اخبار خوزستان

توسعه اقتصاد آبادان و خرمشهر در گروی توجه به بخش خصوصی است|پیامدهای منفی با آیین نامه‌های خلق‌الساعه

توسعه اقتصاد آبادان و خرمشهر در گروی توجه به بخش خصوصی است|پیامدهای منفی با آیین نامه‌های خلق‌الساعه

سیدمحمد مولوی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: یکی از راهکارهای توسعه اقتصادی در هر منطقه جذب سرمایه‌گذار بخش خصوصی است.

وی با اشاره به ظرفیت اتاق‌های بازرگانی توضیح داد: استان خوزستان تنها استان ایران بوده که دارای سه اتاق بازرگانی است و در شهرهای آبادان، خرمشهر و اهواز مستقر هستند؛ به منتخبان دهمین دوره اتاق‌های بازرگانی تبریک می‌گویم و امید است با رویکردی مناسب شاهد مشارکت پُررنگ بخش خصوصی در راستای توسعه باشیم.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی وجود سه اتاق بازرگانی در استان خوزستان را یک ظرفیت مهم برای این استان برشمرد و گفت: بخش خصوصی نقشی تحولی دارد و اتاق‌های بازرگانی مشاور قوا هستند.

مولوی آموزش تجارت و فعالیت‌های اقتصادی به مردم توسط اتاق‌های بازرگانی را یک ضرورت قلمداد کرد و گفت: ظرفیت‌های اقتصادی خوبی همچون کشاورزی، گردشگری، صادرات و … در منطقه وجود دارد که از طریق آموزش باید به توانمندسازی مردم به ویژه جوانان جویای کار به آنها برای راه اندازی کسب و کار کمک شود.

وی ادامه داد: وقتی یک کشاورز با نحوه صادرات آشنا شود قطعا برای افزایش میزان و همچنین کشت محصولات جدید تلاش می‌کند و این امر مستلزم مشارکت جدی اتاق‌های بازرگانی در زمینه آموزش است.

نایب رئیس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی صادرات خدمات را یکی از موضوعات مهم در اشتغالزایی برشمرد و اظهار کرد: قشر تحصیلکرده بسیاری در منطقه وجود دارد که چنانچه اتاق‌های بازرگانی در این زمینه یک برنامه‌ریزی دقیق و اصولی انجام دهدند قطعا تاثیر مثبتی خواهد داشت.

مولوی با اشاره به لزوم حضور هیات‌های اقتصادی داخلی و خارجی در شهرهای آبادان و خرمشهر تاکید کرد: به طور حتم این موضوع در هرچه بهتر معرفی شدن تولیدات و ظرفیت‌های منطقه مهم است.

وی بیان کرد: حضور سفیران کشورهای خارجی، رایزنان بازرگانی سفارت خانه‌ها، اتاق‌های بازرگانی دیگر استان‌ها و هیات‌های اقتصادی در آبادان گامی حیاتی تلقی می‌شود.

خط آبی بندر آبادان-سیبه عراق در مراحل نهایی
نایب رئیس فراکسیون توسعه زیرساخت‌های فرهنگی، سیاحتی و نمایشگاهی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: امسال یکی از موضوعاتی که به صورت ویژه آن را پیگیری کردم، خط آبی آبادان به بندر سیبه کشور عراق است.

وی توجه به زیرساخت‌های آبی آبادان را مهم برشمرد و افزود: با توجه به توانمندی بندر آبادان پیگیری‌های زیادی را از طریق وزارت امور خارجه انجام دادم تا بتوانیم با راه‌اندازی خطوط آبی جدید به اقتصاد منطقه کمک کنیم.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به آخرین پیگیری‌هایی که در خصوص بندر سیبه عراق انجام داده است، توضیح داد: راه‌اندازی خط مسافری بندر آبادان-سیبه عراق در مراحل نهایی است.

مولوی تاکید کرد: به طور حتم راه‌اندازی خط آبی آبادان-بندر سیبه عراق سرآغاز فصل جدید اقتصادی و گردشگری در جنوب غرب ایران است.

وی عنوان کرد: از طریق راه‌اندازی خط آبی آبادان-بندر سیبه عراق عملا موضوع «تاکسی آبی» وارد فاز اجرا می‌شود.

توسعه اقتصاد آبادان و خرمشهر در گروی توجه به بخش خصوصی است|پیامدهای منفی با آئین نامه‌های خلق‌الساعه

راه‌اندازی نمایندگی وزارت امور خارجه در اروند
نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: ۱۶ مردادماه امسال در تهران با «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه دیدار داشتم. دوم آبان ماه امسال نیز «مهدی صفری»، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه به همراه یک هیات عالیرتبه از این وزارت به شهر آبادان سفر کرد و ضمن انجام بازدید از ظرفیت‌های آبی یک جلسه فشرده نیز با حضور مسئولان و بخش خصوصی شهرهای آبادان و خرمشهر در سالن جلسات فرمانداری آبادان برگزار شد.

مولوی توضیح داد: راه‌اندازی خط آبی آبادان-واصلیه سیبه عراق، ایجاد نمایندگی وزارت امور خارجه در منطقه آزاد اروند، ایجاد همکاری منطقه‌ای و بین‌المللی به منظور جلوگیری از رخداد گرد و غبار و همچنین توجه به رفع مشکلات فعالان اقتصادی برخی از موضوعاتی است که همواره از طریق وزارت امور خارجه پیگیر آن هستم.

