اخبار خوزستان

مدیریت بحران خوزستان هشدار جوی سطح نارنجی صادر کرد

مدیریت بحران خوزستان هشدار جوی سطح نارنجی صادر کرد

به گزارش خوزستان خبر به نقل از خبرنگار برنا از اهواز، اداره کل مدیریت بحران استانداری خوزستان در این اخطاریه با اشاره به هشدار هواشناسی سطح نارنجی شماره ۳۹ دوم آذر ماه اداره کل هواشناسی خوزستان در خصوص تاثیر سامانه بارشی از اواسط وقت جمعه چهارم آذر ماه تا روز یکشنبه 6 آذر ماه و مخاطره رگبار و رعد و برق، تندبادهای لحظه‌ای و تگرگ در مناطق نیمه شمالی و به صورت نقطه ای در دیگر مناطق استان و پیامدهای احتمالی این مخاطره ها شامل لغزندگی جاده، اصابت صاعقه، اختلال در سفرهای بین شهری به ویژه در عبور از گذرگاه‌های کوهستانی، ریزش کوه، آبگرفتگی محدود معابر، بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها، خسارت به صنعت کشاورزی، کاهش دید ناشی از گردوخاک همرفتی، آبگرفتگی و جاری شدن سیلاب ها، سیلابی شدن مسیل ها و طغیان رودخانه‌های فصلی در مناطق کوهستانی هشدار داده شده و به اتخاذ تمهیدهای لازم برای کاهش خسارت های احتمالی مد نظر ناشی از جاری شدن سیلاب، رعد و برق، وزش باد شدید، صاعقه و گردوخاک همرفتی از جمله احتیاط در صعود به ارتفاع ها، پرهیز از سفرهای غیر ضروری، تسریع در کاشت محصول ها پابیزه، تعجیل در برداشت محصول های آماده توصیه شده است.

اقدام های و موارد ابلاغ شده به فرمانداران و مدیران دستگاه های مرتبط استان در این هشدار به شرح ذیل است:

۱- تشکیل جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران شهرستان توسط فرمانداری ها و ابلاغ به اعضای ستاد و سایر دستگاه های مرتبط شهرستان برای اتخاذ کلیه تمهیدهای لازم، اقدام های پیشگیرانه و انجام اقدام های مورد نیاز با توجه به هشدار مذکور.

۲-برقراری کشیک شبانه روزی و آماده باش نمودن اعضای ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان و شهرستان ها و سایر دستگاه‌های مرتبط و مورد نیاز.

۳- حضور مدیران کلیه دستگاه های مرتبط و مورد نیاز شهرستان در حوزه محل مدیریت و عدم ترک محل فعالیت در ایام مذکور بدون هماهنگی و اخذ موافقت فرماندار.

۴- بازدید و بررسی فوری مناطق در معرض خطر حوادث غیر مترقبه شهرستان به ویژه مناطق روستایی و عشایری  و اتخاذ تدابیر لازم و فوری برای حفظ ایمنی ساکنین مناطق مذکور و پیشگیری از وقوع هرنوع حادثه احتمالی با هماهنگی فرماندار.

۵- ابلاغ به اداره های برق برای بازدید و بررسی مستمر ایستگاه ها و شبکه های برق رسانی و اتخاذ تدابیر لازم در راستای جلوگیری از سقوط پایه ها و شبکه های برق رسانی و خطوط توزیع و فوق توزیع برق و اتخاذ تمهیدهای لازم به منظور پایداری شبکه برق رسانی به ویژه در مراکز حساس درمانی، خدماتی و عملیاتی.

۶- ابلاغ به اداره های آب برای بازدید و بررسی مستمر تاسیسات آبرسانی و اتخاذ تدابیر لازم به منظور پایداری شبکه آبرسانی و آماده به کار نمودن مولدهای برق اضطراری و سایر تجهیزات اضطراری دفع فاضلاب برای  استفاده به موقع در صورت نیاز.

۷- ابلاغ به اداره های جهاد کشاورزی و مراکز تعاون روستایی برای اتخاذ کلیه تدابیر لازم و ارایه توصیه‌های مورد نیاز به کشاورزان، دامداران و بهره برداران بخش های مختلف برای پیشگیری از تلفات یا وارد آمدن خسارت به کشت‌های زراعی و باغی، دام و طیور و آبزیان، گلخانه ها، تاسیسات، محصولات برداشت شده و سایر بخش های کشاورزی.

