اخبار خوزستان

رییس جمهور فاز ۲ پالایشگاه آبادان را افتتاح کرد

رییس جمهور فاز ۲ پالایشگاه آبادان را افتتاح کرد

به گزارش خوزستان خبر به نقل از خبرنگار بازار، با افتتاح و بهره‌برداری از این واحد صنعتی تمام ایرانی ۳۰ درصد بنزین با کیفیت بالای کشور در آبادان تولید و تامین خواهد شد.

فاز ۲ پالایشگاه آبادان با ظرفیت ۲۱۰ هزار بشکه در روز تعریف شده است که با بهره‌برداری نهایی از آن این پالایشگاه جوانتر و توان تولید آن نیز افزایش خواهد یافت.

پالایشگاه آبادان به عنوان قدیمی‌ترین مجتمع پالایشگاهی کشور ۲۵ درصد سوخت ایران را تامین می‌کند.

ساخت این پالایشگاه در سال ۱۲۹۱ هجری شمسی به پایان رسید و تا آغاز جنگ ایران و عراق در سال ۱۳۵۹ بزرگترین پالایشگاه دنیا با ظرفیت تصفیه ۶۲۸ هزار بشکه نفت در روز به شمار می‌رفت.

پالایشگاه آبادان نخستین پالایشگاه نفت غرب آسیا با قدمتی ۱۱۰ ساله و از قطب‌های مهم پالایشی کشور است. اکنون این پالایشگاه در آستانه بهره‌برداری از فاز دوم مجموعه جدید پالایشی با ظرفیت ۲۱۰ هزار بشکه در روز با عنوان طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه قرار گرفته است.

طرح توسعه و تثبیت فاز ۲ پالایشگاه آبادان با سرمایه‌گذاری ۱.۲ میلیارد دلاری هم‌اکنون در مرحله بهره برداری قرار داد. در این فاز، واحدهای تولید هیدروژن HPU، هیدروکراکر HCU، گاز مایع LPG، واحد تقطیر نفت خام و واحد تقطیر خلا CDU/VDU و واحدهای یوتیلیتی و تاسیسات جانبی آماده افتتاح است.

در این طرح ۱۸ واحد از مجموعه واحدهای پالایشی در مدار سرویس و تولید قرار خواهند گرفت که دارای شاخص‌ها و ویژگی‌های منحصر به فردی هستند؛ از جمله برج تقطیر اتمسفریک با ظرفیت ۲۱۰ هزار بشکه‌ که در نوع خود در منطقه بی‌نظیر است در حالی که بزرگ‌ترین برج‌های اتمسفریک خاورمیانه حداکثر ۱۵۰ هزار بشکه ظرفیت دارند. واحد تقطیر در خلاء یا وکیومی که در این طرح ساخته شده نیز به قطر ۱۱ متر و ظرفیت ۱۰۰ هزار بشکه در روز که خودش معادل یک پالایشگاه است، بزرگ‌ترین واحد تقطیر خلاء در غرب آسیا محسوب می‌شود.

احداث بلندترین مشعل پالایشگاهی به ارتفاع ۱۲۷ متر، رکورد ۳۴ میلیون نفر ساعت کار بدون حادثه ناتوان‌کننده و انجام حمل ریلی و زمینی تجهیزات از خارج که برای اولین بار در اجرای مگا پروژه‌های پالایشی و پتروشیمی صورت می‌گیرد، از دیگر شاخص‌های این طرح است.

یکی از اهداف این طرح، بهینه‌سازی محصولات پالایشی بر اساس استانداردهای روز جهان است که با احداث واحدهای تکمیلی در بخش دوم طرح صورت گرفت همچنین میزان تولید بنزین را به ۱۴ میلیون لیتر و گازوئیل را به ۲۰ میلیون لیتر در روز افزایش می‌دهد.