گیم

ایکس باکس سری ایکس یا ps5 به همراه جدول مشخصات فنی هر دو کنسول

پلی استیشن 5ایکس باکس سری ایکس
تاریخ انتشارتابستان 2020تابستان 2020
سازگاری به قبلتقریباً تمام بازی های PS4همه بازی های ایکس باکس وان
سی پی یو8 هسته ای 3.5 گیگاهرتز AMD ذن 28 هسته ای ، 3.8 گیگاهرتز AMD ذن 2
گرافیک10.3 teraflop AMD RDNA 212.0 teraflop AMD RDNA 2
رم16 گیگابایت  DDR616 گیگابایت  DDR6
حافظه1 ترا برای شروع SSD1 ترا برای شروع  NVMe
تراکم پیکسل4 تا 8 K4 تا 8 K
نرخ فریم تصویرحداکثر 120 فریم در ثانیهحداکثر 120 فریم در ثانیه
درایو دیسکبلوریبلوری
قیمت کنسول

پلی استیشن 5 سونی در مقابل ایکس باکس مایکروسافت سری X چگونه است؟ کدام پیروز خواهند شد؟ با رقابت جنجالی این دو کنسول بازی همراه عصر آی تی باشید.

خب خب خب !!! این قسمت هم که مناسب طرفداران بازی ها یا به اصطلاح همان گیمرها. در این قسمت میخواهیم به مقایسه این دو غول بازی سازی بپردازیم و ببینیم طرفداران آن ها در سال 2020 باید منتظر چه چیزهای جدیدی از این دستگاه های بازی باشند. پس با ما همراه باشید!

از قرار معلوم، این دو شرکت کنسول بازی برای پول های شما که در تعطیلات پس انداز کرده اید، کیسه دوختند!!! باتوجه به شروع سال 2020 و تغییراتی که در این دو کنسول بازی سازی ارائه شده است ما انتظار چیزهای جدیدی از این دو را داریم البته همچنان در مورد قیمت، تاریخ عرضه و ویژگی های بازی اضافه شده اطلاعات چندانی در دست نداریم.

البته احتمال بروز مشکلاتی برای PS5 وجود دارد و آن هم میتواند شامل قیمت بالاتر از حد انتظار، البته باتوجه به اختلافات تجاری موجود باشد. از مشکلات دیگری که وجود دارد می توان به ذخیره سازی و اختصاص حافظه اشاره کرد که باتوجه به سیاست های این کمپانی، تغییراتی در آن اعمال شده باشد. البته باتوجه به عرضه با تاخیر آن ممکن است ایراداتی به این کمپانی وارد شود اما باید توجه داشت که باتوجه به بحران جهانی کنونی و به دلیل شیوع ویروس مرگبار کرونا این تصمیم اتخاذ شده است که این محصول با تاخیر عرضه شود. البته درحال حاضر هیچ گونه سند محکمی برای این تاخیر ارائه نشده است اما بنظر می­رسید باتوجه به این بحران جهانی، ریسک بزرگی است تا این محصول عرضه شود.

البته دلیل چشم انداز بازی که در این سری جدید وجود دارد می تواند بسیار مهم باشد. این چشم انداز در نسخه های گذشته وجود نداشت البته وجود کیفیت 8K و صدای ray-traced مورد بحث ما نیست صرفا این نوع چشم انداز بازی که مفهوم جدیدی است یکی از پیچیدگی های این نوع محصول می باشد.

به علاوه با توجه به رقابتی که با PCs ها وجود دارد، کنسول های بازی در حال حاضر با چالش های جدیدی از سرویس های بازی سازی Hardware-free که شامل Google Stadia و Nvidia GeForce است استفاده می کند. این چالش ها مشابه چالش هایی است که شرکت مایکروسافت با آن دست و پنجه نرم می کند که با نام Project xCloud شناخته می شود.

پلی استیشن 5 سونی (Play Station 5)

ایکس باکس سری ایکس یا ps5

ایکس باکس سری ایکس یا ps5

مهم ترین اثری که در این کنسول وجود دارد مربوط به Controller آن است. شرکت سونی در این فکر است که بازی هایی که مشتریانش انجام می دهد را هیجان انگیرتر کرده و در آنها شور و شوق ایجاد گردد. از طرفی یکی دیگر از ویژگی های جدید این کنسول، اسپیکرهای جدید و یک USB-C connection است. یکی دیگر از ویژگی های جدید این کنسول تقویت سیستم حافظه آن است جهت دانلود بازی های با حجم بیشتر. تنها بازی مورد تایید این نوع کنسول در حال حاضر Godfall است.

مشابه سری  X شرکت Xbox، کنسول PS5 همچنان از دیسک های Optical پشتیبانی می کند که البته این امر نشان می دهد نگه داشتن برخی از فناوری ها از گذشته کمی دشوار است.

