتر از ۱۰ روز زمان میبره تا تغییرات صفحه رو گوگل در نتایج اعمال کنه و کاربران هم با عناوین تازه لینک ها مواجه بشن تا بتونیم رفتار اونها رو بررسی کنیم .

بازم میخوایم بک ابزار جالب دیگه پنل جدید گوگل وبمستر رو بهتون معرفی کنیم و اون هم امکان مقایسه بر اساس زمان هست . با استفاده از این گزینه میتونید نرخ کلیک رو در دو دوره متفاوت بررسی کنید .

مطابق تصویر بر روی فیلتر Data کلیک کنید و با انتخاب تب Compare بازه زمانی رو روی Custom قرار بدید . اینجا میتونید بازه دو هفته ای قبل و بعد تغییرات رو ثبت کنید .

حالا باید یک فیلتر دیگه هم اعمال کنیم . ما باید تغییرات رو برای هر کیورد کلیدی چک کنیم . برای این کار بر روی New+ کلیک و کلمه کلیدی مد نظرمون رو مشخص می کنیم . خب حالا باید یه تصویری مشابه تصویر زیر مقابل شما باشه

ما تونستیم در عرض ۲ هفته نرخ کلیک رو از ۳ درصد به ۴.۹ درصد برسونیم . یعنی چیزی در حدود ۶۳% نرخ کلیک برای این عبارت بهبود پیدا کرد .

چطوری عبارت های مستعد گرفتن رنک رو شناسایی کنیم؟

اگر در مرحله قبلی نتونستید ترافیک زیادی رو جذب کنید اینبار میخوایم روشی رو یاد بدیم که قطعا باعث افزایش ورودی شما میشه .

عبارات مستعد گرفتن رنک به عبارت ها و کیورد هایی گفته  میشه که جایگاه بین ۸-۲۰ نتایج رو دارن و میزان impressions اونها هم بالاست .

برای این کار شمابه روال قبل کافیه وارد پنل جدید سرچ کنسول بشید و نتایج رو روی ۲۸ وز اخیر فیلتر کنید . مجددا نتایج رو برای عبارات با جایگاه بیشتر از ۸ فیلتر کنید .

لیست موجود رو بر اساس impressions مرتب کنید . (زیاد به کم) . خب شما الان یه لیست از عبارات کلیدی دارید که مستعد گرفتن جایگاه در گوگل هستن .

خب سوالی که پیش میاد اینه که با این عبارات چیکار کنیم ؟ کمی پایین تر جواب سوالتون رو دادیم . . .

قدم اول : تا جایی که میتونید در خصوص موضوع تولید محتوا کنید

گوگل مطالبی که تمام و کمال هستن و ۱۰۰ درصد موضوع رو پوشش میدن دوست داره . چرا؟ چون کاربرا این مطالب رو دوست دارن .

اگر نگاهی به آمار صفحاتی که در جایگاه های بالا قرار گرفتن بندازید متوجه میشید که صفحات با حجم مطالبی نزدیک به ۲۰۰۰ کلمه بهترین جایگاه رو تصاحب کردن و همینطور که تعداد کلمات مطلب کم میشه جایگاه صفحات هم افت پیدا میکنه .

مطمئن بشید مطلب شما بهترینه . هر چیزی که در مورد موضوع میدونید بنویسید و محتوا رو کامل تر کنید .

قدم دوم : از ویدئو استفاده کنید

استفاده از ویدئو باعث میشه کاربران زمان بیشتری رو در سایت شما سپری کنن و این باعث میشه گوگل جایگاه شما رو در نتایج جستجو ارتقا بده .

Ezra Fishman تو بلاگ خودش عنوان کرده کاربران زمانی که برای مشاهده مطالب شامل ویدئو صرف میکنن ۲.۶ برابر مطالب بدون ویدئو هست .

بنابراین میشه خیلی راحت با تولید انواع ویدئو حتی بصورت ساده بازدیدکننده های زیادی رو در سایت نگه داشت .

قدم سوم : بک لینک ، برای دریافت بک لینک از سایت خودتون شروع کنید

دریافت بک لینک هنوز هم بخش مهمی از سئو رو تشکیل میده . سعی کنید با دریافت بک لینک های مناسب اعتبار عبارات کلیدی خودتون رو افزایش بدید .

