اخبار خوزستان

۲۰ گوزن زرد ایرانی از ایلام به خوزستان انتقال یافت

۲۰ گوزن زرد ایرانی از ایلام به خوزستان انتقال یافت

سید عادل مولا روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه زنده گیری گوزن زرد از استان ایلام در چهار مرحله انجام گرفت، افزود: ابتدا مجوز ۱۷ راس گوزن زرد را گرفته بودیم که با رایزنی انجام شده این تعداد به ۲۰ راس افزایش یافت.

وی گفت: خوشبختانه گوزن ها در وضعیت مناسبی هستند، و هم اکنون پراکنش گوزن ها در منطقه به صورت محدود است که بعد از مدتی و با پایشی که در منطقه انجام خواهیم داد پراکنش آنها وسیعتر خواهد شد.

معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان ادامه داد:در منطقه حفاظت شده کرخه نیز سایت تکثیر گوزن زرد وجود دارد اما به دلیل شرایط نامناسب آبی امکان نگهداری گوزن ها در این سایت وجود ندارد به همین منظور گوزن ها را در منطقه حفاظت شده دز نگهداری می کنیم که امنیت غذایی و آبی بهتری دارند.

مولا با اشاره به اینکه محصور کردن حیوانات در برنامه این اداره کل نیست افزود: برنامه اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان، انتقال ۴۰ راس گوزن زرد از ایستگاه های مختلف کشور به استان در مدت ۲ سال آینده است.

وی ادامه داد: آموزش مردم محلی برای نگهداری از حیوانات از جمله گوزن زرد و تشریح اهمیت گونه های حیوانی از جمله برنامه های این اداره کل است؛ در مواردی این حیوانات در مزارع دیده می شوند که از مردم محلی خواسته شده آسیبی به آنها وارد نکنند و از آنها حفاظت کنند.

معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان ادامه داد: سازمان های بین المللی گروهی را با عنوان GCF ( برنامه های کوچک محیط زیستی) به برخی مناطق اعزام کرده و به مردم محلی برای حفاظت از گوزن زرد ایرانی آموزش هایی را ارایه می کنند.

مولا افزود: یکی دیگر از اقداماتی که در حال انجام است در اولویت قرار دادن حفاظت از گونه های مختلف حیوانی و پایش این گونه ها است تا بتوانیم هر چه بهتر از حیوانات در خوزستان حفاظت کنیم.

۲ منطقه حفاظت شده کرخه و دز در خوزستان از محل های نگهداری و پرورش گوزن زرد ایرانی است. هم اکنون در منطقه کرخه هشت راس گوزن زرد ایرانی به صورت محصور و در منطقه دز ۱۶ راس گوزن به صورت آزاد زندکی می کنند.

در بهمن ۱۳۹۸ نیز ۱۷ راس گوزن زرد از ایلام به پارک ملی دز در خوزستان منتقل شده بود.

تا نیم قرن پیش تصور می‌شد نسل گوزن زرد در دنیا، برای همیشه منقرض شده است.اما حدود ۵۰ سال پیش چهار راس گوزن زرد در دز و کرخه مشاهده شده و برای تکثیر بهتر در مناطق مختلف ایران پراکنده شدند.

گوزن زرد ایرانی طبق فهرست ارایه شده از طرف اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت (که به فهرست سرخ معروف است)، در رده EN قرار دارد و در معرض خطر محسوب می‌شود.

جنگل‌های کرخه و دز زیستگاه اصلی گوزن زرد به شمار می‌آیند. پارک ملی کرخه در حوزه شهرستان شوش و پارک ملی دز در حوزه جغرافیایی دزفول و شوشتر قرار دارد.