اخبار خوزستان

رفع خشکسالی با انتقال آب بین حوضه‌ای سد دز به سد کرخه

رفع خشکسالی با انتقال آب بین حوضه‌ای سد دز به سد کرخه

رفع خشکسالی با انتقال آب بین حوضه‌ای سد دز به سد کرخه عضو کمیسیون اجتماعی مجلس: انجام طرح انتقال آب بین حوضه‌ای بین سد دز و سد کرخه (آب اضافی سد) باعث رفع مشکل زیادی از شهر‌های خوزستان در بحث تأمین آب خواهد شد. به گزارش خوزستان خبر به نقل از خبرگزاری صدا و سیما استان خوزستان ، نماینده مردم شوش و کرخه در مجلس شورای اسلامی گفت :  وضعیت سد دز به دلیل بارندگی مناسب در بالادست باعث شده که حوزه آبریز سد دز در وضعیت خوبی قرار گیرد؛ همین امر باعث شده تا رهاسازی آب از سد دز با دبی ۷۰۰ و ۷۵۰ متر مکعب انجام شود که با این رهاسازی آب ممکن است زمین‌های کشاورزی پایین دست همچون سیل سال ۹۸ زیر آب برود.

محمد کعب عمیر افزود: این در حالی است در حوزه آبریز کرخه به‌دلیل بارش کم بارندگی در بالا دست باعث شده که با پدیده خشکسالی روبه‌رو شود؛ وزارت نیرو برای رفع این خشکسالی می‌توانست از طرح‌های انتقال آب بین‌حوضه‌ای استفاده کند چرا که با انتقال آب اضافی سد دز به سد کرخه، دیگر حوزه آبریز کرخه با خشکسالی مواجه نخواهد شد.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت : انتقال آب بین حوضه‌ای یک فرآیند برداشت فیزیکی منابع آب در طول سال از طریق روش‌هایی مانند حفر تونل، کانال یا لوله است؛ این فرآیند انتقال با هدف جابه‌جایی آب از نواحی با توان هیدرولوژیکی خوب که حوزه مبدا نامیده می‌شود و به سایر نواحی با کمبود آب یا حوضه‌ای که توان هیدرولوژیکی خوبی ندارد، انجام خواهد گرفت.
نماینده مردم شوش و کرخه در مجلس بیان کرد: یک کانال بین سد دز و سد کرخه ساخته شده که این کانال پایین‌تر از مخزن کرخه است که ضرورت دارد این کانال به وسیله پمپاژ‌هایی به مخزن اصلی سد کرخه انتقال داده شود.
کعب عمیر اظهار کرد: در نشست‌ها و صحبت‌هایی که با وزیر نیرو داشتم، اعلام شد که می‌شود با پمپاژ‌هایی یا طراحی دیگر آب این کانال به مخزن سد کرخه انتقال داده شود. یعنی آبی که از سد دز انتقال داده می‌شود به مخزن اصلی سد کرخه سرازیر شود که با این کار مشکل خشکسالی سد کرخه برطرف خواهد شد و شهر‌های پایین دست دیگر مشکلی در تأمین آب نخواهند داشت.
نماینده مردم شوش و کرخه در مجلس، بخش کشاورزی را یکی از مهمترین بخش‌هایی که در پی کاهش شدید منابع آب و خشکسالی‌های متوالی تحت تأثیر قرار گرفته اعلام کرد و افزود: با انجام این طرح دیگر شهر‌های شوش، کرخه، اهواز، حمیدیه، هویزه، دشت آزادگان و… با مشکل کمبود آب برای کشاورزی مواجه نخواهند شد.
وی گفت: پیگیری‌های زیادی برای انجام این طرح از سوی وزارت نیرو و شخص وزیر انجام شده که از آن‌ها درخواست شد که هرچه سریع‌تر طرح‌های مطالعاتی این طرح انجام شود تا هرچه سریع‌تر یک ایستگاهی در بین سد دز و سد کرخه برای انتقال آب بین حوضه‌ای نصب شود.