زنان , بارداری و زایمان

جلوگیری از پریود شدن در سفر زیارتی

جلوگیری از پریود شدن در سفر زیارتی :

بعضی از خانم ها برای جلوگیری از پریود شدن در سفر زیارتی، ماه رمضان یا مراسم های مهمی مثل ازدواج ترجیح می دهند، قاعدگی خود را به تاخیر بیندازند. اگر شما نیز قصد چنین کاری دارید با خواندن این مقاله می توانید با راههای به تاخیر انداختن پریود و هر آنچه که باید در این مورد بدانید، آشنا شوید. به علاوه در این مقاله به عوارض عقب انداختن پریود پرداخته شده است. جهت دسترسی سریع به مطالب می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

این نوشته فقط یک مطلب آموزشی است که از فضای مجازی جمع آوری شده است و شما در این خصوص باید با پزشک خود مشورت کنید و خوزستان خبر هیچ مسئولیتی در خصوص این مطلب ندارد.

راه های عقب انداختن پریود

روشهای مختلفی برای عقب انداختن قاعدگی وجود دارد. بعضی از این روشها به کمک قرص و برخی دیگر بدون مصرف قرص و به کمک روشهای برگرفته از طبیعت هستند. در ادامه به طور کلی با این روشها آشنا خواهید شد. توجه داشته باشید که اگر از دارو استفاده می کنید، برای مصرف هر نوع قرصی برای عقب انداختن قاعدگی باید با پزشک مشورت و ایشان دارو را تجویز کنند.

• راههای خانگی عقب انداختن پریود
اگر مایلید راههای عقب انداختن پریود بدون قرص را امتحان کنید، روشهای خانگی عقب انداختن پریودی می تواند برای شما موثر باشد. حذف کامل غذاهای تند و ادویه دار و مصرف سیر، فلفل سیاه و چیلی می تواند با کاهش جریان خون، قاعدگی را به تعویق بیندازد. ماساژ رحم نیز می تواند برای تاخیر در قاعدگی موثر باشد.

ورزش منظم قبل از شروع پریودی می تواند استرس شما را از بین ببرد. استرس یکی از عوامل جلو افتادن پریودی است که با ورزش منظم به خصوص ورزشهای هوازی مثل پیاده روی سریع می توانید آن را کنترل کرده و قاعدگی را عقب بیندازید. برای استفاده از روشهای خانگی باید 15 روز قبل از قاعدگی این کارها را انجام دهید.

• عقب انداختن پریود با داروهای گیاهی
یکی از روشهای عقب انداختن پریود بدون قرص، استفاده از داروهای گیاهی و طب سنتی است. این روش از زمان های بسیار دور مورد استفاده خانم ها برای به تاخیر انداختن قاعدگی شان بوده است. مثلا مصرف منظم سرکه، عدس، جعفری، ژلاتین، لیمو، هویج، موز، دانه گشنیز، ریشه شیرین بیان، انجیر، چای دارچین، پوست انبه، بومادران و غیره می توانند پریود شما را به تعویق بیندازند. البته استفاده از این روش نمی توانید از پریود نشدن خودتان کاملا مطمئن باشید.

• قرص های تاخیری قاعدگی
مصرف این قرصها از جمله روشهای عقب انداختن پریود اورژانسی است. قرص های تاخیری حاوی هورمون پروژسترون هستند که به دیواره رحم اجازه فرو ریختن و خونریزی را نمی دهد. مصرف این نوع قرصها را باید 3 الی 4 روز قبل از پریودی شروع کنید و تا زمانی که مایل به تعویق قاعدگی هستید، مصرف آنها را ادامه دهید. این نوع از قرصها را باید زیر نظر پزشک و با دوز تجویزی پزشکتان مصرف کنید.

• قرص ال دی برای عقب انداختن پریود
عقب انداختن پریودی با قرص های ضد بارداری یک روش سریع عقب انداختن پریود با قرص است که در بین خانم ها بسیار رایج است. معمولا این قرصها شامل 21 قرص فعال حاوی استروژن و پروژسترون و 7 قرص دارونما هستند. در طول مصرف قرصهای فعال قاعدگی به تاخیر می افتد. زمانی که از دارونماها استفاده می شود در طول آن هفته پریودی اتفاق می افتد.

برای عقب انداختن پریود با قرص ال دی می توانید 5 تا 7 روز مانده به پریود خود مصرف ال دی را شروع کنید. مصرف ال دی را تا زمانی که مایل هستید پریودتان به تاخیر بیفتد ادامه دهید. معمولا یک الی دو روز بعد از قطع این دارو، شاهد خونریزی خواهید بود. قرص های ضد بارداری ال دی، اچ دی، تری فازیک و غیره را زیر نظر پزشک مصرف کنید.

• عقب انداختن قاعدگی با قرص نورتیسترون
قرصهای نورتیسترون حاوی هورمون پروژسترون بوده و تا 17 روز می توانند قاعدگی را در زنان به تاخیر بیندازند. سه روز قبل از پریود شدن باید مصرف آن را شروع کنید. نورتیسترون را می توانید حداکثر تا 20 روز مصرف کنید. بعد از قطع مصرف، ظرف دو الی سه روز شاهد خونریزی خواهید بود. مصرف این دارو باید با مشورت پزشک باشد. در ضمن، نورتیسترون یک داروی ضد بارداری نیست و نمی تواند چنین تاثیری برای خانم ها داشته باشد. تنها کاری که این دارو انجام می دهد جلوگیری از ریزش دیواره رحم به کمک بالا نگه داشتن سطح هورمون پروژسترون است.

• استفاده از IUD های پروژسترونی
دستگاه های آی یو دی از جمله وسایل پیشگیری از بارداری هستند. این دستگاه، پلاستیکی و به شکل حرف T در انگلیسی است که داخل واژن کار گذاشته می شود. بعضی از این دستگاهها هورمونی هستند و با آزاد کردن هورمون زنانه پروژسترون می توانند از قاعدگی پیشگیری کرده یا باعث پریودی خفیف شوند. 

عوارض عقب انداختن قاعدگی

زنانی که از روشهای به تاخیر انداختن پریودی با قرص استفاده می کنند با بعضی از عوارض ناشی از مصرف این قرصها روبرو می شوند. این عوارض عبارت است از:

• تورم شکم
• احساس پُر بودن و سنگینی شکم
• کهیر و آکنه
• تغییر در خلق و خو
• درد سینه
• درد شکم
• تنگی نفس

چون قرصهای به تاخیر انداختن قاعدگی، هورمونی هستند و تعادل هورمونهای زنانه را به هم می زنند، عوارضی شبیه عوارض بالا بودن هورمون پروژسترون را ایجاد می کنند که در بالا به آن اشاره شد. 

موارد منع استفاده از قرصهای تاخیری پریود

همه خانم ها نمی توانند از قرصهای ضد بارداری به دلیل ماهیت هورمونی بودن آنها برای عقب انداختن پریود خود استفاده کنند. زیرا مصرف این داروها باعث بروز عوارض شدیدتری در این زنان نسبت به زنان دیگر می شود. به همین دلیل به تاخیر انداختن پریود با قرص برای این زنان ممنوع است:

• زنانی که فشار خون یا چربی خون بالایی دارند
• زنانی که سابقه سکته مغزی دارند
• زنانی که دچار بیماری‌های کبدی یا دیابت هستند
• زنانی که دارای سابقه خانوادگی لخته شدن خون هستند
• زنان مبتلا به سرطان پستان یا سرطان رحم

همچنین، خانم های بالای ۳۵ سال و نیز زنان سیگاری که به طور مداوم دخانیات مصرف می کنند، برای استفاده از داروهای هورمونی و ضد بارداری در به تاخیر انداختن قاعدگی باید احتیاط های لازم را در نظر بگیرند.

7 نکته طلایی درباره عقب انداختن قاعدگی

اگر قصد دارید به هر دلیل قاعدگی خود را به تعویق بیندازید، قبل از انجام این کار حتما به نکات زیر توجه کنید:

• این کار را زیر نظر پزشک انجام دهید.
• مصرف خودسرانه داروها بدون توجه یا اطلاع از عوارض جانبی آنها برای سلامتی شما خطرناک است.
• درمان های خانگی به اندازه درمان های دارویی برای به تاخیر انداختن قاعدگی موثر نیستند، بنابراین خود را به دردسر نیندازید.
• مصرف قرص تاخیری قاعدگی فقط ترشح هورمونها را به تاخیر می اندازد و نمی تواند برای همیشه پریودی را متوقف کند.
• مصرف همزمان قرصهای ال دی و مفنامیک اسید برای خانم ها خطرناک است. بنابراین موقع به تاخیر انداختن پریود با قرص مراقب عوارض این تداخل دارویی آنها باشید.
• استفاده از قرصهای ضد بارداری برای دختران مجرد در هر سنی که باشند، هیچ عارضه و مشکلی به دنبال ندارد. دختران نوجوانی که قاعدگی دردناک یا نامنظم دارند، می توانند این نوع قرص ها را مصرف کنند.
• در صورتی که خودخواسته پریود را به تاخیر می اندازید، تاخیر در پریودی می تواند تشخیص بارداری را سخت کند. بنابراین باید علائم اولیه بارداری را شناخته و اگر با قطع پریودی این علائم را مشاهده کردید حتما تست حاملگی دهید.

اگر ناگهان تصمیم به عقب انداختن پریود می گیرید، برای سریع عقب انداختن پریود با قرص ال دی در نظر داشته باشید که در صورت لکه بینی بهتر است روزی 2 قرص مصرف کنید. اما با قطع لکه بینی باید مصرف قرص را به 1 عدد برسانید. تا زمانی که می خواهید پریودتان عقب بیفتد نیز باید همان 1 قرص را مصرف کنید. 

سخن پایانی

اگر ازدواج، سفر زیارتی، آزمون مهم یا هر مورد دیگری را در پیش دارید، می توانید به کمک روشهای مختلفی قاعدگی را به تاخیر بیندازید. این روشها شامل روشهای خانگی، استفاده از قرص های ضد بارداری، قرص های هورمونی، داروهای گیاهی و غیره هستند. استفاده از قرص بارداری و هورمونی برای دختران ضرری ندارد اما همه خانم ها هم نمی توانند از این روش برای عقب انداختن قاعدگی استفاده کنند. قبل از استفاده از هر روشی بهتر است با پزشک خود مشورت کنید تا عوارض ناشی از عقب انداختن قاعدگی برایتان کمتر بوده و خطری به دنبال نداشته باشد.

(1 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها