اخبار خوزستان

مقابله با تغییر اقلیم در اهواز با ایجاد “سایه” / تولید انبوه درخت‌های بومی

مقابله با تغییر اقلیم در اهواز با ایجاد "سایه" / تولید انبوه درخت‌های بومی

مقابله با تغییر اقلیم در اهواز با ایجاد “سایه” / تولید انبوه درخت‌های بومی

ایسنا/خوزستان رئیس سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اهواز از تلاش برای افزایش پوشش گیاهی و ایجاد سایه در اهواز و مقابله با پدیده تغییر اقلیم خبر داد.

سید رشید شجاعی‌نژاد در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به برنامه‌های این سازمان برای حفظ فضای سبز اهواز، اظهار کرد: در سازمان پارک‌ها مجموعه‌ای از اقدامات برای قابل زیست شدن اهواز و همچنین مقابله با پدیده تغییر اقلیم از طریق افزایش پوشش گیاهی و ایجاد سایه در حال انجام است.

وی در خصوص چگونگی استفاده از گونه‌های درختی، افزود: در این راستا با نهالستان‌هایی که می‌توانند درخت و درختچه تولید کنند وارد مشارکت شده‌ایم تا به سمت تولید انبوه درختچه و درخت بومی برویم و گل و گیاه مورد نیاز اهواز تامین شود.

رئیس سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اهواز گفت: در حال برنامه‌ریزی برای احداث شهرک گل و گیاه نیز هستیم تا تولیدکنندگان خوزستان در این محل گل و گیاه عرضه کنند.

شجاعی بیان کرد: به منظور مقابله با از بین رفتن گل و گیاه نیز میزان جرایم قطع درختان که بسیار جزئی بود را واقعی کرده‌ایم تا کسانی که نسبت به قطع درختان اقدام می‌کنند بدانند باید خسارت هنگفتی پرداخت کنند و این جریمه، اهرم بازدارنده‌ای برای جلوگیری از این کار باشد.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی برای اجرای طرح بوستان‌های خاطره و زندگی عنوان کرد: لایحه جلب مشارکت انبوه‌سازان برای ایجاد فضای سبز در بام خانه، نمای منازل و بخشی از فضای حیاط و دیوار نرده تدوین شده و مراحل آن در حال انجام است و احتمالا تا یک هفته آینده این طرح مصوب شود.

وی افزود: ارائه خدمات و نگهداری از فضاهای سبزی که در اختیار شهرداری اهواز نیستند نیز در دستور کار قرار گرفته و آماده‌سازی این طرح در حال انجام است تا باغبان‌هایی که بیشتر آن‌ها کارکنان بازنشسته شهرداری هستند به صورت سامان‌دهی شده خدمات را ارائه دهند. خروجی این اقدامات موجب می‌شود شهری مناسب برای زیست داشته باشیم.

رئیس سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اهواز با اشاره به اهمیت آبیاری صحیح فضای سبز گفت: با وجود نعمت خدادادی رودخانه کارون و کانال‌های اطراف شهر، شبکه مناسب آبیاری فضای سبز در اهواز وجود ندارد که این مساله علت اصلی ضعف فضای سبز شهر است. برای رفع این مشکل یک مشاور ذی صلاح به منظور به روز رسانی و کاربردی کردن مطالعات شبکه مجزای آبیاری فضای سبز اهواز انتخاب و کار مطالعات آغاز شده است که این کار به منظور استفاده نکردن از آب شرب شهری برای آبیاری فضای سبز، جمع‌آوری تانکرهای آبیاری و استفاده از پساب تصفیه شده برای پایدار شدن منابع آب است.

وی افزود: بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده، در مدت ۱۸ ماه کار به روز رسانی مطالعات تکمیل می‌شود اما در کنار این موضوع از مشاور خواسته‌ایم همزمان با مطالعات، در جاهایی که بحران وجود دارد و آب کم است، کار اجرایی را انجام دهد.

شجاعی تصریح کرد: در حال حاضر ۴۰ تا ۵۰ درصد آبیاری فضای سبز اهواز از آب شرب شهری انجام می‌شود که این شرایط بسیار بد است.

رئیس سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اهواز گفت: در زمینه کارهای نوین، لیبل‌گذاری تمام درخت‌ها و به روز رسلنی مستمر اطلاعات فضای سبز در دستور کار است؛ در این راستا میخ‌های الکترونیکی به درخت‌ها نصب می‌شوند و دستگاهی که در معابر می‌چرخد مرتب داده‌های درخت و درخچه‌ها را در در اختیار شهرداری قرار می‌دهد تا به خوبی فضای سبز حفظ و صیانت شود.

وی افزود: این کار در برخی شهرها به صورت پایلوت اجرا شده است و مطالعات اولیه آن در اهواز در این خصوص در حال انجام است و تا پایان سال این کار در اهواز عملیاتی می‌شود. در حال دریافت اطلاعات فضای سبزی که در اختار شهرداری نیستند نیز هستیم و تا شناسنامه فضای سبز اهواز تکمیل شود و این فضاها نیز حفظ و صیانت شوند.

شجاعی با اشاره به پاخور بودن چمن اهواز و نشستن برخی شهروندان روی چمن نسبت به تغییر این عادت تاکید کرد و گفت: به تازگی تولید انبوه چمن مقاوم به شوری، کم آبی و پاخوری در سازمان آغاز شده است. این چمن قابلیت جایگزینی با چمن اهواز را دارد و دو فصل گرما را طی کرده است و هزینه نگهداری آن نیز بسیار پایین است و مقرر شده به صورت پایلوت کشت شود تا اگر نسبت به شرایط جواب داد جایگزین چمن کنونی شود.

انتهای پیام