اخبار خوزستان

هرج و مرج در بندر امام ؛٢ میلیون و ٢٠٠ هزار تن بار در لنگرگاه بر روی آب مانده است

هرج و مرج در بندر امام ؛٢ میلیون و ٢٠٠ هزار تن بار در لنگرگاه بر روی آب مانده است

بهروز آقائی مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان درباره آخرین وضعیت انبار‌های بنادر و تخلیه و ترخیص کالا در بنادر خوزستان گفت: در حال حاضر در بندر امام ٣٧ فروند کشتی با میزان بار ٢ میلیون و ٢٠٠ هزار تن در لنگرگاه بر روی آب مانده‌اند و در کنار اسکله هم ٢٠٠ هزار تن کالا در حال تخلیه است. همچنین بیش از ٣ میلیون و ٩٠٠ هزار تن کالا در انبار‌های بندر امام انباشت شده‌اند.

او با تاکید براینکه کشتی‌هایی که روی آب مانده‌اند به دلیل مشکل اسنادی امکان ورود به بندر را ندارند، ادامه داد: هنوز تبادلات مالی بین فروشنده و خریدار کامل نشده و با مشکل اسنادی مواجه‌اند. پس از رفع مشکل اسنادی به این کشتی‌ها اعلام ورود به بندر می‌شود که در حال حاضر به هیچ یک از این ٣٧ فروند کشتی که حامل کالای اساسی هستند، اعلام ورود به بندر نشده است.

مدیر کل بنادر و دریانوردی خوزستان گفت: فرض بر این باشد که همین امروز مشکل اسنادی این کالا‌ها و بار برطرف شود، به دلیل اینکه امور پشتیبانی دام نتوانسته کالا‌های خود یعنی همان ٣ میلیون و ٩٠٠ هزار تن را از انبار‌های بندر امام خارج کند، ظرفیت و انباری برای پذیرش بار کشتی‌های مانده بر روی آب نداریم.

آقای آقایی با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی دو زیر مجموعه آن یعنی امور پشتیبانی دام و شرکت بازرگانی دولتی باید در اقدام سریع کالا‌های انباشت در انبار بندر امام را خارج کنند، ادامه داد: بخشی دیگر از این کالا‌ها و بار متعلق به بخش خصوصی بوده که سیاست‌گذاری ورود و خروج این کالا‌ها هم بر عهده جهاد کشاورزی است و جهاد کشاورزی باید با برنامه‌ریزی دقیق نسبت به واردات کالا و خروج آن از بنادر اقدام کند تا امروز با این مشکلات مواجه نشویم.

او می‌گوید: از سوی دیگر تا این ٣ میلیون و ٩٠٠ هزار تن کالا از انبار‌های بندر امام خارج نشوند، از پذیرش همزمان انبوه کشتی که در لنگرگاه مانده‌اند را نداریم.

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان درباره مدت زمان ماندگاری برخی از این کالا‌ها در لنگرگاه و انبار‌های بندر امام گفت: برخی از این کشتی‌ها از مرداد ماه در لنگرگاه منتظر ورود به بندر هستند و برخی از کالا‌ها از اردیبهشت‌ماه در انبار‌های بندر امام دپو شده‌اند.

بهروز آقایی با هشدار نسبت به فساد پذیری این کالا‌ها گفت: این کالا‌ها اگر سریع از انبار خارج نشوند، مشکل آفت و خودسوزی پیدا می‌کنند چراکه کنجاله سویا یک کالای خودسوز است. اما در بحث گندم و ذرت گازی از آن‌ها متصاعد می‌شود باعث تخریب‌شان خواهد شد.

او  ادامه داد: مشکل دیگر این است که دو ماه پس از انجام آزمایش این کالا‌ها اگر تخلیه و خارج نشوند باید مورد آزمایش مجدد قرار بگیرند. در این صورت علاوه بر اینکه هزینه‌ای باید برای انجام آزمایش دوم پرداخته شود احتمال اینکه جواب آزمایش منفی باشد و کالا را رد و مرجوع کند، وجود دارد.