اخبار خوزستان

۲۰ فروردین، شروع برداشت گندم در خوزستان

۲۰ فروردین، شروع برداشت گندم در خوزستان

۲۰ فروردین، شروع برداشت گندم در خوزستان برداشت گندم از گندمزار‌های خوزستان از ۲۰ فروردین آغاز می‌شود. به گزارش خوزستان خبر به نقل از خبرگزاری صدا و سیما استان خوزستان ، رییس سازمان جهادکشاورزی خوزستان گفت: ۷۰۰دستگاه کمباین بومی و سه هزار و ۷۷۵ دستگاه کمباین مهاجر از استان‌های فارس، همدان و مرکزی در عملیات برداشت مکانیزه گندم که از ۲۰ فروردین ماه ۱۴۰۲ شروع می‌شود، مشارکت دارند.
  سیدرحمت‌الله پریچهر  افزود:: کمباین‌های مهاجر از مناطق هندیجان، بهبهان و اندیمشک عملیات برداشت را انجام خواهند داد که پیش از شروع به کار، مراحل قرنطینه، ضدعفونی و معاینه فنی آن‌ها با مشارکت جهادکشاورزی و پلیس راه انجام خواهد شد.
وی  هزینه معاینه فنی هر دستگاه کمباین مهاجر را ۲۵۰هزار ریال عنوان کرد و ادامه داد:: ۱۵۰گروه عملیاتی بر نحوه برداشت گندم به منظور کاهش ریزش محصول هنگام برداشت و هزینه برداشت گندم نظارت خواهند کرد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان  گفت: پست‌های قرنطینه در مبادی ورودی کمباین‌های مهاجر برای جلوگیری از ورود آفات کشاورزی توسط مجموعه جهادکشاورزی استان فعال می‌شوند.
در سال زراعی جاری ۴۲۱ هزار هکتار گندم آبی و ۱۷۲ هزار هکتار گندم دیم در خوزستان زیرکشت قرار گرفت که با توجه به بارش‌های مناسب و بهبود دیمزار‌ها پیش‌بینی می‌شود امسال با ۱۰ درصد افزایش نسبت به سال زراعی ۱۴۰۱-۱۴۰۰، یک میلیون و ۴۹۶ هزار تُن گندم به صورت تضمینی از کشاورزان خوزستانی خریداری شود.
سال زراعی گذشته حدود یک میلیون و ۳۶۰ هزار تُن گندم در خوزستان به صورت تضمینی خریداری شد که این استان از این حیث در جایگاه نخست کشوری قرار گرفت.
برداشت گندم در خوزستان از ۲۰ فروردین ماه شروع و در یک دوره فشرده ۴۰ روزه به پایان می‌رسد؛ برداشت گندم ابتدا در مناطق جنوبی استان همچون هندیجان، ماهشهر، شادگان و خرمشهر شروع و سپس به تدریج به مناطق مرکزی و غربی خوزستان کشیده خواهد شد و درنهایت کار برداشت گندم در مناطق سردسیر ایذه، باغملک و دزپارت در نیمه نخست خرداد شروع می‌شود.
استان خوزستان در سه سال متوالی در زمینه تولید و خرید تضمینی گندم مقام نخست کشوری را کسب کرده است و پیش‌بینی شده امسال نیز این جایگاه را حفظ کند.