اخبار خوزستان

تولید ۳۰۰هزار تُن آبزیان در خوزستان تا افق ۱۴۰۴

تولید ۳۰۰هزار تُن آبزیان در خوزستان تا افق ۱۴۰۴

به گزارش بخش اخبار خوزستان خبر به نقل از خبرنگار ایرنا فتح‌الله ابوعلی روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران افزود:پارسال میزان تولید آبزی پروری در خوزستان با وجود خشکسالی و تنش آبی به ۸۵هزار تُن رسید ولی در صورت تامین آب باکیفیت برای آبزی پروران امسال ، تولید آبزیان افزایش قابل ملاحظه‌ای خواهد داشت.

وی گفت: طبق برنامه ریزی انجام شده و بهره برداری از طرح های مهم آبزی پروری در مناطق مختلف استان ، تولید آبزیان در افق سال ۱۴۱۱ (۱۰ سال دیگر)به یک میلیون تُن در سال خواهد رسید.

بهره مندی بیشتر از سواحل راهکار توسعه فعالیت های شیلاتی است

مدیرکل شیلات خوزستان با اشاره به پایین بودن سطح تولیدات شیلاتی در استان‌های ساحلی نسبت به استان‌های داخلی کشور و لزوم توسعه فعالیت های شیلاتی در سواحل گفت: برنامه تحولی وزیرجهاد کشاورزی در دولت سیزدهم عمدتا” بر روی رشد تولیدات در استان‌های ساحلی تدوین شده است.

ابوعلی اظهار داشت:با توجه به محدودیت منابع آب شیرین در کشور و از سوی دیگر عدم امکان توسعه فعالیت‌های صید و صیادی به دلیل محدودیت ذخایر آبزیان در صیدگاه‌ها بهره‌مندی بیشتر از دریا و سواحل یکی از راهکارهای اساسی توسعه فعالیت‌های شیلاتی در استان خوزستان خواهد بود.

وی افزود: باوجود این مسایل و براساس ظرفیت‌های فعلی، استان خوزستان در میان استان‌های ساحلی و غیرساحلی در حوزه آبزی پروری جایگاه اول و دوم را داشته است.

مدیرکل شیلات خوزستان بیان کرد: فرصت‌های سرمایه‌گذاری شیلاتی زیادی در سواحل خوزستان شناسایی شده و در حال هدایت سرمایه گذاران به این بخش هستیم که فراخوان پرورش ماهی در قفس در دریا و خوریات اعلام عمومی شده است.

ابوعلی گفت:طرح ۶ هزار هکتاری پرورش میگو در منطقه ساحلی هندیجان در آینده نزدیک به فراخوان گذاشته می شود و عملیات اجرایی طرح پنج هزار و ۲۰۰ هکتاری پرورش ماهی از آبهای نامتعارف درخرمشهر به زودی شروع می‌شود.

خوزستان از نظر تولید آبزی و صید دریایی پس از استان‌های سیستان و بلوچستان ، هرمزگان و بوشهر در جایگاه چهارم کشوری قرار دارد.