حتماً لازم نیست برید برای هر عبارت بک لینک خارجی کسب کنید . میتونید از سایت خودتون شروع کنید . از سایر صفحات سایت به مطالبتون لینک بدید و اینطوری اعتبار عبارات کلیدی رو بالا ببرید .

 

قدم چهارم : به سوالات کاربران پاسخ بدید

سوالاتی که ممکنه کاربران در خصوص مطالب شما بپرسن رو در محتوای صفحه قرار بدید . خیلی از همین سوالات از طریق موتورهای جستجو دنبال میشه و میتونه کاربران رو به سمت سایت شما هدایت کنه .

با بررسی انجمن های گفتگو و وب سایت هایی که کاربران پاسخ سوالات رو میدن میتونید چند تا سوال متداول پیدا کنید و در وب سایتتون قرار بدید

همچنین میتونید برخی از سوالاتی که کاربران از طریق نظرات میپرسن رو هر از گاهی به محتوای صفحه انتقال بدید و پاسخش رو در اونجا عنوان کنید .

نکات و استراتژی های پیشرفته در گوگل وبمستر

وقت اون رسیده که نکات پیشرفته تری در خصوص گوگل وبمستر ارائه کنیم . در این فصل یاد می گیرید چطوری نرخ crawl سایت رو افزایش بدید . مشکلاتی که سایتتون در حالت موبایلی داره برطرف کنید و نرخ کیکی موبایلیتون رو افزایش بدید .

نرخ CRAWL سایت چیه ؟

نرخ Crawl تعداد صفحاتی هست که گوگل در هر روز از سایت شما بررسی میکنه . در پنل سرچ کنسول در بخش Crawl Stats میتونید این عدد رو ببینید .

نرخ CRAWL چرا برای سئو مهمه ؟

فرض کنید یک سایتی دارید که ۲۰۰.۰۰۰ صفحه داره . اگر نرخ Crawl سایت شما برابر ۲ هزار صفحه در روز باشه ، حدود ۱۰۰ روز طول میکشه که گوگل کل سایت رو بررسی کنه .

حالا اگر شما تغییری در سایت ایجاد کرده باشید ممکنه ۱۰۰ روز طول بکشه گوگل تغییرات رو بفهمه و اونها رو ایندکس کنه .

برای اینکه از نرخ Crawl سایتتون حداکثر استفاده رو بکنید چند راهکار بهتون پیشنهاد میدیم .

قدم اول : صفحاتی که ضروری نیستن رو از لیست CRAWL خارج کنید .

این مورد خصوصاً برای سایت های فروشگاهی بسیار مهمه . چون سایت های فروشگاهی امکانی رو در اختیار کاربر میزارن تا بتونه محصولات رو مطابق دلخواهش فیلتر کنه .

نمونه لینک هایی که از طریق این فیلتر ها تولید میشه به این شکله :

yourstore.com/product-category/?size=small&orderby=price&color=green…

هر کدوم از موارد بالا مثل size T orderby و . .  یک پارامتر محسوب میشن . بطور عادی گوگل این لینک ها رو ایندکس میکنه ولی همونطور که مشخصه این لینک ها هیچ ارزشی برای سئو ندارن و فقط چیدمان محصولات رو عوض میکنن .

بنابراین باید اینطور لینک ها رو به گوگل معرفی کنیم تا ایندکسشون نکنه . برای این کار باید از بخش URL Parameters استفاده کنیم .

در پنل گوگل وبمستر وارد بخش URL Parameters بشید و بر روی دکمه Add Parameter کلیک کنید .

در اینجا باید پارامترهایی که در سایتتون بعنوان فیلتر محصولات استفاده می کنید رو معرفی کنید . طبق تصویر عمل کنید .

این کار رو باید برای تمامی پارامترها انجام بدید تا گوگل لینک های بی ارزش رو Crawl نکنه و این فرصت رو در اختیار سایر لینک ها قرار بده که اهمیت بیشتری دارن .