۸- تشکیل ستاد مدیریت بحران شهرداری ها، آماده باش نمودن نیروها، آماده به کار نمودن فوری تجهیزات دفع آب های سطحی و پاکسازی کانال ها و آبراه ها و آبروهای منازل و اتخاذ تدابیر لازم در خصوص درختان و اجسام با احتمال سقوط و ایمن سازی پروژه های عمرانی و ساختمانی درحال اجرا، محکم نمودن سازه های موقت و اتخاذ تمهیدهای لازم برای کاهش آلودگی های زیست محیطی.

۹- ابلاغ به واحدهای تابعه سطح استان و بخشداری ها و دهیاری ها به منظور آماده باش کامل و اتخاذ تدابیر لازم برای پیشگیری از آبگرفتگی و جاری شدن سیلاب یا برخورد صاعقه، پاکسازی کانال ها و آبروهای مناطق شهری و روستایی و ایمن سازی پروژه های عمرانی در حال اجرا ، محکم نمودن سازه های موقت و اجسام با احتمال سقوط و اتخاذ تمهیدهای لازم برای پیشگیری از وارد آمدن خسارات به تاسیسات و واحدهای اداری مربوطه.

۱۰- آماده باش نمودن شعب هلال احمر سطح استان، حضور در محل های مورد نیاز و در معرض خطر وقوع حوادث و اتخاذ تدابیر لازم برای فراهم ساختن امکان های مورد نیاز به منظور امدادرسانی به موقع در صورت لزوم.

۱۱- جا به جایی ساکنین مناطق تحت تاثیر و آسیب پذیر در مقابل حوادث احتمالی و اسکان آنها در مکان های امن تا رفع شرایط اضطراری با همکاری دستگاه های مرتبط و با هماهنگی فرمانداری ها.

۱۲- اتخاذ تمهیدهای لازم توسط دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی و اورژانس ۱۱۵ و آماده باش کامل مراکز درمانی و استقرار مراکز امدادی و درمانی سیار در محل های پُر تردد در مواقع مورد نیازی

۱۳- ارایه توصیه های ایمنی به رانندگان با توجه به پیش بینی کاهش دید ناشی از گرد و خاک همرفتی، احتمال ریزش کوه و اختلال در سفرهای بین شهری به ویژه در عبور از گذرگاه های کوهستانی مانند احتیاط کامل هنگام رانندگی در جاده های درون و برون شهری و روستایی، رعایت فاصله طولی مناسب با خودروهای دیگر، توجه مستمر به علایم رانندگی، همراه داشتن تجهیزات مورد نیاز، عدم تردد در مناطق دچار آبگرفتگی و در معرض وقوع سیلاب و  در صورت لزوم توقف در نقاط امن تا رفع شرایط اضطراری و سایر توصیه های مورد نیاز توسط عوامل پلیس راه، پلیس راهور، راهداری و حمل و نقل جاده ای، هلال احمر، صدا و سیما و سایر دستگاه های مرتبط.

۱۴- مسدود نمودن جاده های حادثه خیز(درصورت ضرورت) توسط دستگاه های مرتبط و نیروهای انتظامی شهرستان با هماهنگی فرمانداری ها طبق ضوابط.

۱۵- اطلاع رسانی نکات و توصیه های ایمنی مانند: پرهیز از انجام سفرهای غیر ضروری و عدم تردد، توقف، اسکان، برپایی کمپ و چادر و چرا یا تعلیف دام در حاشیه رودخانه ها، مسیل ها، کوه ها، دره ها، سیل بندها، کانال ها، جنگل ها و مناطق با احتمال طغیان رودخانه ها و مسیل ها و جاری شدن سیلاب و برخورد صاعقه، وزش باد شدید و طوفان و وقوع سایر حوادث احتمالی و پارک نمودن خودروها در محل های مسقف و ایمن به هرطریق ممکن(مانند صدا و سیما، رسانه‌های محلی، مراکز خدمات جهادکشاورزی و امور عشایر، دهیاری ها و…) به عموم به ـویژه بیماران، کودکان، سالمندان، مسافرین، عشایر، روستاییان، دامداران، کشاورزان، رانندگان و ساکنین و شاغلین مناطق در معرض خطر وقوع حوادث.

۱۶- جلوگیری از تردد، توقف و اسکان و بر پایی کمپ و چادر یا هر نوع فعالیت شهروندان در حاشیه رودخانه ها، مسیل ها، کوه ها، دره ها، سیل بندها، کانال ها، جنگل ها، مناطق با احتمال طغیان رودخانه ها و جاری شدن سیلاب، برخورد صاعقه، وزش باد شدید و طوفان و سایر مناطق با احتمال وقوع حوادث احتمالی توسط دستگاه های مرتبط و نیروهای  نظامی و انتظامی با هماهنگی فرمانداری ها طبق ضوابط.

۱۷- اتخاذ تدابیر و تمهیدهای لازم توسط شرکت های مخابراتی و ارتباطی برای پایداری شبکه های ارتباطی و مخابراتی و آماده به کار نمودن مولدهای برق اضطراری و سایر تجهیزهای اضطراری برای استفاده در مواقع مورد نیاز.

۱۸- ابلاغ به اداره های راه و شهرسازی و راهداری و حمل و نقل جاده ای برای اتخاذ تدابیر لازم به منظور عبور سریع رواناب و سیلاب از ابنیه فنی و جاده ها و کالورت ها و بازگشایی دهانه پل ها و اتخاذ تمهیدهای لازم در خصوص مسیرهای ارتباطی و جاده های در معرض خطر و استقرار اکیپ های راهداری برای انجام اقدام های لازم و به موقع از جمله بازگشایی راه های مسدود شده.

۱۹- ابلاغ به امور عشایر برای اتخاذ تدابیر لازم به منظور حفظ ایمنی عشایر و پیشگیری از وارد آمدن خسارات به لوازم، دام و طیور و سایر وسایل آنها و عدم جا به جایی عشایر کوچ رور و جمع آوری وسایل و تجهیز آنها از حاشیه رودخانه ها و ارایه توصیه های ایمنی لازم به آنها مانند عدم صعود به ارتفاع ها و مناطق پر خطر به ویژه محل های با خطر جاری شدن سیلاب و برخورد صاعقه و عدم چرا و تعلیف دام در مناطق پر خطر حاشیه رودخانه ها و مسیل ها و کوه ها و دره ها و سایر مناطق در معرض خطر.

۲۰- ابلاغ به شرکت های نفت برای اتخاذ تدابیر لازم به منظور پیشگیری از آسیب به خطوط و تاسیسات انتقال نفت یا پیشگیری از وقوع هر نوع حادثه در خطوط مذکور.

۲۱- ابلاغ برای نصب علایم هشدار دهنده و توصیه های ایمنی در مناطق پر خطر درون و برون شهری.

۲۲- پیش بینی و ذخیره سازی سوخت و اقلام امدادی و مورد نیاز توسط دستگاه های مرتبط به ویژه در مناطق صعب العبور و کوهستانی.

۲۳- اتخاذ تمهیدهای لازم توسط میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از جمله اعمال محدودیت یا ممنوعیت برای استفاده از تفرجگاه ها و مناطق گردشگری در مناطق در معرض خطر وقوع حوادث غیر مترقبه.

۲۴- پیگیری برای انجام اقدام های لازم با توجه به قانون هوای پاک و آیین نامه اجرایی شرایط اضطرار آلودگی هوا(آیین نامه اجرایی تبصره ۳ ماده ۳ قانون هوای پاک) و اصلاحیه آن و دستورالعمل مربوطه توسط دستگاه های مرتبط شهرستان.

۲۵- اتخاذ تدابیر لازم و در صورت لزوم اعمال محدودیت یا ممانعت از پرواز بالگرد و هواپیماهای سبک طبق ضوابط.

۲۶- ارتباط مستمر با اداره کل مدیریت بحران استان و اعلام آخرین وضعیت و حوادث احتمالی شهرستان.

۲۷- اتخاذ سایر تدابیر مورد نیاز برای پیشگیری یا کاهش آثار حوادث احتمالی.

لازم به ذکر است که رنگ نارنجی نشانگر احتمال بالای تاثیرات منفی ناشی از هوای مخرب است که می تواند برنامه زندگی شما را مختل کند. به این معنا که احتمال تاخیر در سفرهای زمینی و هوایی، بسته شدن راه‌ها، قطع برق و خطر احتمالی برای جان و مال مردم وجود دارد. شما با مشاهده این رنگ باید در مورد تغییر برنامه‌های خود و اقدام برای محافظت از خود و اموال‌تان بیاندیشید. در این شرایط ممکن است نیاز باشد تا تاثیر منفی وضع هوا بر خانواده و اطرافیان خود را بررسی کنید و قبل از وقوع هوای بد، اقداماتی برای کم کردن اثرات منفی آن انجام دهید.

مسوولین باید آمادگی لازم را برای مواجه با خطر داشته باشند از جمله دستگاه‌های امدادی و خدماتی مانند شهرداری ها، فرمانداری ها، سازمان‌های آب منطقه‌ای، هلال احمر، اداره ها کل راه و شهرسازی و… تمهیدهای لازم به ‌منظور جلوگیری از خسارات احتمالی را فراهم آورند.

انتهای پیام/

 



آیا این خبر مفید بود؟









نتیجه بر اساس 0 رای موافق و 0 رای مخالف