توسعه اقتصاد آبادان و خرمشهر در گروی توجه به بخش خصوصی است|پیامدهای منفی با آئین نامه‌های خلق‌الساعه

دعوت از سفیر قطر
عضو گروه دوستی پارلمانی ایران و قطر اظهار کرد: سال گذشته ۱۴ سند همکاری و تفاهم‌نامه با حضور رئیس جمهور کشورمان و امیر قطر در دوحه به امضا رسید.

مولوی افزود: از «محمد بن حمد الهاجری»، سفیر کشور قطر در جمهوری اسلامی ایران برای بررسی فرصت‌های اقتصادی منطقه دعوت کردم.

وی با اشاره به ظرفیت‌های اقتصادی استان خوزستان، توضیح داد: حمل و نقل ترکیبی و صنایع بخشی از ظرفیت‌های منطقه آزاد اروند (آبادان-خرمشهر) است و همچنین در اقصی نقاط استان خوزستان شاهد توانمندی‌های بزرگ اقتصادی هستیم که باید به شکل شایسته در حوزه صادرات و همچنین تبادلات اقتصادی با دیگر کشورها اقدامی عملی انجام شود.

دولت باید فقط بسترساز توسعه اقتصاد و افزایش ارزآوری باشد و نقش تسهیلگر را ایفا کند و امور را به خود متخصصان امر محول کند تا شاهد افزایش بروکراسی‌ها در بخش خصوصی نباشیم. در واقع دولت شرایط کلی را فراهم می‌کند و جزئیات و نحوه اجرا با خود صادرکننده، فعال فرهنگی، ورزشکار، صنعتگر و … است

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: دولت باید فقط بسترساز توسعه اقتصاد و افزایش ارزآوری باشد و نقش تسهیلگر را ایفا کند و امور را به خود متخصصان امر محول کند تا شاهد افزایش بروکراسی‌ها در بخش خصوصی نباشیم. در واقع دولت شرایط کلی را فراهم می‌کند و جزئیات و نحوه اجرا با خود صادرکننده، فعال فرهنگی، ورزشکار، صنعتگر و … است.

مولوی تصریح کرد: در هر کجا که دولت امورات را به صورت مردمی اداره کرده نتایج بهتری حاصل شده است. به عنوان مثال در زمینه صادرات یک فرد صادرکننده که در همه شرایط فعالیت کرده قطعا درک بهتری از مدیری دارد که کار عملی نکرده و فقط دارای تحصیلات آکادمیک است.

اقتصاد در همه شاخه‌ها اعم از صادرات، صنایع، ورزش، گردشگری، فرهنگی و … موضوعی مهم است و هرگونه تصمیمات اشتباه و صدور بخشنامه و آیین نامه‌های خلق‌الساعه پیامدهای منفی به دنبال دارد

وی خاطرنشان کرد: اقتصاد در همه شاخه‌ها اعم از صادرات، صنایع، ورزش، گردشگری، فرهنگی و … موضوعی مهم است و هرگونه تصمیمات اشتباه و صدور بخشنامه و آیین نامه‌های خلق‌الساعه پیامدهای منفی به دنبال دارد.

عضو گروه دوستی پارلمانی ایران و قطر با اشاره به آخرین اقدامات برای حضور سفیر قطر، بیان کرد: مکاتبات برای سفر سفیر قطر انجام شده است و منتظر پاسخ وی هستیم.

پیگیری رفع مشکلات شهرک‌های صنعتی
مولوی در ادامه با اشاره به شهرک‌های صنعتی اظهار کرد: از روز اولی که وارد مجلس شورای اسلامی شدم تاکنون به صورت هفتگی حضوری مستمر در شهرک‌های صنعتی شهرستان به منظور رفع مشکلات صنعتگران دارم.

وی تاکید کرد: باید دستگاه‌های خدمات‌رسان به صورت شایسته برای رفع مشکلات شهرک‌های صنعتی کمک کنند.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی توضیح داد: تاکنون مشکلات چند واحد صنعتی پس از پیگیری‌هایی که داشتم رفع شد.

احداث اسکله‌های پارکینگ صیادی در بندر آبادان
نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به لزوم رونق صیادی افزود: با پیگیری‌هایی که انجام دادم، ۱۹ اسفندماه سال جاری آئین کلگزنی اسکله صیادی آبادان بر زمین زده شد.

وی افزود: این پروژه شامل تهیه مصالح و اجرای اسکله‌های شمع و عرشه بتنی به طول حدود ۴۴۷ متر و عرض پنج متر و همچنین دو عدد پل دسترسی هر یک به طول حدود ۵۱ متر و به عرض پنج متر است.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی: تهیه مصالح و نصب ضربه گیرهای لاستیکی، تهیه مصالح و نصب مهاربندهای چدنی، تهیه مصالح و نصب نرده‌های فلزی جوانب پل دسترسی، انجام لایروبی محدوده پهلوگیری در پروژه اسکله‌های پارکینگ صیادی بندر آبادان اجرا می‌شود.

مولوی عنوان کرد: بندر صیادی آبادان در شهر آبادان و کرانه غربی اروندرود و همچنین در مجاورت بازار مرکزی این شهر واقع شده است؛ موقعیت احداث اسکله‌های پارکینگ در بخش جنوبی اسکله جدیدالاحداث بندر صیادی آبادان (اسکله تخلیه صید و بارگیری تدارکات) است.

وی، مدت اولیه اجرای طرح را ۳۰ ماه عنوان کرد و گفت: مبلغ اولیه قرارداد اجرایی ۱۲۹ میلیارد ریال بوده است.