شخصیت های خوزستان

همه چیز در خصوص آسیه عامری و دلیل نام گذاری آسیه آباد اهواز

محله هایی با نام زنان در اهواز
.
دست کم سه محله را در  اهواز می شناسم که  نام زنان بر روی آن گذاشته شده است و از این بابت مفتخر هستم که همشهریان من این تبعیض را در مورد زنان روا نداشته اند. این سه محله را در زیر معرفی می کنم.
.
1)   آسیه آباد که در زبان عامیانه به  آسیاباد معروف است. علت این نامگذاری این است که زمین های آن محل متعلق به بانویی به نام « آسیه عامری» بوده و این بانوی بزرگ آنها را به نیازمندان بخشیده تا برای خود سرپناهی بسازند.
.
2)  کوی « خانم یوسفی» که در حال حاضر آن را به اختصار  کوی یوسفی می نامند. نام خانم یوسفی در اصل « حشمت شفیعی» بوده که چون فامیل همسرش یوسفی بوده به این نام شهرت یافته است. ایشان در زمان  استانداری  عبدالرضا انصاری در  خوزستان سمت معاونت امور اجتماعی را بر عهده داشتند. در زمان مسئولیت او، جایی که این محله در آن ساخته شده زمین بایری بود که حاشیه شهر اهواز به حساب می آمد و با تلاش او در آن محل زمین هایی با اندازه کوچک به نیازمندان داده شد که در آن خانه بسازند. لازم به ذکر است که آقای عبدالرضا انصاری در سالهای 1342 تا 1345  استاندار خوزستان بوده اند و بهترین استانداری است که خوزستان به خود دیده زیرا منشأ کارهای بزرگ و ماندگار و تأثیر گذاری در استان خوزستان بوده است.
.
3)   کوی فرح که پس از پیروزی انقلاب اسلامی به  کوی پانزده خرداد تغییر نام داده. نیازی به گفتن نیست که فرح همان همسر شاه سابق بود و بیش از این نیازی به توضیح نیست. احساس می کنم که باید در آینده و در فرصت های دیگر در مورد نام محلات دیگر  شهر اهواز نیز تا جایی که آگاهی داشته باشم توضیحاتی بنویسم زیرا می بینم کسانی در این زمینه دست به قلم شده اند که نه آگاهی لازم را دارند و نه کنکاش و پرس و جویی از کسی می کنند و بعضاً نام ها و مطالب نادرستی را می پراکنند.

 

آسیه عامری

(14 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها