اخبار خوزستان

یک میلیارد اصله نهال تا سال ۱۴۰۵ در کشور تولید می‌شود

یک میلیارد اصله نهال تا سال ۱۴۰۵ در کشور تولید می‌شود

یک میلیارد اصله نهال تا سال ۱۴۰۵ در کشور تولید می‌شود

ایسنا/خوزستان رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در سفر خود به استان خوزستان گفت: جهت رفع نیاز چوبی کشور و افزایش و توسعه پوشش گیاهی، تولید یک میلیارد اصله نهال تا سال ۱۴۰۵ در نظر گرفته شد.

عباسعلی نوبخت امروز، ۲۴ شهریورماه در حاشیه سفر خود به استان خوزستان اظهار کرد: به دستور رئیس جمهور و وزیر جهاد کشاورزی، امسال تغییرات ساختاری تولید نهال در کشور در نظر گرفته شد و تولید یک میلیارد اصله نهال تا سال افق سال ۱۴۰۵ برنامه‌ریزی شد.

به گزارش خوزستان خبر به نقل از ایسنا، وی افزود: در راستای این برنامه‌ریزی، جهت تولید یک میلیارد اصله نهال سالانه باید به طور متوسط ۲۵۰ میلیون اصله نهال تولید شود تا بتوانیم در سال ۱۴۰۵ به تولید یک میلیارد اصله نهال برسیم.

نوبخت تصریح کرد: کشور ما مانند سایر کشورهای همسایه در منطقه خشک و نیمه خشک قرار دارد و کشورهای همسایه از جمله پاکستان، عربستان، ترکیه و افغانستان کار تولید نهال را شروع کردند. ما هم باید جهت رفع نیاز کشور و برای افزایش و توسعه پوشش گیاهی، نهال‌های مورد نیاز کشور را تولید کنیم.

وی بیان کرد: امروز طی بازدیدی که از نقاط مختلف خوزستان داشتیم و بر اساس صحبت‌های مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان، سال آینده حداقل ۵۰ هزار هکتار سطح زراعت چوب در استان خوزستان افزایش می یابد.

نوبخت اظهار کرد: تا کنون حدود ۲۲۰ هزار هکتار عرصه در راستای زراعت چوب در کشور کاشته شد و این نهال ها با محوریت تامین نیاز چوب صنایع مرتبط با چوب در کشور برنامه‌ریزی شده است و تولید می شوند.

وی افزود: سالانه حدود ۱۴ میلیون مترمکعب چوب در کشور نیاز داریم که امسال پنج و نیم تا ۶ میلیون متر مکعب چوب مورد نیاز صنایع در کشور به واسطه این زراعت چوب تامین شد و ان شاءالله در مناطق مختلف استان با توجه به وضعیت مناسب رودخانه کارون از نظر دبی آب، عرصه هایی که ممکن است سال‌ها بلامصرف باشند را با مدیریت و مطالعات کارشناسی به سمت زراعت چوب و سایر نیازهایی که جنبه کشاورزی دارند و کشور به آن ها نیاز دارد، سوق دهیم.

نوبخت گفت: ایران از ۱۳ اقلیم دنیا ۱۱ اقلیم دارد و از نظر کارشناسی از ظرفیت‌های بالایی برخوردار است. باید از این ظرفیت‌ها در جهت تامین نیازهای کشور در بخش کشاورزی چه موارد مرتبط با نیاز چوبی و چه موارد مرتبط با تضمین امنیت غذایی کشور استفاده و در زمینه تولید چوب نسبت به سال‌های گذشته هم از نظر کمی و هم از نظر کیفی پیشرفت کنیم.

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با اشاره به بازدید از زراعت چوب شرکت نوین چوب خوزستان بیان کرد: از این عرصه خیلی راضی هستم و مجری این عرصه مجری توانمندی در زمینه تولید مواد اولیه صنایع چوبی کشور است.

انتهای پیام