ایکس باکس مایکروسافت سری(X )Xbox Series X :

ایکس باکس سری ایکس یا ps5

ایکس باکس سری ایکس یا ps5

ما حداقل یک ایده در مورد سری جدید این سری کمپانی داریم که این ویژگی شباهت به اسپیکر bookshelf به جای DVD-Player-Esque ایکس باکس دارد. البته شرکت مایکروسافت در مورد تقویت دسته کنترلی یا controller نیز صحبت هایی به میان آورده است.

قیمت PS5 و Xbox Series X مهم ترین عامل در کنسول های نسل آینده در بررسی Ed Boon است

نتایج نظرسنجی کاربران Ed Boon ممکن است شما را غافلگیر کند.

Ed Boon، خالق سری بازی‌های Mortal Kombat اخیراً سؤالی را بین بیش از ۵۰۰ هزار دنبال کننده توییتر خود مطرح کرده است که مهمترین عنصر در پلی استیشن ۵ و ایکس باکس سری X چیست؟

گزینه های نظرسنجی غیر رسمی توییتر در صفحه Boon شامل قیمت مناسب، گرافیک بهتر، بازی های اختصاصی و سازگاری با بازی های کنسول های نسل گذشته بود. بیش از ۵۰،۰۰۰ نفر در این نظرسنجی شرکت کردند و قیمت مناسب، بیشترین میزان را در بین رأی ها به خود اختصاص داده بود.

قیمت مناسب ۳۷.۵ درصد آرا را به خود اختصاص داده است. پس از آن سازگاری با کنسول های نسل گذشته (۳۰ درصد)، گرافیک بهتر (۱۹.۲ درصد) و بازی های اختصاصی (۱۳.۲ درصد) از رای ها را به خود اختصاص داده است.

Boon در این باره گفت که از اینکه بازیهای انحصاری کمترین درصد را به خود اختصاص داد، تعجب کرده است. در هر صورت، نظرسنجی توییتر حتی توسط یک نفر که ۵۰ هزار رای دهنده دارد لزوماً نشان دهنده علاقه یا قصد مصرف کننده به طور کامل نیست.

سونی و مایکروسافت هنوز قیمت کنسول های نسل بعدی خود را اعلام نکرده اند اما با توجه به عرضه این کنسول ها در سال جاری، این جزئیات باید در ماه های آینده مشخص شود.

PS4 و Xbox One به ترتیب با ۴۰۰ دلار و ۵۰۰ دلار در بازار عرضه شدند. ایکس باکس وان در هنگام عرضه قیمت بیشتری از PS4 داشت زیرا در هر بسته کنسول یک Kinect نیز وجود داشت. مایکروسافت بعداً کینکت را از بسته حذف کرد و قیمت آن را از PS4 پایین تر آورد.

  Gran Turismo Sport، تجربه‌ای کاملا جدید با کنترلر PS5

PS5 و Xbox Series X برنامه ریزی شده اند تا در تعطیلات امسال عرضه شوند. مایکروسافت در این باره جزئیات بیشتر را نشر داده است. همانطور که در ماه دسامبر سال ۲۰۱۹ در طی رویداد Game Awards از ، Xbox Series X رونمایی کرد. نشان دادن کنسول در این به این زود اقدامی جسورانه و پر مخاطره بود که مایکروسافت برای رقابت با سونی از آن استفاده کرد.

از طرفی، سونی جزئیات کوچکتری مانند بهبود بارگذاری و پشتیبانی از بازی های PS4 را تأیید کرده است اما این شرکت هنوز از کنسول خود رونمایی نکرده یا جزئیات کلیدی بیشتری را منتشر نکرده است. نظر شما در مورد کنسول های نسل آینده چیست؟ چه قیمتی برای شما مناسب تر است؟ در این باره نظرات خود را با ما در گیم پاس به اشتراک بگذارید.

وقت آن را رسیده که تصمیم گیری کنیم. بدون هرگونه طرفداری متعصبانه و با استناد به مشخصات موجود از این کنسول‌ها، به نظرتا کدامیک از این دو کنسول قدرت بیشتری خواهد داشت؟ اگر روزی قصد هزینه کردن در دنیای گیم و بازی را داشته باشید کدامیک را انتخاب خواهید کرد؟ خرید پلی استیشن 5 سونی یا کنسول Xbox Series X مایکروسافت؟ یا اصلاً خرید یک PC برای گیم و کار را به این دو کنسول ترجیح می‌دهید؟

نظرات خود را با دلیل انتخابتان با ما و دیگر خوانندگان وبسایت خوزستان خبر به اشتراک بگذارید.

امتیاز دهید
اشتراک در
اطلاع از
3 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها