اخبار خوزستان

سکوی پرتاب تجارت و گردشگری آبادان با احداث پارکینگ صیادی

سکوی پرتاب تجارت و گردشگری آبادان با احداث پارکینگ صیادی

محمود نواصر؛ بازار: یکی از مطالبات مهم جامعه صیادی در شهرستان آبادان پارکینگ صیادی است که ضمن کاهش ترافیک دریایی سبب رونق اقتصادی منطقه نیز می‌شود.

این امر با توجه به جذابیتی که برای گردشگران به دنبال دارد، باعث توسعه صنعت گردشگری منطقه می‌شود و یک مکان جدید را برای معرفی بخشی از آداب و رسوم ایجاد می‌کند.

عصر جمعه آئین کلنگ‌زنی اسکله‌های پارکینگ صیادی در بندر آبادان به زمین زده شد. این پروژه شامل تهیه مصالح و اجرای اسکله‌های شمع و عرشه بتنی به طول حدود ۴۴۷ متر و عرض پنج متر و همچنین دو عدد پل دسترسی هر یک به طول حدود ۵۱ متر و به عرض پنج متر است.

تهیه مصالح و نصب ضربه گیرهای لاستیکی، تهیه مصالح و نصب مهاربندهای چدنی، تهیه مصالح و نصب نرده‌های فلزی جوانب پل دسترسی، انجام لایروبی محدوده پهلوگیری در پروژه اسکله‌های پارکینگ صیادی بندر آبادان اجرا می‌شود.

بندر صیادی آبادان واقع در شهر آبادان و در کرانه غربی اروندرود و در مجاورت بازار مرکزی این شهر واقع شده است و موقعیت احداث اسکله‌های پارکینگ در بخش جنوبی اسکله جدیدالاحداث بندر صیادی آبادان (اسکله تخلیه صید و بارگیری تدارکات) است.

مدت اولیه اجرای طرح ۳۰ ماه است و مبلغ اولیه قرارداد اجرایی ۱۳۰ میلیارد ریال بوده است.

کاهش بار ترافیکی

مدیرکل شیلات خوزستان در این آئین اظهار کرد: شهرستان آبادان با ۳۵۰ لنج، ۴۰۰ قایق ۶ هزار و ۵۰۰ صیاد بیش از ۵۵ درصد صید را به خود اختصاص داده است.

مهرداد محمدی‌دوست افزود: با احداث اسکله های پارکینگ صیادی آبادان می توان مقدار زیادی از بار ترافیکی را کاهش داد.

معاون صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات در این آئین اظهار کرد: تقارن آئین کلنگ‌زنی با نیمه شعبان یک رویداد زیبا است و آن را به فال نیک می‌گیریم.

سیدمصطفی بهشتیان افزود: طی سه ماه اخیر مناقصه انجام و منجر به انتخاب پیمانکار شد و امید می‌رود با تزریق اعتبارات در زمان مناسب پروژه به پایان برسد.

وی توضیح داد: مبلغ قرارداد پروژه ۱۳۰ میلیارد تومان با برنامه ۳۰ ماهه است که باید سالی ۴۰ میلیارد تومان منبع مالی به پروژه تزریق شود.

معاون صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات عنوان کرد: حدود ۴۶۰ متر طول احداث اسکله است که دو طرفه خواهد بود. باید ۷۲۰ شمع بتنی خریداری و کوبیده شود که از نوع چرخشی است و دچار خردگی نمی‌شود.

بهشتیان ادامه داد: طی سال‌های اخیر تکنولوژی شمع‌های بتنی در کشورمان تولید می‌شود که اروندکنار یکی از شهرهای تولیدکننده است.

وی اظهار کرد: حدود ۳ هزار متر بتن ریزی باید انجام شود که ۵۰۰ متر مکعب بتن در جا انجام می‌شود. ۴۷۶ هزار کیلوگرم مصرف آهن آلات و میله گرد در این پروژه است و همچنین ۲۷۴ ضربه گیر نیز نصب می‌شود.

پروژه‌ای نیز در مینوشهر انجام می‌شود که مستلزم تصویب اعتباری است. دو پروژه لایروبی مقابله اسکه ۱۴ آبادان و چوئبده در دستور کار است

معاون صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات بیان کرد: پروژه‌ای نیز در مینوشهر انجام می‌شود که مستلزم تصویب اعتباری است. دو پروژه لایروبی مقابله اسکه ۱۴ آبادان و چوئبده در دستور کار است.

بهشتیان گفت: خوشبختانه شاهد هستیم که با پیگیری نمایندگان آبادان موضوع بیمه صیادان که از مشکلات صیادان بود محقق شد و ۵۰۰ میلیارد تومان در بودجه برای آن اعتبار دیده شد.

پیگیری برای ایجاد زیستگاه

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی در این آئین اظهار کرد: برای موضوع اسکله‌های پارکینگ صیادی از قبل آغاز دولت سیزدهم پیگیر آن بودیم ولی با آغاز دولت فعلی سرعت پیگیری‌های ما نیز بیشتر شد.

سیدمجتبی محفوظی افزود: در حوزه شیلات و آبزی پروری پیگیری‌های متعددی داشتیم و اسکله امروز یکی از آنها است. پیگیر بازسازی ذخایر ماهیان در رودخانه‌ها هستیم.

وی ادامه داد: به دنبال ایجاد زیستگاه بوده‌ایم و در حال انجام مطالعات اولیه هستیم. چهار سئوال در خصوص شیلات از وزیر جهاد کشاورزی داشتیم که سئوال آخر را به صحن آوردم.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بیمه صیادان به پیشنهاد «سیدمحمد مولوی»، یکی از نمایندگان مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی مطرح شد که به عنوان نماینده موافق از وقت یکی از نمایندگان مجلس استفاده کردم و به دفاع از آن پرداختم؛ هر سه نماینده آبادان برای رای آوردن این طرح تلاش کردیم.

محفوظی توضیح داد: شیلات به دو قسمت آبزی پروری و صیادی تقسیم می‌شود و خدمات نمایندگان مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی فقط به پروژه امروز ختم نمی‌شود و مطالبه‌گری خود را برای جامعه صیادی انجام خواهیم داد.

وی تاکید کرد: صید و صیادی از آنجا که با دریا ارتباط دارد، خطرات خاص خود را به دنبال دارد.

لزوم افزایش قلمرو صید

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی در این آئین اظهار کرد: کلنگ‌زنی پارکینگ اسکله صیادی موضوعی مهم است و امید می‌رود شاهد افتتاح و بهره برداری در مدت زمان ۳۰ ماهه در نظر گرفته شده باشیم که این امر مستلزم تامین اعتبار و نقدینگی مستمر صورتحساب‌ها است.

جلیل مختار افزود: عدم تزریق مالی و نقدینگی سبب شده تا بسیاری از پروژه‌ها رکود پیدا کند؛ کلنگ‌زنی به معنای اتمام پروژه نیست و باید تخصیص اعتبارات در اولویت باشد.

یکی از پروژه‌های موفق و اشتغالزا در آبادان ماهی سیباس است که مجوزهای لازم را دریافت کرده و در سامانه بارگذاری شده ولی بانک مرکزی اکثر وام‌های تکلیفی را پرداخت نکرده است؛ پرداخت وام‌ها در سال جدید یک موضوع مهم است که امیدواریم انجام شود

وی با بیان اینکه هر سه نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی نسبت به این پروژه دغدغه داشتند، عنوان کرد: یکی از پروژه‌های موفق و اشتغالزا در آبادان ماهی سیباس است که مجوزهای لازم را دریافت کرده و در سامانه بارگذاری شده ولی بانک مرکزی اکثر وام‌های تکلیفی را پرداخت نکرده است؛ پرداخت وام‌ها در سال جدید یک موضوع مهم است که امیدواریم انجام شود.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: محدوده صید در آبادان به نسبت دیگر نقاط کشور کوچکتر است و اختیارات قلمرو و صید باید افزایش پیدا کند. مطالبات صیادان باید پیگیری و مشکلات آنها رفع شود.

دولت قبل فرصت‌سوزی کرد

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی در این آئین اظهار کرد: توسعه اقتصاد خوزستان به ویژه شهر آبادان بدون داشتن یک برنامه مدون و منسجم تحقق پیدا نمی‌کند.

سیدمحمد مولوی افزود: متاسفانه دولت گذشته به صورت عام درباره خوزستان و به صورت خاص برای شهرهای آبادان و خرمشهر فرصت سوزی زیادی داشت.

وی ادامه داد: با ورود دولت سیزدهم و مجلس انقلابی آهنگ متفاوت‌تری نواخته شد و مردم شهرهای آبادان و خرمشهر انتظار داشتند سازمان منطقه آزاد اروند شاخص ها رو توسعه دهد و دیدید در سنوات گذشته چه اتفاقاتی رقم خود و مردم چه اخبار تلخی را شنیدند.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: منطقه دهکده بریم که در مجاورت ساختمان سازمان منطقه آزاد اروند قرار داشت، تاکنون در زمینه برق و آب دارای مشکل است.

مولوی تصریح کرد: برخی خطاب به من می‌گویند با سازمان منطقه آزاد اروند زاویه دارید ولی صراحتا اعلام می‌کنم نه شریک هستم، نه در عزل و نصب‌ها دخالت می‌کنم و نه حتی یک درخواست شخصی از آنها داشتم ولی سازمان منطقه آزاد اروند با مردم شهرهای آبادان و خرمشهر شریک نیستند و تا زمانی که با مردم این منطقه شریک نشوند با آنها زاویه خواهم داشت.

وی گفت: مدیرعامل جدید سازمان منطقه آزاد اروند فردی انقلابی و جهادی است و وقتی برای توسعه منطقه و خدمت به مردم گام بر دارد با تمام توان کنار وی هستیم و وقتی خدای نکرده شرایط به سمت مطلوب پیش نرود نقد منصفانه می‌کنیم.

با توجه به جایگاه شیلات و امنیت مواد غذایی و همچنین موضوع صادرات به طور حتم باید در این خصوص اقدامات مستمر باشد

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به لزوم توجه به امنیت غذایی، تاکید کرد: با توجه به جایگاه شیلات و امنیت مواد غذایی و همچنین موضوع صادرات به طور حتم باید در این خصوص اقدامات مستمر باشد.

توسعه تجارت و گردشگری

مولوی صیادی را از مولفه‌های توسعه تجارت و گردشگری برشمرد و گفت: تقویت آبزیان ما را موفق‌تر خواهد کرد این موضوع مهم بارها توسط متخصصان، برنامه‌ریزان و پژوهشگران مطرح شده است.

وی اظهار کرد: جنس مردم شهرهای آبادان و خرمشهر با شیلات عجین شده است. مجموعه سازمان شیلات را باید با یکدیگر دید.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: امروز وقتی با افتخار از جامعه زحمتکش صیادان دفاع می‌کنیم در واقع وظیفه خود را انجام می‌دهیم.

مولوی تاکید کرد: اسکله‌ها نیازمند استانداردسازی خاص خود هستند و شاخص‌های دستورالعمل تخلیه و بارگیری باید مرتبط بر استانداردها باشند.

رفع بیمه صیادان کمک بزرگ بود

رئیس اتحادیه صیادان خوزستان در این آئین اظهار کرد: رفع مشکل بیمه صیادان که اخیرا با پیگیری نمایندگان مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی انجام شد اتفاق بزرگی است. یک صیاد باید ۶۰ سال کار می کرد تا بازنشسته شود.

سعید عساکره افزود: استان خوزستان از دیگر مناطق همچون بوشهر عقب است دولتمردان قبلی آنگونه که باید کار نکردند.

وی توضیح داد: در بندر آبادان صیاد کلی زجر می کشد تا به دریا برود و وقتی می رود بازگشت وی مشخص نیست.

عساکره بیان کرد: صیاد برای دریافت وام باید تلاش بسیاری کند و باید این موضوع تسهیل شود. در جلسه کمیته صید خوزستان که قرار است انجام شود امید است قدم خیر برداشته شود.

با طرح پروژه احداث اسکله‌های پارکینگ بندر صیادی آبادان یک گام اساسی در راستای اقتصاد دریا برداشته می‌شود. تحول اقتصاد دریا در آبادان بدون در نظر گرفتن اسکله‌های پارکینگ بندر صیادی در این شهر عملا حاصل نمی‌شود.