قدم دوم : بررسی کنید چقدر طول میکشه گوگل صفحات سایت رو دانلود کنه

بخش crawl report در پنل گوگل وبمستر به شما میگه که گوگل برای دانلود صفحات شما چقدر وقت صرف کرده .

اسپایک اولیه رو می بینید ؟ این نشون میده گوگل به صورت ناگهانی در دانلود صفحه شما دچار مشکل شده و وقت زیادی رو صرف بررسی و دانلود پیج کرده . این میتونه نرخ Crawl  شما رو نابود کنه .

Gary Illyes در وبلاگ گوگل وبمستر تولز جدید نوشته :

سرعت لود سایتتون رو بهتر کنید . چون علاوه بر اینکه کاربران راحت تر با سایت شما کار میکنن نرخ Crawl  شما هم افزایش پیدا میکنه . از نظر ربات گوگل سرعت مناسب یک سایت نشان از سلامت سرورهای اون هست . در حالت دیگه خطاهای زیاد سرور سبب ارسال سیگنال منفی به گوگل میشه و نرخ Crawl  سایت پایین میاد

از قابلیت های مفید FETCH AS GOOGLE استفاده کنید

در خصوص استفاده از بخش Fetch As Google در گوگل وبمستر قبلا توضیحاتی ارائه کردیم . حالا میخوایم چند راهکار مبتنی بر Fetch As Google برای افزایش سرعت ایندکس مطالب ارائه کنیم .

قدم اول : مطالب جدید خود را در عرض چند دقیقه ایندکس کنید

Fetch As Google سریعترین مسیر برای ایندکس مطالب جدید سایت شماست . هنگامی که مطلب جدیدی به سایت خود اضافه کردید کافیه به این بخش سری بزنید و با ارائه آدرس صفحه و کلیک بر روی دکمه Fetch اون صفحه رو خیلی سریع به گوگل معرفی کنید .

بعد از اینکه صفحه Fetch شد بر روی دکمه Request indexing کلیک کنید تا گوگل روبات ها رو برای ایندکس به سایت شما بفرسته . پس از اون کافیه بر روی دکمه Crawl only this URL کلیک کنید .

قدم دوم : با استفاده از FETCH AS GOOGLE مطالب آپدیت شده رو REINDEX کنید

Fetch As Google فقط برای مطالب جدید کاربردی نیست . شما میتونید مطالب قدیمی سایت رو پس از ویرایش و اپدیت از این طریق به گوگل معرفی کنید تا گوگل بسرعت تغییرات رو درک کنه و اطلاعات خودش رو آپدیت کنه .

قدم سوم : در گوگل وبمستر تولز جدید با قابلیت RENDERING مشکلات سایت رو پیدا کنید .

قابلیت Fetch And Render این امکان رو به شما میده که سایتتون رو از دید کاربر و گوگل ببینید . با توجه به اینکه این تصاویر در کنار هم قرار گرفتن شما میتونید مقایسه ای داشته باشید و بفهمید چه مواردی از سایت از دید گوگل مخفی مونده .

بعنوان مثال در تصویر زیر گوگل بات به یکسری از تصاویر سایت دسترسی نداره . اگر کمی پایین تر بیاید لیست این موارد رو به همراه مشکلی که گوگل بهش برخورد کرده رو مشاهده می کنید .

سخن پایانی :

حالا میخوایم نظر شما درباره این مقاله بدونیم .

  • به نظر شما کدوم یک از روش های گفته شده میتونه ترافیک بیشتری رو به سمت سایت هدایت کنه ؟
  • اگر این مقاله تشویقتون کرد که تغییراتی در سایتتون ایجاد کنید کدوم تغییر رو اول از همه انجام میدید ؟
  • به نظرتون چه چیزهای دیگه ای روی نرخ کلیک تاثیر میزاره ؟
  • گوگل وبمستر تولز جدید رو بیشار قبول دارید یا قدیمی را ؟

خوشحال میشیم نظراتتون رو با ما در میون بزارید . سعی میکنیم به دقت به تک تک سوالاتتون پاسخ بدیم

منبع  گوگل وبمستر تولز جدید وب سایت روبرو است : novinadmin

امتیاز دهید
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها